جلسه دوازدهم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، با حضور اساتید ارجمند ؛ حاج سعید حدادیان و حاج حسین سازور

خانه / آموزش / جلسه دوازدهم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، با حضور اساتید ارجمند ؛ حاج سعید حدادیان و حاج حسین سازور

بیانات استاد حاج سعید حدادیان

بسم الله الرحمن الرحیم

جامعه از مداح چیزهایی می خواهد . می گوید بیا به گوش فرزندم اذان بگو . حالا مداح اذان را بلد نباشد! باید مؤذن خوبی باشی. ما آموزش هایی را نیاز داریم. مثلا می گوید آقا وقت خوبی را مشخص کن که ما می خواهیم اساس کشی کنیم و عقد بخوانیم. به مداح می گویند اسم بچه ما را تو بگذار. می خواهد بچه اش رنگ و بویی از اهل بیت بگیرد. مداح نباید اسم فرزند خود را غیر اسلامی بگذارد . نباید همسر او حجاب بدی داشته باشد. مردم توقع دیگری از ما دارند.

اینها اگر نباشد نمی شود . اگر خانم شما نتواند سنگر خانه شما را خوب نگه ندارد شما نمی توانی خوب عمل کنی و سنگر جبهه را حفظ کنی . اگر عادت های آدم با او باشد خراب می شود . من کفتر بازم . این نمی شود. مداح اهل بیت نمی تواند هر کاری را بکند و هر شغلی را داشته باشد . یا لباس های نامتناسب بپوشد.

مداح باید جلوی آینه بایستد و قیافه و لباس خود را ملاحظه کند . انگشتر خیلی بزرگ نباشد . محاسن در حد مناسب باشد . ساده پوشی با شلخته پوشی فرق می کند. آدم باید به سر و وضع خود برسد. مداح مسواک باید بزند. بوی بد ندهد .

لباسش تمیز باشد. این آداب شخصی است.

مثلا پای کسی می خورد و سیم قطع می شود مداح شروع می کند به فحاشی به آن شخص !! این نمی شود.

نباید ژولیده باشد . لباس باید اتو داشته باشد. لباس مارک دار نباید باشد.  در ماشین و زندگی خود نوار موسیقی نداشته باشید. شما خیلی نوارهای مذهبی نشنیده دارید. اینها را گوش بدهید و در خانه هم باید همین چیزها باشد. مشخصات داخل خانه را هم باید متناسب کرد. خانه مداح اهل بیت باید متناسب با او باشد . خانه باید مذهبی باشد. تو باید از مذهب دفاع کنی .

باید اهل دعا باشی. ما زمان هایی داریم که رحمت الهی می وزد. تنگ غروب همه در ذکر اند آقای مداح دارد آدامس می جود . اشرف ازمنه را یاد بگیریم. بهترین وقت ها برای دعا را یاد بگیریم. بهترین وقت ها اوقات نمازهای پنجگانه است.

دوم سحر است. وقتی است که عرش به اهتزاز در می آید. ثلث آخر شب را سحر می گویند . امشب که رفت یک خَلقی بود که رفت از دستت.

سوم شب جمعه . از اول شب جمعه فضیلت سحر را دارد. سید الایام و لیالی شب و روز جمعه است. باید اهل دعا باشید. اگر بخواهید دعای ندبه و عاشورا را غلط بخوانید که وای به حال دعاهای دیگر .

علما روی غلط خوانی دعاها حساسیت دارند .صحیح خوانی لازم است.

بین الطلوعین و تنگ غروب هم مهم است. این وقت ها را مراقبه داشته باشیم.

دو وقت در هفته بهترین اوقات است برای دعا یک ظهر جمعه به اندازه یک نماز 4 رکعتی . بهترین وقت هفته است. دوم غروب جمعه .

به وقت باید نماز را بخوانی . خیلی بد است مداح جایی باشد و نماز اول وقت نخواند .

جمعه برای من و تو وقت تلف کردن نیست. خانواده ات هم باید بدانند. باید جوری باشد که اگر لب دریا هم رفتی آنجا هم ذاکر باشی . کتاب قرآن نباید از دستت بیفتد .

کل ماه مبارک رمضان از اشرف ازمنه است. در ماه رمضان مهمترین وقت لیلة القدر است. کتاب المراقبات مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی اعمال سال را می گوید . ما گفتیم در باب کتب ادعیه سه نفر میدان داری کردند : شیخ طوسی ، سیدبن طاووس .کتاب های ایشان فلاح السائل اعمال شبانه روز ، جمال الاسبوع اعمال هفته ، دروع الواقیه اعمال ماه درع یعنی محافظ . اقبال که مرحوم آقای بهجت به طلاب سفارش می کردند . یکی هم مهج الدعوات . نفر سوم کفعمی . شیخ بهاء هم مفتاح الفلاح دارد.

روز و شب عرفه خیلی مهم است . شب و روز چهار عید قربان و غدیر و فطر و جمعه . نیمه رمضان ایام البیض 13-14-15 مهم است . اول و آخر و وسط ماه مهم است.

اشرف امکنه یعنی بهترین مکان ها: مسجد جامع شهر از مسجد محله با فضیلت تر است. مسجد جامع کوفه . مسجدالنبی . مسجد الحرام .

نماز را درست بخوانید . باید نماز را اول وقت خواند از یک ربع قبل منتظر نماز باشید.

زیارت گاه ها هم از امکنه شریف است.  برخی از ائمه وقتی مریض می شدند افرادی را اجیر می کردند که برایشان زیر قبه امام حسین دعا کنند . برادری که می روی کربلا زیر قبه که محل اجابت دعاست اول باید امام زمانت را دعا کنی .

عبادتی که زمانی مکانی شود می گویند زیارت مخصوصه . شب 23 ذی القعده مخصوص زیارت نیست بلکه روز 23 ذی القعده زیارت مخصوص امام رضا علیه السلام است. بعضی شب 23 ذی القعده می روند و روزش برمی گردند یا می خوابند. اگر کسی را شبی را بیتوته کند در حرم رضوی صبح کأنه خدا را در عرش ملاقات کرده است.

یا اگر کسی شب عاشورا را در حرم امام حسین علیه السلام بیتوته کند روز قیامت طوری محشور می شود که از سراپای وجودش انگار خون امام حسین علیه السلام جاری است.

ببینید چقدر این خون سیطره و عظمت دارد.

بعد امام زاده ها. مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله علیه اگر از تهران رد می شدند و شب حرم حضرت عبدالعظیم بسته بود شب می ماندند تا صبح به زیارت سیدالکریم بروند . بدون زیارت ایشان نمی رفتند.

بهترین رفیق های شما در تهران این امام زاده ها هستند. به زیارت امام زاده های شهر خود بروید . امام زاده ها پناهگاه شما نوکرهای اهل بیت هستند .

کربلایی کاظم که حافظ قرآن بود بر اثر ورعی که داشت در امام زاده منطقه اش به آن فیض نایل شد.

فقط امام زاده هم نیست حضرت مسلم نایب امام است. تفریح و تفرجگاه شما باید اینجاها باشد. اینها فنون مداحی است. ما صدا نداشتیم گلوی خود را به زاویه ضریح امام زاده ها مالیدیم. حاج منصور سیدالکریم را رها نمی کند. چراغ سحر را روشن کرده ببین چقدر آدم می آید . اگر او نمی آمد خیلی از این افراد خوابیده بودند. ستایشگران اهل بیت بساط سحر را فراهم کردند تا در حرم ها را نبندند .

این چراغ ها را باید شماها روشن کنید.

مزار شهدا . امام راجع به مزار شهدا عباراتی خاص دارد. ببینید چه می دهند!

خدایا ما را از مداحانی که از مسجد فراری هستند قرار مده!

بوستان هم که رفتی نمازت را اول وقت بخوان. نماز به هیچ وجه از گردن انسان ساقط نمی شود حتی نماز غریق هم داریم که اگر در حال غرق شدن هم هست باید نمازش را بخواند. استخر هم که رفتی اول وقت نمازت را بخوان. شما پیک خدا هستید و کبوتر حرم و نوکر اهل بیت هستید باید اول وقت نماز بخوانید.

نباید ما اهل ماشین بازی و تمبر بازی و اینها باشیم بلکه باید با علما زیاد رفت و آمد کنیم و از عالمان استفاده کنیم. آقای سازور خیلی با علما حشر و نشر دارد. دنبال حرم امام و امام زادگان باشیم.

به قبرستان زیاد سر بزنیم. حس الهام را بالا می برد البته شب نه؛ بلکه روز .

گردنبد طلا و انگشتر طلا و ریش تراشیده برای مداح نیست.

چسبیدن به استاد و استفاده از استاد خیلی مهم است.

مردم مداحی را که گریه نمی کند دوست ندارند .

رشد در این است که دیده نشوی اگر دیده شدی توقف است.

بیانات استاد حاج حسین سازور

بسم الله الرحمن الرحیم

جرأت در ذاکری : این منبعث از جرأت در بندگی است یعنی اگر کسی در طریق بندگی جرأت داشته باشد به مقام قرب می رسد.

امام به فرزند خود فرموده بودند که احمد دنبال مقامات معنوی هم نباش که شیطان است. باید دنبال بندگی بود نه مقامات .

مشکل ما نداشتن قرب به خداست. اینها که می گویم نه اینکه خودم انجام داده ام.

اگر جرأت در بندگی نباشد نماز اول وقت نمی خوانی . اگر جرأت داشته باشی به وظیفه ات درست عمل می کنی. وظیفه ما باربری اهل بیت است. خواننده اول کسی است که در دستگاه اهل بیت باید جرأت داشته باشد. این جرأت یک هرم دارد . قاعده اش مستمعین است . در هر مجلسی مستمعین نشسته اند . هرچه در مستمع بودن پیشرفت کنیم بالا می رویم از کف قاعده . بالا رفتن ریزش دارد. خطر هم دارد . نزدیک شدن به قله هرم دید را وسیع تر می کند اما خطر سقوط هم سخت تر است. اوج می گیرد تا می رسد به قله . عده ای دوست دارند در کف باشند این جرأت دار نیست . عده ای می روند بالاتر . اگر در جمعیتی بیشتر بخواند باید بار بیشتری بردارد . هنر است در جمعیت هزار نفری خواندن اما بار آن جمعیت هم به دوش شماست. اگر بی مهابا رفتی زیر بار ، آسیب می بینی. کسی که خودش را ساخت او را بالا می برند. خود مداح و ذاکر نمی تواند بگوید من پله های ترقی را طی می کنم. دست ما نیست. کسانی که دنبال شهرت هستند زمین می خورند . جرأت در ذاکری استقامت در باربردن است. اهل بیت خودشان می دانند.

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن

که خواجه خود روش بنده پروری داند

صدا وسیما نمی تواند ما را بالا ببرد . تبلیغات نمی تواند . ما را باید اهل بیت بالا ببرند . کسانی که شهرت کاذب به دست آورده باشند در هر موضوعی ، زود آسیب می بینند. خواندن تبعات دارد. خواندن باید معرفت آفرین باشد نه باعث ایجاد سؤال شود . نباید شک و تردید را بیشتر کرد. اگر کف قاعده را خوب درک کردیم ما را بالاتر می برند. ممکن است کسی آنقدر از خود قابلیت نشان دهد که اهل بیت او را جهشی بالا ببرند.

ذاکر دستگاه سیدالشهدا نباید خود را ببیند و برای خود ارزشی قائل باشد. دستگاه امام حسین مهم است. آنکه باقی است مهم است . فانی باید در باقی ذوب شود . امام در دیوان شعر خود که همه ، حرفهای ناب است می فرماید :

نیستم نیست که هستی همه در نیستی است

هیچم و هیچ که در هیچ نظر فرمایی

یا در غزل دیگر می فرماید :

ما با هستی و هستی طلبان پشت به پشتیم

با نیستی از روز ازل گام به گامیم

جرأت در ذاکری یعنی اینکه ذاکر بداند که او نیست. هرکه با نیست کردن و فدا کردن خودش به اهتزاز این پرچم کمک کرد می شود باقی . قطره که عمر ندارد اما اگر در اقیانوس بیفتد ارزش پیدا می کند و می ماند.

اولین مقدمه جرأت در ذاکری این است که آدم خوب بفهمد . دوران نوکری من مگر چقدر است و چند سال است؟ نهایتا صد سال ؟ بعد از آن چه؟ اما عالمان الهی نامشان می ماند . این کار اهل بیت است. این نبودن است که در دستگاه امام حسین به انسان ارزش می دهد. نبودن به ما اوج و تقرب می دهد . خاک شدن در دستگاه امام حسین ارزش را بالا می برد. تربت امام حسین چه ارزشی دارد؟!

اما اگر دنبال خودیت باشیم و دنبال آب و گل باشیم می شویم کلوخ . اباعبدالله علیه السلام یاران خود را دعوت به نیستی کرد که بقا پیدا کردند. مقدمه جرأت فهمیدن این است که ما نیستیم . دیگر دنبال شهرت و جمعیت و چه چه زدن نخواهیم بود. اگر کسی خوب فهمید خوب هم عمل می کند .شما برای خودت در دستگاه امام حسین قدم برندار . خودشان کمکت می کنند.

باید حقیقت دستگاه امام حسین را برای مردم خوب بیان کرد. کمی از این حقیقت دیده شده و دنیا ریخته به هم . بعضی هم این حقیقت را تاب نمی آورند . من بار بر امام حسین ام . بار امام حسین چیست ؟ همان چیزی که سر امام حسین به خاطر آن به سر نیزه رفت .  شما حقایق تاریخ اسلام و تطبیق آن را با حوادث روز کتمان نکنید. این می شود جرأت در ذاکری .

هیئت سکولار نباشد یعنی خوب بفهمید و عمل کنید.

اگر خمیره ما درست شکل گرفت دنبال این نیستیم که خواندن ما چه کسی خوشش بیاید چه کسی بدش بیاید. برای اینکه به این حقیقت رسیده ایم که روضه ما در معرض است در منظر است. نوکری ما در معرض و محضراست . چرا من باید به آقای فلانی باج بدهم و تملقش را بگویم ؟ تبلیغ فلان کس را کنم ؟

تطبیق دهید تاریخ اهل بیت را با زمان حال خود . باید عبرت گرفت . عبرت عاشورا فقط برای دانستن نیست. شما باید عمل کنید. اسم ما که کار نمی کند، عمل ما کار می کند . ما باید جوری عمل کنیم که از اهل بیت نمره بگیریم.

ما باید دنبال انجام وظیفه باشیم و این جرأت می خواهد . نوجوان هم باید در ادای وظیفه اش جرأت داشته باشد.

پیامبر فرمود : بی فایده است عمر کسی که دنبال علم نباشد ، بی فایده است علم کسی که عمل نداشته باشد ، بی فایده است عمل کسی که اخلاص نداشته باشد ، بی فایده است اخلاص کسی که استقامت نداشته باشد و بی فایده است استقامت کسی که عاقبت نداشته باشد. چون هر عملی بستگی به عاقبتش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *