ترگ گناه بالاترین هجرت انسان است

ترگ گناه بالاترین هجرت انسان است

خانه / پیشنهاد ویژه / ترگ گناه بالاترین هجرت انسان است

حجت الاسلام دکتر رفیعی : چهار نوع هجرت داریم؛ اول هجرت مکانی. دوم هجرت معنوی (هجرت از گناه) است، پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آیه و سلم در حدیث در این باره فرمود: بالاترین هجرت کنار گذاشتن کار زشت اشت.

ترگ گناه بالاترین هجرت انسان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام،  حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم   از حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با اشاره به آیات 71 و 72 سورۀ انبیاءگفت: پس از اینکه آتش بر ابراهیم علیه‌السلام سرد شد، تصمیم گرفت به بابل عراق هجرت کند، البته مشرکان نمی‌توانستند دیگر حضور او را در شهر تحمل کنند و خودِ نمرود دستور تبعید او را صادر کرد.

وی با بیان اینکه کار انبیاء هدایت بشر است، گفت: برخی انبیاء مثل ابراهیم علیه‌السلام هدایتشان فراگیر است و باید به جاهای مختلف بروند. او با برادرزاده‌اش حضرت لوط علیه‌السلام و ساره همسرش شروع به هجرت کرد. لوط از همان اوایل به حضرت ابراهیم ایمان آورده بود.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به آیۀ «وَنَجَّیْنَاهُ وَلُوطًا إِلَى الْأَرْضِ الَّتِی بَارَكْنَا فِیهَا لِلْعَالَمِینَ» خاطرنشان کرد: دربارۀ این سرزمین مبارک نظرات مختلف بیان شده است اما بر اساس روایت منظور از سرزمین مبارک، شام است.

ترگ گناه بالاترین هجرت انسان است
ترگ گناه بالاترین هجرت انسان است

 

این استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از امور مهم در تاریخ، هجرت است، هجرت اختصاص به مسلمانان نداشته است، در آیۀ 100 سورۀ نساء خدای متعال می‌فرماید: هر کسی در راه خدا هجرت کند، جاهای وسیعی پیدا می‌کند که دیگر آن سختی های گذشته را ندارد «وَمَنْ یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِیرًا وَسَعَةً» و هر کسی برای خدا و پیامبرش هجرت کند، اگر مرگ او را فرا گیرد، اجر او بر خداست «وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّ».

وی به توضیح انواع هجرت پرداخت و گفت: چهار نوع هجرت داریم؛ اول هجرت مکانی. دوم هجرت معنوی (هجرت از گناه) است، پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آیه و سلم در حدیث در این باره فرمود: بالاترین هجرت کنار گذاشتن کار زشت اشت.

حجت‌الاسلام رفیعی اضافه کرد: روزی نوجوان یهودی که خیلی پیامبر صلی الله و علیه و آیه و سلم را دوست می‌داشت، بیمار شد و پیامبر به عیادت او رفت، فرمود می‌خواهی مسلمان شوی و به من ایمان آوری؟ عرض کرد: بله، نگاهی به پدرش کرد، پدرش با این کار مخالفت نکرد، پیامبر صلی الله و علیه و آیه و سلم فرمود شهادتین را برایش گفت و او نیز تکرار کرد، پیامبر از این اتفاق بسیار خوشحال شد. این یک هجرت معنوی است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: هجرت سوم، هجرت اعتقادی است؛ اینکه فردی عقیدۀ باطلی دارد و آن را کنار بگذارد. سید حمیری کیسانی مذهب بود و امام صادقعلیه السلام را قبول نداشت، امامعلیه السلام با او صحبت کرد و او هم از عقایدش هجرت کرد، او معتقد به امامت محمد حنفیه بود.

«هجرت دیگر هجرت علمی است؛ اینکه کسانی وارد عرصه‌های علمی اعم از حوزه و دانشگاه می‌شوند، مصداقی از این هجرت علمی است، مثلاً آیت‌الله بروجردی به قم آمد و شاگردانی تربیت کرد که یکی از آنها امام خمینی(ره) بود.»

وی با بیان مطلب فوق گفت: ابراهیمعلیه السلام به همراه لوطعلیه السلام به شام آمد، از خدا اولاد خواست و این در حالی بود که همسرش اولاد‌دار نمی‌شد، او با هاجر که کنیزه ساره بود وصلت کرد و خدا به او اسماعیلعلیه السلام را عطا کرد، او همچنان از خدا درخواست می‌کرد که به من فرزندانی صالح عطا کن، خدا فرزندی صالح به نام اسحاق و نوه‌ای صالح به نام یعقوب به او عطا کرد.

حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: یکی از توفیقات انسان در زندگی داشتن فرزند صالح است، در قرآن کریم دعاهایی برای فرزندآوری بیان شده است که از جملۀ آنها عبارتند از: سوره احقاف آیه 15، سورۀ فرقان آیۀ 74، سورۀ آل عمران آیۀ 38.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *