بیانیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به غوغاسالاری برخی جریانات

خانه / پیشنهاد ویژه / بیانیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به غوغاسالاری برخی جریانات

تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در بیانیه ای با اشاره به غوغاسالاری برخی جریانات درباره نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی اظهار داشت: عجیب آن است که ادعای دفاع از مرجعیت از جانب کسانی مطرح می‌شود که سابقه آنان مشحون از بی اعتنایی بلکه اهانت به مقدسات دینی و مرجعیت و اجتهاد و تقلید است. کسانی که تقلید را کار میمون می‌دانستند امروز به یکباره مدافع مرجعیت شده‌اند.

بیانیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به غوغاسالاری برخی جریانات

به گزارش خبرگزاری رسا، تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در بیانیه ای با اشاره به غوغاسالاری برخی جریانات درباره نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی اظهار داشت: عجیب آن است که ادعای دفاع از مرجعیت از جانب کسانی مطرح می‌شود که سابقه آنان مشحون از بی اعتنایی بلکه اهانت به مقدسات دینی و مرجعیت و اجتهاد و تقلید است. کسانی که تقلید را کار میمون می‌دانستند امروز به یکباره مدافع مرجعیت شده‌اند.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

با عرض تسلیت ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبداللّه‌ الحسین(سلام الله علیه) با کمال تأسف ملاحظه می‌شود که نامه آیت اللّه یزدی رئیس محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مرجع گرامی آیت اللّه شبیری(دام ظله) بهانه‌ای شده برای غوغای تازه جریان حامی فتنه ۸۸ نسبت به نظام و تفکر انقلابی حوزه. این سئوال که چرا و به چه انگیزه‌ای همه ظرفیت داخلی و خارجی اینان این چنین برآشفته و هیاهو به پا کرده می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی داشته باشد از جمله: سرپوش نهادن بر ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های همفکران این جریان که اینک بیش از هر زمان آشکار شده، سرگرم کردن جامعه به امور حاشیه‌ای، ترساندن منتقدان و بستن دهان آنان علیرغم ادعای مجاز بودن نقد خدا و معصومان و…

تشکل سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم لازم می‌بیند که در این ارتباط نکات ذیل را تقدیم اساتید و فضلای ارجمند نماید:

۱. جانمایه نامه رئیس محترم جامعه مدرسین تذکر این نکته آشکار است که احترام و سربلندی و مجد امروز حوزه و روحانیت و مرجعیت در سایه نظامی است که پیروان مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) و به‌ویژه علمای فداکار این مکتب برای تحقق آن رنج‌ها برده‌اند و خون‌ها نثار کرده‌اند. یادآوری این نکته آن هم از جانب فقیهی که خود از پیشگامان این نهضت است کجا و چگونه می‌تواند اهانت تلقی شود؟

۲. این مدعیان دفاع از حریم مرجعیت به کلی خود را به غفلت می‌زنند که سبب نگارش این نامه و سرگشاده بودن آن،‌ رسانه‌ای کردن عمدی خبر دیدار مرجعی محترم با کسانی است که در سال ۸۸ ظلمی بزرگ را در حق نظام اسلامی مرتکب شده‌اند و تا کنون حاضر به حتی عذرخواهی از کار خویش نشده‌اند و رهبری معظم و بزرگوار انقلاب اسلامی حتی حاضر به پذیرش آنان جهت عیادت هم نشدند. دیداری که معنا و مفهوم آن بر کسی پوشیده نیست و می‌تواند به ایجاد حاشیه امن برای چنین افرادی تفسیر شود و صرفاً در چارچوب دیدار با چند شاگرد قدیمی قابل تفسیر نیست. البته عجیب نیست که غالب هیاهوگران و طلبکاران این روزها به نام دفاع از مرجعیت کسانی هستند که خود در آن فتنه لغزیده‌اند و تا به امروز دِین خود را در آن ماجرا ادا نکرده‌اند. عجیب آن است که ادعای دفاع از مرجعیت از جانب کسانی مطرح می‌شود که سابقه آنان مشحون از بی اعتنایی بلکه اهانت به مقدسات دینی و مرجعیت و اجتهاد و تقلید است. کسانی که تقلید را کار میمون می‌دانستند امروز به یکباره مدافع مرجعیت شده‌اند.

۳. مانند هر فتنه‌ای در این صحنه نیز برخی افراد ظاهر الصلاح به دلیل فقدان شناخت کافی از ریشه‌های ماجرا وارد شده‌اند و با اظهار و اقدام خویش به جای دفاع از حق به انتقاد از فقیهی غیور پرداخته‌اند که با رعایت آداب لازم، نقدی مشفقانه بر اقدامی قابل نقد وارد ساخته است. جای تأسف است که این افراد هم ناخواسته با کسانی چون حامیان فتنه ۸۸ و رسانه‌‌هایی چون BBC و VOA همنوا گشته‌اند.

۴. تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم بر خود فرض می‌بیند که قبل از هر چیز از جایگاه حاکمیت اسلامی به‌عنوان دستاورد قرن‌ها تلاش عالمان راستین و به‌ویژه در عصر ما حضرت امام خمینی(رضوان اللّه علیه) پاسداری نماید. در کنار آن یقیناً حفظ حرمت و جایگاه مراجع عالی مقام که خود در صف مقدم دفاع از نظام و حاکمیت اسلامی بوده و هستند را واجب و ضروری می‌دانیم و در عین حال بر ضرورت نگاهداشت حرمت نهاد موثر و انقلابی جامعه مدرسین تأکید داریم.

۵. لازم به ذکر است که دعوت به نگاهداشت جایگاه نظام و حاکمیت اسلامی هیچ گونه منافاتی با استقلال حقیقی حوزه از جناح‌بندی‌ها و قبیله‌گرایی‌های سیاسی ندارد. تاسف انگیز آن است که کسانی به نام دفاع از استقلال حوزه و حرمت نهادهای آن چنان نسبت به حاکمیت و نظام اسلامی بی مهری روا می‌دارند که گویی هیچ نسبتی میان حوزه و نظام نیست. اینان که خود در سایه عزت و عظمت نظام اسلامی از امنیت و احترام برخوردارند به آن گونه ناسپاسانه سخن می‌رانند که مصداق روشن بر شاخ نشستن و بن بریدن است. گویی نمی‌دانند که در فقدان نظام اسلامی هیچ شأن و جایگاهی برای آنان و نهادهای حوزوی سنتی و غیر سنتی باقی نخواهد ماند. اینجا است که باید پرسید أین تذهبون؟

۶. در پایان همگان را به هوشیاری و رعایت مرزهای تقوا و انصاف فراخوانده، از خدای بزرگ عزت مستدام نظام اسلامی و رهبر فرزانه آن، مراجع والامقام و همه علمای راستین و دفع کید دشمنان
را مسألت داریم.

تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *