تمام ابعاد زندگی پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم سراسر درس و نور است

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / حضرت محمد (صلی الله علیه واله) / تمام ابعاد زندگی پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم سراسر درس و نور است

تمام ابعاد زندگی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) از جمله ابعاد فردی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره سراسر درس و عبرت است.

زندگی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) سراسر نور و درس است و قرآن کریم وجود نورانی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را اسوه و الگو معرفی می‌کند.

 تمام ابعاد زندگی حضرت محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) از جمله ابعاد فردی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره سراسر درس و عبرت است.

احادیث زیبایی از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) برای ما به یادگار مانده است که هر یک از آنها دارای مفاهیم ارزشمند است و می‌توانیم در زندگی خود به کار ببریم.

untitled-3

 اگر چه ما نمی‌توانیم به کنه کلام معصومین (علیهم السلام) پی ببریم، اما تمام تلاش ما این است که از بیانات و سبک زندگی آنها بهرمند شویم.

 پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی می‌فرماید: «یَا عَلِیُّ ثَلَاثٌ مَنْ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِنَّ فَهُوَ أَفْضَلُ النَّاسِ؛ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِمَا افْتَرَضَ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أَعْبَدِ النَّاسِ وَ مَنْ وَرِعَ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَوْرَعِ النَّاسِ وَ مَنْ قَنِعَ بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ فَهُوَ أَغْنَى النَّاسِ‏؛ ای علی! کسی که خداوند را با سه چیز ملاقات کند، بهترین مردم است؛ هر که واجبات الهی را به جای آورد، عابدترین مردم است؛ هر که از محارم الهی بپرهیزد، باورع‌ترین مردم است و هر که به روزی خداوند قانع باشد، از بی نیازترین مردم است (بحارالأنوار، جلد ۷۷، صفحه ۴۵)».                                                                                                          این حدیث یکی از احادیث پرمضامین است که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) فرموده‌اند و دارای سه نکته کلیدی و مهم است.

 در این حدیث سخن از ملاقات با خداوند به میان آمده است؛ ممکن است برخی افراد سوال کنند که ملاقات با خداوند چگونه است، در حقیقت، این مقام شهودی است که در قیامت پیدا می‌شود، به طوری که آثار خداوند آنچنان برای انسان‌ها نمایان است که کسی به وجود خداوند شک نمی‌کند.

اگر کسی مقید باشد که واجبات الهی را انجام دهد، عابدترین مردم است، یعنی عبادت او مورد قبول خداوند است؛  واجبات الهی ممکن است واجب بزرگ مانند نماز، روزه، زکات، خمس و غیره باشد و یا ممکن است واجب کوچک مانند محبت به دیگران، خوش‌اخلاقی و غیره باشد.

 گاهی اوقات ممکن است که انسان جای واجب و مستحب را عوض کند، به عنوان مثال ممکن است فرد تا نیمه شب در مراسم عزاداری شرکت کند، اما نماز صبح او قضا شود، ممکن است انسان برای امام حسین (علیه السلام) هزینه کند، اما به زکات و خمس اهمیت ندهد، در حالی که ما بایدواجب را به مستحب ترجیح دهیم و در کنار واجبات به مستحبات بپردازیم.

 ورع بالاتر از تقوا است و مقامی است که انسان، به طور کلی گناه را ترک کرده است و کسی که از محارم بپرهیزد، باورع‌ترین مردم است.

 اگر انسان بر سر سرعت‌گیرهای دین باقی ماند و حرام و حلال را تشخیص داد، باورع‌ترین مردم است و به سعادت اخروی می‌رسد.

 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند: «هر که به روزی خداوند قانع باشد، از بی‌نیازترین مردم است»؛ قناعت به معنای نخوردن، نپوشیدن و در روایات اسلامی، بهترین مرکب، بهترین خانه، همسر خوب و مال و ثروت سفارش شده است، اما همه این‌ها باید وسیله‌ای برای رسیدن به خداوند باشد، نه هدف؛ همچنین انسان نباید خود را اسیر مسائل دنیوی کند.

 مسائل دنیوی باید وسیله‌ای باشد تا ما را از دنیا که محل گذر است، عبور دهد و به جایگاه اصلی که آخرت است، برساند.

اگر ما به هریک از احادیث پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) و معصومین (علیهم السلام) توجه کنیم، درس بزرگی برای مان خواهد بود.

 دین اسلام دارای سه قسم «اخلاق»، «احکام» و «اعتقادات» است: بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم)، اگر اخلاق ما درست باشد، احکام و اعتقادات ما هم درست می‌شود.

 ما باید نکات اخلاقی را رعایت کنیم و عامل به اخلاق اسلامی باشیم تا بتوانیم آن را به دیگران منتقل کنیم.

منبع:حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *