توپ “هویزه” نماد توانایی ارتش ایران

خانه / گوناگون / توپ “هویزه” نماد توانایی ارتش ایران

در سال جاری دستاورد جدید نوآورانه توسط تحقیقات صنعتی سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد که یکی از آن‌ها “توپ 155 میلی‌متری خودکششی هویزه” و دیگری “تانک سبلان” بود.

گام‌های بلندی در صنعت دفاعی در راستای خودکفایی هرچه بیشتر نیروهای مسلح برداشته شده است. این گام‌های برداشته شده در ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موجب استحکام هرچه بیشتر بنیان‌های دفاعی کشور شده است. در سال جاری دستاورد جدید نوآورانه توسط تحقیقات صنعتی سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد که یکی از آن‌ها “توپ 155 میلی‌متری خودکششی هویزه” و دیگری “تانک سبلان” بود.
توپ 155 میلی متری هویزه

سومین پروژه بازسازی و احیای “توپ 155 میلی‌متری خودکششی انهدامی هویزه” و تحویل اولین سری محصول به سامانه عملیاتی نزاجا بوده که از اهداف این پروژه، احیای کامل توپ‌های 155 میلی‌متری خودکششی انهدامی است که باعث افزایش توان رزمی توپخانه نزاجا می‌شود. سایت Global Security درباره این توپ نوشت: “توپ 155 میلی‌متری هویزه” که در سال 2014 به عنوان دستاورد نظامی رونمایی شد یک جنگ افزار توپخانه‌ای است که از مهمات پرتابی کوچک در مسیرهایی با شیب نزولی بهره می‌برند.

سایت Armyrecognition درباره این توپ اظهار داشت: “توپ 155 میلی‌متری هویزه” یک توپ خودکششی است که قطعات آن توسط صنایع دفاعی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. باز احیاء و ساخت قطعات مختلف “توپ 155 میلی‌متری هویزه” نشان می‌دهد که این توپ بیش از 20 هزار متر برد دارد و شعاع عملیاتی بسیار خوبی را تحت پوشش قرار می‌دهد و می‌تواند کمک‌ حال بسیار خوبی برای یگان‌های توپخانه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران باشد و با توانایی‌های بالقوه‌ای که دارد، در آینده به نیروهای کلاسیک در رزم‌های دشوار کمک کند.

تانک سبلان، تکامل‌یافته‌تر از تانک M47

سایت Military-today درباره “تانک سبلان” نوشت: درسال 2014 از این تانک رونمایی شد و این یک مدل بسیار تکامل‌یافته‌تر از تانک M47 بوده که به توپ 105 میلی‌متری مجهز بوده و این تانک دارای قابلیت سیستم کنترل آتش (Fire Control System) است که قابلیت‌های بسیار مناسبی دارد.

3 تصویر از تانک M 47

این سایت در مورد ویژگی‌های “تانک سبلان” می‌نویسد: این تانک با کاربری قریب به 4 خدمه، وزن 50 تن، طول 5/8 متر، قابلیت چرخش 360 درجه، بیشترین سرعت در جاده 50 کیلومتر بر ساعت و برد 500 کیلومتر یکی از تانک‌های بهسازی‌شده ایران است که قابلیت‌های بسیاری دارد.

سایت Armyrecognition درخصوص “تانک سبلان” اظهار داشت: تانک مذکور توسط جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و دارای جنگ‌افزارهایی از جمله: اسلحه 105 میلیمتری و یک مسلسل کوکسیال 7/62 میلیمتری است و سیستم‌های ارتباطی جدید و سیستم‌های طیف‌یاب لیزری از تجهیزات دیگر این تانک است. سایت Global Security در این‌باره نوشت: تانک بومی جدید ایران به اسم “سبلان” در مارس 2014 رونمایی شده است. این سایت از قول امیر سرتیپ “احمدرضا پوردستان” اضافه کرد: این تانک توسط جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. سایت مذکور خاطرنشان کرد: تانک سبلان بر اساس دانش بومی و طراحی شده از 2 تانک ذوالفقار و صمصام است و دارای سیستم کنترل آتش و سیستم‌های پیچیده ارتباطی است.

سایت Middleeastdefence نوشت: ایران از تانک جدیدی رونمایی کرده که ورژن تغییریافته تانک ذوالفقار و صمصام بوده و دارای ابزارها و دستگاه‌های پیچیده‌ای است. نهضت قطعه‌سازی در ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفته امیر سرتیپ “احمدرضا پور‌دستان” فرمانده نزاجا  کلید خورده و باید در آینده منتظر دستاوردهای جدید و ویژه‌تری از ارتش باشیم که این امر با وجود متخصصین در نیروهای مسلح تحقق می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *