برنامه های مداحان بام ایران درسال 95 با محور آموزشی پیگیری شد

خانه / استان ها / برنامه های مداحان بام ایران درسال 95 با محور آموزشی پیگیری شد

رئیس کانون مداحان و شعرای آیینی استان چهار محال و بختیاری به تشریح گوشه ای از فعالیت های کانون مداحان  در سال 95 پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛ حمیدرضاتوسلی گفت:مداحی در تهران و بعضی استان ها متولی خاصی داشته و هیأت رزمندگان اسلام،خانه ی مداحان، بنیاد دعبل و بسیج مداحان این ها مجموعه هایی هستند که در امر مداحی و ذاکری اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام درسطح کشور فعال می باشند و مراکز دیگری هم هستند که شاید ما در استان مان نمونه اش را نداشته باشیم،اما سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان متولی اصلی امر مداحی و تبلیغ، در کشور با ایجاد کانون مداحان و شاعران آیینی برنامه ی جامع و کاملی را برای ساماندهی این امر در کشور طراحی و اجرا می کند.

رییس کانون مداحان  و شاعران آیینی استان افزود: از جمله اهداف شکل گیری کانون مداحان و شاعران آیینی در سطح کشور ،سازماندهی مداحان وایجاد مرکزی برای پاسخگویی به نیاز های آموزشی و سایر امور ذاکرین اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام با عنوان کانون مداحان و شاعران آیینی در مراکز استانها و شهرستانها و در ادارات تبلیغات اسلامی است تا در یک مجموعه ی مشخص، بصیرت افزایی و ارتقای سطح دانش و بینش مداحان ازلحاظ علمی، معنوی، قرآنی ،بصیرتی، مسایل روز و سایر برنامه های که لازمه ی کار مداحی وشاعران آیینی انجام ‌شود.

وی ادامه داد:ازابتدا این گام خیلی محکم در استان ها برداشته شد و به دنبال آن در شهرستان ها با برگزاری انتخاباب رییس و اعضای کانون مداحان و شاعران آیینی مشخص و با قوت کار خود را آغاز کردند.

 نماینده بنیاد دعبل در استان افزود: نخستین کاری که در این زمینه انجام شد،تبلیغات گسترده از طریق بنر، پیامک، صدا و سیما و سایر رسانه ها بود و پیروی آن از مداحان و شاعران خواهر و برادر دعوت شد تا با حضور در  کانون مداحان و شاعران آیینی شهرستان محل سکونت خود ثبت نام کنند.

رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی استان بیان کرد: در فراخوان ۱2۰۰ نفر ثبت نام کردند و به دنبال آن کارگاه های آموزشی با هدف ارتقای سطح آگاهی مداحان برگزار و در کنار برنامه ریزی های انجام شده وسپس  گردهمایی های مختلف مداحان و شاعران آیینی برادر و خواهر برنامه ریزی و بر همین اساس دیدار با نماینده ی معزز ولی فقیه در استان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام گلپایگانی و برگزاری همایش های مختلفی به مناسبت های گوناگون از جمله ولادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)،ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، همایش سالانه قبل از ماه محرم  و دیدار با علما و بهره مندی از بیان ایشان از دیگر برنامه ها بود.

مدیراجرایی هیأت رزمندگان اسلام استان گفت: شناسایی مداحان نوجوان، پیشکسوتان و پیرغلامان از دیگر فعالیت های این کانون بود که  به مرور زمان در دست اقدام قرار گرفت و تا به امروز به لطف خدا250 نفر مداح جوان و نوجوان  و 80 نفر پیرغلام داریم که در سطح استان شناسایی شده اند.

توسلی به توفیق تشرف و دیدار جمعی از مداحان وشاعران آیینی استان با مقام معظم ولایت و رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی، اشاره کرد و گفت:این دیدار همه ساله همزمان با فرخنده با ولادت سعادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و میلاد حضرت امام خمینی(ره) برگزار و معمولاسالانه 40 نفر از استان اعزام می شوند، اما در سال گذشته دو مرحله 11فروردین و 29 اسفند ماه این تشرف انجام شد.

وی به اجلاسیه های پیر غلامان اشاره کرد و گفت: 14 سال است که اجلاسیه پیرغلامان در کشور برگزارمی شود به فراخور دعوت استان ها هر ساله بین ۵ تا ۷ نفر از پیر غلامان استان اعزام می شوند، دراین راستا جمعیت قابل توجهی از پیشکسوتان استان چهارمحال و بختیاری در اجلاسیه ها غلامیان شرکت کردند.

مدیراجرایی هیأت رزمندگان اسلام استان افزود:از دیگر برنامه ها و فعالیت ها مراسم عبا پوشی بود که با حضور نماینده ی معزز ولی فقیه در استان انجام شد و جلوه ی خوبی در بین مداحان پیشکسوت استان داشت، همچنین همایش جوانان و نوجوانان مداح در دفتر امام جمعه محترم شهرکرد با حضور خانواده های این عزیزان برگزار شد که در بین خانواده ها تأثیر بسیار خوبی را به جا گذاشت.

توسلی به تعامل و همکاری خیلی خوب کانون مداحان وشاعران آیینی استان با:شورای هیئات های مذهبی، بسیج مداحان ،هیأت رزمندگان اسلام، بنیاد دعبل و خانه مداحان استان اشاره کرد و اظهار کرد: این مسئله تأثیر بسزایی در اجرای هر چه بهتر برنامه های فرهنگی و مذهبی  استان داشت و روند کارها را سرعت بهتری بخشید.

رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی استان، اجتماع بزرگ عاشورایی،در تاسوعا و عاشورای حسینی در مصلای امام خمینی (ره)،مراسم اربعین حسینی با تعامل، همکاری و حضور هیئت های مذهبی و مداحان درجواز امامزادگان حلیمه و حکیمه سلام الله علیها در مرکز استان و سایر شهرستان ها به شکل با شکوه برگزار و این برنامه ها با همکاری ارزشمندصداوسیماازشبکه جهانبین و همزمان ازسایرشبکه ها جمهوری اسلامی به صورت زنده پخش شد.

رئیس کانون مداحان و شعرای آیینی چهارمحال و بختیاری،به اعزام مداحان برای در اربعین حسینی به کربلا و نجف اشاره کرد و  ادامه داد: مردم شریف استان چهارمحال وبختیاری همزمان با اربعین حسینی سال 95 در دو موکب با نام مقدس حضرت قمربنی هاشم علیه السلام میزبان زایران در نجف و کربلا بودند که برای اجرای مراسم ادعیه ، مداحی و نوحه خوانی و برنامه های فرهنگی جمعی از مداحان و اعضای هیئت های مذهبی برای شرکت مراسم پیاده روی اربعین و اجرای مراسم در موکب های استان اعزام شدند.

توسلی گفت:هماهنگی صدور مجوز آموزشی به شهرستان ها از دیگر فعالیت های انجام شده در چند سال گذشته بود و دربرخی ازشهرستان های کلاس های آموزشی برادر و خواهرانجام می شود و در دست انجام است.

وی با اشاره به اینکه برنامه های مداحان بام ایران درسال 95 با محور آموزشی پیگیری شد،ادامه داد:ازسال گذشته دوره های آموزشی ویژه “آموزش نوگلان حسینی”و”مداحان”برادران و خواهران باتلاش بسیج مداحان و کانون مداحان استان آغاز در حال برگزاری است که با استقبال خیلی خوبی روبه‌رو شد.

توسلی برگزاری اردوی زیارتی آموزشی مداحان و هیئت های مذهبی را در جوار مرقد شریف و نورانی حضرت امام رضا علیه السلام از دیگر برنامه های آموزشی سال گذشته عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *