بهترین خطاکاران در درگاه خدا!

خانه / مطالب و رویدادها / بهترین خطاکاران در درگاه خدا!

اگرچه خطا و گناه در درگاه الهی عقوبت هایی دارد و آثار سوئی را به زندگی انسان متحمل می کند اما هستند خطاکارانی که نزد خدا بهترین اند.

اگرچه خداوند انسان را از گناهان برحذر داشته و او را در این باره نهی و انذار می کند اما در صورت بروز خطا و اشتباه باب توبه را پیش رویش قرار داده تا انسان به واسطه گناهان از خداوند فاصله نگیرد.

چنانکه در آیه 222 سوره مبارکه بقره بیان شده است: «همانا خداوند توبه گران و پاكيزگان را دوست مى دارد».

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) فرموده اند: «همه آدميان خطا مى كنند و بهترين خطاكاران توبه كنندگانند.»

ایشان همچنین می فرمایند: «هر آينه شادى خداوند از توبه بنده خود بيشتر است تا شادى نازايى كه بچّه مى آورد و گم كرده اى كه گمشده خود را مى يابد و تشنه اى كه به آب مى رسد.»

و از رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) است که: «گناهکاری که به رحمت خدا امیدوار است از عابد مایوس به درگاه  خدا نزدیکتر است.»

امیرمومنان امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «توبه دل ها را پاك مى كند و گناهان را مى شويد.»

مولای متقیان امام علی (علیه السلام) همچنین فرموده اند: «عجب دارم از کسی که نااامید می شود از رحمت خدا و محو کنندگان گناهان با او است.»، پرسیدند: چه چیزی است محوکنندگان گناه؟ فرمودند: «استغفار.»

امام باقر (علیه السلام) نیز فرموده اند: «از جمله محبوبترين بندگان نزد خداوند، گنهكار توبه گر است.»

اگرچه خداوند برای انسان باب توبه را گشوده است، اما پذیرش توبه هم زمانی دارد و می رسد وقتی که دیگر توبه انسان از جانب خداوند پذیرفته نمی شود.

چنان که خداوند در آیه 18 سوره مبارکه نساء می فرماید: «كسانى كه كارهاى زشت مى كنند و چون مرگشان فرا مى رسد مى گويند كه اكنون توبه كرديم و نيز آنان كه كافر بميرند، توبه ندارند».

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) نیز فرموده اند: «.خداوند متعال توبه بنده را، پيش از آن كه به جان كندن افتد، مى پذيرد.»

امام صادق (علیه السلام) با دست خويش به گلوى مباركشان اشاره كردند و فرمودند: «هر گاه جان به اين جا برسد عالِم [راهى به] توبه ندارد. آن گاه اين آيه را تلاوت كردند: «همانا توبه بردن به درگاه خدا براى كسانى است كه نادانسته بد مى كنند».

ایشان همچنین می فرمایند: «زمين از حجّت تهى نمى ماند، مگر چهل روز پيش از روز رستاخيز. و چون حجّت برداشته شد، درهاى توبه بسته مى شود و آن گاه، ايمان آوردن كسانى كه تا آن زمان ايمان نياورده باشند سودى ندارد.»

و از حضرت باقر (علیه السلام) است: «کسی که از گناه کردن توبه می کند همانند کسی است که گناه ندارد. و کسی که در گناه کردن اسرار ورزد و در گناه بماند ولی آمرزش و بخشش از خدا خواهد مانند مسخره چی است.»

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *