تبیین فضایل لیله الرغائب در گفتگو با کارشناسان حوزه و دانشگاه

تبیین فضایل لیله الرغائب در گفتگو با کارشناسان حوزه و دانشگاه

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / تبیین فضایل لیله الرغائب در گفتگو با کارشناسان حوزه و دانشگاه

در منابع دینی ما به مناجات و راز و نیاز با خدا توجه زیادی شده و یکی از بهترین فرصت ها برای این مهم ، لیله الرغائب است که بیدارماندن و دعا و نیایش در آن فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمندی از سوی حضرت حق می شود.

 تبیین فضایل لیله الرغائب در گفتگو با کارشناسان حوزه و دانشگاه

هیاتیکی از مناسبت های پرفضیلت ماه رجب، شبی است که به لیله الرغائب معروف است و در مفاتیح الجنان و برخی کتب روایی شیعه، ضمن برشمردن فضایلی برای آن به همین مناسبت اعمال مخصوصی وارد شده است که از آن جمله روزه گرفتن در روز متصل به آن و نیز خواندن دعا و نماز مخصوص می باشد.
در آستانه این شب عزیز که شب جمعه نخستین ماه رجب المرجب است با تنی چند از اساتید حوزه و کارشناسان دینی به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می آید؛

شب پرفضیلتی برای خلوت با خدای متعال

حجت الاسلام و المسلمین جعفر انواری، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی رحمه الله با بیان این که لیله الرغائب و به طور کلی شب های پرفضیلت ماه رجب بهترین موسم برای مناجات و ارتباط با خالق متعال است، اظهار داشت: یکی از نیازهای فطری هر انسانی ارتباط با پروردگار و معنویت است که البته متاسفانه گاهی آدمی در برآوردن این نیاز مهم دچار اشتباه و انحراف شده و لذا در دام عرفان های دروغین و فرقه های ضاله می اُفتد.
وی افزود: بی شک اگر این مساله و خواسته فطری در مسیر الهی باشد در نهایت مایه آرامش و کسب سعادت انسان می شود و البته در غیر این صورت نتیجه ای جز سرگردانی و افسردگی و نااُمیدی برایش در پی نخواهد داشت.
استاد موسسه امام خمینی رحمه الله قم  همچنین با اشاره به این که آرامش و آسایش حقیقی در پرتو ارتباط با خدای متعال و توسل به دامان پاک اهل بیت علیهم السلام است، گفت: در منابع دینی ما به مناجات و راز و نیاز با خدا توجه زیادی شده و یکی از بهترین فرصت ها برای این مهم ، لیله الرغائب است که بیدارماندن و دعا و  نیایش در آن فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمندی از سوی حضرت حق می شود.
وی اضافه کرد: بالاترین لذت برای انسان در این دنیا وقتی است که با محبوب حقیقی خود که خدای متعال است انس و الفتی برقرار می کند و بی هیچ پرده ای با او سخن می گوید که در این شب چنین فضا و بستری به خوبی فراهم می شود.

تبیین فضایل لیله الرغائب در گفتگو با کارشناسان حوزه و دانشگاه
تبیین فضایل لیله الرغائب در گفتگو با کارشناسان حوزه و دانشگاه

معنای ماه رجب و فضیلت روزه گرفتن در آن

حجت الاسلام و المسلمین اسدالله محمدی نیا، نویسنده مطرح کتاب های مذهبی نیز با بیان این که ماه رجب و شعبان مقدمه ای است برای درک بهتر ماه مبارک رمضان ، اظهار داشت: ماه رجب ماه نزول رحمت الهی است که در برخی روایات آمده که رجب ، نام یکی از نهرهای بهشتی است که از نظر سفیدی از شیر سفیدتر و از نظر شیرینی از عسل شیرین تر است.
وی افزود: اگر کسی در این ماه یک روز ، روزه بگیرد از همین نهری که با این اوصاف است بهره مند شده و اجر و پاداش عظیمی نصیب او می گردد.
این محقق حوزه همچنین با بیان این که مناسبت های ارزشمندی همچون ولادت امیرالمومنین علیه السلام و نیز مبعث رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این ماه قرار گرفته است، گفت: لیله الرغائب نیز در کنار مناسبت های ویژه این ماه همچن ایام البیض یا همان اعتکاف از جمله زمان های مورد تاکید و سفارش اهل بیت علیهم السلام است.

حدیثی شنیدنی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در اهمیت نماز لیله الرغائب

وی افزود: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی می فرمایند که هر کس در لیله الرغائب نماز با کیفیاتی که وارد شده را بخواند، ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر برایش ظاهر می شود و به او می‏ گوید: ای دوست من مژده می ‏دهم تو را که از هر شدت و سختی نجات یافتی. بعد فرد نمازگزار با تعجب از او می پرسد تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه ‏ای ندیدم که در پاسخ می‏گوید: من همان نماز لیلة الرغائبم که انجام دادی. امشب آمده‏ ام نزدت باشم تا مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی نیا همچنین در خاتمه بیان داشت: در حدیثی از امام صادق علیه السلام نیز داریم که رجب ماه استغفار امت پیامبر است و رجب را «اصب‏» می‏گویند زیرا رحمت ‏الهی در این ماه بر امت بسیار ریخته می‏شود پس چه خوب است که در این شب ها و از جمله لیله الرغائب بسیار در درگاه الهی استغفار کنیم که زیبا گفته اند این درگه ما ، درگه نومیدی نیست!

منبع: حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *