تازه‌ترین تحولات میدانی سوریه

خانه / مطالب و رویدادها / تازه‌ترین تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی جبهه حلب – عملیات کوبنده ارتش برای تکمیل محاصره

در حالیکه تنها چند روز از عملیات وسیع ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن (شامل:تیپ فاطمیون، تیپ زینبیون، حزب الله سوریه، حزب‌الله لبنان و دفاع وطنی سوریه) در مناطق حاشیه سه استان درعا ، دمشق ، قنیطره که با توفیقات نظامی فراوانی مواجه بود میگذرد، از صبح روز گذشته یگان‌های نظامی ارتش و دفاع وطنی سوریه بصورت غافلگیرانه ای عملیات بسیار کوبنده و وسیعی را در محورهای مختلف عملیاتی شهر حلب و حاشیه آن آغاز کرده اند.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

این عملیات در ادامه طرح فرماندهی ارتش سوریه برای پاکسازی شهر حلب می باشد که از طریق جداسازی محلات آن از مناطق حاشیه شمالی (نزدیک مرز ترکیه)‌، قطع مسیر امدادی – تسلیحاتی – نیرویی تروریستهای مستقر در این محلات با مرزهای کشور تروریست پرور ترکیه و در نهایت شکستن حلقه محاصره دو شهر شیعه نشین “نبل و الزهراء” که به جرم شیعه بودن و حمایت از نظام مشروع و قانونی کشور سوریه بمدت سه سال اخیر بطور کامل از سوی گروههای تروریستی جبهه النصره ، ارتش آزاد و جبهه اسلامی در محاصره شدید و غیر انسانی قرار داشته‌اند، در جریان است. لازم به ذکر است که طی روزهای گذشته برخی رسانه‌های نزدیک به ارتش سوریه با انتشار تصاویری از افزایش حضور نظامی خود در محور شمال حلب خبر داده بودند.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

همزمان بسیاری از صاحب نظران معتقد بودند که با توجه به مشکلات نیرویی و تدارکاتی ارتش سوریه امکان گشودن جبهه جدید نبرد با تروریستهای تکفیری بسیار بعید بوده و احتمالا هدف ارتش از انتقال نیرو و تسلیحات به این محور تنها تقویت سیستم دفاعی مناطق تحت سیطره خود برای مقاومت در برابر حملات احتمالی تروریستهای تکفیری در محور حلب خواهد بود.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

این اعتقاد به سابقه قدیمی تروریست ها در گشودن همزمان چند جبهه مختلف در برابر ارتش سوریه در واکنش به عملیات متمرکز نیروهای دولتی در یکی از جبهه‌ها باز می‌گردد و مصادیق فراوانی برای آن طی گذشت 3 سال از آغاز بحران تروریستی تکفیری علیه مردم و کشور سوریه نیز موجود است که می توان به شعله‌ور شدن محورهای عملیاتی منطقه حاشیه شمالی “لاذقیه” یا عملیات‌های نظامی تروریست‌ها در منطقه جنوب استان ادلب برای تمرکز‌زدایی از توان نظامی ارتش سوریه در محور حلب و حاشیه شمالی حماه اشاره کرد.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

حمله از ساعات ابتدایی صبح روز گذشته با گلوله باران شدید و هجوم همزمان نیروهای زمینی از 3 محور به سمت مواضع تروریستهای تکفیری وابسته به گروه‌های “ارتش آزاد‌، جبهه النصره‌، جبهه اسلامی و …” در روستاها و شهرهایی همچون صورت گرفت که طی آن بخش‌های مهمی از مناطق تحت سیطره تروریست‌ها بدست نیروهای ارتش باز پس گرفته شده و تلفات و خسارات بسیار سنگینی به سازمان رزم تکفیری‌ها وارد آمده است.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

بنابر اطلاعات منتشر شده ، مبدا آغاز این عملیات ، منطقه “سیفات” بوده و مسیر تهاجم زمینی نیروهای ارتش بشرح زیر بوده است:

محور اول : حمله از روستای “سیفات” به شهرک “حردتنین” که منجر به تصرف سریع و کامل آن از سوی رزمندگان ارتش و مجاهدین شیعه منجر گردید.

محور دوم : حمله زمینی همزمان از مبدا “سیفات” به سمت شهرک “باشکوی” که منجر به بازپس گیری کامل آن از سوی رزمندگان شد.

محور عملیاتی سوم : پس از استقرار یگانهای نظامی در حردتنین و باشکوی ، حمله زمینی همزمان از دومحور فوق به سمت شهرک “ریتان” که با موفقیت کامل همراه بوده و منجر به آزادی آن از اشغال تروریستهای تکفیری گردید.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

سرعت و شدت عمل بسیار بالای یگان های زمینی ارتش و هم پیمانان آن در حمله به مناطق فوق موجب غافلگیری و حیرت اتاق عملیات نظامی اداره گروههای تروریستی فعال در بخش شمالی سوریه مستقر در کشور ترکیه (بریاست سازمان اطلاعات ، دولت و ارتش این کشور) و فروپاشی خطوط دفاعی تروریستهای مستقر در سه منطقه یاد شده گردید به نحویکه “نعره” حی علی الجهاد!!”(نه با غاصبان قدس شریف بلکه با رزمندگان ارتش سوریه!) از مساجد شهرهای نزدیک به منطقه عملیات ارتش سوریه برخاسته است. در عین حال فرماندهی گروه تروریستی “ارتش آزاد سوریه” با انتشار بیانیه ای از سایر گروه‌های تروریستی تکفیری مانند جبهه اسلامی و جبهه النصره (هردو زیر مجموعه شبکه تروریستی القاعده و تحت حمایت سرویس اطلاعات دولتی ترکیه) برای مقاومت در برابر ارتش سوریه درخواست کمک کرد. با تشدید حملات ارتش و گروه‌های هم پیمان آن به مواضع تروریستها‌، شبکه های بیسیم مورد استفاده تروریست ها بطور مرتب و عاجزانه از سایر گروه‌های تکفیری درخواست کمک و همیاری می‌کنند.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

غافلگیری تروریست‌ها بی‌دلیل نبود‌، چرا که برآوردهای اطلاعاتی جاسوسان سرویس اطلاعاتی ترکیه و گروه‌های مختلف تروریستی نشان می‌داد که درصورت اقدام نظامی ارتش سوریه در این محور‌، اهداف نه سه روستای فوق‌، بلکه سه شهر بزرگ حریتان‌، حیان و عندان در طول مسیر جاده موسوم به “اتوبان کاستلو” (آخرین مسیر تسلیحاتی – امدادی تروریست‌های تکفیری مستقر در شهر حلب) خواهد بود که مثلث تدارکات‌، پشتیبانی و اعزام نیروی تروریست‌های تکفیری مستقر در بخش اعظم حاشیه شمالی حلب را تشکیل می‌دهند و همزمان نقش مهمی در تداوم محاصره چهار ساله دو شهر شیعه‌نشین و مظلوم “نبل و الزهراء” ایفا می‌کنند. تروریست‌های تکفیری مستقر در این سه شهر با استقرار ده‌ها سکوی پرتاب موشک و تشکیل خطوط ادواتی (خمپاره و توپ) بطور روزانه اقدام به شلیک ده‌ها موشک و خمپاره به منازل شهروندان سوریه ساکن در نبل و الزهراء می‌کنند.
تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

با پیشروی نیروهای ارتش سوریه در روستاهای باشکوی‌، حردتنین و رتیان و استقرار یگان‌های تازه‌نفس و تسلیحات سنگین و تشکیل خطوط مستحکم دفاعی در آنها‌، سایر شهرهای تحت سیطره گروه‌های تروریستی تکفیری در طول مسیر اتوبان کاستلو نیز در خطر سقوط قرار گرفته‌اند که در این میان بیشترین خطر شامل شهر “بیانون” واقع در مجاورت باشکوی و رتیان خواهد بود که ناظران نظامی با توجه به نزدیکی بیانون به خطوط جدید تماس با مواضع ارتش سوریه آن را از نظر نظامی کاملا ساقط شده ارزیابی کرده‌اند.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

اما نکته بسیار مهم در عملیات روز گذشته ارتش سوریه در محور شمال حلب به تغییر وضعیت نظامی یگان های مدافع مردمی دو شهر شیعه نشین نبل و الزهراء از حالت دفاعی به وضعیت هجومی باز می‌گردد. بنابر اطلاعات منتشره، رزمندگان شهادت‌طلب شیعه این دو شهر علیرغم کمبود شدید تسلیحات و مهمات تدارکات نظامی و غذا و دارو، روز گذشته با هدایت مستشاران نظامی حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بطور متهورانه‌ای اقدام به گشودن جبهه دیگری در پشت سر گروه‌های تروریستی مستقر در سه روستای به تصرف در آمده باشکوی، حردتنین، رتیان و شهرهای بیانون، عندان، حیان کرده‌اند.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

امری که موجب سردرگمی شدیدتر تروریستها و تقسیم توان نظامی آنها برای نبرد همزمان در دو جبهه شده است. ناظران نظامی عملیات هماهنگ و متمرکز رزمندگان شیعه کمیته های مردمی دفاع از نبل و الزهراء در هجوم شدید به مواضع تروریستها و انهدام بخشهایی از مواضع آنها در حلقه محاصره این دو شهر را بسیار شگفت انگیز و قابل توجه ارزیابی کرده اند.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

واکنش مردم دمشق و حلب به پیشروی های ارتش و رزمندگان شیعه

در پی این عملیات موفق ارتش و یگانهای دفاع مردمی شهرهای نبل و الزهراء علیه مواضع تروریست‌های تکفیری‌، طی ساعات اخیر بخش‌هایی از استحکامات تروریست‌ها به کنترل نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در آمده است و برای نخستین بار پس از 4 سال گروهی متشکل از 50 افسر و سرباز و رزمنده ارتش سوریه موفق به ورود به شهر نبل شده‌اند. این رزمندگان بدلیل نزدیکی بسیار خطوط درگیری با دشمن تکفیری و پس از درگیری با آنها موفق به پشت سر گذاشتن خطوط دشمن در منطقه “جود” واقع در محور جنوب غربی شهر الزهراء شده و وارد این شهر شده‌اند.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

با انتشار تصاویر لحظه ورود این رزمندگان‌، موجی از شادی و خوشحالی مردم شهرهای مختلف سوریه علی الخصوص ساکنان محلات شیعه‌نشین و علوی‌نشین شهر دمشق “سیده زینب (س)” ، “حی امام زین العابدین (ع)” ، “حی امام جعفر صادق (ع)” و محلات مختلف شهر حلب را در بر گرفته است. مردم ساکن در این محلات با آمدن به خیابان‌ها و تیراندازی هوایی و سردادن شعارهای “لبیک یا زینب (س) ، لبیک یا حسین (ع) و الله اکبر” پیروزی های چشمگیر رزمندگان ارتش و دفاع وطنی را جشن گرفته و به شادی و پایکوبی پرداخته اند. لازم به ذکر است همزمان با آغاز بحران تروریستی تکفیری علیه مردم و کشور سوریه دهها هزار نفر از ساکنین شهرهای شیعه نشین سوریه از جمله نبل و الزهراء بدلیل حملات متعدد تروریست‌های تکفیری از خانه و دیار خود آواره شده و در شرایط بسیار وخیم معیشتی در شهرهای دمشق و حلب و … بسر میبرند.

تلفات عملیات

بنابر اطلاعات موثق منتشر شده از سوی طرفهای درگیر در حلب ، عملیات نظامی اردش سوریه علیه مواضع تروریستها تلفات بسیار سنگین کیفی و کمی را به سازمان رزم آنها وارد آورده است که از آن میان می توان به هلاکت “حسن معیکه” فرمانده نظامی گروه تروریستی و مزدور “حرکت نورالدین زنکی (مزدور سرویس اطلاعات ترکیه و از گروههای تروریستی میانه رو مورد حمایت تسلیحاتی آمریکا و اروپا!)” ، “احمد العلبی فعال رسانه ای نزدیک به گروه تروریستی ارتش آزاد و جبهه النصره” ، “ولید العریض” یکی از فرماندهان ارشد جبهه النصره در شهر اعزاز استان حلب ، به همراه دهها تروریست دیگر اشاره کرد.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93
تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

حجم کثیر کشته‌ها و مجروحین گروه‌های تروریستی به حدی است که بیمارستان‌های میدانی بر پا شده از سوی آنها برای مداوای تلفاتشان کفایت نکرده و در نتیجه دولت ترکیه با اعزام دهها دستگاه آمبولانس اقدام به انتقال مجروحین نبردها به بیمارستان‌های دولتی این کشور کرده است! همزمان مساجد مناطق تحت سیطره گروه‌های تروریستی بطور مرتب از مردم ساکن در این مناطق درخواست می‌کنند تا با مراحعه به این بیمارستان‌ها خون خودرا برای درمان تروریست‌ها اهدا کنند!

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

شهادت خبرنگار شبکه المنار

حسن عبدالله کارگردان تلویزیونی و خبرنگار شبکه تلویزیونی المنار لبنان حین تهیه گزارش تصویری از عملیات نظامی ارتش سوریه و حزب‌الله در منطقه شمال حلب به شهادت رسید. وی از کارکنان قدیمی شبکه المنار و متاهل و دارای یک فرزند بود که در طول چند سال اخیر نقش برجسته‌ای در بازتاب رسانه‌ای تحولات میدانی در بخش‌های مختلف کشور سوریه ایفا کرده بود.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

گسترش عملیات نظامی ارتش سوریه به محلات داخلی شهر حلب

به موازات نبردهای سنگین میان ارتش سوریه و تروریستهای تکفیری تحت حمایت دولتهای عربستان‌، اسراییل، قطر، ترکیه، امریکا، انگلیس و فرانسه، ارتش سوریه بطور همزمان به مواضع و مراکز استقرار تروریستهای تکفیری در محورهای مختلف داخل شهر حلب نیز هجوم برده و با آنها درگیر شده است. محور نخست درگیریها میان ارتش سوریه و تروریستها در بخش شمالی شهر حلب قرار داشت. یگان‌های زمینی ارتش سوریه با پشتیبانی رزمندگان دفاع وطنی (بسیح مردمی) سوریه ازمبدا منطقه “شیحان المعامل (کارخانجات شیحان)” به سمت مواضع تروریست‌های تکفیری از گروه “ارتش آزاد سوریه” مستقر در محله کردنشین “شیخ مقصود” هجوم برده و با آنها بشدت درگیر شده‌اند.
تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

هدف از این عملیات ارتش سوریه انسداد مسیر امدادی – تسلیحاتی تروریست‌های تکفیری مستقر در بخش شرقی شهر حلب از این محله بوده است. لازم به ذکر است که منطقه کردنشین شیخ مقصود در شمال شهر حلب یکی از معدود گلوگاه‌های نقل و انتقال سلاح و مهمات و تروریست برای تکفیری‌های شهر حلب می‌باشد. اکراد ساکن در این منطقه با کمال تاسف با تروریست‌های گروه تکفیری “ارتش آزاد” هم پیمان شده و نقش بارزی در تداوم قتل و غارت مردم شهر حلب ایفا کرده‌اند.

تحولات میدانی سوریه  27 و 28 بهمن 93

محور دوم عملیات ارتش سوریه علیه مواضع تروریست‌های تکفیری جبهه اسلامی و جبهه النصره مستقر در بخش شمال‌غربی شهر حلب در جریان می‌باشد. کانون نبردها میان نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه با تروریست‌های تکفیری جبهه انصار دین، جبهه النصره، الجبهه الشامیه و … در اطراف مسجد جامع رسول اعظم واقع در منطقه موسوم به “حی جمعیت الزهراء” قرار داشته که طی آن نیروهای ارتش سوریه موفق به تسلط بر بخشهای مهمی از این محله شده اند. نبردها میان طرفین همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *