تجربه یک اربعین متفاوت | مصاحبه اختصاصی هیات با حاج علی اکبر مداحی

تجربه یک اربعین متفاوت | مصاحبه اختصاصی هیات با حاج علی اکبر مداحی

خانه / اختصاصی هیأت / تجربه یک اربعین متفاوت | مصاحبه اختصاصی هیات با حاج علی اکبر مداحی

گفتگوی ویژه با حاج علی اکبر مداحی مسئول « کمیته مراسم ستاد فرهنگی اربعین » و مدیر ستاد مرکزی هیات رزمندگان اسلام پیرامون تصمیمات اتخاذشده و فعالیت‌های پیش بینی شده در این کمیته

تجربه یک اربعین متفاوت | مصاحبه اختصاصی هیات با حاج علی اکبر مداحی

به گزارش هیات، ماهنامه هیات رزمندگان اسلام مصاحبه ای اختصاصی با حاج علی اکبر مداحی مسئول کمیته مراسم معاونت فرهنگی ستاد مرکزی اربعین ترتیب داده است، که با عنوان « تجربه یک اربعین متفاوت » در شماره 123 این ماهنامه ویژه ایام اربعین و ماه صفر منتشر شد. در ادامه با شما همراهان همیشگی سایت هیات این مصاحبه را خواهید خواند.

آیا امسال که علاقه‌مندان و زائران ایرانی از پیاده‌روی اربعین محروم هستند ستاد اربعین تمهیداتی برای فعالیت‌های مجازی جایگزین اندیشیده است؟ لطفاً به‌عنوان و تنوع برنامه‌های فرهنگی که به‌صورت مجازی از طرف این ستاد در صورت صدور مجوز برگزار می‌گردد اشاره بفرمایید.

هیئت رزمندگان علاوه بر برپایی ده موکب سلامت در کشور عراق، به دیگر فعالیت‌های فرهنگی به زبان عربی و متناسب با زائران عراقی اقدام خواهد نمود؛ مانند تولید و پخش کلیپ، جزوات، پوسترها و عکس نوشته‌هایی به زبان عربی و متناسب با فضای فرهنگی کشور عراق به‌نحوی‌که برای زائران عراقی و عرب‌زبان قابل‌استفاده باشد. همچنین مقادیری بسته‌ و هدایای فرهنگی پیش­بینی شده است که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

در خصوص رایزنی‌های انجام شده ستاد اربعین با ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت توضیح بفرمایید.

همان‌طور که اعلام‌شده شعار اربعین امسال «الحسین سفینة النجاة» است و ما امیدواریم که به عنایت و لطف و مرحمت خود ارباب هرچه زودتر این ویروس منحوس کرونا از بین مردم مسلمان و مظلوم عالم ریشه‌کن بشود تا بتوانیم مثل گذشته با حضور میلیونی در اربعین حاضر شویم؛ ولی پیش‌بینی می‌شود که این ویروس تا آن زمان ادامه دارد و احتمال قوی اربعین امسال بدون حضور جمعیت غیرعراقی برگزار می‌شود و مردم عراقی نیز به‌طور خودجوش و مردمی پیاده‌روی‌شان را انجام خواهند داد.

تجربه یک اربعین متفاوت | مصاحبه اختصاصی هیات با حاج علی اکبر مداحی
تجربه یک اربعین متفاوت | مصاحبه اختصاصی هیات با حاج علی اکبر مداحی

لطفاً در خصوص ارائه فعالیت‌های خدماتی ستاد اربعین در کشور عراق توضیح بفرمایید.

هیئت رزمندگان اسلام از حدود 150 موکبی که هرساله برپا می‌کرده است امسال تنها به آماده‌سازی 10 موکب سلامت اقدام می‌کند، آن‌هم به‌منظور توزیع ماسک و ضدعفونی کردن اماکن و معابر عمومی برای حفظ سلامت و بهداشت مردم عراق و ارائه خدمات به زائران محترم عراقی.

ازنظر پوشش و انعکاس رسانه‌ای مراسم اربعین در کشور عراق چه تصمیماتی اتخاذ کرده‌اید؟

ما امیدواریم که دولت عراق لااقل از برنامه پیاده‌روی اربعین مردم کشور خودش حمایت کند تا ما نیز بتوانیم با رعایت نکات بهداشتی به نحو شایسته‌ای این حرکت مردمی عراقی‌ها را انعکاس دهیم، ولی هنوز دولت عراق پیاده‌روی رسمی برای مردم کشورش را هم تأیید و اعلام نکرده و ممکن است ما هم نتوانیم این پیاده‌روی مردمی که مورد تأیید قانونی نیست را پوشش تصویری و خبری بدهیم و از رسانه‌های ایران پخش کنیم، چون در این صورت مقامات دولت عراق از اقدام سیمای جمهوری اسلامی گله‌مند خواهند شد.

آیا ستاد اربعین برنامه‌ریزی برای اعزام موردی سخنرانان و مداحان به عتبات دارد؟

هرساله یکی از فعالیت‌های هیئت رزمندگان اسلام تصدی مسئولیت «کمیته مراسم ستاد فرهنگی اربعین» بوده است و مدیر هیئت رزمندگان اسلام به‌عنوان مسئول این کمیته نیز انجام‌وظیفه می‌کند. ان‌شاءالله طبق سنوات گذشته هیئت رزمندگان اسلام تحت عنوان کمیته مراسم اربعین ذیل ستاد فرهنگی اربعین سخنرانان و مداحانی را اعزام خواهد کرد تا در اماکن متبرکه و دیگر فضاهای پیش‌بینی‌شده به اجرای برنامه بپردازند و این برنامه‌ها از شبکه‌های مختلف سیما و نیز در فضاهای مجازی نظیر روبیکا به‌صورت زنده و تولیدی پخش خواهد شد.

تجربه یک اربعین متفاوت | مصاحبه اختصاصی هیات با حاج علی اکبر مداحی
تجربه یک اربعین متفاوت | مصاحبه اختصاصی هیات با حاج علی اکبر مداحی

آیا سخنرانان و مداحان محترمی که در نظر گرفته‌اید مشخص و قابل معرفی هستند؟

مداحانی که تا الآن قطعی شده‌اند عبارت‌اند از: آقایان حاج مهدی سماواتی، حاج سید رضا نریمانی، حسن شالبافان، علی مهدوی نژاد، مجتبی رمضانی و دعوت از سایر مداحان هم در حال پیگیری است. سخنرانان محترمی که تاکنون برای اعزام به عتبات قول داده‌اند عبارت‌اند از حجج اسلام عالی، رفیعی، سید مهدی میرباقری، علیرضا پناهیان و تعداد دیگری از خطبا نیز در دست پیگیری هستند.

چقدر محتمل است که راهپیمایی اربعین برگزار شود؟ آمادگی ستاد اربعین و حجم مواکبی که برای برپایی در عراق درنظر گرفته اید چقدر است؟

تمام این مطالبی که عرض کردم منوط به اعلام نظر مسئولین عراقی است و تا این لحظه هنوز چیزی توسط مقامات عراقی به سفیر جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده است. مقامات ایرانی مدّعی هستند دولت عراق هنوز با اعزام و برپایی موکب‌های سلامت ایران، موافقت نکرده است و احتمال موافقتشان بسیار ضعیف است.

از حدود سه هزار موکبی که ایران هرساله اعزام می‌کند حدود 500 موکب انتخاب‌شده‌اند و در حال آمادگی هستند لکن اجرای همه این تصمیمات منوط به مجوز ستاد ملی کرونای ایران و نیز تأیید و مجوز دولت عراق است. ما آمادگی کامل داریم که ان­شاءالله در صورت صدور مجوز بلافاصله مواکب سلامت خود را برای اجرای عملیات بهداشتی و ارائه خدمات فرهنگی به زائران عراقی به‌صورت محدود اعزام کنیم.

آیا برای خروج غیرقانونی و خودسرانه برخی از افراد از کشور تمهیدات قانونی اندیشیده شده است؟ شما به عنوان دبیر ستاد اربعین چه توصیه ای به این افراد دارید؟

ورود و حضور زائران ایرانی و دیگر کشورها در عراق تا این لحظه از سوی دولت عراق ممنوع اعلام‌شده و مرزها بسته خواهد بود. علاوه بر تمهیداتی که از سوی دستگاه‌های امنیتی کشور برای جلوگیری از خروج غیرقانونی زائران ایرانی پیش‌بینی شده است ما نیز از تمامی عاشقان اربعین حسینی و مردم فهیم درخواست می‌کنیم درصورتی‌که ستاد ملی مبارزه با کرونای ایران صلاح ندیدند و مجوز خروج زائران ایرانی را صادر نکردند و یا اگر مقامات عراقی اجازه حضور زائران ایرانی و ورود آن‌ها به کشور عراق را ندادند، اقدام خودسرانه و یا اصراری برای مقابله با قوانین صادرشده نداشته باشند. همچنین با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری حفظه الله مبنی بر تبعیت از ستاد ملی مبارزه با کرونا به نظر می‌رسد رفتن غیرقانونی به زیارت نه‌تنها مستحب نیست بلکه ازنظر شرعی دارای اشکال خواهد بود مگر افرادی که برای انجام مأموریت‌های خدماتی از قبل تعیین و مکلف به اعزام شده‌اند.

حرف آخرتان چیست؟

باز هم دعا می‌کنیم که به‌زودی این بیماری همگانی برطرف شود و شاهد روزی باشیم که مجدداً خیل عظیم عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام راهی زیارت پیاده کربلای معلا هستند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *