تاریخچه ستاد اقامه نماز

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / تاریخچه ستاد اقامه نماز

02-5

آشنایی با ستاد اقامه نماز

ستاد اقامه نماز، ‌مؤسسه‌ای است غیردولتی که با تنفیذ مقام‌ معظم‌ رهبری(مدظله‌العالی) وتحت نظر هئیت امنایی متشکل از شخصیت‌های فرهنگی در سال ۱۳۶۹ تأسیس شده است.

وب‌گاه رسمي: ستاد اقامه نماز

دفاتر ستاد اقامه نماز در مراكز استان‌هاي كشور و 320 شهرستان،‌ وظيفه ترويج و توسعه فرهنگ نوراني نماز را عهده‌دار مي‌باشند. فعاليت‌ ستاد اقامه نماز بر پايه موارد زير استوار است:

الف: نص صريح قرآن‌كريم:

(الذين ان مكناهم في الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزكاه وأمروا بالمعروف و نهوا عن المنكر) (آيه41 سوره حج)

وقتي قرآن‌كريم، ‌اولين نشانه حكومت صالحان را اقامه نماز مي‌داند، جاي هيچ ابهامي نيست كه برنامه‌ريزي براي اقامه آن،‌ وظيفه حكومت ‌است‌كه ‌نياز به بسيج امكانات و توانمندي‌هاي لازم براي رسيدن به اهداف نماز دارد.

01-5

ب: پيام‌هاي مقام‌معظم‌رهبري به اجلاس‌هاي سراسري نماز:

بحمد ا…تاكنون هفده اجلاس سالانه نماز با موضوعات وعناوين مرتبط نظير”نماز و خانواده”، “نماز و رسالت دانشگاه” با مشاركت دستگاه هاي مختلف اجرايي مرتبط، نظير وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم تحقيقات و فناوري و… انجام گرفته است. هجدهمين اجلاس نماز موضوع “نماز، مسجد وجوانان” و با مشاركت سازمان تبليغات اسلامي، سازمان اوقاف‌ و امور خيريه، ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، ستاد رسيدگي به امور مساجد، ستاد عالي كانون‌هاي فرهنگي‌ هنري مساجد كشور، شوراي سياست‌گذاري ائمه‌ جمعه و نيروي مقاومت بسيج برگزار مي گردد.

ج: طرح جامع اقامه نماز:

شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه 566 مورخ 4/5/84 به منظور توسعه و تعميق باورها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و استقرار نظام‌هاي نرم افزاري و سخت‌افزاري و نظام‌هاي مديريت عالي و بهبود و اصلاح امر اقامه نماز در كشور مبتني بر سياست‌هاي كلي مصوب مقام معظم رهبري، طرح جامع توسعه فرهنگ اقامه نماز را تصويب نمود.

د: آيين‌نامه ترويج و توسعه فرهنگ نماز “تصويب‌نامه هيأت وزيران:

هيأت وزيران در جلسه مورخ 1/12/1375 بنا به پيشنهاد ستاد اقامه نماز و با عنايت به توصيه‌هاي مقام‌معظم‌رهبري، ‌آيين‌نامه ترويج و توسعه فرهنگ نماز را در 20 ماده و 3 تبصره تصويب و به كليه وزارتخانه‌ها ،‌سازمان‌ها و مؤسسات دولتي،‌ نهادهاي انقلاب اسلامي و استانداري‌هاي سراسر كشور ابلاغ نمود. ضمناًً هيأت وزيران در جلسه مورخ 29/10/1381 بنا به پيشنهاد مجدد ستاد اقامه نماز دوازده بند اصلاحيه را از تصويب اعضاء گذراند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *