تا ساحل آرامش – استاد عباسی ولدی – قسمت 12 – عواقب سالمندی 3

خانه / مطالب و رویدادها / تا ساحل آرامش – استاد عباسی ولدی – قسمت 12 – عواقب سالمندی 3

تا ساحل آرامش – استاد عباسی ولدی – قسمت 12 – عواقب سالمندی 3

تا ساحل آرامش – استاد عباسی ولدی – قسمت 12 – عواقب سالمندی 3

 
عواقب سالمندی در هر جامعه‌ای عبارت است از(قسمت سوم)

تا ساحل آرامش 31

د) ضعیف شدن نیروی دفاعی کشور

بدون تردید، جمعیّت جوان و همچنین زیاد بودن جمعیّت، یکی از مؤلّفه‌های اصلی قدرت است. با پیشرفت‌هایی که در عرصۀ جنگ‌های مدرن شکل گرفته، برخی به اشتباه افتاده و گمان کرده‌اند امروزه برای حفظ اقتدار دفاعی، نیازی به جمعیّت نیست؛ امّا این، گمانی اشتباه است. همین قدر بدانید که کشورهای مدّعی جنگ‌ مدرن، برای افزایش جمعیّت خود به تکاپو افتاده‌اند. مثلاً اسرائیل با این که پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی را در اختیار دارد؛ امّا به شدّت با کنترل جمعیّت، مخالف است و در این رژیم هر عائلۀ یهود، حدّاقل باید چهار فرزند داشته باشد.[1] جالب است بدانید که در میان ۲۶ کشور منطقۀ چشم‌انداز،[2] از نظر نرخ باروری کل، رژیم اشغالگر قدس با نرخ91/2، رتبۀ هفتم و ایران با نرخ ۵۹/۱، رتبۀ بیست و پنجم را دارد.

هـ) کاهش جمعیّت جوان و نخبۀ کشور

بدون تردید، نیروی جوان در پیشرفت علمی کشور، نقشی اساسی ایفا می‌کند. بسیاری از جمعیّت نخبۀ کشورها را جوانان تشکیل می‌دهند. هر اندازه جمعیّت به سمت سالمندی پیش می‌رود، به صورت طبیعی از طبقۀ جوان نخبه، کاسته می‌شود. درست است که دانشمندان سالمند، از سرمایه‌های بی‌بدیل هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند؛ امّا باید پذیرفت که نخبگان جوان، بازوان پُرتوان این دانشمندان هستند. بدون وجود نخبگان جوان، سلسلۀ علمی جامعه، دچار آسیب جدّی می‌شود و ممکن است حتّی در جایی قطع شده، دیگر تداوم نیابد. برخی از کشورهای پیشرفته که با کاهش جمعیّت مواجه شده‌اند، با جذب جوانان نخبه از کشورهای دیگر، این خلأ بزرگ را پُر می‌کنند.

برای درک جایگاه ویژۀ نخبگان جوان در پیشرفت کشور، کافی است بدانید متوسّط سنّی دانشمندان هسته‌ای ما در مراکز مهم هسته‌ای، ۲۵ سال است.[3]

در بارۀ رشد جمعیّت و فرزندآوری، سؤالات بسیاری ممکن است در ذهن شما باشد که در کتاب ایران جوان بمان! بدانها پاسخ داده شده است.

تا ساحل آرامش 32

(تا ساحل آرامش ج1 ص29؛استاد محسن عباسی ولدی)

[1]. جنگ جمعیّتی، ص14.

[2]. سند چشم‌انداز بیست سالۀ ایران در سال 138۴ شمسی از سوی مقام معظّم رهبری ابلاغ شد. در این سند، افق‌های علمی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورمان در سال ۱۴۰۴، معیّن گردیده است. در یکی از قسمت‌های سند، جایگاه ایران در میان کشورهای منطقه، این‌چنین تبیین شده است: «دست یافته به جایگاه اوّل اقتصادی، علمی و فنّاوری در سطح منطقۀ آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه)، با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پُرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل».

[3]. خبرگزاری فارس، تاریخ 22 اسفند ماه 1391. سنّ دانشمندان هسته‌ای که ترور شده‌اند، می‌تواند گویای نقش‌آفرینی نخبگان جوان در عرصۀ علمی کشور باشد. شهید مصطفی احمدی روشن، متولد 13۵8؛ شهید داریوش رضایی‌نژاد، متولّد 13۵۶، شهید مسعود علی‌محمدی متولد 1338 و شهید مجید شهریاری، متولّد 13۴۵.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *