ثبت‌نام آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن

خانه / مطالب و رویدادها / ثبت‌نام آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن

ثبت‌نام در دهمین دوره طرح ملی اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم از روز ۱۷ اسفندماه ۹۳ آغاز شد و تا ۲۵ فروردین ماه ۹۴ ادامه خواهد داشت.

حافظان قرآن علاقه‌مند به شرکت در این آزمون از عصر امروز می‌توانند با مراجعه به سایت اطلاع‌رسانی سازمان ‌دارالقرآن‌الکریم به نشانی www.telavat.com مراحل ثبت نام خود را طی کنند. داشتن تابعیت ایرانی و حفظ بودن حداقل ۱۰ جزء از قرآن کریم از شرایط شرکت در این آزمون است.

این آزمون در ۴ مرحله برگزار می‌شود که مرحله نخست آن شامل آزمون کتبی درک مفاهیم و حفظ قرآن است و در روز جمعه ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ رأس ساعت ۹ صبح به طور هماهنگ در سراسر کشور برگزار خواهد شد و پذیرفته شدگان در آن به مرحله دوم که شامل آزمون شفاهی حفظ قرآن کریم است راه خواهند یافت.

مرحله دوم آزمون برای حافظان ۲۰ و ۱۰ جزء قرآن کریم مرحله نهایی خواهد بود و چنانچه آن را با موفقیت سپری کنند به ترتیب به آنها مدارک تخصصی درجه چهار و پنج حفظ قرآن کریم اعطا خواهد شد. گروهی از حافظان کل قرآن کریم که از مرحله دوم این آزمون با موفقیت عبور کنند مدرک تخصصی درجه سه را با عنوان «حافظ کل» کسب خواهند کرد و در صورت ادامه مسیر با ورود به مرحله سوم و اثبات توانمندی خود در رابطه با ترجمه آیات و مفردات قرآن کریم و کسب حد نصاب حداقل ۱۴۰ از نمره کل ۱۸۰ در این مرحله، عنوان «حافظ ممتاز» قرآن کریم را به خود اختصاص خواهند داد.

آزمون مرحله سوم دهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم نیز ۴ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ به صورت تست‌های چهارگزینه‌ای در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار خواهد شد، اما آن دست از حافظان ممتاز قرآن کریم که بتوانند حداقل ۱۵۰ نمره از مجموع ۱۸۰ نمره مرحله سوم را کسب کنند این مجوز را خواهند یافت تا با ارائه مدارکی دال بر ۱۰ سال سابقه تدریس به حافظان قرآن کریم آن را به تأیید شورای کارشناسی طرح برسانند و در فرصتی ۶ ماهه، خود را برای شرکت در آزمون مرحله چهارم طرح و کسب درجه «استاد حفظ» قرآن کریم آماده کنند.

متقاضیان اخذ این مدرک با شرکت در آزمونی تستی-تشریحی و پاسخ به سؤالاتی در زمینه تفسیر و علوم قرآن در صورت کسب حداقل ۷۵ نمره از ۱۰۰، خواهند توانست مدرک استادی حفظ قرآن و یا به عبارتی مدرک تخصصی درجه یک حفظ قرآن را از آن خود کنند. اعطای مدارک تخصصی درجه یک تا پنج به حافظان قرآن کریم طبق مصوبه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۳۸۴ به منظور ساماندهی و تسهیل خدمت رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور به حافظان قرآن کریم، صورت می‌گیرد.

همچنین حافظان ممتاز قرآن کریم و اساتید حفظ طبق مصوبه ۷۵۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه مورخ ۱۸ آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ از مزایای زیر برخوردار خواهند بود:

الف) دارندگان گواهينامه‌هاي مذكور در فهرست افتخارات(فعاليت‌هاي نخبگاني) بنياد ملي نخبگان قرار مي‌گيرند.

ب) دارندگان گواهينامه‌هاي مذكور چنانچه دانش آموخته يكي از رشته‌هاي قرآني مجموعه الهيات و معارف اسلامي در يكي از مقاطع دانشگاهي باشند، مي‌توانند بدون شركت در آزمون و با اخذ پذيرش دانشگاه محل تقاضاي خود در يك مقطع بالاتر در همان رشته ادامه تحصيل دهند.

ج) دانش آموختگان دانشگاهي ساير رشته‌ها كه موفق به اخذ گواهينامه‌هاي مذكور شده‌اند، در صورت كسب حداقل ۸۰ درصد امتياز نهايي آخرين نفر پذيرفته شده در رشته مورد تقاضا، پذيرفته خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *