به بهانه سالروز شهادت سردار شهید رضایی| فرماندهی عملیات از داخل آمبولانس

خانه / پیشنهاد ویژه / به بهانه سالروز شهادت سردار شهید رضایی| فرماندهی عملیات از داخل آمبولانس

سردار شهید «رضا چراغی» در عملیات فتح المبین در کنارحاج احمد متوسلیان و شهید حاج همت به بررسی و شناسایی مواضع نیرو‌های متجاوز عراق پرداخت. او در آن عملیات فرماندهی گردان حمزه را بر عهده داشت و در منطقه دشت عباس در برابر تانک‌های دشمن وارد عمل شدند. در طول جنگ تحمیلی ۱۱ بار مجروح شد و خودش گفته بود که اگر خدا بخواهد بار دوازدهم شهید می‌شوم و چنین هم شد.

به نقل از خبرگزاری دفاع پرس؛ سردار شهید «رضا چراغی» در عملیات فتح المبین در کنار حاج احمد متوسلیان و شهید حاج همت به بررسی و شناسایی مواضع نیرو‌های متجاوز عراق پرداخت. او در آن عملیات فرماندهی گردان حمزه را بر عهده داشت و در منطقه دشت عباس در برابر تانک‌های دشمن وارد عمل شدند.

در عملیات بیت المقدس که لشکر روی جاده آسفالته اهواز – خرمشهر عمل می‌کرد، شهید چراغی مسوولیت سه گردان را بر عهده داشت و با لیاقت و توان بالا، تا فتح خرمشهر به هدایت نیرو‌ها پرداخت.

پا به پای حاج همت در جنگ

در این عملیات از ناحیه پا مجروح شد. پس از بهبودی نسبی، در عملیات مسلم ابن عقیل علیه السلام که پاییز سال ۶۱ در منطقه سومار انجام شد، حاج همت به‌عنوان فرمانده قرارگاه ظفر منصوب شد و شهید چراغی فرماندهی تیپ محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را به‌عهده گرفت. در این عملیات تیپ حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم حدود ۱۳ گردان داشت که هدایت آن‌ها با شهید چراغی بود. او بر اثر جراحات قبلی، پایش در گچ بود و ناراحتی زیادی داشت. در حالی که سُرم به دستش وصل بود، از داخل آمبولانس عملیات را در شرایط بحرانی هدایت می‌کرد.

در عملیات والفجر مقدماتی، تیپ ۲۷ به لشکر تبدیل شد. حاج همت فرماندهی سپاه ۱۱ قدر را بر عهده گرفت و شهید چراغی فرماندهی لشکر را.

در آن عملیات، لشکر را ۴ تیپ تشکیل می‌داد. تیپ یک عمار، تیپ دو سلمان، تیپ سه ابوذر و تیپ چهار ذوالفقار که وظیفه پشتیبانی از خط و آتش‌ تهیه در مقابل دشمن را به‌عهده داشت. در این عملیات او شمشیر لشکر بود و اقتدار و استقامت شایسته‌ای از خود نشان داد.

در عملیات والفجر1 در منطقه عمومی فکه که حاج همت فرماندهی قرارگاه ظفر را بر عهده گرفت، رضا همچنان فرمانده لشکر بود. لشکر ۲۷ محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم وظیفه داشت که با نیرو‌های ارتش ادغام شود و ارتفاعات «پیچ انگیزه» و «جبل فوقی» را فتح کند و به سمت عمق خاک دشمن برای تصرف تاسیسات نفتی پیش برود. ارتفاعات ۱۱۲ توسط گردان مالک و گردان کمیل به تصرف در آمد. گردان میثم و دیگر گردان‌ها نیز به سمت ارتفاعات ۱۴۳ و پاسگاه بجیله و در امتداد آن به تاسیسات نفتی قزلبان حمله کردند که محور عملیات لشکر را تشکیل می‌داد.

خصایص اخلاقی سردار شهید

او اهل پارسایی، تقوا و دیانت بود و همواره نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات تقیه خاص داشت. از دنیا و زخارف آن پرهیز می‌نمود و اهل ریا و ریاست نبود. پدرش می‌گفت: وقتی او را به‌عنوان فرمانده لشگر معرفی کردند و از او خواستند به سپاه منطقه ۱۰ تهران برود و حکم فرماندهی‌اش را بگیرد، گفت: «خجالت می‌کشم دنبال این چیز‌ها بروم…»

او عاشق شهادت بود. در طول جنگ، یازده بار مجروح شد و خودش گفته بود که اگر خدا بخواهد، بار دوازدهم شهید می‌شوم و چنین هم شد. اهل ولایت بود و به اهل بیت علیهم السلام ارادت می‌ورزید.

در مسوولیت‌هایی که به عهده می‌گرفت، جدی و پر کار بود. نسبت به حفط بیت المال سخت حساس بود و هرگز از آن استفاده شخصی نمی‌کرد.

پدرش می‌گفت: هر گاه با ماشین به منزل می‌آمد، ماشین بیت المال را خانه می‌گذاشت و با ماشین من به کار‌های شخصی‌اش رسیدگی می‌کرد. یک بار یکی به منزل ما آمد و گفت که رضا با ماشین او را به جایی ببرد. حاضر نشد از ماشین بیت المال استفاده کند و با ماشین من او را به مقصد رساند.

گفتنی است، «رضا چراغی» شهید دوران دفاع مقدس، پس از ماه‌ها مجاهدت و مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب، سرانجام در عملیات والفجر ۱ که در منطقه عمومی فکه انجام گرفت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به کانال هیات رزمندگان اسلام بپیوندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *