بعد از هشدارهای دمشق، ترکیه حملات هوایی خود در سوریه را متوقف کرد

خانه / مطالب و رویدادها / بعد از هشدارهای دمشق، ترکیه حملات هوایی خود در سوریه را متوقف کرد

راشا تودی گزارش داد که به دنبال هشدار ارتش سوریه و فعال شدن سامانه‌های ضد هوایی این کشور، ترکیه حملات هوایی خود در خاک سوریه را متوقف کرد.

شبکه راشا تودی گزارش داد که به دنبال هشدار ارتش سوریه مبنی بر ساقط کردن جنگنده های ترکیه در صورت تجاوز به حریم هوایی این کشور و همچنین فعال شدن سامانه های ضد هوایی سوریه، ترکیه ظاهراً به مدت یک هفته حملات هوایی تحت عنوان عملیات «سپر فرات» در همسایگی سوریه را متوقف می‌کند.

یکی از مقامات ترکیه که خواست نامش فاش نشود به روزنامه «الحریت» اعلام کرد که آنکارا پشتیبانی هوایی از عملیات زمینی خود در سوریه را در 22 اکتبر متوقف کرده است زیرا دمشق هشدار داد که جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه بر فراز آسمان سوریه را هدف5 قرار می‌دهد.

این مقام ترکیه‌ای همچنین افزود که نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش، شمار پروازهای خود در شمال سوریه را کاهش داده است.

راشاتودی گزارش کرد، بعد از آنکه اوایل سال جاری میلادی، روسیه، سکوهای پرتاب سامانه‌های موشکی «اس 300» و «اس 400» خود را با هدف محافظت از پرسنل نظامی خود در سوریه مستقر کرد، قابلیت‌های دفاع هوایی سوریه تا حد زیادی تقویت شده است.

دو روز قبل از آنکه ترکیه پروازهای نظامی خود بر فراز سوریه را متوقف کندف دمشق که حملات ترکیه را نقض حاکمیت ملی خود می‌داند، هشدار داد که هرگونه جنگنده‌ ترکیه را ساقط می‌کند.

دمشق در 20 اکتبر هشدار داد: «با هرگونه تلاش جنگنده‌های ترکیه برای آنکه بار دیگر محدوده هوایی سوریه را نقض کند، برخورد می‌شود و با تمامی ابزارهای ممکن هدف قرار گرفته و ساقط می‌شود. حضور ارتش ترکیه در سوریه، یک تنش خطرناک و نقض آشکار حاکمیت سوریه است».

واکنش دمشق بعد از آن رخ داد که جنگنده‌های ترکیه، یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه (YPG)، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) در نزدیکی «الباب» در شمال حلب را یک روز قبل از آن هدف قرار داده بود.

نیروهای ترکیه در 24 آگوست به بهانه هدف قرار دادن مواضع داعش در مرز ترکیه و سوریه، وارد سوریه شدند. این در حالی است که ترکیه خود یکی از حامیان ارتش آزاد سوریه است که با دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در جنگ است.

طبق گزارش راشاتودی، یکی از اهداف اولیه ترکیه برای شرکت در عملیات سپر فرات، مسدود کردن مسیر نیروهای کرد است که تلاش دارند ارتباطی بین استان‌های «عفرین» و «کوبانی» برقرار کنند. معارضان مسلح سوریه با کمک ارتش ترکیه به تدریج به سمت استان شمالی حلب حرکت کرده‌اند.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *