تأثیر دانستن مختصات آیات در تثبیت محفوظات

تأثیر دانستن مختصات آیات در تثبیت محفوظات

خانه / قرآن و عترت / قرآن / مطالب قرآنی / تأثیر دانستن مختصات آیات در تثبیت محفوظات

یکی از امور مهمی که حفاظ باید توجه داشته باشند، این است که هنگام مرور، به نام سوره، شماره جزء، آیه و صفحه نیز توجه کنند و به ویژه مفهوم آیه را در نظر بگیرد. یک حافظ با تمرین، به تدریج این مهارت را کسب می کند. حفاظ، هیچ آیه ای را بدون اینکه بداند در چه سوره ای است، رد نشوند، بلکه حین حفظ و مرور، شماره آیه، نام سوره و شماره صفحه را در ذهنش عبور دهد.

تأثیر دانستن مختصات آیات در تثبیت محفوظات

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام در رابطه با حفظ و تثبیت آیات قرآن مطلب زیر را گرد آوری کرده است

تأثیر دانستن مختصات آیات در تثبیت محفوظات
تأثیر دانستن مختصات آیات در تثبیت محفوظات

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ قرآن و مدیر مؤسسه همیار قرآن قم، در پاسخ به این سؤال که راه حل برای تشخیص سوره و جزء، هنگام مرور محفوظات چیست؟ گفت: یکی از امور مهمی که حفاظ باید توجه داشته باشند، این است که هنگام مرور، به نام سوره، شماره جزء، آیه و صفحه نیز توجه کنند و به ویژه مفهوم آیه را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه شاید داشتن همزمان این مهارت ها با یکدیگر به ظاهر سخت باشد، اظهار کرد: یک حافظ با تمرین، به تدریج این مهارت را کسب می کند. حفاظ، هیچ آیه ای را بدون اینکه بداند در چه سوره ای است، رد نشوند، بلکه حین حفظ و مرور، شماره آیه، نام سوره و شماره صفحه را در ذهنش عبور دهد. نجفی با تأکید بر اینکه دانستن مختصات و مشخصات آیه در ذهن مهم است، بیان کرد: حتی مفاهیم آیه را در ذهنتان عبور دهید، این کار فوق العاده در تثبیت و تعمیق محفوظات و در نحوه پاسخ دهی به سؤالات کتبی و شفاهی مؤثر است و این کار با کمی تمرین تحقق می یابد.

وی اضافه کرد: اگر تمرین، اصولی نباشد، بی فایده و ضربه اش بیشتر از تأثیرش است. بنابر این یک حافظ قرآن در کنار مرور روزانه و عادی، به مختصات آیه توجه کند، و در کنار آن از نرم افزارها، بهره مند شود و یا از روی مصحف بخواند. شیوه پیشنهادی این است که آیات وسط صفحه را بخواند و حدس بزند که در کدام جزء و صفحه است. این موضوع مهارت جواب دهی را بالا می برد.

مدیر مؤسسه همیار قرآن قم تأکید کرد: این روش، به حفظ بدون استرس، دغدغه و سریع آیات کمک می کند. البته فرد علاقه مند به حفظ قرآن باید علاوه بر استماع، مرور و مباحثه به یادگیری قرائت ترتیل نیز توجه کند. اینها مهارت های حفظ قرآن است که به پاسخ دهی بهتر و حاضر جوابی حافظ کمک می کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *