جلسه بیستم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، استاد حاج سعید حدادیان

خانه / آموزش / جلسه بیستم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، استاد حاج سعید حدادیان

 

بسم الله الرحمن الرحیم

دارم قصیده ای بهتان یاد می دهم که بتوانید در هفت دقیقه بخوانید.اول حفظ بودن است، اینکه زمان بندی بکنی خیلی مهم است. پس بیتی بیست الی بیست و پنج ثانیه، هرچه برویم جلو ممکن است بشود سی ثانیه؛ پس بدان که چند دقیقه می خواهی بخوانی، چندتا بیت می توانی حداکثر با این درازی بیت ها کنار هم بگذاری.

دوباره شروع می کنند به خواندن قصیده.

 کلا شد شش دقیقه و سی ثانیه . صلوات، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم .

درس گذشته ما چه بود؟ تخصصی کار کردیم که بین فوران گریه مردم چه کنیم؛ یکیش این است که بین فوران گریه مردم یک نوایی بیاید. یکی از راه های گریه گرفتن، آن گل نغمه ای است که شما انتخاب می کنید. حالا اگر شعری انتخاب کنی که این شعر جواب ندهد، فاتحه مجلس را خواندی. یکی از بهترین کارها این است که چیزی را که حالا همه بلد هستند و دوست دارند حالا فعلا یک زمزمه ای کنند تا کار دست تو بیاید، بگذار سر زبانشان؛ یکی دیگر از این کارها این است که یک نغمه ای را که بلد بودند مثل “بر مشامم می رسد” ، یک چیزی را که همه بلد هستند یا تازگی در هیئت ما، در جلسه ما گل کرده و سر زبان ها افتاده، این را بگذاریم، چون این جمعیت الان غلیان دارد، خودش باید تخلیه بشود یک ذره، کمک بدهیم به آن ها، همه اش این نیست که من بخوانم، بگذاریم سر زبانشان، این هم یک کار؛ نغمات مختلفی است که می توانیم بگذاریم سر زبان هایشان.

یک کار دیگر این است که ما غزل مصیبتی را که می خواهیم بخوانیم، آوایی کنیم، سرودی کنیم، تصنیفی کنیم. یک غزل مصیبت معروف را شما در نظر بگیرید، مثلا گل بر من و جوانی من گریه می کند، این را باید به صورت نغمه ای بخوانید، آهنگش را یک کاری می کنیم که بتوانند زمزمه کنند.

درس این جلسه ما این است: دانستن موسیقی کار، آهنگ کار؛ اینکه شما بدانید گاهی می خواهید یک ربع مقدمه چینی کنید که یک روضه بخوانی می بینی نشد، خب پیوند آهنگ، دانستن آهنگ.

 وارد روضه می شود.

این جا درس داریم می گوییم، آقا گاهی مصیبت، مردم را دیوانه می کند،  مجنون می کند، اذیت می کند، می خواهی بخوانی ملاحظه کن.  اگر قبل از شما روضه طوفانی خوانده اند، ما همین کاری را که گفتیم می کنیم، زمزمه می کنیم و…، چون اگر من الان من بلند شوم و بخواهم بخوانم، این جمعیت دیگر داغون می شود، من باید ملاحظه اش را بکنم.

یک درسی می دهم این را بنویسید: حتما باید روز عاشورا یک بخشی از روضه تو بشود روضه ی حضرت زهرا(س).

ادامه جلسه را باز روضه ی حضرت زهرا (س) را خواندند.

«أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ»

جلسه بیستم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، استاد میهمان حاج زین العابدین غلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *