توصیه تربیتی امام علی برای حفظ زبان از گناه

توصیه تربیتی امام علی برای حفظ زبان از گناه

خانه / پیشنهاد ویژه / توصیه تربیتی امام علی برای حفظ زبان از گناه

حجت‌الاسلام حسین انصاریان استاد اخلاق و مفسّر و مترجم قرآن کریم در نهمین جلسه از سخنرانی خود در حرم حضرت فاطمۀ معصومه سلام‌الله‌علیها گفت: جایگاه ایمان در قلب، زبان و اعضا و جوارح است. ایمان فقط قلبی و باطنی نیست، بلکه نوری میان قلب، زبان و اعضا و جوارح انسان است.

توصیه تربیتی امام علی برای حفظ زبان از گناه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام، حجت‌الاسلام حسین انصاریان استاد اخلاق و مفسّر و مترجم قرآن کریم در نهمین جلسه از سخنرانی خود در حرم حضرت فاطمۀ معصومه سلام‌الله‌علیها گفت: جایگاه ایمان در قلب، زبان و اعضا و جوارح است. ایمان فقط قلبی و باطنی نیست، بلکه نوری میان قلب، زبان و اعضا و جوارح انسان است.

وی افزود: کتاب اصول کافی روایت مفصّلی را از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که خیلی روایت پُر آیه‌ای است؛ یعنی حضرت هر مطلبی که راجع به ایمان فرمودند آیه‌ای را قرائت کردند؛ این روایت بسیار مهم و جامعی است که شخصی به نام ابوعمر زبیری در محضر حضرت در بحث ایمان این مطالب عرشی را دریافت می‌کند.

توصیه تربیتی امام علی برای حفظ زبان از گناه
توصیه تربیتی امام علی برای حفظ زبان از گناه

این استاد اخلاق با تأکید بر اینکه نباید فکر کرد ایمان فقط امری قلبی است، خاطرنشان کرد: در روایات نکتۀ جالبی مطرح شده که ایمان سبب طهارت معنوی است؛ یعنی اگر کسی واقعاً بخواهد دل، زبان و اعضا و جوارح پاک داشته باشد، باید مؤمن باشد و هیچ راهی به طور یقین برای پاکی دل، زبان و اعضا و جوارح به جز ایمان وجود ندارد، این یک راه انحصاری و ویژه است.

«در قرآن کریم 283 آیه دربارۀ زبان وجود دارد که این نشانی می‌دهد میدان کار این عضو بدن مخصوصاً در کارهای منفی خیلی وسیع است، به همین دلیل در حفظ زبان با دستگیره و قلّابِ ایمان خیلی باید تلاش کرد و باید کم حرف زد. صرف حرف زیاد زدن انسان را در سخنان ناروا می‌برد اما اگر انسان مراقب باشد و کم حرف بزند، کمتر به گناهان زبان دچار می‌شود.»

وی با بیان مطلب فوق گفت: امیر‏المؤمنین علیه‏‌السلام به محمدبن‌حنفیه می‌فرماید ـ این یک روایت فوق‌العاده تربیتی است ـ «لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ کُلَّ مَا تَعْلَمُ؛ چیزی را که شخصِ خودت یقین نداری نگو بلکه همه آنچه را که مى‎‌دانى نیز نگو، اما بیشتر مردم عادتشان این است که اول می‌‌گویند و بعد می‌‌گویند مردم این‌طور گفته‌اند یا در فلان پیام‌رسان و سایت‌ها این‌طور گفته شده است.

حجت‌الاسلام انصاریان اظهار کرد: ما مردم هم کنترلمان روی زبان خیلی کم است و خیلی راحت حرف می‌زنیم؛ نباید راحت حرف بزنیم، صبر کنیم، بسنجیم، حرف ما مثبت است و منفعت دارد یا ضرر؟ اگر منفعت دارد بگوییم اگر ضرر دارد نگوییم.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *