جلسه یازدهم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، استاد حاج سعید حدادیان

خانه / آموزش / جلسه یازدهم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، استاد حاج سعید حدادیان

بسم الله الرحمن الرحیم

در ورزش سه چیز خوب است یکی استاد محوری و مربی نگری است . بدون مربی نمی توان زندگی کرد .دوم احترام به پیشکسوت است و سوم عمل کردن به دستورالعمل هاست . دستور العمل را به طاقچه نمی زنند.

بحث ما در دعا بود . اگر چراغی را که قوت دارد به منطقه شهری بزنید می تواند آن جا را روشن کند. موسی علی نبینا و آله و علیه السلام آمده در کوه مناجات کند . زیر نظر حضرت شعیب زندگی مناجاتی را یاد گرفته . استاد او جناب شعیب آنقدر گریه کرده که نابینا شده و خدا سه بار بینایی را به او برگردانده است. خدا می فرماید برای چه گریه می کنی ؟ برای جهنم یا بهشت ؟ عرض کرد از فراق توست. این استاد موسی است.

اهل مناجات قوی هستند و اینها طاغوت پذیر نمی شوند . اگر اهل دعا باشی طاغوت پذیر نمی شوی.

اذهب الی فرعون انه طغی . خدا موسی و برادرش را به سمت فرعون می فرستد . چون مناجاتی است. فقط هم برای موسی نیست. پیامبر اکرم هم همین طور است. غار حراء خیلی کوچک است. جای نشستن یک نفر بیشتر نیست. آنجا مستقیم کعبه روبروی چشم است. چرا ختم الانبیاء و اشرف انبیاء نیامده کنار کعبه بلکه رفته آنجا؟ چون از بت های کعبه برائت دارد از شرک برائت دارد.  چرا ما می ترسیم؟ چون گناهکاریم و خدا را قبول نداریم. ایمان ما ضعیف است. به ایمان حضرت ابراهیم است که آتش گلستان می شود.

در سده اخیر مبدع کمیل سحر حرم سید الکریم کیست؟ قبل از حاج منصور آقا پدر آقای حاج حسن ناصحی به نام حاج مؤمن کمیل می خوانده . آقای میرهادی در مسجد امین الدوله کمیل می خواند پیش مرحوم شاه آبادی و بعد از سه چهار ساعت تازه دعا می کرد که خدایا از این دعاخواندن مان هم توبه می کنیم. آقای شاه آبادی یک برهه ای علیه رژیم رضاخان تحصن می کند در حرم سیدالکریم.

 اصل مبارزه با طواغیت به طور خاصه با علما بوده است. عالمان ربانی . کسی می تواند جلودار باشد که مردم او را به خدایی بودن بشناسند . مثل آیت الله طباطبایی قمی که وقتی به حرم سیدالکریم می آید خودش تنهایی یا با پسرانش می آیند تهران و علما به استقبال او می آیند . در غائله کشف حجاب می آید و مردم هم پشت سر او می آیند . ایشان می گوید من جانم را پای این مسأله می گذارم.

مرحوم شاه آبادی  4 ساعت دعای کمیل می خوانده و بیماری که اذیتش می کرده در آن چهار ساعت سراغش نمی آمده.

نمی شود درِ خانه خدا بروی و بعد در مقابل طواغیت سکوت کنی . آقای شاه آبادی خالص ذکر بوده . هیئات سیار راه انداخته است. یعنی از این محل به آن محل می رود . برای اینکه برود در دل مردم . اگر یک عده مسجد هم نمی آیند جلسه هیئت در خانه اش بیفتد. این یک سیاست است که وارد شده است. هیئات سیار با انگیزه سیاسی دینی تشکیل شده. یکی از شاگردان ایشان هم امام امت است. همه فرزندانش هم روحانی شده اند. یکی از یکی بهتر . یکی شهید مهدی شاه آبادی است . ساواک آمده مسجد جامع ایشان(مرحوم آیت الله شاه آبادی) را بگیرد. از در آمدند با کفش بیایند داخل ، یک تشری زد به آنها که مأموران یادشان رفت مأمورند . کمیل خوان بود. از این مقدس ها که کاری به انقلاب نداشته باشد و با طواغیت کاری نداشته باشد نبود. آمدند گفتند آقا می شود شما تشریف بیاورید کلانتری ؟ فرمود: برو بگو بزرگترت بیاید. رسیدند در خانه اش داد زد بیا من رو بگیر! همه در می روند .

یکی از شاگردان او می شود امام . گفتند یک مست عرق خوار خیلی گنده آمده در فیضیه همه طلبه ها در رفته اند . عربده می کشید . امام می آید و محکم می زند در گوش او . امام الکی نمی گوید سیلی می زنیم.

قضیه کشف حجاب و مرحوم بافقی را همه می دانند. داشت در حرم حضرت معصومه ندبه می خواند گفتند زن رضاشاه با یک عده زن آمده کشف حجاب کرده در حرم و آن بالا نشسته . ایشان فرمود حاج ناظم را بگویید بیاید. سید ناظم معمم منبری بوده. بله آقا . برو با صدای بلند بگو آقای بافقی می گوید حجاب واجب است و کشف حجاب حرام است و … این را اعلام کن با صدای بلند . او می رود و بلوا ایجاد می کند . بعد خود ایشان می آید و تذکر می دهد. بعد خود رضاخان می آید و پیگیری می کند. می رسد و آقای بافقی را می گیرند. رضا شاه ملعون خبیث با چکمه آمده ، ایشان در روی رضاشاه محکم ایستاد . ایشان را می گیرند و باعصای چوبی اش ایشان را می زد و ایشان فقط می گفت یا امام زمان. این از دل دعا آمده .

پسر آقای شاه آبادی آقامهدی در تهران محور بوده است و جلسه داشته . خیلی ها پای درس ایشان بوده اند. ساعت 4 نیمه شب . بعد از زیر تشک اعلامیه های امام را در می آورده و پخش می کرده. ایشان را که زندانی می کنند رئیس ساواک به امام جسارت می کند شهید شاه آبادی چک محکمی می زند در گوش رئیس ساواک.

دعای کمیل سر شب رجایی است. دعای کمیل سر شب جمعه نداریم بله هروقت بخوانی دعاست اما وقت آن سر شب جمعه نیست . شب نیمه شعبان است و سحر جمعه . به علاوه همه اش در سجده است. در مهج الدعوات و… آمده است. سحر و در سجده .

اینجا رزمندگان است بزمندگان نداریم . هیئت سکولار نداریم. بعضی می گویند چرا آقای حائری خروش ندارد. ایشان می فرماید من انقلابی ام ولی باید حوزه علمیه حفظ شود . با حفظ حوزه علمیه زمینه برای قیام امام فراهم می شود.

اهل دعا در مقابل طواغیت بی تفاوت نیستند. بلکه تجلی دعا در مبارزه با طاغوت است. اذهب الی فرعون.

طواغیت جمع طاغوت است.

دعا باید یک حسی به تو بدهد . گاهی بروید به مسجدی حسینیه ای استفاده کنید. یکی دو ساعت برای خودمان باشد. تجلیات جلسات مختلف را بگیرید. شما باید خلوت داشته باشید و با مضامین دعاها صفا کنید. این حال به صدای تو یک حس می دهد که با دیگران فرق می کنی. گریه گریس بلبورینگ حنجره و وجود مداح است. اگر خوب گریه کنی صدا خودش درست می شود. شما اگر اهل بکاء شوی صدایت 50-60-70 درصد خوبتر می شود. احساساتت به چشم می آید و احوالت دیگران را جذب می کند. آدمی که می نشیند و چرت و پرت می گوید به نماز شب موفق نمی شود . آدم فحاش به نماز شب موفق نمی شود. اگر می خواهی نوکر امام حسین شوی بدون سحر نمی شود.

نمی شود که هر شب را به بهانه ای رها کنی !

پس گفتیم نتیجه اهل دعا بودن مبارزه با طاغوت است. ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت .

گاهی ترجمه کردن دعا لازم است. دعاخوانی کار هر کسی نیست. شرح اجمالی راجع به فرازهایی از دعا یا گفتن حدیث یا حکایتی که شرح بدهد . آنچه از افضل قربات است روضه است. گاهی نصف دعا را می خوانی می بینی مردم با حال بکاء نمی آیند از امام حسین استفاده می کنی. با یک توسل و روضه دوباره حال بکاء را تقویت می کنیم. گاهی ما با ترجمه باعث می شویم مردم نسبت به دعا راغب شوند .

باید دعا را درست خواند اگر هم حرفی را می زنیم باید مستدل باشد.

آقای دلجو هم صدا دارد و هم سواد دارد. چارچوب و مدار و محور و امور مداحی را از نوجوانی پیگیری کرده و استاد ماست. کثرالله امثالهم . یاغی و باغی و طاغی هم نیست شهوت شهرت هم ما از ایشان ندیدیم. بدترین مشکل ما شهوت شهرت است.