تحولات سوریه

خانه / مطالب و رویدادها / تحولات سوریه

پیشروی تروریست‌ها با کمک موشک‌اندازهای آمریکایی / اهمیت استراتژیک فرودگاه نظامی دیرالزور چیست / گزارش رسانه‌های تکفیری از تلفات سنگین داعش + فیلم، عکس و نقشه

برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از دو زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان “تحولات در صحنه” سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «درعا»، تحولات میدانی جبهه «دیرالزور» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه درعا 

تحولات میدانی جبهه شیخ مسکین

نبردها میان ارتش سوریه و گروههای تروریستی – تکفیری جبهه النصره (شعبه رسمی القاعده در سوریه) و ارتش آزاد در محورهای عملیاتی شمالی و شرقی شهر شیخ مسکین استان درعا با شدت هر چه تمامتر ادامه دارد. کانون نبردها در محور شرقی در اطراف منطقه مساکن العسکریه (خانه های سازمانی ارتش) و در محور شمالی در مناطق حاشیه ای مقر فرماندهی تیپ 82 ارتش سوریه قرار دارد.

فیلم نبردهای شدید در اطراف مقر فرماندهی تیپ 82 ارتش سوریه در شمال شیخ مسکین را ازاینجا دریافت کنید

تحولات میدانی سوریهتحولات میدانی سوریه

فیلم  نبردهای شدید و گلوله باران مقر فرماندهی لشکر82 ارتش سوریه در شمال غرب شیخ مسکین درعا را از اینجا دریافت کنید

نیروهای جبهه النصره در روزهای گذشته تلاش وسیعی را برای تصرف منطقه مساکن عسکریه انجام دادند اما با مقاومت شدید نیروهای ارتش سوریه موفق به پیشروی و اشغال این منطقه نشده بودند. به همین دلیل با اعزام دو عامل انتحاری با نفر بر بمبگذاری شده مواضع دفاعی نیروهای ارتش سوریه را در هم کوبیده و پس از عقب نشینی نیروهای ارتش، در آن مستقر شده اند.
تحولات میدانی سوریه
 موشک اندازهای آمریکایی “تاو2” در اختیار گروه تروریستی ارتش آزاد نقش بسیار مهمی در پیشروی های تروریستها در منطقه شیخ مسکین ایفا می کند

هدف گروه تروریستی – تکفیری جبهه النصره از عملیات در محور شرقی شهر شیخ مسکین بستر سازی برای پیشروی های زمینی بعدی به سمت جاده ارتباطی – تدارکاتی “شیخ مسکین – ازرع” و قطع آن از طریق قرار دادن آن در برد سلاح‌های سنگین این گروه می باشد.

تحولات میدانی سوریه
تحولات میدانی سوریه
مساکن العسکریه یا منازل سازمانی ارتش سوریه در شرق شیخ مسکین که دو روز پیش هدف حمله انتحاری جبهه النصره قرار گرفت و به اشغال تروریستها در آمد

در محور شمالی شهر نبردهای بسیار شدیدی هم اکنون میان  تروریستهای جبهه النصره با نیروهای ارتش ، دفاع وطنی و مجاهدین شیعه (گروه عصئب اهل الحق) در مناطق حاشیه ای مقر فرماندهی تیپ 82 ارتش سوریه در جریان است. نیروی هوایی ارتش سوریه نیز روزانه چند مرحله منطقه درگیری میان ارتش و تروریستهای ارتش آزاد و جبهه النصره را هدف بمباران هوایی قرار می دهد. همچنین روستاهای “ابطع” و “داعل” که مسیر تدارکاتی – تسلیحاتی و انتقال تروریستها برای حمله به مواضع ارتش سوریه در شیخ مسکین می باشد طی روزهای گذشته بطور همزمان هدف بمباران هوایی و گلوله بارانهای شدید توپخانه ارتش سوریه مستقر در شمال شرخ مسکین و غرب شهر ازرع قرار گرفته اند.

تحولات میدانی سوریه
کشته های گروه تروریستی جبهه النصره در خطوط تماس نبرد با ارتش سوریه ، طعمه سگهای شهر شیخ مسکین!
فیلم بمبارانهای شدید هوایی را از اینجا دریافت کنید

از دیگر تحولات منطقه شیخ مسکین کشته شدن “مهران الدیری” خبرنگار سایت اینترنتی شبکه الجزیره قطر (حامی تروریستهای النصره در سوریه) می باشد. وی با هماهنگی گروه تروریستی جبهه النصره برای تصویر برداری و تهیه گزارش از عملیاتهای این گروه تکفیری وارد منطقه مساکن العسکریه(خانه های سازمان ارتش سوریه) در شرق این شهر شده بود که هواپیماهای ارتش سوریه اقدام به بمباران منطقه مذکور کردند. نامبرده از ترس بمباران ارتش سوار بر خودروی شخصی اقدام به فرار کرد که در مسیر با یک دستگاه تانک متعلق به جبهه النصره تصادف کرده و به هلاکت می رسد.

تحولات میدانی سوریه
مهران الدیری خبرنگار شبکه الحزیره قطر در حال مصاحبه با یکی از فرماندهان گروه تروریستی جبهه النصره در شهر شیخ مسکین
تحولات میدانی سوریه
چند روز پیش نیز گروه خبری شبکه تلویزیونی “اورینت” وابسته به گروه تروریستی – تکفیری ارتش آزاد حین ورود به منطقه درگیری در شرق شهر شیخ مسکین بوسیله یک فروند موشک کورنت هدف قرار گرفته و منهدم شد که در اثر آن سه تن از خبرنگاران وابسته به این گروه تروریستی در دم به هلاکت رسیدند. شبکه اورینت با هزینه دربار عربستان سعودی و دولت ترکیه نقش مهمی در پوشش فعالیتهای تروریستهای تکفیری در سوریه و تشدید اختلافات قومیتی و مذهبی میان مردم این کشور ایفا کرده است.
تحولات میدانی سوریه
سه خبرنگار هلاک شده شبکه اورینت وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد که در منطقه شیخ مسکین به هلاکت رسیده اند
تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی جبهه دیرالزور

نبردهای میان ارتش سوریه و عناصر گروه تروریستی – تکفیری داعش در مناطق حاشیه ای فرودگاه نظامی دیرالزور واقع در جنوب شرقی این شهر ، وارد یازدهمین روز شده است. در گزارش روز قبل از پیشروی و استقرار گسترده نیروهای ارتش سوریه در منطقه “جفره” واقع در ورودی شرقی فرودگاه به تفصیل سخن گفته شد. همچنین از دفع سه حمله گسترده داعش در طول محور 4 کیلومتری حاشیه محوطه فرودگاه نظامی از سوی مدافعان ارتش نیز گزارش کاملی به محضر مخاطبین شریف “مشرق”  گزارش ارائه شده است.

فیلم  گزارش تصویری واحد رسانه ای داعش از مناطق استقرار نیروهای این گروه در حویجه صکر شمال شرقی فرودگاه را از اینجا دریافت کنید
طی 24 ساعت اخیر ، کلیه محورهای عملیاتی نبرد میان مدافعان فرودگاه و تروریستهای تکفیری داعشی در مناطق حاشیه فرودگاه مانند “المریعیه (محور جنوبی فرودگاه که در کنترل داعش قرار دارد)، حویجه صکر (در شمال شرقی فرودگاه که نیمی از آن در اشغال داعش و نیم باقیمانده در کنترل ارتش سوریه قرار دارد) و حی الصناعیه (واقع در شمال فرودگاه که تقریبا در کنترل کامل نیروهای داعش قرار دارد اما نیروهای ارتش سوریه در موضع آفندی یا هجومی نسبت به آن قرار دارند و همچنین تحت بمبارانهای هوایی و گلوله بارانهای توپخانه ای گروهان توپخانه و گردان موشکی ارتش مستقر در “تل جبل”قرار دارند) بشدت شعله ور شده است.

فیلم گزارش تصویری واحد رسانه ای داعش از نبردها در محور شرقی فرودگاه نظامی دیرالزور در منطقه جفره را از اینجا دریافت کنید

تحولات میدانی سوریه

اما کانون اصلی نبردها در چند روز اخیر در منطقه جفره واقع در شرق فرودگاه نظامی دیرالزور قرار گرفته است. نیروهای داعش از ساعات ابتدایی بامداد روز جمعه ، مطابق رویه این گروه با ارسال یک تروریست انتحاری بنام “ابوفاروق اللیبی” اهل شهر سرت در کشور آفریقایی لیبی تلاش کرد تا گره عملیاتی بوجود آمده بر سر پیشروی نیروهای این گروه تکفیری در محور شرق فرودگاه نظامی دیرالزور را بگشاید.

تحولات میدانی سوریه
ابو فاروق اللیبی عامل انتحاری داعش در منطقه جفره
عامل انتحاری داعش سوار بر یک دستگاه تانک بمبگذاری شده به سمت مواضع نیروهای ارتش سوریه در منطقه جفره حرکت کرد اما با هوشیاری کامل مدافعان منطقه پیش از رسیدن به نزدیکی مکان تعیین شده برای انتحار ، هدف یک فروند موشک حرارتی ضد زره از نوع “کنکورس” قرار گرفته و منهدم شد.  بلافاصله پس از انهدام تانک بمبگذاری شده داعش از سوی مدافعان منطقه ، نیروهای پیاده نظام این گروه حمله گسترده ای را به سمت مواضع نیروهای ارتش سوریه انجام دادند و پیرو آن نبردهای بسیار شدید و بیرحمانه ای میان دو طرف درگرفت که تا کنون نیز در جریان است. در همین حال رسانه های داعش از اعدام بیش از 200 نفر از اعضای این گروه به دلیل فرار از معرکه نبرد با نیروهای ارتش سوریه در مناطق حاشیه ای فرودگاه نظامی دیرالزور خبر داده اند!
تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تلفات سنگین داعش در نبردهای اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور و اعتراف رسانه های وابسته به داعش به این موضوع!

 فیلم نبردهای شبانه میان داعش و ارتش سوریه در محیط اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور ازاینجا دریافت کنید

تحولات میدانی سوریه
لحظه انفجار تانک بمبگذاری شده ابوفارو اللیبی توسط ارتش سوریه
تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

فرودگاه نظامی دیرالزور آخرین مقر دولت و ارتش سوریه در شرق سوریه است و دارای اهمیت استراتژِک جغرافیایی و نظامی می باشد. گروه داعش از حمله به فرودگاه دیرالزور اهداف زیر را دنبال می کند:

1 – دستیابی به مخازن عظمی اسلحه و مهمات :

فرودگاه نظامی دیرالزور دارای دهها سوله مملو از انواع تسلیحات سبک و سنگین (توپخانه ، خمپاره انداز ، موشکهای ضد زره کنکورس و کورنت ، انواع موشکها و توپهای ضد هوایی پیشرفته) و دهها سوله مهمات می باشد. بخشی از این تسلیحات و مهمات در ماههای اخیر و پس از محاصره نیروهای ارتش سوریه در فرودگاه برای مقابله با تروریستها و دفاع از محوطه فرودگاه توسط هواپیماهای باری ایلوشین ارتش سوریه به آن انتقال داده شده است. حجم این تسلیحات به اندازه ای است که مدافعان تا ماهها بدون هرگونه مشکلی بتوانند در مقابل تروریستها مقاومت کنند.

تحولات میدانی سوریه

2 – تثبیت موقعیت نظامی داعش در استان دیرالزور و رقه و همچنین تامین امنیت کامل تردد از این دو منطقه به استان الانبار عراق

هدف بعدی داعش از حمله به فرودگاه نظامی دیرالزور ، تثبیت موقعیت خود در استان دیرالزور (که هم اکنون تقریبا 90 درصد آن در کنترل کامل داعش قرار دارد) و استان رقه واقع در شمال سوریه (مقر اصلی فرماندهی و حکومت داعش) و همچنین تامین امنیت و ثبات فعالیتها و نقل و انتقال این گروه در استان الانبار عراق (در مجاورت دیرالزور)

تحولات میدانی سوریه

3 – دسترسی به بخش مرکزی کشور سوریه از طریق مسیر ارتباطی میان بادیه (صحرا) دیرالزور با بیابانهای استان مرکزی حمص با هدف گشودن جبهه نظامی جدید علیه ارتش سوریه

4 – از دور خارج کردن فرودگاه نظامی دیرالزور از فعالیت عملیاتی با هدف جلوگیری از حملات هواپیماهای جنگنده بمب افکن مستقر در این پایگاه علیه مواضع و مراکز استقرار داعش در استان دیرالزور و رقه

بویژه اینکه در ماههای اخیر حملات هوایی ارتش سوریه به پایگاههای این گروه در رقه تلفات بسیار سنگین و جبران ناپذیری به سازمان رزم و توان تسلیحاتی و عملیاتی این گروه وارد آورده است.

تحولات میدانی سوریه
بمباران مقر اصلی داعش در شهر رقه که بیش از 90 کشته از تروریستهای داعش بر جای گذاشت

لازم به ذکر است علی رغم نبردهای سنگین در محلات حاشیه ای فرودگاه نظامی دیرالزور ، پرواز هواپیماهای باری و جنگی مستقر در  این پایگاه کاملا سیر طبیعی خود را طی می کند و روزانه چندین هواپیمای باری و جنگی وارد محوطه فرودگاه می شوند.

فیلم گزارش شبکه تلویزیونی عرب زبان المیادین از فعالیت عادی روزانه فرودگاه نظامی دیرالزور در شرق کشور سوریه را از اینجا دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *