تحریف دفاع مقدس را نشان کرده

تحریف، دفاع مقدس را نشان کرده

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / شهدا / دفاع مقدس / تحریف، دفاع مقدس را نشان کرده

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دوشنبه، در ارتباط تصویری با مراسم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، با اشاره به پیروزی درخشان و واضح ملت ایران در دفاع مقدس گفتند: «این واقعیت، نتیجه رهبری و فرماندهی شگفت‌انگیز امام خمینی رحمه الله علیه، حضور همه‌جانبه قشرهای مختلف مردم و اقدامات و ابتکارات عقلایی مدافعان اسلام و انقلاب در این حماسه تاریخی بود که باید مراقب تلاش دشمنان در تحریف واقعیات این قطعه از هویت برجسته ایرانیان باشیم.

تحریف، دفاع مقدس را نشان کرده

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دوشنبه، در ارتباط تصویری با مراسم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، با اشاره به پیروزی درخشان و واضح ملت ایران در دفاع مقدس گفتند: «این واقعیت، نتیجه رهبری و فرماندهی شگفت‌انگیز امام خمینی رحمه الله علیه، حضور همه‌جانبه قشرهای مختلف مردم و اقدامات و ابتکارات عقلایی مدافعان اسلام و انقلاب در این حماسه تاریخی بود که باید مراقب تلاش دشمنان در تحریف واقعیات این قطعه از هویت برجسته ایرانیان باشیم.

فرمانده کل قوا، تکریم و تجلیل از پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس را وظیفه حتمیِ ملی و توصیه مؤکد اسلام خواندند و افزودند: برای درک عظمت کار این عزیزان و هم‌رزمان شهیدشان باید عظمت میدان دفاع مقدس و چرایی و چگونگی این قطعه مهم از تاریخ ایران را به خوبی درک و فهم کرد.» ایشان کارهای انجام‌شده در خصوص دفاع مقدس را با ارزش اما کم دانستند و خاطرنشان کردند: «هر چه از زمان دفاع مقدس دورتر می‌شویم باید به معرفت آن نزدیک‌تر شویم چراکه دست های تحریف گر در کمین هستند.»
تحریف دفاع مقدس را نشان کرده

اهداف نظام سلطه

«تحریم»، «تحقیر»، «تحریف» و «تهدید» مهم‌ترین اهداف نظام سلطه و یک طیف داخلی در رویارویی با انقلاب اسلامی به‌ ویژه طی سال‌های اخیر بوده است، اهدافی چندگانه که هر کدام به فراخور مقتضیات زمانی و مکانی مورد توجه قرار گرفته و کماکان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. شاید بتوان گفت بستر اصلی اهداف چهارگانه مورد اشاره «تحریف» است.

در خصوص ویژگی ها و رویکرد جریان تحریف در کشور و ارتباط آن با موضوعات رسانه‌ای، بایدتحریف را به معنای قلب واقعیت‌ها تعریف کرد و  این یعنی اینکه واقعیت خلاف آن چیزی است که بازنمایی می‌شود. این اتفاق ممکن است با منتشر نشدن، بد منتشر شدن، کم‌ارزش منتشر شدن و… صورت بگیرد. یا به عبارت دیگر انکار، سکوت، کوچک‌نمایی و بزرگ‌نمایی یک واقعیت، تحریف در رسانه است. دشمنان و رسانه‌های آنان تلاش دارند، واقعیت‌های جامعه ایران را از طریق رسانه ها و فضای مجازی و… تحریف کنند.

از یک سو نقاط مثبت را انکار می‌کنند و کوچک می‌شمارند و از سوی دیگر ضعف‌ها و مشکلات را برجسته می‌کنند. این ضعف‌ها و مشکلات در تمامی کشورها وجود دارد؛ اما رسانه‌های معاند به گونه‌ای بازنمایی می‌کنند که انگار فقط در ایران این مشکلات هست. ضمن اینکه مشکلاتی که بر این کشور تحمیل شده نظیر تحریم و هشت سال جنگ دفاع مقدس را نادیده می‌گیرند. برای درک دقیق‌تر از این پروسه خودپیشران باید ابتدا از این پرسش رمزگشایی کرد که مخاطبان پروژه تحریف چه کسانی هستند؟!

سادگی این پاسخ در این است که پروژه تحریف، مردم را برای ایجاد تغییر در دستگاه محاسباتی آنان هدف گرفته و همه گروه‌های اجتماعی با ویژگی‌های سِنی، قومیتی، جنسیتی و طبقاتی، مخاطب این پروژه‌اند اما پیچیدگی آن زمانی خود را نشان می‌دهد که وارد حوزه افکارعمومی ‌می‌شود.
تحریف دفاع مقدس را نشان کرده

دفاع مقدس در جنگ اقتصادی

سی و یکم شهریور ماه 59، هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی، حماسه ای به نام دفاع مقدس انجام شد. دفاعی جانانه و مبتنی بر ایمان راسخ، همت و اراده بلند ملت ایران که توانست تمام آرزوهای دشمنان و غارتگران را بر باد دهد. هیچ قدرتی یا کشوری در شروع این تجاوز تصور نمی کرد که ایران بتواند یک جنگ طولانی را اداره کند و در نهایت دشمن را سرجایش بنشاند. بررسی مختصات جنگ تحمیلی علیه ایران در سال 59 و جنگ تمام عیار اقتصادی امروز علیه ایران حامل این پیام است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در جنگ اقتصادی هم مانند جنگ نظامی با تکیه بر ارزش های دفاع مقدس پیروز میدان نبرد باشد.

لذا در دفاع مقدس ایران تا زمانی که به صورت کلاسیک و با روش خود دشمن با آن مقابله می کرد، توفیق چندانی به دست نیاورد و زمانی که از نبرد نامتقارن و عملیات های شبانه و… استفاده کرد توانست معادلات را تغییر دهد. در جنگ اقتصادی نیز نمی توان با شیوه های متعارف و معمول اقتصادی با دشمن مواجه شد. امروز باید فشارهای اقتصادی خارجی را با مدیریت صحیح منابع داخل کشور کم اثر و حتی بی اثر نموده و در روابط تجاری و اقتصادی خود از ابزارهای دیگری مانند پیمان‌های دوجانبه پولی و مالی و… استفاده کنیم.

لذا یکی از بزرگترین دلایل موفقیت ایران در دفاع مقدس، تلاش شبانه روزی رزمندگان و فرماندهان امروز کشور، تولیدکنندگان هستند که بارها مقام معظم رهبری در این باره صحبت کرده اند و تولید کننده را به عنوان رزمنده جنگ اقتصادی معرفی کرده اند. بنابراین این بخش از جامعه باید با تلاش و روحیه جهادی و با رونق و جهش تولید، عملیات کنند. دفاع مقدس نشان داد که همه امور شدنی است. منتهی در صورتی که تلاش و همتی از جنس دفاع مقدس باشد.
تحریف دفاع مقدس را نشان کرده

دفاع مقدس به میزان عظمتش، تحریف هم دارد

تحریف در بحث دفاع مقدس به این معناست که اجازه ندهند این پدیده بزرگ، وارد زندگی نسل‌های آینده شده و به نوعی نسل‌های بعدی این پدیده را فراموش کنند. هر چقدر از یک تاریخی در اذهان، فاصله گرفته شده و آن زمان و تاریخ گفته و مرور نشود، نسل‌های بعدی از گذشته خود غافل می‌شوند و به فراموشی سپرده می‌شود. لذا دفاع مقدس به همان میزانی که عظمت و سازندگی داشته و حرکت‌دهنده و رُشد دهنده است به همان میزان نیز دشمنان از این جریان و حرکت عظیم و سرمایه بزرگ می‌ترسند و در صدد تحریف آن هستند. تلاش بسیاری از سوی دشمنان برای نادیده گرفتن و یا تحریف تاریخ دفاع مقدس صورت می پذیرد. اما می‌توان با بیان خاطرات و تجربیات نسل های گذشته خصوصاً رزمندگان، جانبازان و فرماندهان دفاع مقدس برای نسل های آینده از تحریف دفاع مقدس جلوگیری کرد.

عوامل تحریف، رسانه های دشمن

هدف دشمنان از اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه مردم ایران به شکست کشاندن نظام جمهوری اسلامی ایران است. عوامل تحریف، رسانه‌های دشمن هستند و در این راستا مأموریت دارند. بخشی از اهداف آنان اعلامی و بخش اعمالی است. آنچه که مسلم است و رسانه‌های دشمن اعمال می‌کنند، تحریف واقعیت‌های ایران است. البته این بدان معنا نیست که تمام واقعیت‌ها را تحریف کنند؛ چرا که برای جلب اعتماد مخاطبان نیازمند پاره‌ای از واقع‌نمایی‌ها هستند. این واقع‌نمایی‌ها نیز در موضوعات غیرراهبردی انجام می‌گیرد. لذا افراد ناآگاه اعم از کنشگران و مخاطبان داخلی و خارجی هم می‌توانند از عوامل تحریف باشند. مخاطبی که بدون آگاهی مطلبی و یا نظری را در یکی از شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام منتشر و بازنشر می‌کند، می‌تواند به تحریف جریان واقعیت‌ها کمک کند.
تحریف دفاع مقدس را نشان کرده

شناخت اهداف جریان تحریف

شناخت اهداف جریان تحریف شاید به اندازه شناسایی دلایل یا عوامل آن پیچیده نباشد، اما روشن است که در هر رویداد اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی یک نقطه اعتباری خاص مورد نظر این جریان است تا اعتماد عمومی را نسبت به خود جلب کند. این چالشی است که مهمترین نتیجه آن استحاله فکری و تحلیلی دستگاه منطقی جامعه بوده و از طریق ارائه پاسخ‌های انحرافی به سوالات اصلی جامعه انجام می‌شود. ارائه پاسخ‌های انحرافی به مسائل براساس واقعیت‌های جعل شده یکی از ابزارهای جریان تحریف است، پاسخ‌هایی که توسط سیستم ارزیابی و تحلیل رهبران فکری تحت تاثیر پروژه تحریف، بازتولید می‌شوند و به‌وسیله مارپیچ سکوت در افکارعمومی رسوب می‌کنند.

اهدافی که جریان تحریف در موضوع دفاع مقدس دنبال آن هست را می‌توان به چهار حوزه تقسیم کرد: ۱- زیر سؤال بردن قداست دفاع مقدس ۲- زیر سوال بردن حماسه ملت ایران ۳- زیر سؤال بردن پیروزی بزرگ ملّت ایران ۴- زیر سؤال بردن تدبیر و فرماندهی ولی فقیه و فرمانده کل قوا در دفاع مقدس. ولی به لطف خداوند متعال، ارزش‌های دفاع مقدس از پیشکسوتان و نسل اول دفاع مقدس به نسل دوم و سوم منتقل شده است. به طوری که پس از دفاع مقدس، پیوند نسل‌های مجاهد و شهادت طلب را در تجلی دفاع از حرم شاهد بودیم. چرا؟ به این دلیل که روحیات، به خوبی از نسل گذشته به این نسل منتقل شده است، بدون اینکه مجالی به تحریف داده شود.

جنگ رسانه ای، جایگزین جنگ سخت

در باب موضوع گستره تحریف، باید گفت که تحریف شامل همه موضوعات در تمامی زمان‌ها حتی تاریخ گذشته ایران می‌شود و اثرگذاری بر تمام مردم نیز هدف‌گذاری شده است. تحریف تاکتیکی است که همواره وجود داشته و تنها مربوط به امروز نیست، بلکه امروز استفاده از این تاکتیک گسترده شده است. شیوه جنگ‌های امروز تغییر کرده و جنگ سخت جای خود را به جنگ نرم، جنگ روایت‌ها و جنگ رسانه‌ای داده است، در جنگ روایت‌ها، تحریف صورت می‌گیرد و هدف از این جنگ، غالب کردن روایت‌هاست.

آن کسی که بتواند زودتر روایت خود را نشر بدهد و از سوی افکار عمومی مورد پذیرش قرار بگیرد، پیروز میدان خواهد بود. جنگ سخت جای خود را به جنگ نرم، جنگ روایت‌ها و جنگ رسانه‌ای داده است. در جنگ روایت‌ها، تحریف صورت می‌گیرد و هدف از این جنگ، غالب کردن روایت‌هاست. آن کسی که بتواند زودتر روایت خود را نشر بدهد و از سوی افکار عمومی مورد پذیرش قرار بگیرد، پیروز میدان خواهد بود.

 

منبع: راستخون

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *