جای پای شخصیت های کارتونی غربی بر هویت کودکان

جای پای شخصیت های کارتونی غربی بر هویت کودکان

خانه / مطالب و رویدادها / جای پای شخصیت های کارتونی غربی بر هویت کودکان

با آغاز سال تحصیلی جدید و اگرچه که امروز تولید نوشت افزارهای بومی در حال افزایش است، امّا باز هم شاهد کودکانی هستیم که در برابر انتخاب ده ها شخصیت کارتنی خارجی قرار دارند…

با آغاز سال تحصیلی جدید و اگرچه که امروز تولید نوشت افزارهای بومی در حال افزایش است، امّا باز هم شاهد کودکانی هستیم که در برابر انتخاب ده ها شخصیت کارتنی خارجی قرار دارند و والدینی که در مقابل طرح های وسوسه برانگیز و پر رنگ و لعاب لوازم التحریر کودکانشان توان مقاومت ندارند. والدینی که تن به انتخاب فرزندانشان برای انگری برد، بن تن، باب اسفنجی و طرح های شرکت های بزرگ تبلیغاتی غربی میدهند.

هر کدام از این شخصیت های کارتونی که با اهداف خاص و بر اساس نظرات کارشناسان و روانشناسان کودک؛ برای تأثیر بر پنهان ترین جنبه ی شخصیت هر انسانی یعنی ضمیر ناخود آگاه طراحی شده؛ دارای پیام مختص به خود هستند، پیامی که هرروز با دیدن تصاویر دفترها و کیف ها و… بیشتر و بیشتر در عمق جان کودکان نفوذ می کند و پیام هایی به او میدهد از جمله اینکه اگر می‌خواهی جلب توجه کنی باید مثل باربی تمام جذابیت‌های خود را برای همه ارائه کنی، ارتباط با جنس مخالف بد نیست؛ دختر و پسر با هم هیچ تفاوتی ندارند، دنیا بر مدار شانس و جادو پیش می‌رود، دنیا منجی می‌خواهد و بهتر از منجیان غربی کسی نیست، موسیقی و ساز و آواز هرچه بیشتر باشد زندگی بهتری خواهی داشت، خجالت در زمینه عشق معنایی ندارد! راحت باش! و …

کودکان تصاویر را در ذهن خود نگه می دارند و با شخصیت های مورد علاقه شان همزادپنداری میکنند و تلاش میکنند خود را شبیه آن ها کنند. این نام ها و تصاویر به بخشی از دلبستگی های کودکان بدل شده و فرزندان ما با آنها انس میگیرند و این درحالی است که اگر میخواهیم هویت کودکانمان هویتی ایرانی- اسلامی باشد و با مؤلفه های بومی اش شکل بگیرد؛ بی تردید انتخاب طرح های بومی از ضروریات خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب همواره تأکیدات ویژه‌ای در حوزه ی اصلاح سبک زندگی داشته اند و در این راستا یکی از مهمترین ارکان ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی، تعلیم و تربیت نسلی آگاه و دلبسته به هویت اسلامی و ایرانی است. به همین منظور باید بتوان از همه ی ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی که تولید نوشت افزارها یکی از این اقدامات است، استفاده کرد.

خرید نوشت افزارهای تولید داخل و با طرح های ایرانی – اسلامی علاوه بر کمک به رونق اقتصاد تاثیر مستقیمی بر شکل گیری فرهنگ صحیح یا همان فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در دانش آموزان دارد.

در سنین کودکی و نوجوانی که فرهنگ رفتاری و اخلاقی شکل می گیرد، اگر بتوانیم با استفاده از ابزار های موجود مانند نوشت افزار برای معرفی الگوهای ایرانی اسلامی استفاده کنیم؛ قطعا فرهنگ صحیح در فرزندانمان نهادینه می شود.

انتخاب طرح های ملّی به کودک می آموزد که فردي از جامعه است. تصاویر شخصیت‌های کارتونی غربی که بر محصولات خارجی نقش بسته است، باعث وارونگی هویت و دور شدن کودکان از سبک زندگی صحیح می‌شود.

با بیان اهمیّت این موضوع قطعاً توجه به رنگ‌آمیزی، تنوع و انتخاب شخصیت‌های مورد علاقه ی کودکان در تولیدات نوشت افزار ، زمینه ی کشش و جذب آنها به انتخاب لوازم ‌التحریر تولید داخل را فراهم می‌کند.

می توانیم کودکانمان را به استفاده از تولیدات داخلی و آشنایی با الگوها و نمادهای ملّی تشویق کنیم و با زبان و ادبیات ساده کودکانه لذّت داشتن هویتی آزاد را به دور از زرق و برق های تبلیغات غربی به او بچشانیم.

 

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *