تقلای بی‌ثمر داعش برای توقف رزمندگان

خانه / مطالب و رویدادها / تقلای بی‌ثمر داعش برای توقف رزمندگان

منابع عراقی از نقش ضعیف ائتلاف بین‌المللی در عملیات موصل و حضور همه یگان‌های امنیتی عراق در بیشتر محورهای عملیاتی خبر داده و همکاری گسترده ساکنان موصل با نیروهای عراقی را موجب پیشرفت عملیات توصیف کردند.

با اعلام آغاز عملیات آزادسازی موصل توسط حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیروهای مشترک امنیتی طبق نقشه‌های طراحی شده از قبل  پایگاه‌ها و لانه‌های گروهک تروریستی-تکفیری داعش را با سلاح سنگین هدف گرفتند.

در مجور جنوبی عملیات موصل، نیروهای بسیج مردمی استحکامات داعش را زیر آتش سنگین توپخانه و موشک‌های خود گرفتند و برای اولین بار موشک‌های ایجاد لرزه برای نابودی تونل‌ها و سنگرهای داعش بکار گرفتند.

فرماندهی بسیج مردمی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که هنوز به گلوله‌باران و پرتاب موشک به سمت مواضع داعش مشغول است و عملیات زمینی را آغاز نکرده است.

این در حالی است که نیروهای پلیس فدرال عراق نیز در محور جنوب موصل به روستای ابن نایف یورش برده و به پیشروی‌های خود به سمت دیگر روستاها در همین محور ادامه دادند.

اما در محور شرقی عملیات موصل شاهد آزادسازی سه روستا از توابع الخازر به دست نیروهای امنیتی عراق بودیم که در خلال آن یک مسئول امنیتی داعش در منطقه جنوب نینوا که احمد خطاب عمر خوانده می‌شد در جریان درگیری‌های شدید در منطقه الحود به هلاکت رسید.                                                                                                              untitled-1

اطلاعات دریافتی خبرنگار فارس حاکی از همکاری بزرگ اهالی موصل با نیروهای مشترک امنیتی عراق برای رصد تحرکات عناصر داعش و اماکن حضور آنهاست تا عملیات هدف گیری آنها آسان تر انجام شود.

در سایه پیشروی سریع نیروهای امنیتی عراق گروهک تروریستی داعش اقدام به آتش زدن خندق‌هایی مملو از نفت سیاه کرده که پیش تر در منطقه الحمدانیه در جنوب شرق موصل آماده کرده بود تا بدین ترتیب دید هواپیماها و نیروهای امنیتی زمینی عراق را با مشکل مواجه کرده و پیشروی آنها را تا حد امکان برای مدتی متوقف کند.

فرماندهی بسیج مردمی همچنین خبر داد داعش برای ممانعت از پیشروی نیروهای امنیتی عراق به راهبردهای جدید متوسل شده که آن هم پارک خودروهای بمب گذاری شده در داخل محله‌های مسکونی موصل است تا به نظر برسد این خودروها متعلق به شهروندان است و به محض اینکه نیروهای امنیتی وارد شهر شدند قصد منفجر کردن آنها را دارد تا ضمن گرفتن تلفات سنگین از بین نظامیان عراقی مانع پیشروی آنها شود.

فرماندهی بسیج مردمی عراق با بیان اینکه نقش ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا در عملیات موصل همچنان ضعیف است، گفت: این یگان‌های امنیتی عراق هستند که در اغلب محورها  به رویارویی با عناصر داعش در موصل مشغولند.

طی چند ماه گذشته، عراق در حال آماده‌سازی برای حمله به گروه تروریستی داعش در موصل، پایتخت خودخوانده این گروه در شمال عراق بوده است،  این شهر که مرکز استان نینوای عراق است از سال 2014 به اشغال داعش درآمد.

ساکنین موصل در طی این دو سال با قوانین افراطی تکفیری‎های داعش از جمله اعدام‎های وحشیانه مخالفان، حکم شلاق برای کم بودن محاسن مردان یا از میان رفتن آثار تاریخی شهر و …  به دست تروریست‏‌های داعش روبرو بودند.

از دو سال پیش که داعش بر موصل مسلط شد، آمریکا فرماندهی ائتلافی بین المللی را برعهده گرفت که شامل بیش از 60 کشور است، ائتلاف مذکور تا امروز موفق نشده  بود عملیاتی علیه تروریستهای داعش انجام دهد؛ این ائتلاف در چند عملیاتی هم که در خاک عراق و سوریه انجام داده یا نیروهای عراقی یا سوری را هدف قرار داده که بعدا ادعا کرده در محاسبه اشتباه کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *