جشن‌های تفرقه‌انگیز حضرت زهرا را شاد نمی‌کند

خانه / مراسمات / برنامه های هیأت / ماه های قمری / ربیع الاول / جشن‌های تفرقه‌انگیز حضرت زهرا را شاد نمی‌کند

حجت‌الاسلام اجرایی با بیان اینکه عظمت ۹ ربیع‌الاول به دلیل سالروز آغاز امامت حضرت بقیه‌الله الاعظم است، گفت: شادی اهل بیت به تحقق اهداف آن حضرات است؛ رفتاری که سبب اختلاف و تفرقه شود دل حضرت زهرا را شاد نمی‌کند.

جشن‌های تفرقه‌انگیز حضرت زهرا را شاد نمی‌کند

هیاتنهمین روز از ربیع الاول به عنوان سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف که از آن به غدیرثانی تعبیر می شود برای شیعیان و منتظران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف جایگاه و عظمتی ویژه دارد هر چند برخی به یاد حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف و به نام عیدالزهرا سلام الله علیها شادی های این ایام را به انحراف و حاشیه می کشانند. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی الزامات و بایدهای شادی در این ایام با حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین اجرایی»، کارشناس مهدوی و امام جمعه هرسین گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

چه وقایعی در روز نهم ربیع الاول اتفاق افتاده و آنچه به عنوان برگزاری عیدالزهرا سلام الله علیها مطرح می شود آیا مستند است یا خیر؟

نهم ربیع الاول به عنوان سالروز آغاز امامت و ولایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، موردتوجه دوستان و محبان اهل بیت علیهم السلام است و عده ای هم شاید ناخواسته از این روز و آنچه درباره آن مطرح است، سوءاستفاده کرده اند. در هشتم ربیع الاول سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام واقع شده و از سوی دیگر در روز نهم ربیع الاول هلاکت عمرسعد واقع شده است به عنوان کسی که در حادثه عاشورا و در شهادت امام حسین علیه السلام موثر بود لذا بسیاری از مومنین این روز به دلیل هلاکت او جشن می گیرند. لذا ادعای کشته شدن خلیفه دوم در این روز بی اساس است و این اتفاق به نقل تاریخ در ماه ذی الحجه رخ داده است.

در کنار سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف جشن های این روز برای قلت عمرسعد به دست مختار سقفی است چراکه عمر در ماجرای عاشورا فرماندهی سپاه کوفه را بر عهده داشت و آن فجایع را رقم زد و امام و یارانشان را به شهادت رساند، از این رو برای محبان اهل بیت علیهم السلام مبارک است.

جشن‌های تفرقه‌انگیز حضرت زهرا را شاد نمی‌کند

آنها که در این ایام مراسم های موسوم به عیدالزهرا سلام الله علیها را برگزار می کنند به چه مستنداتی تکیه کرده اند؟

آنها روایت رفع قلم را مطرح کرده و می گویند در این روز هر کسی هر کاری را که بخواهد، می تواند انجام دهد چون قلم برداشته شده است در حالی که این روایت موردتایید مجامع روایی ما نیست و اهمیت و عظمت نهم ربیع الاول برای شیعه به عنوان سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف است که در آن اقدام به برگزاری جشن و اقامه شادی می کنند.

چرا برخی شادی های 9 ربیع الاول را اینچنین به انحراف و خرافات آلوده می کنند و پیامد چنین رویه ای چیست؟

عده ای هستند که طبیعتا مصلحت شیعیان و اهل بیت و امت اسلام را قطعا یا نمی خواهند یا عمدا مراعات نمی کنند یا دشمن آنها را به بازی گرفته است هم در میان تشیع افرادی داریم که مورد سوءاستفاده واقع شده اند هم در میان غیرشیعه و اهل سنت هستند کسانی که با تعصب و تندی نسبت به سایر مسلمین به ویژه شیعه کارهای خلاف مصلحت انجام می دهند در حالی که علما و بزرگان بر نفی سب و لعن و توهین به مقدسات دیگر مذاهب تاکید کرده اند همچنین است مراعت حرمت بزرگان اهل سنت به ویژه سه خلیفه اول.

اما جریان های افراطی و بدعت گذار به بهانه شادی حضرت زهرا سلام الله علیها و ائمه علیهم السلام با سب و لعن و اهانت به مقدسات اهل سنت، میان شیعه و سنی اختلاف ایجاد می کنند در حالی که مسلمین مظلومی داریم در افغانستان و دیگر کشورها که در اقلیت هستند و به تلافی اینگونه رفتارهای انحرافی، مورد ستم قرار می گیرند. لذا باید بدانیم این جشن خرافی چه مشکلاتی را به وجود می آورد.

توصیه امام  خامنه ای نسبت به مقابله با این جریان های انحرافی چیست؟

امام خامنه ای فرمودند: 9 ربیع الاول به عنوان سالروز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جایگاهی ویژه دارد اما بشدت با این سوءاستفاده ها مخالفت کرده اند و راضی به این جشن ها و خرافات نیستند. ایشان فرمودند: برخی به نام شاد کردن دل حضرت زهرا سلام الله علیها کاری می کنند که انقلاب را که محصول مجاهدت حضرت زهرا سلام الله علیها است، لنگ کنند اگر امروز کسی کاری کند که دشمن دلیل بیابد و اینجا و آنجا بگوید: این است ایران! می دانید چه فاجعه ای رخ می دهد برخی به نام فاطمه زهرا سلام الله علیها چنین می کنند در حالی که ایشان راضی نیستند!

ایشان تاکید دارند که باید بر وحدت همه جهان اسلام تاکید کنیم؛ کم نیستند مولفه های وحدت آفرین باید خرافات و بدعت ها را کنار گذاشت.

جشن‌های تفرقه‌انگیز حضرت زهرا را شاد نمی‌کند

جشن و شادی در 9 ربیع با چه کیفیت و اهدافی برگزار شود؟

9 ربیع الاول باید مظهر وحدت میان شیعه و اهل سنت شود اختلاف به ضرر هر دوی ین مذاهب است، شادی اهل بیت علیهم السلام به آن است که دنبال اهداف آن حضرات علیه السلام باشیم ایراد ندارد جشن برپا و مردم را با فرهنگ انتظار و مهدویت آشنا کنیم تا بدانند چه وظایفی مقابل امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف دارند جشن گرفتن با این اهداف ایراد ندارد اما کاری که ما را به سمت اختلاف ببرد و دل شیعه و سنی را از هم دور بکند هرگز دل اهل بیت علیهم السلام را شاد نمی کند.

منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *