تقدیر از برگزیدگان رویداد فهما

خانه / پیشنهاد ویژه / تقدیر از برگزیدگان رویداد فهما

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی رویداد ملی فهما گفت: به رئیس سازمان سینمایی گفتم که پروژه اصلی ما این باشد که سینمای سیار تهیه کنیم و فیلم‌های فاخر را در مناطق محروم به نمایش در بیاوریم.

تقدیر از برگزیدگان رویداد فهما

هیاتآیین پایانی رویداد ملی فهما صبح روز جمعه ۲۳ اردیبهشت‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، محمودرضا برازش مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام در محل مجتمع فرهنگی «آفتاب ولایت» مشهد مقدس برگزار شد.

 محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکرم که امروز توفیق عنایت کرد تا در کنار مضجع نورانی امام رضا علیه السلام باشم، اصرار داشتم تا توفیق بیشتری در فرآیند این کار داشته باشم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای مردمی کردن فرهنگ و هنر؛ مسجدپایه کردن فعالیت‌های فرهنگی هنری است.

 وی ادامه داد: اساساً تکنولوژی‌های مدرن دارای یک فلسفه و روح هستند و حتماً یک سیر تاریخی روشن دارد، وقتی بخواهی در چنین قالب‌هایی حرف خودت را بزنی برخی می‌گویند شدنی نیست ولی ما می‌توانیم از تکنولوژی برای رسیدن به اهداف متعالی انقلاب استفاده کنیم.

اسماعیلی گفت: شبکه گسترده مساجد، شبکه اصیل فرهنگی در سازماندهی همه حرکت‌های بزرگ تاریخ معاصر ما بوده است و امام رحمه الله از چنین سازمانی برخوردار بود؛ به محض اینکه امام خمینی رحمه الله نکته یا بیانیه‌ای صادر می‌کردند در این شبکه گسترده توزیع می‌شد، پس باید از این شبکه فوق‌العاده‌ای که در اختیار داریم‌، استفاده کنیم.

تقدیر از برگزیدگان رویداد فهما

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متاسفانه بعد از انقلاب از این شبکه غفلت شد و تمرکز فعالیت‌های فرهنگی هنری از مسجد به سایر بخش‌ها منتقل شد. به رئیس سازمان سینمایی گفتم که پروژه اصلی ما این باشد که سینمای سیار تهیه کنیم و فیلم‌های فاخر را در مناطق محروم به نمایش در بیاوریم.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه مساجد مهمترین پایگاه شکل‌گیری انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی هستند، افزود: امام خمینی رحمه الله مسجد سنگر است و در دولت مردمی دستور امام رحمه الله را در پیشانی فعالیت‌های فرهنگی هنری قرار می‌دهیم و با استفاده از این ظرفیت بزرگ همه مطالبات انقلاب را اجرایی خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جهاد تبیین یک فریضه است و ما با جبهه استکبار مواجهیم که در حال انتقال این هستند که دولت دینی توان مدیریت جامعه را ندارد و برهمین اساس در حال بر هم زدن آرامش کشور هستند؛ اما اعتماد مردم به دولت و پشتیبانی رهبر انقلاب اسلامی، دست به دست هم داده است و پروژه‌های دشمن را شکست داده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه در خصوص ارز ۴۲۰۰ گفت: مهمترین پرونده‌های قضایی در مورد فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و امروز به جای اینکه یارانه را به دلال بدهیم به صورت مستقیم به مردم می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از مباحث خود افزود: کانون‌های مساجد در ۲۶ هزار مسجد فعال هستند و ۲۰ هزار کانون در این دوره فهما مشارکت داشتند لذا این شبکه گسترده باید در خدمت جهاد تبیین باشد.

اسماعیلی تاکید کرد: منتخبین کانون‌های مساجد باید در حوزه جهاد تبیین وارد شوند، امروز وقتی یک دولت مردمی می‌خواهد یارانه‌ها را به دست مردم برساند، حتماً شبکه‌های مردمی باید کمک کنند و این کار شجاعانه را دولت انجام داد و این مسیر را تا تحقق کامل این برنامه ادامه خواهیم داد.

وی با بیان‌ اینکه پرچم جهاد تبیین را باید کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دست بگیرند، گفت: در کانون‌های مساجد در کنار گسترش آموزش‌ها به تکالیف بزرگ نیز می‌اندیشیم.

رویداد ملی فهما یک شبکه عظیم مردمی در کشور ایجاد کرده است

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در این آیین طی سخنانی اظهار کرد: افتخار می‌کنیم به اسم بچه‌های مسجد که نامش را نیز ثبت کرده‌ایم، فعالیت می‌کنیم. خداوند در قرآن می‌فرماید: اگر‌ می‌خواهید به سوی من دعوت کنید با حمکت و موعظه احسن باشد؛ حُسن،‌ جمال و زیبایی یعنی هنر، خداوند می‌فرماید: اگر می‌خواهید به سوی من دعوت کنید با هنرمندی و لطفات و دقت و عقل باشد.

 رئیس ستاد فهما در ادامه به سفر تبلیغی خود به سریلانکا اشاره کرد و گفت: بیست سال قبل حدود سال‌های ۲۰۰۰ یا ۲۰۰۲ بود که به عنوان مبلغ به سریلانکا دعوت شدم و در جلسه‌ای که در ماه مبارک رمضان با حضور خبرنگاران مسلمان برگزار شد؛ یکی از خبرنگاران مسلمان پشت تریبون ایستاد و گفت: اگر می‌خواهیم موفق شویم باید از جمهوری اسلامی ایران تقلید کنیم.

ارزانی ادامه داد: پس از پایان سخنرانی این خبرنگار، از او سوال کردم در جمهوری اسلامی چه چیزی برای شما مهم است که این چنین گفتید؟ پاسخ داد: رهبری و مردم. مجدداً پرسیدم چرا شما این کار و راه را انجام نمی‌دهید؟ پاسخ داد: ما رهبر و مردمی مثل شما نداریم.

وی بیان کرد: امروز شعار دولت سیزدهم، مردمی بودن است یعنی مردم به میدان آمده‌اند و برای مردم کار کردن، یعنی بازگشت به همان اقتدار؛ لذا گام‌های استواری را در پیش رو داریم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اساس انقلاب اسلامی از مسجد است و ما نمی‌توانیم انقلاب را پایداری کنیم و مسجد را نبینیم، مگر می‌شود جمهوری اسلامی بدون مسجد فعالیت کند؟ قطعاً مسجد در رأس امور است.

ارزانی با بیان اینکه ما برای مسجد اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم، گفت: رویداد ملی فهما فقط یک اسم نیست بلکه یک زیست بوم است که ۲۶ هزار کانون، اخبار خود را در این سامانه بارگذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این دوره از رویداد ملی فهما ۳۸ هزار اثر در سامانه بارگذاری شد، افزود: رویداد ملی فهما یک شبکه عظیم مردمی ایجاد کرده که از میان ۲۶ هزار کانون کشور، ۲۰ هزار کانون در سومین رویداد ملی شرکت کردند.

رئیس ستاد فهما گفت: کانون‌های مساجد، ظرفیت عظیمی برای جمهوری اسلامی داشته و قابلیت کپی برداری برای تمام کشورهای اسلامی است. فعالیت کانون‌ها براساس هنر و فرهنگ شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در رواق فیلم، نمایش، ترنج، کتاب، دانش، کارآفرینی و دیگر رواق‌ها، اعضای کانون‌ها فعالیت‌های خود را ثبت می‌کنند و ما موظف هستیم برای آنها تسهیل‌گری کنیم.

رئیس ستاد فهما با اشاره به اینکه امروز فضای بسیار خوبی در خصوص کانون‌های مساجد با نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم، افزود: خراسان رضوی به عنوان پایتخت فهما انتخاب شده و کانون‌های این استان براساس شاخصه‌های موجود توانسته‌اند این عنوان را کسب کنند.

وی گفت: ۴ هزار گروه سرود و ۳ هزار گروه نمایش داریم که سرمایه عظیم کشور در مساجد است و باید در راستای مهارت‌افزایی آنها تلاش کرد. همچنین باید از ظرفیت پایتخت فهما استفاده مطلوب کنیم.

تقدیر از برگزیدگان رویداد فهما

مشهد مقدس رسماً پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی (فهما) شد

در بخش دیگر این مراسم مشهد مقدس رسما به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران (فهما) معرفی شد. همچنین در ادامه و در بخش دوم تقدیرها؛ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۷ کانون امتیاز برتر، ۸ کانون برتر رویداد ملی ایران قوی، ۱۳ کانون برتر و یک کانون برگزیده کشوری در رواق همدلی تقدیر به عمل آمد که اسامی آنها به شرح ذیل است:

۷ کانون فرهنگی هنری برتر از حیث امتیاز در سومین رویداد ملی فهما:

کانون «معراج الصالحین»- مسجد باب الحوائج علیه السلام – استان اصفهان
کانون «شهدای سرابله»- مسجد «قمر بنی هاشم» علیه السلام – استان ایلام
کانون «اندیشه»- مسجد امام حسین علیه السلام -استان بوشهر
کانون شهید مدرس- مسجد جامع-استان چهارمحال وبختیاری
کانون فاطمه الزهرا سلام الله علیها – مسجد جامع- استان چهارمحال وبختیاری
کانون شهدای لارستان-حسینیه ثارالله علیه السلام – استان فارس (جنوب)
کانون حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف – مسجد مسلم ابن عقیل علیه السلام – استان مرکزی

اسامی ۸ کانون برتر در رویداد ملی ایران قوی به همراه عنوان رواق‌هایی که در آنها برتر شناخته شدند:

کانون الهادی  علیه السلام -مسجد آقاکاظم- استان اردبیل-رواق فیلم
کانون منتظران ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف – مسجد جامع ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف – استان البرز-رواق همدلی
کانون امام محمد باقر علیه السلام -مسجد امام محمد باقر علیه السلام – استان خراسان رضوی- رواق نور
کانون امام جعفر صادق علیه السلام – مسجد امام جعفر صادق علیه السلام -فارس (جنوب)- رواق سرود
کانون ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف -مسجد جامع- استان کرمان-رواق ترنج
کانون انصارالزینب سلام الله علیها -مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف -استان گیلان-رواق کتاب
کانون صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف -مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف -استان لرستان-رواق نمایش
کانون حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها -مسجد محمدیه-استان قم-رواق همدلی

در ادامه از ۱۳ کانون که موفق به کسب رتبه برتر در سومین رویداد ملی فهما شدند تقدیر به عمل آمد که اسامی آنها به شرح ذیل است:

کانون ثارالله علیه السلام -مسجد امام حسین علیه السلام -استان اردبیل-رواق قلم
کانون شاه خراسان- مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام -استان بوشهر-رواق نمایش
کانون اسوه-مسجد اعظم-استان تهران-رواق فیلم
کانون انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف -مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف – استان چهارمحال وبختیاری-رواق نمایش
کانون انصار الحسین علیه السلام -مسجد امام حسین علیه السلام – استان خراسان جنوبی-رواق کتاب
کانون مائده-مسجد جامع- استان خراسان جنوبی-رواق همدلی
کانون شهید ابوذر غفاری- مسجد ابوالفضلی علیه السلام -استان خراسان رضوی-رواق ترنج
کانون تبیان-مسجد محمودیه-استان قم-رواق کارآفرینی
کانون شهید صالحی-مسجد حضرت زینب سلام الله علیها -رواق رسانه
کانون الرضا  علیه السلام -مسجد الرضا  علیه السلام -استان قم-رواق فن آوری
کانون امام رضا علیه السلام -مسجد امام رضا علیه السلام -استان قم-رواق دانش
کانون آیت الله حائری میبدی-مسجد حمزه علی فیروز آباد-استان یزد- رواق نور
کانون غدیر- مسجد بلوری زاده- استان یزد-رواق سرود

وام ۴۰ میلیونی صندوق هنر به کانون‌های برتر

در ادامه از کانون حضرت خدیجه سلام الله علیها استان قم به عنوان کانون برتر در رواق همدلی به سبب طرح توزیع نذر قربانی میان نیازمندان تقدیر شد. با اعلام حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور عنوان شد که با هماهنگی‌های صورت پذیرفته با صندوق اعتباری هنر به کانون های منتخب مبلغ ۴۰ میلیون تومان وام ارائه می‌شود.

همچنین در این مراسم از خانواده شهدای رمضان حرم رضوی و جانباز این واقعه جانگداز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر به عمل آمد.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *