با حضور شخصیت های حوزوی برگزار شد؛ رونمایی از ۴۰ اثر فرهنگی آستان قدس رضوی علیه افضل الصلوات

خانه / پیشنهاد ویژه / با حضور شخصیت های حوزوی برگزار شد؛ رونمایی از ۴۰ اثر فرهنگی آستان قدس رضوی علیه افضل الصلوات

آئین رونمایی از ۴۰ اثر فرهنگی آستان قدس رضوی با حضور تولیت، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی استان، در مشهد برگزار شد.

آئین رونمایی از 40 اثر فرهنگی آستان قدس رضوی، شامگاه دوشنبه با حضور حجج اسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس، محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و همچنین علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی استان، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار گردید.

 تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم، هنر اسلامی را ابزاری در جهت تعالی جامعه معرفی و عنوان کرد: هنر اگر با فرهنگ اسلامی و آموزه‌های ائمه اطهار علیهم السلام همراه شود، عالی‌ترین وسیله‌ی تبلیغ ارزش‌های دینی، انقلابی و انسانی می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه فرهنگ اسلامی مورد شبیخون تفکر و اندیشه غربی قرار گرفته است، ابراز کرد: هنرمندان، فرهیختگان و اندیشه ورزان اسلامی به عنوان مرزبانان فرهنگی، باید با تأسی از معارف ناب اسلام و سیره ائمه هدی علیهم السلام جامعه را در برابر هجمه‌های فکری، اخلاقی و اعتقادی مصون سازند.

وی با اشاره به تاثیر سخن و قلم فرهیختگان جامعه عنوان کرد: هر قلمی مورد مدح و سوگند خداوند نیست بلکه قلمی شایسته و قابل تقدیر است که در راستای تبیین مبانی و معارف توحیدی به کار گرفته شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: دیده بانان فرهنگی موظف هستند، دیده بانی کنند و توطئه‌های دشمنان را ابتدا رصد و سپس بشناسند و نسبت به منافذ نفوذ دشمن به جامعه هشدار بدهند. متأسفانه روشن فکری در جامعه ما بد تعریف شده، افرادی روشنفکر قلمداد می‌شوند که نگاه به فرهنگ غربی دارند در حالی که در کشورهای اسلامی جریان روشنفکری نگاه به ارزش‌های متعالی اسلامی و تفکر ضد غربی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه باید دایره نفوذ دستگاه‌های فرهنگی کشور از جمله رسانه ملی در دنیا افزایش یابد، اظهار کرد: هنر اسلامی با تفکر توحیدی آمیخته شده است و تلاش دارد تا بشریت را به‌سوی کمال و رستگاری هدایت کند، این هنر با حکمت عجین است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه هنرهای اسلامی بنایی برای رقابت با هنرهای مبتذل موجود در مغرب زمین ندارد، خاطرنشان کرد: مزیت نسبی هنر اسلامی که باعث شده قلوب را جذب خود کند آن است که متناسب با فطرت پاک انسان‌هاست. این هنر از آنجایی که با فطرت انسان‌ها انطباق دارد، ماندگاری است.

وی با اشاره به تاثیر پیام انقلاب اسلامی بر ملت‌ها، بیان کرد: مبانی انقلاب اسلامی، حق خواهی و عدالت محوری را به نمایش می‌گذارد. انقلاب اسلامی ایران پیش از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد انقلابی فرهنگی و اندیشه‌ای است؛ هنرمندان باید در عرصه معرفی انقلاب اسلامی فعال‌تر عمل کنند.

تولیت آستان قدس رضوی، امام خامنه ای را علم دار تشویق هنرمندان انقلابی برای خلق آثار هنری معرفی و اظهار کرد: قیاس آثاری هنری مکتوب و مصوری که در رابطه با انقلاب‌های جهان از جمله انقلاب فرانسه خلق شده، با تعداد آثار هنری مرتبط با انقلاب اسلامی نشان دهنده آن است که باید در زمینه مفاهیم عمیق انقلاب اسلامی فعال‌تر ورود پیدا کنیم.

وی افزود: به تصویر کشیدن زیبایی‌ها، ایثارها و مودت‌ها انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی توسط صاحبان هنر می‌تواند بسیار برای جهانیان درس آموز باشد و مردم دنیا را با حقیقت انقلاب اسلامی مردم ایران آشنا کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه هنر اسلامی مقوله‌‏ای متعالی است که در بستر حقیقت و مفاهیم عالی انسانی خلق می‌شود، ابراز کرد: هنر اسلامی سعی می‏کند تا به دنیا رنگ قداست ببخشد و موجب تعالی و اوج انسان‌ها شود.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، نیز به ارائه توضیحاتی پیرامون آثار رونمایی شده پرداخت و آن را نتیجه عمل به بند چهارم منشور هفت بندی امام خامنه ای در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی قلمداد کرد.

بر پایه این گزارش، در بین ۴۰ اثر رونمایی شده، 8 عنوان کتاب، 4 پویانمایی از جمله پویانمایی سینمایی «در مسیر باران» و آثار دیگری در سایر حوزه های فرهنگی به چشم می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *