تعبیر قرآنی در باب ضرورت استحکام ساخت درونی؛استنادات قرآنی بیانات امام خامنه ای

خانه / با ولایت / امام خامنه ای / تعبیر قرآنی در باب ضرورت استحکام ساخت درونی؛استنادات قرآنی بیانات امام خامنه ای

نهایت سعی خود را در راه جمع‌آوری قوای جنگی برای مقابله با دشمنان بکار ببرید، از آنجا که افراد جامعه از نظر افکار و طبایع با هم متفاوت هستند و هیچ مجمعی بر اساس سنتی که حافظ منافعشان باشد اجتماع نمی کنند

امام خامنه ای در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی به نکات مهمی اشاره فرمودند از جمله نقشی که مردم آذربایجان در پیروزی انقلاب ایفا کردند، تنوع اقوام و ملل ایران و تلاش  بی حاصل دشمن برای سوءاستفاده از این فرصت، اتحاد و اجتماع ملت، بی‌معنی بودن طرح «آشتی ملی»، راهپیمایی پر شکوه مردم در ۲۲ بهمن، تلاش دشمن برای تضعیف ملت، گله‌مندی مردم، ضرورت تلاش برای خروج از مشکلات و تقویت توان داخلی اشاره کردند.
امام خامنه ای با تأکید بر ضرورت استحکام ساخت داخلی اظهار کردند: در آیه شریفه «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة» به احتمال زیاد منظور از «قُوَّة» فقط قوّه نظامی نیست؛ البتّه قوّه نظامی هم هست امّا فقط قوّه نظامی نیست. «اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة»؛ هرچه می‌توانید، درون خودتان را قوی کنید. معنای این استحکامِ ساختِ داخلیِ کشور که بنده مکرّر می‌گویم، این است. از لحاظ علمی خودتان را قوی کنید، از لحاظ فنّاوری خودتان را قوی کنید، از لحاظ تولید داخلی قوی کنید، از لحاظ نفوذ در بازارهای خارجی قوی کنید، از لحاظ کشف ظرفیّت‌های فراوانی که در این کشور هست و هنوز استفاده نشده است، قوی کنید و این ظرفیّت‌ها را به کار بگیرید.
اشاره رهبری به بخشی از آیه ۶۰ سوره انفال است که خداوند در این آیه به امت اسلامی تأکید کرده خود را در همه زمینه‌ها آماده کنند و هر چه در توان دارند مجهز کنند؛ این تأکید راهکاری برای بازدارندگی و ترساندن دشمن است. از سوی دیگر جامعه اسلامی با این راهکار خواهد توانست در مواجهه با مشکلات گوناگون با اقدام به موقع و قدرتمندی داشته باشد.
در این آیه خداوند به مسلمانان توصیه کرده: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ/ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان كه شما نمى‌شناسيدشان و خدا آنان را مى‌شناسد بترسانيد و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد پاداشش به خود شما بازگردانيده مى‌شود و بر شما ستم نخواهد رفت».
علاوه بر اینکه جامعه اسلامی باید از هر منظری خود را آماده کند، هر یک از آحاد جامعه نیز باید توانایی‌های خود را تقویت کرده و در مسیر اعتلا و تقویت جامعه گام بردارد. همانطور که علامه طباطبایی ذیل این آیه تأکید کرده «تکلیف دفاع از حوزه حکومت اسلامی و سعی برای برپاداشتن آن شامل جمیع افراد جامعه می شود».
در تفسیر المیزان همچنین در این رابطه آمده است: نهایت سعی خود را در راه جمع‌آوری قوای جنگی برای مقابله با دشمنان بکار ببرید، از آنجا که افراد جامعه از نظر افکار و طبایع با هم متفاوت هستند و هیچ مجمعی بر اساس سنتی که حافظ منافعشان باشد اجتماع نمی کنند، مگر اینکه اجتماع دیگری علیه منافعش و مخالف با سنتش تشکیل خواهد یافت و دیری نمی‌گذرد که این دو اجتماع کارشان به نزاع و مبارزه می‌کشد، پس در اجتماعات بشری گریزی از وقوع جنگ نیست، لذا برای یک جامعه صالح آمادگی و تجهیز در برابر دشمنان از واجبات فطری می‌باشد.
همانطور که امام خامنه ای مطرح کردند، علاوه بر ضرورت تقویت قوای نظامی، تقویت سایر قوا نیز مورد توجه است. همانطور که در تفسیر نمونه آمده است: در جریان «مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» برخی از مفسران گفتند حتی یک خضابی که یک مجاهد به محاسن سفید برای حضور در میدان جبهه انجام می‌دهد آن هم مشمول این مِن قوه است؛ یعنی همین که این دشمن را مرهوب راهب می‌کند، خائف می‌کند و در طرف مقابل احساس پیری نمی‌کند همین مشمول ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾ است. در ذیل این آیه روایاتی است که وجود مبارک پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم این‌گونه فرمود: «الا ان القوه هو الرمی الا هو الرمی الا هو الرمی» سه بار فرمود که تیراندازی را فراموش نکنید این بیان مصداق کامل است وگرنه نیروهای دفاعی اختصاصی به تیراندازی ندارد چه اینکه رمی هم که در آن روایت آمده است اختصاصی به تیر تراشیده شده مانند آن ندارد الآن موشک رمی است بمب رمی است و مانند آن هر چه که از جایی به جای دیگر پرت بشود و سبب هلاکت فراهم بکند رمی است خواه تیر چوبی باشد یا تیر فلزی باشد خواه چیز دیگر بنابراین آن حدیث شریف که از وجود مبارک پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است بیان مصداق رایج است هرگز منحصر نیست چه اینکه منحصر به رمی هم نخواهد بود ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾ که البته این قوه‌های فرهنگی هم در کنار قوه‌های نظامی ملحوظ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *