جامعه اسلامی باید با تولی اداره شود | حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی

خانه / پیشنهاد ویژه / جامعه اسلامی باید با تولی اداره شود | حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی

کارشناس تاریخ اسلام گفت: جامعه اسلامی باید بر اساس تولی اداره شود … یکی از مهمترین اقدامات امیرالمومنین که ما اهتمام به آن نداریم، آن است که ایشان سعی می‌کردند اولویت‌های خود را به گفتمان در جامعه تبدیل کنند.

جامعه اسلامی باید با تولی اداره شود | حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی

هیات:حجت الاسلام والمسلمین «حامد کاشانی»، کارشناس تاریخ اسلام در نهمین جلسه از سلسله جلسات «بهار نوسازی» که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، درباره «اثر حب اهل بیت علیهم السلام در اصلاح رفتار دینی» توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه بخش هایی از آن مرور می شود:

اهل بیت علیهم السلام برای جامعه سازی و رشد فردی و اجتماعی مردم از چهار راهبرد اساسی استفاده می کردند که برای زمان خاصی نیست؛ بخش اول از عامل نخست، محبت است جامعه اسلامی باید بر اساس تولی اداره شود … یکی از مهمترین اقدامات امیرالمومنین علیه السلام که ما اهتمام به آن نداریم، آن است که ایشان سعی می کردند اولویت های خود را به گفتمان در جامعه تبدیل کنند نمونه بارز آنکه در بازگشت از جنگ جمل حتی به معاویه نامه نوشتند و گویی او یک شهروند محترم و غیرغاصب!! است برایشان توضیح دادند، این نامه در نهج البلاغه و غارات آمده است مثل توضیح اینکه ما شروع کننده جنگ نبودیم، در جنگ از آنها غنیمت نگرفتم، مجازاتشان نکردم، عفو عمومی کردم و … برای آنکه شاید بتوان شام را هم به جبهه اسلام باز گرداند و پس از آن بود که جنگ سنگین صفین انجام شد.

جامعه اسلامی باید با تولی اداره شود | حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی

باید توجه داشت امام معصوم علیهم السلام با شرط بیعت نمی کند، چنان که وقتی خوارج به امام حسن علیه السلام عرضه کردند به شرط جنگ با معاویه با شما بیعت می کنیم، حضرت علیه السلام نپذیرفتند؛ اما وقتی بدون شرط برای بیعت پیش آمدند، حضرت علیه السلام ممانعتی برای جهاد در مقابل باطل، ایجاد نکردند. با اینکه خوارج از نظر تندروی شبیه داعش امروز بودند و بعدها سجاده از زیر پای حضرت امام مجتبی علیه السلام کشیدند!

مشکل در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ، وجود علم نبود و اگر سوالی پیش می آمد حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم پاسخ می دادند، اما تفرقه وجود داشت وگرنه آیه نازل نمی شد که به ریسمان الهی چنگ بزنید و تفرقه نداشته باشید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»؛ در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم دعوای اجتهادی وجود نداشت بلکه به علم به دلایل متعدد عمل نمی شد، مثل نفاق، تعلقات قبیلگی، کینه به ویژه علیه امیرالمومنین علیه السلام که بعدها باعث سب ایشان در منابر می شد.

برخی مسائل مصداق حبل الله از قدیم تا قیامت است و امروز قدس از مصادیق عارضی حبل الله است و همه مسلمین فارغ از مذهب، بر این باورند که خانه خدا نباید اشغال شود؛ اینکه کافر حربی نباید مسلط شود بر اماکن مقدس اسلامی بین شیعه و سنی اختلاف نظر وجود ندارد. نمی شود مسلمان زیر یوغ کافر برود «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا».

اگر مسئله قدس درست تبیین شود و بدانیم چرا ما برای آن مبارزه می کنیم، سوالی باقی نمی ماند، مسئله قدس اشغال سرزمین مسلمین توسط کفار است.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *