تازه‌ترین تحولات سوریه

خانه / مطالب و رویدادها / تازه‌ترین تحولات سوریه

برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه جبهه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان “تحولات در صحنه” سوریه توصیه می‌کنیم. تحولات میدانی جبهه «دمشق» و حاشیه آن، تحولات میدانی جبهه «حماه» و تحولات میدانی جبهه «حلب» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی دمشق و حاشیه آن

اجرای مصالحه در منطقه قدسیای دمشق

پس از مدتها مذاکره میان ارتش و گروههای مسلح مستقر در منطقه “قدسیا” واقع در حاشیه شمالی شهر دمشق به نتیجه رسید و آرامش به این منطقه باز خواهد گشت. در روزهای اخیر گفتگوها میان کمیته آشتی دولت سوریه (نمایندگان ارتش و دفاع وطنی) و هیئتی متشکل از ریش سفیدان، نماینده گروههای مسلح و نماینده شورای منطقه قدسیا مشغول مذاکرات پیرامون جزییات توافقنامه آتش بس بودند که از صبح روز شنبه اجرایی شده است.

متن توافق نامه (مصالحه) آتش بس بدین شرح است:

1– تشکیل کمیته اجرایی و انتظامی با هدف تامین امنیت و اداره محله قدسیا.

2– تحویل کلیه تسلیحات گروههای تروریستی مسلح به کمیته امنیت و اداری (خلع سلاح مسلحین).

3– ممنوعیت هرگونه تحرکات و اقدامات و حضور مسلحانه از سوی گروههای مسلح مخالف دولت در منطقه.

4– تضمین امنیت بازگشت آوارگان منطقه به منازلشان و آزادی کامل تردد شهروندان سوری به منطقه اعم از نظامی و غیر نظامی بدون حمل سلاح و در کمال آزادی.

5– تحویل هر افسر و سرباز ارتش و دفاع وطنی سوریه به کمیته امنیتی– اداری قدسیا درصورت ورود مسلحانه به منطقه.

6– بازگشایی کامل همه ادارات دولتی، خدماتی و بهداشتی درمانی در منطقه با تضمین امنیتی و آزادی عمل از سوی کمیته امنیتی– اداری منطقه.

7– بازگشایی تمامی راهها، برچیدن سنگرهای نظامی و کمین و تک تیر اندازان وابسته به گروههای مسلح منطقه و عادی شدن عبور و مرور و بازسازی منازل تخریب شده مردم.

لازم به ذکر است تجربه آشتی ملی (المصالحه الوطنی) سیاستی است که در برخی شهرهای سوریه مانند حمص و دمشق، با هدف توقف جنگ و جلوگیری از تخریب مناطق شهری و آسیب دیدن مردم بی گناه و تصرف بدون خونریزی مناطق مهم از سوی ارتش سوریه به مورد اجرا گذاشته شده است. از مهمترین نمونه های اجرایی مصالحه وطنی میتوان به “حمص قدیم” و برخی محلات جنوب دمشق مانند “القدم”، “بیت سحم” و “ببیلا”  اشاره کرد. دو ماه پیش گروه‌های مسلح تکفیری به منظور به بن بست رساندن مذاکرات آشتی ملی میان ارتش و مسلحین منطقه قدسیا اقدام به ترور “محمد مروان حموده” عضو کمیته آشتی ساکن در قدسیا کرده بودند. اما با ادامه مذاکرات میان طرفین از شنبه این توافقنامه به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در آخرین مصاحبه مطبوعاتی به خبرگزاری فرانسه گفته بود که برقراری اینگونه آتش‌بس‌ها خیلی مهم‌تر از مذاکرات با معارضان خارج‌نشین دولت سوریه است.

آخرین تحولات سوریه؛
جلسه کمیته مصالحه وطنی با حضور نمایندگان گروه‌های مسلح، شیوخ و روحانیون منطقه
آخرین تحولات سوریه؛
پاکسازی معابر شهری از سنگرها و موانع توسط خودروهای راهسازی به منظور سهولت تردد مردم
آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛
موقعیت و بافت جغرافیایی و شهری محبه قدسیا واقع در حاشیه شهر دمشق

رد هر گونه مصالحه با داعش از سوی گروههای تروریستی رقیب در حجر الاسود

در پی انتشار اخباری از توافق گروههای مسلح تکفیری مستقر در منطقه حجر الاسود واقع در جنوب دمشق با گروه تروریستی داعش، روز گذشته “ابوصهیب” فرمانده گروه تروریستی “ارتش اسلام” وابسته به “جبهه اسلامی سوریه” در مصاحبه به تلویزیون “الآن” (وابسته به گروههای تروریستی مخالف دولت سوریه) بر مخالفت گروهش با هرگونه توافق با داعش و “رحم” به عناصر این گروه تاکید کرد. وی افزود که گروه ارتش اسلام، جبهه انقلابیون سوریه (جبهه الثوار سوریا)، سپاه شام (فیلق الشام)، تیپ حبیب مصطفی و اجنادشام (سربازان شام)، نه تنها با امضای توافقنامه با گروه خوارج (داعش) موافق نیستند بلکه تاکید دارند که اعضای این گروه که از دو هفته پیش در چند ساختمان محله حجر الاسود در محاصره نیروهای جبهه اسلامی و النصره قرار دارند می بایست کلیه سلاحهای خود را تحویل محکمه شرعی بدهند و محاکمه بشوند.

آخرین تحولات سوریه؛آخرین تحولات سوریه؛آخرین تحولات سوریه؛
آخرین تحولات سوریه؛آخرین تحولات سوریه؛آخرین تحولات سوریه؛

وی گفت که هم اکنون جنگ میان داعش و گروههای مخالف آن با وساطت جبهه النصره به جهت جلوگیری از خونریزی میان مسلمین متوقف شده و تنها به حصر عناصر آن در چند ساختمان اکتفا شده است. این در حالی است که گروه داعش و النصره بیشترین دشمنی را در میان گروههای تروریستی فعال در سوریه دارند. در ادامه این گفتگو “سرهنگ جولانی” فرمانده گروه تروریستی موسوم به جبهه انقلابیون سوریه در منطقه جنوب دمشق نیز از عدم توافق با داعش سخن گفته و بر لزوم تسلیم کامل عناصر این گروه تاکید کرد. در پی تشدید مخالفتهای گروههای مختلف تروریستی مذکور با توافق با داعش درگیریهای پراکنده میان دو طرف در حال وقوع است. به گفته یک منبع میدانی نزدیک به جبهه النصره درگیریها میان طرفین تا کنون دهها کشته بر جای گذاشته است.

دو روز پیش توافقنامه ای شفاهی و غیر رسمی میان دو طرف به اجرا گذاشته شده بود که برخی بندهای این توافقنامه بدین شرح است:

1 – آتش بس موقت.

2 – ممنوعیت تکفیری مردم و گروههای مخالف داعش اعم از نظامی و غیر نظامی.

3 – پرداخت دیه کشته ها و غرامت به مردم آسیب دیده از درگیریها.

4 –ممنوعیت تعرض به یکدیگر.

لازم به ذکر است که درگیریها میان دو طرف از دو هفته پیش و با حمله ائتلاف گروههای مخالف داعش به مقرهای این گروه در محله حجر الاسود به وقوع پیوسته است. این گروهها از عمکرد داعش در ترور عناصر معارضان مسلح دولت سوریه، تکفیر مردم و سایر گروهها و خشونت بی حد و حصر در برخورد با ساکنین و گروههای فعال منطقه بشدت انتقاد و بر دستگیری، محاکمه و قصاص عناصر داعش و اخراج باقیمانده آنها از جنوب دمشق تاکید دارند. به موازات درگیریها میان گروههای مختلف تروریستی تکفیری در حجر الاسود، برخی مناطق دیگر در جنوب دمشق مانند “القدم”، “بیت سحم”، “ببیلا”  شاهد اجرای توافقنامه آتش بس و مصالحه میان ارتش سوریه و گروههای تروریستی مسلح بوده است.

آخرین تحولات سوریه؛
موقعیت محله حجر الاسود واقع در جنوب شهر دمشق

تداوم درگیری‌ها و بمباران‌ها در جوبر، عین ترما، دوما، حرستا و زملکا

درگیری‌ها میان ارتش و گروههای تروریستی (ارتش اسلام، جبهه النصره و اجناد الشام) در جوبر و غوطه شرقی دمشق همچنان تداوم دارد. تمرکز درگیریهای جوبر در دو روز گذشه در اطراف مسجد طیبه واقع در شمال جوبر و برج فتینه در مرکز این محله قرار داشته است. به موازات درگیریهای زمینی میان ارتش و تروریستها هواپیماهای ارتش سوریه 5 سکوی پرتاب موشک کاتیوشا متعلق به گروه‌های تروریستی “اجناد الشام (سربازان شام)”را هدف قرار داده و نابود کردند. همچنین هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه مواضع تروریستهای تکفیری را در مناطق مختلف غوطه شرقیه بشدت بمباران کرده اند. منطقه عین ترما 2 بار، زملکا 3 بار و دوما 2 بار هدف بمباران هوایی قرار گرفته اند.داریا واقع در جنوب دمشق نیز هدف 4 بشکه انفجاری بالگردهای ارتش سوریه قرار گرفته است. درگیریها در محله “دخانیه” نیز همچنان ادامه دارد. نیروهای ارتش سوریه تلاش می کنند تا تروریستهای تکفیری که از منطقه عین ترما واقع در غوطه شرقیه به این منطقه نفوذ کرده اند از دخانیه اخراج کنند. این درگیریها در دو هفته اخیر و پس از نفوذ گروهی از عناصر جبهه النصره و ارتش اسلام مستقر در عین ترما به دخانیه آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است.

آخرین تحولات سوریه؛
آخرین تحولات سوریه؛
آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛
گزارش تصویری از عملیات ارتش سوریه در منطقه جوبر در شرق دمشق

انشقاق در گروههای تروریستی : تشکیل گروهک تروریستی “عمر” در غوطه شرقیه دمشق

همزمان با تشدید فشارهای عملیات نظامی ارتش، دفاع وطنی، رزمندگان حزب الله عراق و تیپ فاطمیون علیه مواضع و استحکامات گروههای مختلف تروریستی در حاشیه دمشق (غوطه شرقی)، اختلافات میان این گروهها به اوج خود رسیده است. دیروز گروهی متشکل از 10 تشکیلات نظامی مسلح تکفیری فعال در غوطه شرقیه دمشق با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و انتشار ویدیو از تأسیس گروهک تروریستی موسوم به “عمر” خبر دادند و با این اقدام عملاً بر صحت اخبار منتشرشده در هفته های اخیر و بخصوص پس از فتح شهرک استراتژیک ملیحه توسط ارتش سوریه مبنی بر اختلافات بنیادین میان گروه‌های تروریستی تکفیری با گروه “ارتش اسلام به رهبری “زهران علوش” (تروریست مزدور سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی) مهر تأیید زدند. ناظران معتقدند انتخاب این قبیل اسامی برای گروهک‌های تروریستیی که هیچ نسبتی با تعالیم اسلامی ندارند، با هدف ضربه زدن به وحدت مسلمانان منطقه و برافروختن آتش اختلاف میان اهل سنت با شیعیان انجام می‌گیرد. در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک، با تاکید بر درک عمیق گروههای تروریستی تشکیل دهنده گروهک تروریستی “عمر” از خطر نابودی موجودیت تروریسم تکفیری در غوطه شرقیه از پیوستن سایر گروههای تکفیری استقبال شده است.

به گزارش رسانه های وابسته به گروهک “عمر”، گروههای تشکیل دهنده تشکیلات جدید بشرح زیر است:

1 – گردان سربازان توحید (کتیبه جند التوحيد)

آخرین تحولات سوریه؛

2 – لشکر جوانان راستگو (لواء الشباب الصادقين)

آخرین تحولات سوریه؛

3 – لشکر دوستان خدا (لواء أحباب الله)

آخرین تحولات سوریه؛

4 – گردان بندگان خدا (كتائب عباد الرحمن)

آخرین تحولات سوریه؛

5 – گردان پرستوهای غوطه شرقیه (كتيبة أبابيل الغوطة)

6 – گردان سربازان حق (كتيبة جند الحق)

آخرین تحولات سوریه؛

7 – گردان ابوبکر ( كتيبة أبوبكر الصديق)

آخرین تحولات سوریه؛

8 – گردان علی (كتيبة علي بن أبي طالب)

آخرین تحولات سوریه؛

9 – گردان ابن تیمیه (كتيبة ابن تيمية)

آخرین تحولات سوریه؛

تشکیل گروه جدید “سپاه عمر” و اعلان رسمی آن در رسانه ها در حالی است که تنها چند هفته پیش گروههای مسلح غوطه شرقیه با حضور در گردهمایی شهر دوما (پایتخت تروریستهای حاشیه دمشق) و به میزبانی گروه تروریستی ارتش اسلام (به فرماندهی زهران علوش) از اتحاد و “مشت آهنین واحد” برای مبارزه “کوبنده” با ارتش سوریه و روافض (شیعیان) و صلیبی ها (مسیحیان) داد سخن داده بودند و ژستهای ترسناک گرفته بودند، اما همه اینها تنها چند هفته دوام آورد و اختلافات شدید آنها به حدی رسید که نتوانستند آبروداری کرده و اتحاد موهوم‌شان را حفظ کنند. برخی ناظران نظامی و سیاسی معتقدند که شکاف های اخیر میان این گروه‌های تکفیری بیش از آنکه به اختلافات شخصی و درون گروهی آنان مرتبط باشد، به منافع کشورهای پشتیبان آنها ارتباط دارد. چه اینکه بر همگان واضح است که مثلا منافع مشترک کشور عربی قطر در سوریه با رقیب و دشمن دیرینه اش “عربستان سعودی” اختلافات جدی ماهوی دارد.

آخرین تحولات سوریه؛
غوطه شرقی- کنفرانس مطبوعاتی تشکیل گروهک “عمر”
آخرین تحولات سوریه؛
آرم تشکیلات جدید گروه‌های تروریستی فعال در غوطه شرقیه
آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛
جلسه چند هفته پیش گروه‌های مسلح تروریستی فعال در غوطه شرقی دمشق،
چند روز پس از سقوط شهرک ملیحه به دست ارتش سوریه
و اعلام تشکیل ارتش متحد اسلامی به فرماندهی زهران علوش

تحولات میدانی جبهه حماه

نیروهای ارتش سوریه مستقر در مناطق حاشیه شمالی حماه در روزهای اخیر از سرعت عملیات نظامی خود علیه شهر لطامنه کاسته و بر تصرف روستاها و تپه ها و مناطق حاشیه ای این شهر اهتمام دارند. این اقدام با هدف باز کردن جبهات مختلف در محیط شهر لطامنه و تمرکز زدایی از تجمع نیروهای نظامی گروه تروریستی جبهه النصره صورت می گیرد. به موازات درگیریهای نظامی زمینی میان دوطرف، نیروی هوایی ارتش سوریه در روزهای اخیر بیش از 376 حمله هوایی سنگین علیه مواضع جبهه النصره در حاشیه شمالی حماه انجام داده است. نیروهای جبهه النصره و گروههای هم پیمان وی از تلفات بسیار سنگین این گروهها در طی نبردهای سنگین با ارتش و خصوصا بمبارانهای دقیق هوایی خبر می دهند. در همین راستا فرمانده یکی از گروههای تروریستی تکفیری با نام مستعار “ابو حمزه” در گفتگو با یکی از رسانه های وابسته به جبهه النصره گفته است که سه عامل “اتمام ذخایر تسلیحاتی”، “بمبارانهای شدید و مکرر هوایی”، “پرتاب دهها بشکه انفجاری از بالگردها” و سرعت عمل بالای یگانهای زمینی ارتش و دفاع وطنی سوریه و رزمندگان حزب الله موجب انهدام کلیه خطوط دفاعی جبهه النصره و تلفات بسیار بالای انسانی در سازمان رزم این گروه شده است. “ابوحمزه” افزود که اجرای سیاست “زمین سوخته” توسط ارتش سوریه در مواجهه به جبهه النصره در حاشیه شمالی حماه راهی بجز عقب نشینی کامل نیروهای النصره به مناطقی همچون مورک و کفر زیتا باقی نگذاشته است. در ادامه عملیاتهای ارتش سوریه در حاشیه شمالی حماه روز گذشته روستاهای حصریا، ابورعیده (و مزارع بخش شقی و غربی آن) و جبین در اطراف شهر لطامنه به تصرف نیروهای ارتش، دفاع وطنی و حزب الله در آمده است. به موازات فتوحات اخیر نیروی هوایی ارتش با بمباران سنگین دو روستای استراتژیک “اربعین” و “زکاه” واقع در جنوب غربی شهر کفرزیتا” با بشکه انفجاری و موشک، زمینه را برای محاصره لطامنه از دو محور غربی و جنوبی فراهم می کند.

آخرین تحولات سوریه؛
در نقشه فوق موقعیت روستاهای شماره 1 تا 6 در روزهای گذشته به تصرف ارتش سوریه در آمده
و دو روستای اربعین و زکاه تحت بمباران شدید به منظور بسترسازی برای حمله زمینی قرار دارند.

چند هفته پیش گروههای تروریستی جبهه النصره و برخی گروهکهای هم پیمانش، سرمست از اشغال دو ساله مناطق حاشیه شمالی حماه، به نیت تصرف شهر و فرودگاه نظامی حماه و در نهایت تصرف کامل استان حماه از حضور ارتش و نیروهای دولتی سوریه (مشابه تجربه داعش در استان رقه) با به راه انداختن عملیات “بدر الشام کبری” به استعداد 3000 تروریست تکفیری از اتباع 18 کشور جهان به مراکز و پایگاههای ارتش و دفاع وطنی در اطراف شهر و فرودگاه حماه حمله ور شده بودند که با پاتک عملیاتی ارتش سوریه در نیل به اهداف تعیین شده ناکام مانده و تلفات جبران ناپذیری به سازمان رزم آنها وارد آمد. هم اکنون اولویت های عملیاتی ارتش سوریه در حاشیه شمالی شهر حماه که از تابستان سال 2012 به اشغال کامل گروههای تروریستی تکفیری درآمده بود، به ترتیب تصرف شهرهای لطامنه، کفرزیتا و مورک است.

تحولات میدانی جبهه حلب

خطر تصرف عین‌عرب (کوبانی) به دست تروریست‌های داعش

اوضاع امنیتی و میدانی منطقه “عین عرب (کوبانی)” روز به روز بدتر می شود و گروه تروریستی داعش با تصرفات چند روز اخیر تنها 20 کیلومتر فاصله تا تصرف این شهر دارد.درگیریها در تپه های اطراف شهر میان داعش و نیروهای یگان مدافعان مردمی کردهای سوریه به شدت ادامه دارد. داعش سعی دارد با تصرف این تپه ها برتری آتش لازم برای گلوله باران شهر را بدست بیاورد و مدافعان با علم به اینکه سقوط این ارتفاعات عملا به معنای سقوط شهر بدست داعش است سعی در دفاع از این مناطق دارند. در 24 ساعت گذشته و پس از عقب نشینی های مکرر گروه یگانهای مردمی کردهای سوریه از روستاهای اطراف کوبانی، گروه تروریست داعش تعداد روستاهای فتح شده خود در این منطقه را به بیش از 60 روستای کرد نشین رسانده است. دهها هزار نفر از مردم ساکن در روستاهای اطراف و محلات داخل شهر کوبانی (عین عرب) از بیم اسارت بدست تروریستهای وحشی گروه داعش به سوی مرزهای سوریه با ترکیه گریخته اند. در درگیریهای روز گذشته میان واحدهای حمایت مردمی کردهای سوریه با عناصر گروه تروریستی داعش در اطراف شهر کوبانی واقع در شمال شهر حلب سوریه، گروهی از تروریستهای داعش از جمله یک تبعه کشور آسیاسی “چین” به هلاکت رسیده است. بر اساس اطلاعات و تصاویر منتشر شده از این تبعه چینی، وی یکی از اعضای “یگان چینی ها” در گروه داعش بوده که در ماههای اخیر در نبردهای بخش شمالی شهر حلب میان داعش و کردهای سوری و داعش با ارتش سوریه حضور فعالانه ای دارند.

آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛
لاشه تروریست چینی عضو داعش  که در درگیری‌های دیروز در اطراف عین عرب به هلاکت رسید.

در هفته های اخیر روستاها و مناطق حاشیه شهر عین عرب (کوبانی) صحنه شدیدترین درگیریهای نظامی میان واحدهای حمایت مردمی کردهای سوریه با تروریستهای داعش بوده است. شدت حملات گروه داعش و بهره گیری آنها از انواع توپخانه و تانکهای پیشرفته آمریکایی به یغما رفته از انبارهای تسلیحاتی ارتش عراق در استانهای الانبار، نینوی و صلاح الدین به حدی بوده است که یگانهای مردمی کرد سوری توان مقابله و ایستادگی در مقابل این هجوم را ندارند و با هدف جلوگیری از وقوع تلفات سنگین انسانی اقدام به عقب نشینی تدریجی از بیش از 60 روستای عین عرب کرده اند. همچنین در درگیریهای روز گذشته “ابوراء چچنی” فرمانده میدانی داعش و مسئول حمله به شهر کوبانی (عین عرب) با گلوله تک تیر اندازهای یگان حمایت مردمی کردهای سوری به هلاکت رسید.

آخرین تحولات سوریه؛

در این میان هواپیماها و بالگردهای ارتش سوریه با حضور مداوم در آسمان منطقه به حمایت از یگانهای کردهای سوری برخواسته و مواضع گروه داعش را با انواع موشکهای هوا به زمین و بمبهای سنگین و بشکه های انفجاری یک تنی هدف حملات مکرر خود قرار می دهند. یک منبع میدانی کرد سوری از حضور دائمی پهبادهای شناسایی ارتش سوریه بر فراز شهر کوبانی و حاشیه آن به منظور رصد هرگونه تحرکات گروه تروریستی داعش علیه ساکنان این منطقه خبر داده است.

حمایت ترکیه از داعش

ناظران میدانی از نقش پررنگ ترکیه در حمایت تسلیحاتی، نظامی، مالی و بیمارستانی از ترورریستهای داعش در عملیاتهای اخیر این گروه در مناطق شمالی حلب خبر داده اند و نسبت به وقوع فاجعه انسانی و کشتارهای دسته جمعی شهروندان کرد سوریه به مانند آنچه بر کردهای ایزدی ساکن در منطقه سنجار عراق رفت، هشدار داده اند.

آخرین تحولات سوریه؛

در روزهای گذشته اعتراضات منطقه ای و بین المللی به نقش‌آفرینی دولت ترکیه به رهبری اردوغان و داوود اوغلو در پشتیبانی همه جانبه از تروریستم تکفیری در عراق و سوریه تشدید شده است. کارشناسان نظامی و امنیتی، ترکیه را معبر اصلی خرید و انتقال انواع تسلیحات سبک و سنگین، نیروی انسانی و همچنین قاچاق و فروش اشیاء باستانی و نفت به سرقت رفته از چاههای نفتی مناطق مختلف کشور سوریه می دانند.

آخرین تحولات سوریه؛
آخرین تحولات سوریه؛
تجمع هزاران زن، مرد و کودک کرد سوری در نزدیکی مرز با ترکیه
برای فرار از تبعات حمله داعش علیه ساکنان کوبانی

رهبر گروه تروریستی “نور الدین زنگی” خطاب به آمریکا: داعش و بشار اسد را با هم نابود کنید

“توفیق شهاب الدین” رهبر گروه تروریستی “نورالدین زنکی” از ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا خواست تا با حمله به داعش آن را نابود کنند. وی افزود که هدف بعدی این ائتلاف باید حمله به سوریه و نابود کردن دولتو ارتش این کشور باشد تا گروههای مسلح بتوانند زمام امور را در دست بگیرند.وی در ادامه افزود که به دلیل فعالیتهای داعش گروههای تروریستی فعال در سوریه همزمان در دو یا چند جبهه در حال نبرد هستند و این وضعیت موجب اضمحلال گروههای بزرگ مانند جبهه النصره، ارتش آزاد و احرار الشام شده است و در اثر درگیری آنها با داعش و همزمان با ارتش سوریه هزاران نفر از نیروهایشان که باید برای نابودی ارتش و دولت سوریه بکار گرفته می شدند کشته و زخمی شده اند.

آخرین تحولات سوریه؛

فرمانده گروه تروریستی تکفیری “نورالدین زنگی” در پایان اعلام کرد که راس تروریسم در منطقه سوریه و شخص بشار اسد رییس جمهور منتخب این کشور است و با نابودی دولت، ارتش و شخص اسد همه مشکلات منطقه حل خواهد شد!
در سه سال گذشته گروههای تروریستی تکفیری وابسته به سرویسهای جاسوسی سیا، موساد و برخی کشورهای منطقه مانند قطر و ترکیه و عربستان سعودی با پشتیبانی تسلیحاتی، تجهیزاتی و مالی این کشورها منشا فجیع ترین جنایات همچون اعدامها و کشتارهای دسته جمعی، ذبح مردم و نیروهای ارتش و دفاع وطنی، غارت منازل و سرقت، نابودی زیر ساختهای دفاعی، امنیتی، عمرانی و صنعتی سوریه بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *