برگزاری گفتمان دینی در یزد؛ کودکان را شرطی بارنیاوریم

خانه / استان ها / برگزاری گفتمان دینی در یزد؛ کودکان را شرطی بارنیاوریم

حجه الاسلام دکتر محمد حسین توانایی ، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مدرس سبک و مهارت های زندگی در نشست سبک زندگی اسلامی در تربیت فرزندان به تشریح شیوه های تربیتی فرزندان به ویژه روش برخورد والدین در خانواده با فرزندان و به کارگیری بهترین روش های تشویق و تنبیه پرداخت.

حجه الاسلام دکتر محمد حسین توانایی ، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مدرس سبک و مهارت های زندگی در نشست سبک زندگی اسلامی در تربیت فرزندان که به همت هیأت پیروان عترت رزمندگان اسلام  یزد در آستان مقدس شاهزاده فاضل برگزار شد به تشریح شیوه های تربیتی فرزندان به ویژه روش برخورد والدین در خانواده با فرزندان و به کارگیری بهترین روش های تشویق و تنبیه پرداخت.

دکتر توانایی به برخی” نباید” ها اشاره کرد و گفت: نباید به فرزندان سرکوفت بزنیم و یا با نگاه تحقیر آمیز به او نگاه کنیم زیرا باعث کاهش اعتماد به نفس فرزندان می شود.وی در خصوص برخی بایدها گفت: کودک را به طور غافلگیر کننده تشویق کنیم و هیچ وقت برای تشویق، شرط تعین نکنیم یعنی اگر فلان کار را انجام دادی برایت جایزه یی تهیه می کنم بلکه باید پس از انجام کار نیک بدون اینکه شرطی برای تشویق گذاشته باشیم . به طور مثال بگوییم: می بینم اتاقت مرتب است و یا نمازهایت را سر وقت می خوانی.

* بازگویی جنبهه ای مثبت کودکان از راههای افزایش اعتماد به نفس

ایشان یکی دیگر از راههای تشویق کودکان برای افزایش اعتماد به نفس آنان را بازگویی جنبه های مثبت در حضور دیگران عنوان کرد و افزود: به جای اینکه مستقیم به خود کودک بگوییم تو خوب هستی در حضور کودک و دیگران و یا مهمانان بگوییم: ریاضی اش و یا نقاشی اش خوب است؛ آنقدر مهربان است که خوراکی هایش را به برادرش و یا دوستش می دهد و…

* با فرزندان مشورت کنیم

دکتر توانایی ” مشورت کردن: با کودک و یا نوجوان را نیز یکی از راههای افزایش اعتماد به نفس ذکر کرد و گفت: مشورت کردن یک حس ارزشمندی و اعتماد به نفس به فرزندان می دهد ولی در نهایت این شما هستید که به جمع بندی نهایی می رسید.

* والدین بدون قید و شرط فرزندان را دوست داشته باشند

وی تصریح کرد: اینکه بگوییم اگر فلان کار را کردی تو را دوست ندارم؛ این حرف شما ضد اعتماد به نفس فرزندان است و برای ابراز محبت شرط گذاشته اید در حالی که والدین می بایست بدون قید و شرط فرزندان را دوست داشته باشند و این اساس کار است و فرزندان نیز باید یاد بگیرند که اگر بدترین کار را هم بکنند خانواده امن ترین جاهاست و برای تنبیه آنان هرگز قهر نکنید ولی سرسنگینی کنید و به او بگویید به خاطر کار اشتباهی که کرده از کارش ناراحت شده اید و نباید شخصیت او را نشانه بگیرید و بدانید که تنبیه آخرین مرحله است که بعد از سرسنگینی قرار می گیرد.

* مادران به پسران نوجوان و پدران به دختران نوجوان خود محبت کنند

کودکان برای جلب محبت کمتر از نوجوانان مشکل دارند زیرا در دوران کودکی در آغوش والدین می باشند چون ارتباط کودک با دنیای خارج و دیگران کمتر بوده ولی در نوجوانی فرزندان با افراد زیادی ارتباط دارند و نیازمند توجه بیشتر والدین هستند که توصیه می شود پدران به دختران نوجوان خود و مادران به پسران نوجوان خود بیشتر توجه کنند و دختر و پسر ، وقتی حس کنند که از والدین محبت می بینند دیگر به سمت جنس مخالف جذب نمی شوند.

* بهترین روش برای پیشگیری از بروز دعواهای فرزندان

دکتر توانایی در مورد مداخله والدین در دعواهای فرزندان توصیه کرد: پدر و مادران تا جایی که ممکن است در دعواهای بین فرزندان دخالت نکنند واگر لازم بود باید همیشه طرف فرزند بزرگتر را بگیرند و سپس با هر کدام به صورت جداگانه و بدون حضور فرزند دیگر صحبت کنند به این صورت که به فرزند کوچکتر بگویند مگر نمی دانی او بزرگتر است و باید احترام بزرگترا نگهداری؟ و به فرزند بزرگتر هم بگویند احترام خودت را نگهدار و با کوچتر از خودت دعوا نکن.

یزد2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *