با خون شهدا بازی نکنید| آتش به اختیار 30 سال پیش شهید تورجی‌زاده

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / با خون شهدا بازی نکنید| آتش به اختیار 30 سال پیش شهید تورجی‌زاده

شهید تورجی‌زاده می‌گوید: من از مسؤولان می‌خواهم اگر واقعاً نمی‌توانند جلوی این مسائل بدحجابی را بگیرند ما خودمان بیاییم و جلوی این مسائل را بگیریم.

شهدا21 تیرماه یادآور حادثه تلخ کشتار مردم در مسجد گوهرشاد به دلیل حمایت از عفاف و حجاب است و اینکه این هنجار شرعی و عرفی، برای مؤمنان در حد جان ارزش داشته است، قابل تأمل است.

در آن دوران، فرهنگ بی‌حجابی و بی‌عفافی در فکر فرد اول مملکت یعنی رضاخان ریشه دوانده بود و او با توسل به روحیه استبدادی و منش دیکتاتوری‌اش، قصد حاکم کردن این فرهنگ نشأت گرفته از غرب را حتی به قیمت خون و خون‌ریزی بر جامعه داشت که تاریخ نشان داده این شیوه تغییر فرهنگ تماماً ناکارآمد خواهد بود.

اما آنچه در این دوران حفظ فرهنگ حجاب را مشکل‌تر می‌کند، نفوذ فکری و رسانه‌ای فرهنگ بی‌عفتی در اذهان برخی از صاحب‌نظران و مردم عادی است که هیچ‌گونه تلفات و خون‌ریزی به دنبال ندارد، اما اگر با آن مقابله به مثل نشود، گذر زمان ورق را به نفع همان اهداف رضاخانی برمی‌گرداند.

رسانه‌ها و جریانات فکری غرب برای پیشبرد اهداف خود در حوزه حجاب و عفاف، ابتدا بحث آزادی در نوع پوشش را پیش می‌کشند تا افراد نسبت به این موضوع بی‌تفاوت شوند و بعد از آن اشخاص بی‌حجاب را به طور غیرمستقیم افرادی با جذابیت بالاتر و توانایی‌های بیشتر جلوه می‌دهند تا برای محجبه‌ها این شبهه پدید آید که با نوعی محدودیت، حصار و کمبود مواجه‌اند و حجاب برایشان نوعی مانع در راه پیشرفت‌های اجتماعی تلقی شود.

در واقع یکی از ابزارهای کلامی که این رسانه‌ها برای تبیین افکار خود و تخریب استفاده می‌کنند، عوض کردن تعابیر مربوط به یک هنجار مثل حجاب است و ایراد رسانه‌های داخلی هم ضعف در تبیین تعابیر صحیح است، به عنوان مثال در مقابله با تعبیر حجاب به عباراتی همچون محدودیت و نقص آزادی باید در جامعه تعابیر حقیقی حجاب مثل عبارت «سپری در برابر هرزه‌گری» تبیین شود.

از جهت دیگر رسانه‌های بیگانه و پیروان آن‌ها سعی دارند حجاب را مانع پیشرفت فرد و جامعه معرفی کنند، در حالی که یکی از آفت‌هایی که خیلی از دانشگاه‌های مطرح غرب در مسیر پیشرفت علمی گرفتار آن هستند، انحرافات اخلاقی ناشی از بی‌حیایی و بی‌عفتی حاکم در محیط‌های اجتماعی آن‌ها است.

با وجودی که زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و می‌خواهند در ابعاد مختلف جامعه حضور یابند، هم مردان و هم زنان موظف‌اند به قواعدی پایبند باشند تا هر دو گروه در صحنه اجتماع بدون حاشیه، همراه با امنیت اخلاقی حضور داشته باشند که لازمه آن، رعایت حجاب و عفاف و حیا هم از جانب مردان و هم از جانب زنان است.

الگوبرداری راه‌حلی سازنده در بررسی مسائل مختلف زندگی است و بسیاری از سرگردانی‌ها نتیجه بی‌الگویی است؛ بنابراین در بحث حجاب هم وقتی الگوی یک زن شایسته وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها) منظور شود و همچنین به نقش فعال ایشان در وقایع اجتماعی اشاره شود، هرگونه تناقض بین رعایت عفاف و حجاب و دسترسی به‌حق و حقوق شخصی و اجتماعی زن مردود است.

حساسیت به معضلات عفاف و حجاب در زمان فعلی ما به دلایلی افزایش یافته از جمله به خاطر اراده و زحمات مردم در طی سالیان گذشته برای برپایی حکومتی اسلامی و داشتن جامعه‌ای با موازین اسلامی و همچنین پرداختن هزینه‌های مادی و معنوی بسیار زیاد برای برقراری امنیت اخلاقی در جامعه که وضع فعلی آزردگی خاطر بسیاری از خانواده‌های شهدا را در پی دارد.

به‌ عنوان مثال شهید محمدرضا تورجی‌زاده که از شهدای شاخص شهر اصفهان است، طی مصاحبه‌ای در جبهه گفته بود: ما ساکن جبهه و اهل جبهه شده‌ایم، هر دفعه به عنوان مهمان به شهر شما وارد می‌شویم مسائلی را می‌بینیم که تذکرش لازم است! اول اینکه مسئله حجاب را باید تذکر بدهم که متأسفانه رعایت نمی‌شود؛ ما هر شهیدی که به خون می‌غلتد وصیت‌نامه‌اش را که می‌خوانیم مسئله حجاب را تذکر داده؛ من از مسؤولان می‌خواهم اگر واقعاً نمی‌توانند جلوی این مسائل را بگیرند ما خودمان بیاییم و جلوی این مسائل را بگیریم؛ از آن‌هایی که عامل این مسائل هستند می‌خواهیم که از بازی کردن با خون شهیدان دست‌ بردارند، این‌ها باید برطرف شود و به لطف خدا این منکر از جامعه اسلامی بیرون رود.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *