تحولات امنیتی مصر

خانه / مطالب و رویدادها / تحولات امنیتی مصر

در پی کشته شدن دست کم ۳۱ نظامی مصری در دو حمله جداگانه در صحرای سینا ، به مدت سه ماه حالت فوق العاده در این منطقه اعلام شد و رئیس جمهور مصر نیز برخی طرف‌های خارجی را عامل این حوادث معرفی کرد.

به نقل از رسانه‌های مصری، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در پی حمله تروریستی مرگبار در سینا در شمال مصر که به کشته شدن 30 نظامی منجر شد، در شمال این شبه‌ جزیره حالت فوق ‌العاده اعلام کرد. السیسی پس از نشست شورای دفاع ملی که پس از این حملات تروریستی برگزار شد، این فرمان را صادر کرد. شرایط فوق‌ العاده از بامداد شنبه ساعت 3 (به وقت محلی) به مدت 3 ماه آغاز شد و منع تردد نیز از ساعت 15 عصر تا 7صبح اجرا خواهد شد. براساس این فرمان رئیس ‌جمهور مصر، حالت فوق ‌العاده شهر «رفح» در مرز نوار غزه تا غرب شهر «العریش» و نیز مناطق مرکزی شبه‌ جزیره سینا را شامل می‌شود. همچنین به موجب این فرمان، ارتش و پلیس تدابیر لازم را برای مقابله با تهدیدهای تروریستی، حفظ امنیت منطقه و محافظت از شهروندان اتخاذ خواهند کرد. همزمان منابع نظامی مصر، جمعه شب از بسته شدن گذرگاه مرزی رفح از روز شنبه تا اطلاع ثانوی، خبر دادند. در مصر همچنین سه روز عزای عمومی اعلام شده است. هنوز هیچ گروهی رسما مسوولیت حملات روز جمعه را برعهده نگرفته است، اما مصر گروه انصار بیت‌المقدس را مسئول چنین حملاتی می‌داند.

نشست شورای نظامی مصر به ریاست السیسی/ تشکیل کمیته‌ای برای بررسی حوادث سینا

شورای عالی نیروهای مسلح مصر امروز شنبه به ریاست «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور تشکیل جلسه داد.بر اساس این گزارش، ریاست این نشست را عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور و فرمانده عالی نیروهای مسلح بر عهده داشت و این نشست در مقر دبیرخانه وزارت دفاع برگزار شد. بر اساس این گزارش، صدقی صبحی فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع، محمود حجازی رئیس ستاد مشترک ارتش و نیز فرماندهان نیروی دریایی، دفاع هوایی، نیروهای هوایی، دبیر کل وزارت دفاع، فرمانده گارد مرزی، رئیس یگان عملیات های نیروهای مسلح و دیگر فرماندهان امنیتی و اطلاعاتی در این نشست حضور داشتند.

تشکیل کمیته ای از فرماندهان ارتش مصر برای بررسی حوادث سینا

شورای عالی نیروهای مسلح مصر که امروز به ریاست «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور تشکیل جلسه داده بود، کمیته ای از فرماندهان ارشد ارتش را بررسی حوادث سینا مامور کرد.بنا به دستور شورای عالی نیروهای مسلح کمیته ای از فرماندهان ارشد ارتش جهت بررسی جزئیات حوادث تروریستی اخیر سینا تشکیل می شود.

بمباران مناطقی در عریش مصر

از سوی دیگر شاهدان عینی گفتند که هواپیماهای نظامی امروز شنبه مناطقی را در العریش بمباران کردند و صدای بمباران در مناطق کرم القوادیس، شرق العریش، ابو لفیته و الزوارعه شنیده می شد. همچنین آماده باش امنیتی در این مناطق اعلام شده است.

آغاز حملات زمینی گسترده ارتش مصر به العریش و شیخ زوید

منابع مصری از آغاز حملات گسترده زمینی ارتش مصر به مناطق شرق العریش، جنوب شیخ زوید و رفح خبر دادند.
یک منبع امنیتی گفت که حملات زمینی نیروهای امنیتی در شمال سینا آغاز شده است و در این حملات نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم و کارشناسان مواد منفجره، اهالی منطقه که با نیروهای امنیتی همکاری دارند و نیز اعضای دستگاه های امنیتی مختلف با استفاده از خودروهای زرهی، جیپ و دیگر خودروهای نظامی مشارکت دارند و این نیروها به صورت گروه هایی در مناطقی که احتمال حضور افراد مسلح در آنها وجود دارد، مستقر شده اند. شاهدان عینی گفتند که جاده العریش- رفح بسته شده و تدابیر امنیتی در مسیرهای فرعی و اصلی جاده اتخاذ شده است.از سوی دیگر مکان حادثه تروریستی دیروز در العریش همچنان بسته است و نیروهای امنیتی از ورود افراد و خبرنگاران به این مکان ممانعت می کنند.

السیسی: “طرف‌های خارجی” از تروریسم در سینا حمایت می‌کنند/دولت مصر هرگز سقوط نخواهد کرد

رئیس جمهور مصر در توجیه ناکامی ارتش برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در سینا برخی طرف‌های خارجی را به حمایت از تروریسم در این کشور متهم کرد. عبدالفتاح  السیسی رئیس جمهور مصر در واکنش به اقدامات تروریستی دیروز در سینا، گفت : علی رغم همه تهدیدات مبارزه با تروریسم ادامه می‌یابد. وی بر عزم مصر برای اجرای اقدامات امنیتی جدید در امتداد نوار مرزی غزه برای پایان دادن به تروریسم تاکید کرد و گفت: مصر هدف توطئه قرار گرفته و با قاطعیت با آن مقابله می کند. اقداماتی نیز در مرز با نوار غزه (رفح) و سینا آغاز کرده‌ایم. السیسی بدون نام بردن کشوری خاص گفت که حملات سینا با حمایت طرف‌های خارجی و با هدف شکستن اراده ملت و ارتش مصر صورت گرفت. بر اثر وقوع انفجاری که روز جمعه یک مرکز ایست و بازرسی نظامی در جنوب شیخ زوید واقع در شمال صحرای سینای مصر را هدف قرار داده بود، 26 نفر کشته و 28 نفر دیگر زخمی شدند.
السیسی تاکید کرد که هدف تروریست ها شکستن اراده ارتش و براندازی دولت مصر است اما دولت به فضل خداوند و تلاش مصری‌ها هرگز سقوط نخواهد کرد. وی افزود که مصر در مبارزه علیه تروریسم وارد جنگ موجودیت شده است و ما از مصری ها می خواهیم که به حوادث پیرامون خود توجه داشته باشند. السیسی همچنین با اشاره به اینکه همه مصری‌ها در قلب ما جای دارند، تصریح کرد که ما حق داریم از حادثه تروریستی متاثر شویم اما باید ابعاد این توطئه را بشناسیم. رئیس جمهور مصر به همه مصری ها اطمینان داد که فردای بهتری در انتظارشان است و اظهار داشت که ملت مصر در کنار ارتش و پلیس این کشور ایستاده است اما خطر واقعی این است که کسی بین آنها اختلاف ایجاد کند که به گفته السیسی البته کسی هرگز موفق به این کار نخواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد: ما برای بازگرداندن دولت مصر به جایگاه خود تلاش می‌کنیم و البته این کار ساده‌ای نیست. السیسی همچنین گفت: هیچ کس نمی تواند اراده مصری‌ها و ارتش را بشکند و هیچ کس نمی تواند بین ملت مصر و ارتش آن اختلاف ایجاد کند. وی افزود: تروریسم وجود دارد و ما چندین ماه است که با آن مبارزه می‌کنیم و صدها تروریست به قتل رسیدند و نبرد در سینا نیز ادامه دارد و هرگز ظرف دو روز به پایان نخواهد رسید.

اعزام 7 هزار نیروی امنیتی مصر به سینا/ ایجاد منطقه حایل بین مصر و غزه

منابع خبری از اعزام حدود 7 هزار نیروی امنیتی مصر به سینا همزمان با صدور فرمان رئیس جمهور این کشور برای تشدید مبارزه با تروریسم و تامین امنیت غیر نظامیان خبر دادند.
برخی منابع آگاه نیز از ایجاد منطقه حایل مرزی بین مصر و غزه به عمق بیش از 1500 متر طی چند روز آینده خبر دادند و گفتند که روزهای آینده شاهد ایجاد یک منطقه حایل در نوار مرزی بین اراضی مصر و نوار غزه به عمق 1500 متر تا 3 هزار متر خواهد بود تا منطقه استراتژیک شمال شرقی برای نیروهای مسئول تامین امنیت مرزها مشخص شده و هر گونه تلاش تروریست ها برای نفوذ از طریق تونل ها را ناکام گذارند. این منابع گفتند که واحد مهندسین نیروهای مسلح بزودی فرمان السیسی برای ایجاد منطقه حایل تا مسافت 14 کیلومتر مربع در مرز مصر و نوار غزه را آغاز می کند و قرار است تدابیر قاطعی برای تعامل با هر گونه تجاوزات مسلحانه عناصر تروریستی اتخاذ شود.

کویت، امارات و انگلیس حملات سینا را محکوم کردند

یک منبع مسئول در وزارت خارجه کویت اعلام کرد که کویت حادثه تروریستی سینا را محکوم می کند. وی افزود: حملات تروریستی در سینا که هدف از آن برهم زدن امنیت و ثبات در کشور برادر مصر است با همه ارزش های دینی و انسانی مغایرت دارد. این منبع مسئول کویت بر اهمیت همبستگی جامعه جهانی و افزایش تلاش ها برای مبارزه با تروریسم و ریشه کنی آن تاکید کرد. از سوی دیگر وزارت خارجه امارات در بیانیه ای ضمن محکوم کردن عملیات تروریستی علیه ارتش مصر در شمال سینا، بر حمایت امارات از جمهوری مصر و ایستادگی کامل در کنار نیروهای مسلح مصر برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد. امارات همچنین تاکید کرد که این اقدام بزدلانه و جنایت وحشیانه انجام فعالیت های مشترک و تلاش در همه سطوح برای مبارزه با آفت تروریسم را ضروری می سازد.وزارت خارجه انگلیس نیز حادثه تروریستی در سینا را که به کشته و زخمی شدن ده ها نفر منجر شد، محکوم کرد.
وزیر خارجه انگلیس همچنین بر حمایت از دولت مصر برای مقابله با تروریسم تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *