تازه‌ترین تحولات سوریه

خانه / مطالب و رویدادها / تازه‌ترین تحولات سوریه

“قنیطره راه دسترسی ما به سوی دمشق است و به‌زودی آن را به اشغال خود در خواهیم آورد”. این جمله‌ایست که از زبان فرمانده اتاق عملیات نظامی تروریستهای تکفیری با عنوان “اتاق عملیات فتح شام” خطاب به خبرنگاران بیان شده است.

برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان “تحولات در صحنه” سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «قنیطره»، تحولات میدانی جبهه «حلب» و تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه قنیطره

گروههای تروریستی تکفیری در چند روز اخیر عملیات نظامی بسیار وسیعی را در استان قنیطره (هم مرز با فلسطین اشغالی) با عنوان “نصر من الله و فتح غریب” با دو هدف تصرف آخرین شهرهای تحت کنترل دولت و ارتش سوریه (شهرهای “خان ارنبه” و “البعث”) و گشودن مسیر به سمت شهر دمشق و شکستن محاصره گروههای تروریستی تکفیری در محلات جنوبی این شهر و منطقه غوطه شرقیه (که در یک سال گذشته هدف عملیات پاکسازی ارتش و دفاع وطنی سوریه بوده اند) ، آغاز کرده اند.
تازه‌ترین تحولات سوریه؛
موقعیت استان قنیطره در جنوب سوریه با رنگ سبز فسفری روشن مشخص شده است.

“قنیطره راه دسترسی ما به سوی دمشق است و بزودی آن را به اشغال خود در خواهیم آورد”. این جمله ایست که از زبان فرمانده اتاق عملیات نظامی تروریستهای تکفیری با عنوان “اتاق عملیات فتح شام” خطاب به خبرنگاران بیان شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

بیانیه آغاز عملیات گروههای تروریستی تکفیری به شهرهای بعث،خان ارنبه،جباه، تپه کروم،تل احمر و …

در عملیات مذکور ، حدود 30 گروه بزرگ تکفیری به استعداد نیروی بیش از 12 هزار نفر در قالب 5 اتاق عملیات نظامی جداگانه مشارکت دارند که یک ستاد فرماندهی با حضور فرماندهانی از هر کدام از این اتاقهای عملیات بر روند فعالیتهای نظامی آنها اشراف و نظارت کامل دارند. اسامی و مشخصات گروهها و اتاقهای عملیات مذکور به شرح زیر می باشد:

1 – “اتاق عملیات مشترک فجر توحید” متشکل از گروههای تروریستی تکفیری:

الف:تیپ فرقان(الویه الفرقان)

ب:لشکر افتخار(لواءالعز)

پ:جبهه یاران اسلام(الجبهه انصار الاسلام)

ج:گروه فجر توحید(الفرقه فجر التوحید)

د:لشکر مغاویر حاره(لواءمغاویر حاره)

2 – “اتاق عملیات نظامی مشترک الفاتحین (پیروزمندان)” متشکل از گروههای تروریستی تکفیری:

الف:ارتش پرستوها(جیش الابابیل)

ب:تیپ سبطین(لواء سبطین)

ج:تیپ (امام) حسن بن علی (ع) (لواء حسن بن علی)

3 – “اتاق عملیات مشترک فتح المبین” متشکل از گروههای تروریستی تکفیری :

الف:تیپ شباب الهدی

ب:گروه مغاویر الاولی (تیپ عماد نصرالله)

ج:تیپ بدر الاسلام

د:گروه 24 پیاده (وابسته به گروه تروریستی تکفیری ارتش آزاد)

ک:تیپ رعد

م:تیپ فاروق

ه:گردان آزادگان النعیم

3 – اتاق عملیات مستقل جبهه النصره و گروههای زیر مجموعه آن

4 – “اتاق عملیات مشترک فتح شام” متشکل از گروههای تروریستی تکفیری:

الف: ارتش اسلام (جیش الاسلام)

ب:آزادگان شام (حرکه احرارالشام)

ج:لشکر احمد عمر(لواءاحمد العمر)

چ:گردانهای اکناف بیت المقدس

د:گروه بناء الامه

ک:لشکر سربازان مسجد الاقصی (لواء اسود الاقصی)

م:لشکر علم حوران (لواء عامود حوران)

ن:گردان انصار الهدی

ه:گردان عباد الرحمن

و:گردان ابوعبیده جراح

ن:گروه سربازان شام (اجناد الشام)

ل:گردانهای حوران

س:لشکر اعتصام

ش:لشکر شاهینهای شام (صقور الشام)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

متن بیانیه ستاد فرماندهی مشترک عملیاتی گروههای نظامی مشارکت کننده در عملیات نظامی در استان قنیطره

حجم بالای مشارکت تروریستهای تکفیری و تدارکات نظامی در این عملیات نشان دهنده اهمیت منطقه مذکور برای تروریستها و بنابر اعتقاد کارشناسان نظامی عملیات نظامی اخیر یکی از بزرگترین عملیاتهای نظامی گروههای تروریستی تکفیری از ابتدای وقوع بحران تروریستی در سوریه بوده است. درگیریهای نظامی در اطراف سه شهر مذکور با شدت ادامه دارد و کانون این درگیریها در اطراف شهر “البعث” قرار دارد که به نوعی دروازه شهر “خان ارنبه” محسوب می شود.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

نمای جنوبی شهر بعث از دریچه دوربین تروریستهای جبهه النصره

تروریستهای تکفیری جبهه النصره و ارتش آزاد هم اکنون مشغول نبرد با نیروهای ارتش و دفاع وطنی (بسیج مردمی) سوریه در مناطق جنوبی شهر بعث هستند و منابع خبری از ورود تروریستها به برخی محلات بخش جنوبی این شهر و برخی محلات و مقرهای نظامی و امنیتی و حکومتی سوریه در شهر خان ارنبه (مانند ساختمان استانداری و اداره اطلاعات و امنیت این شهر) خبر می دهند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

مبدا حرکت و خطوط توپخانه ای و خمپاره ای گروههای تروریستی در سه روستای “الصمدانیه غربی، حمیدیه و الممتنه” قرار داشته است. نیروهای ارتش سوریه مستقر در شهر خان ارنبه با هدف گشودن جبهه جدید در مقابل گروههای مسلح و تمرکز زدایی از سازمان رزم و امکانات نظامی آنها ، در منطقه الصمدانیه شرقی به تروریستها حمله کرده و به نبرد با آنها می پردازند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تلاش تروریستها برای کنترل کامل استان قنیطره و بیرون راندن نیروهای ارتش سوریه از آن امری جدید نبوده و به موقعیت ویژه این استان کوچک جنوبی سوریه ارتباط دارد که به نوعی دروازه شهر دمشق و خصوصا مناطق غوطه شرقی و غوطه غربی آن محسوب می گردد که این روزها نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه به پشتیبانی نیروهای حزب الله و تیپ فاطمیون محاصره شدید و همه جانبه ای را بر علیه آنها اعمال کرده و به موازات آن عملیاتهای نظامی گسترده ای را نیز برای پاکسازی بخشهای مختلف آنها به مرحله اجرا درآورده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

حملات تروریستها با گلوله باران و خمپاره باران شدید مواضع نیروهای ارتش سوریه در شهر های بعث و خان ارنبه آغاز شده که دقت ، شدت و تداوم این گلوله بارانها بحدی بوده که تلفات سنگین نظامی و انسانی به نیروهای ارتش سوریه در این دو شهر وارد آورده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

کارشناسان نظامی و اطلاعاتی معتقد هستند که رژیم صهیونیستی بعنوان یکی از حامیان اصلی گروههای تروریستی تکفیری در منطقه خصوصا بحران اخیر در سوریه بعنوان یکی از کشورهای عضو محور مقاومت ضد این رژیم در عملیات اخیر تروریستها نیز نقش محوری ایفا می کند. این کارشناسان با اشاره به حجم بالای آتش توپخانه و خمپاره ای و هدفمند بودن این حملات و قدرت تخریب  بالای آنها انگشت اتهام را به سمت رژیم اسراییل نشانه رفته اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

بنابر اطلاعات بدست آمده ، در ماههای گذشته و خصوصا پس از سیطره تروریستهای تکفیری ارتش آزاد و جبهه النصره بر بیش از 85 درصد استان قنیطره بویژه گذرگاه مرزی این استان با فلسطین اشغالی ، روند همکاریهای نظامی میان ارتش و سرویس اطلاعاتی این رژیم با گروههای تروریستی مذکور شتاب بیشتری گرفته و طی آن علاوه بر ارائه خدمات درمانی و تسلیحاتی و مهمات به تروریستهای مذکور ، همکاری های اطلاعاتی و جاسوسی میان دوطرف در جریان بوده است.

نمود آن را نیز می توان در ارائه اطلاعات جاسوسی این رژیم از مواضع و مراکز ارتش و دفاع وطنی و نیروهای امنیتی سوریه و همچنین ایجاد منطقه پرواز ممنوع (بطور غیر رسمی) در استان قنیطره دانست که موجب بالا رفتن دقت و هدفمندی حملات توپخانه ای و خمپاره ای آنها به این مراکز گردیده است. همچنین اسراییل اجازه تردد آزاد تروریستهای تکفیری را در مناطق جولان اشغالی صادر کرده است. برخی منابع نظامی نزدیک به ارتش سوریه از حضور نظامیان اسراییلی در فرماندهی و هدایت تروریستها در عملیات جاری در منطقه خان ارنبه و البعث خبر داده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تحرکات نظامی آزادانه تروریستهای تکفیری در منطقه مرزی استان قنیطره سوریه با فلسطین اشغالی

تحولات میدانی جبهه حلب

شهر حلب در هفته های گذشته صحنه عملیات نظامی ارتش سوریه در محورهای مختلف آن بوده است. در محور شمال شرقی شهر حلب شامل اردوگاه حندرات، باشکوی، مزارع الملاح و روستاهای حاشیه “اتوبان کاستیلو” که آخرین مسیر امدادی تسلیحاتی تروریستهای تکفیری مستقر در محلات شهر حلب است، عملیات ارتش سوریه در جریان بوده و در حالی که ارتش سوریه با پشتیبانی واحدهایی از نیروی دفاع وطنی و رزمندگان حزب الله و تیپ فاطمیون و تیپ فلسطینی قدس در تلاش برای تکمیل محاصره شهر حلب از طریق قطع خطوط امدادی و تسلیحاتی مانند جاده کاستیلو است، گروههای مسلح نیز به نوبه خود با اتخاذ تاکتیک مشابهی برای قطع یا ناامن سازی مسیرهای امدادی– تسلیجاتی نیروهای ارتش سوریه در تلاش هستند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

در همین راستا روز گذشته تروریستهای تکفیری مستقر در اردوگاه آوارگان فلسطینی حندرات به منطقه “المضافه و روستای حندرات” که در عملیات ماه گذشته ارتش سوریه بازپس گرفته شد، حمله کردند که با مقاومت نیروهای تیپ قدس مواجه و مجبور به عقب نشینی شدند. همزمان با این موضوع نیروهای ارتش سوریه بر حملات خود برای بازپس گیری اردوگاه حندرات، گشودن مسیر به سمت دو شهر شیعه نشین نبل و الزهراء و تکمیل محاصره حلب ادامه می دهد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
مسیر پیشروی ارتش سوریه برای رسیدن به دو شهر شیعه نشین نبل و الزهراء در شمال شرقی شهر حلب

به موازات درگیریها در منطقه شمال شرقی حلب ، تروریستهای تکفیری گروه “احرار الشام” وابسته به جبهه اسلامی (زیر مجموعه القاعده در سوریه) با همکاری گروه تروریستی “جیش المجاهدین”(متشکل از 7 گروه شامل:گردانهای نور الدین زنکی،لشگر آزادی اسلامی،گروه فاستقم کما امرت،لشکر انصار،لشکرامجاد اسلامی،لشکر خلافت اسلامی،جنبش نور اسلامی،لشکر جند الحرمین) حملات سنگینی را به کارخانجات وزارت دفاع سوریه مستقر در منطقه “السفیره” واقع در جنوب غربی شهر سفیره در جنوب شهر حلب با هدف انهدام این کارخانجات و قطع مسیر ارتباطی – امدادی ارتش سوریه مستقر در شهر حلب (مسیر امداد جنوبی ارتش) انجام داده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

در این حملات از ساعات ابتدایی بامداد روز چهارشنبه گذشته آغاز شده بود ، این گروهها به روستاهای الجعاره ، طاطا و العقربه واقع در مناطق اطراف کارخانجات وزارت دفاع حمله کردند. رسانه های وابسته به تروریستها از تصرف این روستاها سخن گفته اند اما بنابر مستندات موجود نیروهای ارتش سوریه طی پاتک های زمینی که با پشتیبانی قوی هواپیماهای بمب افکن نیروی هوایی همراه بوده موفق به دفع این حملات شده اند. در این نبردها دهها نفر از تروریستهای احرار الشام و جیش المجاهدین به هلاکت رسیده اند که از میان آنها می توان به “خالد العموری” فرمانده گردان “بیارق الاسلام” تابع گروه تروریستی احرار الشام اشاره کرد.

حملات گروههای تروریستی مذکور به منطقه السفیره و کارخانجات ارتش سوریه دومین تلاش این گروهها برای مسدود سازی یا ناامن سازی مسیر امدادی ارتش سوریه در یک ماه اخیر می باشد. حمله چند هفته پیش گروه تروریستی احرار الشام (که چند ماه پیش کلیه فرماندهان ارشد خود را در یک عملیات تروریستی که هنوز عامل آن مشخص نشده از دست داده است) به همین منطقه نیز با شکست فضاحت باری مواجه شده و طی عملیات متقابل نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه ، تروریستها مجبور به عقب نشینی از آن شده بودند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
موقعیت منطقه سفیره در جنوب شرق شهر حلب که در کنار یکی از جاده های امداد رسانی ارتش سوریه واقع شده است.

حمله به نبل و الزهراء

همزمان با درگیریها پراکنده میان نیروهای ارتش و تروریستهای تکفیری در محورهای مختلف شمالی و جنوبی و برخی محلات داخل شهر حلب ، دو شهر شیعه نشین “نبل و الزهراء” واقع در حاشیه شمال شرقی شهر حلب هدف حملات زمینی و گلوله باران توپخانه ای تروریستهای تکفیری گروه جبهه النصره (شاخه رسمی القاعده در سوریه) قرار گرفته اند. فرماندهان گروه تروریستی جبهه النصره که از شکستهای مکرر در جبهه‌های مختلف حلب در مواجهه با نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه و رزمندگان شیعه حزب الله و تیپ فاطمیون به مرز جنون رسیده اند در مصاحبه های خود با رسانه های حامی تروریسم تکفیری در منطقه مانند شبکه الجزیره و العربیه اعلام کرده اند که این بار قصد آن کرده اند تا این دو شهر شیعه نشین را با کلیه ساکنینشان از نقشه حغرافیایی سوریه بطور کامل حذف کنند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

در این حملات که از نیمه شب پنجشنبه گذشته با گلوله باران توپخانه ای و پرتاب خمپاره های سنگین دست ساز و ویرانگر “جهنم” از سوی تروریستها به منازل مسکونی مردم این دو شهر آغاز شده تروریستها تلاش کردند تا با شکستن خطوط دفاعی مدافعان این شهر وارد آن شوند. در پاسخ نیروهای مردمی مدافع “نبل و الزهراء” بلافاصله اقدام به مکان یابی و گلوله باران متقابل منابع پرتاپ توپ و خمپاره های تروریستها در روستای “مایر” واقع در شمال شرقی شهر های مذکور کردند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛تازه‌ترین تحولات سوریه؛

هم اکنون درگیریهای شدیدی در سه محور شمالی و شرقی و جنوبی این دو شهر میان تروریستها و مدافعان شیعه در جریان است. بنابر گزارش منابع میدانی از داخل شهر نبل و الزهراء طی درگیریهای سه روز گذشته تروریستها متحمل تلفات انسانی و تسلیحاتی فراوانی شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

اجساد تروریستهای تکفیری هلاک شده در نبردهای اطراف دو شهر نبل و الزهراء واقع در شمال شرقی شهر حلب

دو شهر نبل و الزهراء از ابتدای وقوع بحران در سوریه و منطقه حلب و حاشیه شمالی آن از اهداف ثابت گروههای مختلف تروریستی شامل جبهه النصره ، داعش و ارتش آزاد بوده و در این حملات صدها نفر از شهروندان سوری ساکن این دو شهر به شهادت رسیده یا زخمی شده اند. با مقاومت شدید جوانان شیعه نبل و الزهراء در مقابل این گروههای تروریستی ، علی رغم تشدید محاصره و عدم امکان ارسال هرگونه آن و مواد غذایی و دارویی به داخل این دو شهر ، مقاومت مردم روز بروز افزایش پیدا کرده است.

عقب نشینی هزاران نفر از عناصر جبهه ثوار سوریه از حلب

از دیگر تحولات میدانی جبهه حلب عقب نشینی گروه تروریستی “جبهه ثوار سوریه” بفرماندهی “جمال معروف” از منطقه حلب بوده است. بنا بر اعلام فرماندهان این گروه کلیه 14 هزار نفر نیروی وابسته به جبهه ثوار دستور خروج کامل از حلب را دریافت کرده و طی روزهای گذشته از این منطقه خارج شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

گفتنی است گروه جبهه ثوار و جبهه النصره در یک ماه اخیر در استان ادلب و حماه بشدت با یکدیگر درگیر شده اند که طی آن صدها نفر از دو طرف به هلاکت رسیده و مقر اصلی جبهه ثوار سوریه در روستای دیر سنبله منطقه جبل الزاویه شهر ادلب نیز به تصرف کامل عناصر النصره در آمده و جمال معروف نیز به ترکیه گریخته است.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه آن

زبدین آزاد شد

در ادامه عملیاتهای موفق ارتش سوریه و رزمندگان حزب الله در منطقه عملیاتی حاشیه شهر دمشق، ظهر روز گذشته شهرک “زبدین” واقع در جنوب شرقی غوطه شرقی (نزدیک ملیحه) پس از نبرهای سنگین آزاد شد. هجوم ارتش و حزب الله برای بازپس گیری زبدین از نیمه های شب جمعه گذشته از دو محور شمالی (منطقه حتیته الجرش) و غربی (ملیحه) آغاز شده و نیروهای جبهه خودی پس از نبردهای بسیار سنگین از خطوط دفاعی و استحکامات گروههای تروریستی عبور کرده و وارد شهرک زبدین شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

با پیشروی ارتش سوریه به داخل شهر و تشدید حملات هوایی و گلوله باران منطقه ، تروریستها به سمت باغهای اطراف شهر و شهر دیر العصافیر عقب نشینی کرده اند. هنوز از حجم تلفات و خسارات دو طرف در نبردهای روز گذشته و امروز آماری منتشر نشده است. همزمان با این تحولات ، در اقدامی انسانی و مطابق رویه معمول سایر عملیاتهای نظامی ، یک معبر امن برای خروج بیش از 150 خانوار باقیمانده در این منطقه که تروریستهای تکفیری از آنها به عنوان سپر انسانی سوء استفاده می کردند گشوده شد و کلیه غیر نظامیان به مکانی امن منتقل و اسکان داده شده اند.

پس از ورود نیروهای ارتش سوریه و حزب الله به داخل شهرک مشخص شد که کلیه ساختمانها و معابر و اماکن عمومی از سوی تروریستهای تکفیری بمب گذاری و تله گذاری شده است. در حال حاضر یگانهای مهندسی رزمی در حال خنثی سازی و پاکسازی منطقه از مواد منفجره هستند. به گفته یک منبع میدانی در ارتش سوریه هدف بعدی ارتش سوریه ورزمندگان حزب الله پاکسازی شهر دیر العصافیر از حضور تروریستهای تکفیری خواهد بود.

تحولات میدانی محور دوما

نبردهای شدیدی در محورهای مختلف شهر دمشق و حاشیه آن در جریان است. در محور عملیاتی غوطه شرقیه دمشق عملیات ارتش سوریه برای محاصره شهر دوما مقر اصلی گروههای تروریستی تکفیری مانند “جیش الامه و جیش الاسلام و جبهه النصره و …” در محورهای مختلف شمالی و شرقی این شهر در تداوم است. کانون نبردهای مذکور سه محور عملیاتی مزارع ریحان – دوما و اردوگاه الوافدین – دوما و تل کردی – دوما قرار دارد که طی آن نیروهای ارتش سوریه تلاش میکنند تا ضمن تصرف مناطق حاشیه شهر دوما در این محورها و اتصال جبهات نبرد در این مناطق به یکدیگر محاصره دوما را تکمیل کرده و در مرحله بعدی عملیات هجوم وسیع زمینی برای بازپس گیری این شهر مهم را آغاز نمایند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تحولات میدانی محور جوبر

به موازات درگیریها در محور دوما ، منطقه جوبر واقع در شرق شهر دمشق همچنان صحنه نبردهای سنگین نظامی میان ارتش و تروریستهای تکفیری جبهه النصره (شاخه رسمی القاعده در سوریه)،جیش الاسلام ، فیلق الرحمن و … می باشد. ارتش سوریه در چند روز اخیر از زمین و هوا به مواضع باقیمانده تروریستها در جوبر حمله کرده است.ویدیوی درگیری های شدید خانه به خانه در منطقه جوبر میان تروریستهای جیش الاسلام و ارتش سوریه را از اینجا دریافت کنید.دو شب پیش یگان موشکی ارتش سوریه با یک فروند موشک زمین به زمین به یکی از مراکز استقرار تروریستهای تکفیری حمله و آن را منهدم کردند. شدت انفجار ناشی از اصابت این موشک به حدی بود که صدا و لرزش آن در سایر مناطق شهر دمشق به خوبی احساس شد.ویدیوی اصابت موشک زمین به زمین به جوبر را از اینجا دریافت کنید.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
منطقه جوبر و محورهای عملیاتی آن بر روی نقشه مشخص شده است.

تحولات میدانی محور جنوب دمشق

همزمان با عملیاتهای نظامی گروههای تروریستی تکفیری در دو استان جنوبی درعا و قنیطره که در همسایگی استان دمشق قرار دارند ، برخی محلات جنوبی شهر دمشق ( اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک ، التضامن ، حجر الاسود ) که هنوز در اشغال گروههای تروریستی داعش ، جبهه النصره و ارتش آزاد هستند ، صحنه تحولات نظامی و امنیتی خاصی بوده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
محلات جنوبی شهر دمشق که در کنترل گروههای تروریستی می باشد با رنگ سبز مشخص شده است.

در اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک که با کمال تاسف از ابتدای وقوع بحران تروریستی در کشور سوریه خود به یکی از بزرگترین مراکز استقرار انواع و اقسام گروههای تروریستی مانند “داعش” ، “جبهه النصره” ، “ارتش آزاد” ، “اکناف بیت المقدس  و حملات تروریستی علیه محلات دیگر شهر دمشق مانند منطقه سیده زینب (ع) ، دخانیه ، الکباس و … تبدیل شده است ، روز گذشته گروه تروریستی جیش الحر (ارتش آزاد) با نصب یک بمب بشکه ای (بشکه حاوی مواد منفجره) در نزدیکی یکی از مراکز استقرار نیروهای بومی دفاع وطنی (بسیج مردمی سوریه) و رزمندگان گروه فلسطینی “فتح انتفاضه” و “جبهه خلق برای آزادی فلسطین” و انفجار آن چندین نفر از آنها را به شهادت رسانده و گروهی را نیز مجروح کرده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

به موازات این عملیات تروریستی ، گروه تروریستی تکفیری ” گردانهای اکناف بیت المقدس”( بخشی از نیروهای جنبش حماس در سوریه که دارای گرایشهای تکفیری و نزدیک به القاعده هستند و زمینه ساز ورود گروههای همچون جبهه النصره و داعش به اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک بوده اند) با حفر تونل در زیر برخی ساختمانهای اردوگاه یرموک که در کنترل یگانهای حافظ نظم فلسطینی بوده اند و نصب صدها کیلو مواد منفجره در زیر آنها اقدام به انهدام این ساختمانها کرده است. بطور همزمان نیز دهها گلوله خمپاره به سمت مواضع ارتش سوریه در محلات سیده زینب و حاشیه اردوگاه یرموک شلیک شده است.

ویدیوهای منتخب مرتبط با عملیات گروه تروریستی اکناف بیت المقدس را از اینجا و اینجا دریافت کنید.

گفتنی است اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک با بیش از 200 هزار نفر جمعیت از ابتدای بحران سوریه یکی از کانونهای درگیری میان ارتش سوریه و تروریستهای تکفیری بین المللی از گروههای داعش ، النصره و … بوده است. این اردوگاه در نزدیکی منطقه سیده زینب واقع شده که میزبان حرم مطهر حضرت زینب (س) می باشد. از ماهها پیش ارتش سوریه به دلیل نقش مخرب گروههای تروریستی تکفیری مستقر در این اردوگاه اقدام به محاصره کامل و قطع کلیه خطوط ارتباطی این اردوگاه کرده است. با وساطت مشایخ و برخی گروههای مبارز فلسطینی چندین دور مذاکرات میان ارتش و گروههای مسلح تکفیری برای خروج از این اردوگاه برگزار شده که بدلیل مخالفت تروریستهای تکفیری با پیش شرط ارتش مبنی بر خروج کامل نیرو  و تسلیحاتشان از یرموک و تبدیل این اردوگاه به منطقه امن و غیر نظامی ، همه مذاکرات با شکست مواجه شده است.

تحولات میدانی محور بیت سحم و ببیلا

منطقه بیت سحم در نزدیکی حرم حضرت زینب (س) از جمله محلات بخش جنوبی شهر دمشق بود که از ابتدای وقوع بحران تروریستی در سوریه صحنه شدید ترین نبردها میان ارتش سوریه و تروریستهای تکفیری از ملیتهای مختلف بود که با هدف انهدام حرم حضرت زینب (س) و گشودن مسیر پیشروی به سمت سایر محلات دمشق در آن مستقر شده بودند. تروریستها از این منطقه بطور روزانه دهها گلوله خمپاره و توپ به سمت حرم حضرت زینب (ع) و ساختمانهای مسکونی اطراف آن که عموما دارای سکنه شیعه است می کردند. با حضور نیروهای مجاهد مدافع حرم در منطقه سیده زینب برنامه ریزیها برای دور کردن حرم و محله مذکور از برد آتش سلاحهای دورزن و منحنی زن (خمپاره) تروریستها آغاز و طی چند عملیات منطقه اطراف حرم و برخی محلات همجوار آن مانند بیت سحم به دست نیروهای مجاهد شیعه (عراقی و لبنانی و افغانی و سوری) پاکسازی شد. پس از پاکسازی منطقه بیت سحم از تروریستهای تکفیری ، طرح مصالحه ملی در آن اجرا گردید که بر اساس آن گروههای تروریستی تکفیری از منطقه خارج و امنیت آن به کمیته های مردمی متشکل از جوانان بومی منطقه واگذار شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

از زمان اجرای این طرح، آرامش نسبی بر آن حاکم شده و مردم امکان زندگی امن را بدست آوردند. در هفته های اخیر و همزمان با عملیاتهای نظامی ارتش سوریه در بخشهای مختلف شهر دمشق ، گروههای تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره که هم اکنون در چند محله حاشیه جنوبی شهر دمشق همچنان حضور دارند ، با حضور دربیت سحم و برخی محلات نزدیک آن مانند “ببیلا و یلدا” (تحت اشراف مصالحه ملی) اقدام به استقرار مجدد و ایجاد استحکامات نظامی در داخل این محلات کرده بودند. حضور مجدد تروریستها نقض صریح توافقنامه مشایخ و مردم این مناطق با ارتش و دولت سوریه بوده و پس از مدتی موجب بروز اعتراضات مردمی شد. همزمان با این تحولات وقوع برخی حوادث و اقدامات تروریستها برای بسط سیطره بر این محلات موجب بوجود آمدن اختلافات میان آنها و ساکنین بومی محلات شد. چند روز پیش طی درگیری لفظی میان یکی از عناصر گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه رسمی القاعده در سوریه) با یکی از جوانان منطقه بیت سحم درگیری میان دو طرف واقع شد که با دستگیری جوان بومی بدست عناصر النصره و اعتراضات مردم به این موضع و تجمع عشایر منطقه در اطراف مقر جبهه النصره در بیت سحم و تظاهرات مردم درگیریهای مسلحانه بوقوع پیوست که طی آن یکی از تروریستهای النصره به هلاکت رسید. ویدیوی مرتبط با تظاهرات ببیلا را از اینجا دریافت کنید. با تشدید اعتراضات و تظاهراتهای مردم بیت سحم و به راه افتادن اعتراضات مشابه در محلات همجوار آن یعنی ببیلا و یلدا ، منطقه دادگاه به اصطلاح شرعی مستقل منطقه دمشق (وابسته به تروریستها) با هدف فرونشاندن اعتراضات مردمی، رای بر خروج کامل گروههای مذکور از مناطق مزبور داده و از صبح چهارشنبه گذشته عقب نشینی جبهه النصره و داعش از این مناطق به سمت محلات حجر الاسود، یرموک و التضامن آغاز و در پایان همان روز تکمیل گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *