بهترین روش تبیین گفت‌وگو است | باباخانی

خانه / پیشنهاد ویژه / بهترین روش تبیین گفت‌وگو است | باباخانی

حسین طبرستانی در سومین نشست روسای مجامع کانون‌های فرهنگی و تبلیغی کشور با انتخاب اعضا، به عنوان رئیس کانون‌های فرهنگی و تبلیغی انتخاب شد.

بهترین روش تبیین گفت‌وگو است | باباخانی

هیات:سومین نشست رؤسای مجامع کانون‌های فرهنگی و تبلیغی کشور در سالن اندیشه‌ورزان تهران برگزار شد و اعضا و روُسای استان‌های شرکت‌کننده در این نشست، علاوه بر انتخاب رئیس، معاون و دبیر مجمع، به بررسی نقاط قدرت و ضعف کانون‌های فرهنگی و تبلیغی کشور پرداختند.

در این نشست ابتدا اعضای مجمع، نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و داوطلبین ریاست نیز نکات خود را ارائه کردند. پس از آن، اعضای هیأت رئیسه و رئیسان کانون استان‌ها رأی‌ خود را ارائه کردند و حسین طبرستانی با رأی قاطع به مدت یکسال به سمت ریاست کانون‌های فرهنگی و تبلیغی کشور به جای حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع انتخاب شد. همچنین با رأی اعضا، حجت‌الاسلام محمدباقر غلامی رئیس مجمع کانون فرهنگی تبلیغی اردبیل به عنوان نایب رئیس و حسن مقصودی رئیس مجمع کانون فرهنگی تبلیغی تهران به عنوان دبیرمجمع انتخاب شدند.

بهترین روش تبیین گفت‌وگو است | باباخانی

حسین طبرستانی پس از انتخاب به این سمت به دغدغه‌ها و برنامه‌های یک سال پیش روی مجمع، جهت پیشبرد اهداف کانون‌های فرهنگی و تبلیغی کشور اشاره کرد و گفت: جهاد تبیین از اولویت‌های فرهنگی و عرصه‌های مختلف کشور است. همچنین باید از همه  ظرفیت‌ها در این زمینه بهره گرفت.

وی افزود: استفاده جوانان و ایده‌های ناب آنان می‌تواند در حوزه فرهنگی و جهاد در این راه بسیار مفید و موثر باشد. همچنین اولویت کاری ما استفاده از جوانان و متخصصان فرهنگی خواهد بود.

بهترین روش تبیین گفت‌وگو است | باباخانی

«موضوع و شیوه تبیین» محور برنامه‌های جهاد تبیین قرار گیرد

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت‌ و تشکل‌های دینی به عنوان سخنران این مجمع اظهار داشت: مقام معظم رهبری در توصیف جهاد تبیین از عبارت‌هایی نظیر «جهاد عظیم دوران ما»، «جهاد فوری»، «جهاد قطعی» و … استفاده کرده‌اند. باید پرسید که اهمیت این موضوع در کجاست؟‌ به نظرم درباره جهاد تبیین یکسری کارها را نباید کنیم. متاسفانه عده‌ای فقط صحبت‌های رهبری را تکرار می‌کنند. این موضوع در حالی است که جهاد تبیین ۲-۳ وجه دارد که باید گام‌های متناظر با آن برداشته شود. اول باید پرسید که چه چیزی باید تبیین شود که این قدر اهمیت دارد؟ برخی از اهالی منبر نمی‌دانند که درباره چه موضوعی ناظر بر جهاد تبیین باید صحبت کنند.

بهترین روش تبیین گفت‌وگو است | باباخانی

منظور رهبری از تبیین چیست؟

وی ادامه داد: دقت داشته باشید که در قاموس ادبیاتی رهبر انقلاب و ادبیات قرآنی، تبلیغ معادل تبیین است. تبلیغ زمانی رخ می‌دهد که بر جان مخاطب بنشیند. مقام معظم رهبری در حکم خود به رئیس سازمان تبلیغات می‌فرمایند که باید تبیین اسلام ناب صورت گیرد، به‌گونه‌ای که بر جان مخاطب بنشیند. بنابراین منظور رهبری از تبیین این نیست که چیزی را بگوییم و برویم، بلکه منظور آن است که چیزی را بگویم و بر جان مخاطب بنشانم و تأثیر ببینم. دقت داشته باشید نشاندن بر جان مخاطب حتما با سخنرانی نیست، می‌تواند رسانه، گفت‌وگو، تیزر و … باشد. گفت‌وگو حتما بهترین است، چرا که رودرو است اما هر چیزی که پیام را منتقل کند در این قالب قرار می‌گیرد. بنابراین باید روی آن موضوعی که رهبر انقلاب معتقدند تبیین صورت گیرد، تمرکز کنیم.

بهترین روش تبیین گفت‌وگو است | باباخانی

موضوعاتی که باید جهادی تبیین شود

باباخانی ادامه داد: مهمترین موضوعی که رهبر انقلاب فرمودند، جهاد درباره حقایق انقلاب اسلامی است. دقت داشته باشید که دشمن در مسیر انتقال حقایق انقلاب اسلامی به نسل بعد نشسته است و آن را می‌زند. موضوع دیگری که رهبر انقلاب به آن پرداخته‌اند، دستاوردهای انقلاب اسلامی است. می‌بینید که بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال هر روز در حال سیاه‌نمایی هستند و دستاوردهای انقلاب اسلامی را زیر سؤال می‌برند. در حالی که نقطه مقابل آن امیدآفرینی است. در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه موضوع و شیوه تبیین در انجام کارهای فرهنگی باید موردنظر قرار گیرد، گفت: در حقیقت باید بفهمیم که چه چیزی را می‌خواهیم تبیین کنیم و روش آن چگونه است؟ همه ما می‌گوییم «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد» ایشان جهاد را اعلام کرده است و باید در این زمینه کار کنیم. مدت‌هاست که رهبری روی موضوع جهاد تبیین تمرکز کرده‌اند و درباره آن صحبت می‌کنند. نمونه آن موضوع جنگ روایت‌هاست که ایشان مطرح کردند.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *