حجاب و عفاف ،از باور تا عمل اگر روسری خود را بر ندارم – مصاحبه اختصاصی هیات با سرکارخانم دکترخزعلی

خانه / پیروان عترت / حجاب و عفاف ،از باور تا عمل اگر روسری خود را بر ندارم – مصاحبه اختصاصی هیات با سرکارخانم دکترخزعلی

درهفته حجاب و عفاف هستیم مبحث را بایاد عزیزانی که جان خودشان رادر راه حجاب و عفاف درجریان فاجعه دلخراش گوهرشاد ازدست دادند و بااستقامت و مجاهدت به ما اموختند که برای حفظ ارزش ها باهمه هستی باید وارد میدان شد و باهمه وجود بایدجنگید وتلاش کرد آغاز می کنیم

Khazali

مصاحبه با سرکارخانم دکترخزعلی

 سمت وعناوین :

  • عضوشورای انقلاب فرهنگی
  • مسئول شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده
  • استاد دانشگاه

باسمه تعالی

درهفته حجاب و عفاف هستیم مبحث را بایاد عزیزانی که جان خودشان رادر راه حجاب و عفاف درجریان فاجعه دلخراش گوهرشاد ازدست دادند و بااستقامت و مجاهدت به ما اموختند که برای حفظ ارزش ها باهمه هستی باید وارد میدان شد و باهمه وجود بایدجنگید وتلاش کرد آغاز می کنیم . امروز این امانت،  ازدست این عزیزان از شهدای انقلاب وشهدای صدراسلام از عاشورا تا به امروز به دست مارسیده و ما که  این امانت را امانت داریم ، ان شاءالله صادق وصالح خواهیم بود تا این امانت رابه دست صاحبش برسانیم وپرچمداری باشیم درسپاه صلح افرین برای تحقق عدل ، تحقق صلح وتحقق عفاف وحجاب درسراسرجهان و حضور زن را حضوری ارزشی حاکی از کرامت بارعایت ارزش ها و باحضوری علمی مهارتی بخواهیم درجامعه ودوربکنیم تمام فضای جهان راازنگاه ابزاری ونگاه مادی به زن وسوءاستفاده اززن برای افزایش سودوسرمایه وطمع افراد شهوت ران و افرادسودطلب .

عواملی که برای تغییر این فرهنگ لازم است عواملی است که در تغییرات فردی وبعدخانوادگی ودر نهایت اجتماعی لازمه ایجاد بشود وقتی که حضرت علی (ع)حکومت رابه دست  می گیرند بعداز25 سال خاردرچشم واستخوان درگلو صبرکردند تغییرات وتحولاتی راکه انحراف رادر مسیر امامت وولایت ایجادکرد دردوران های قبل از ایشان وکارو زحماتی که پیامبرکشیده بودند و درغدیربه ایشان سپردندبه دلیل تحریف درحادثه غدیر وتحریف درامامت چرخشی پیداشد که همه ی ارزش هارا متحول کردویکی از مهمترین ارزش ها عفاف وحجاب بود که سنگر حضوراجتماعی زن رامتزلزل کرد وبعد حضور خانوادگی ان راو تغییرنسل وتغییرتربیت را به دنبال داشت.

ایشان وقتی حکومت رابه دست گرفتند راه بازگشت به ارزش هارا اینگونه توصیف  فرمودند که نگاه کنید ببینید ازچه مسیری ضلالت منتشرشده ازهمان طریق هدایت رابه جامعه برگردانید ونگاه کنید ازچه مجاری دشمن توانست ارزش ها واعتقادات راسست بکند ارزش ها وایمان مردم را وباورمردم را متزلزل بکند واعمال ورفتارمردم راتغییردهد ازهمان روش ومجاری راه حق راه فطرت وراه مطابق با فطرت انسان ها وطبیعت انسان ها را برگردانیم ومی توانیم دوباره جامعه را به راه صلاح برگردانیم.

یکی ازمهم ترین آن ها بازگشت به ارزشهای اسلامی وتعالیم قرانی وتعالیم دینی است باموضوع عفاف وحجاب به طورخاص       انحراف ما ازاینجا شروع می شود که ماشناخت خوبی روی قران وتبیین خوبی دراحکام عفاف وحجاب واحکام واخلاق درون خانواده نداریم وخانواده دورشده ازآموزه های دینی ازآموزش های قرآنی وازآشنایی بامبدا با توحید و با نگرشی توحیدی می تواند انسان راباوصل  بودن به خداوند وناظربودن هرلحظه ی خداوند طوری تنظیم کند کنترلی که به معنای روایی اش ومعنی ایات قران  تقواست تقوایعنی خویشتن بانی یک پرهیز مستمر یک مراقبت مستمر نه درمسیری  که نباید قدم بگذارد نه درمسیری که بایدغفلت کند دردومسیردرحدتعادل بماند تعریف دقیق فارسی تقواپرهیزاست که همان خویشتن بانی است یعنی من درهرمسائل اعتقادی ودرمسائل بینشی وروشی  ورفتاری وبرنامه زندگی ام نگاه کنم ببینم مطابق دستوراسلام وایات قران چگونه بایدعمل کنم نمی دانم توقف کنم تا بروم یاد بگیرم عملی براساس حدس وگمان می گویند انجام ندهم وبرای اینکه عملم دقیق باشد برای هرعملی آموزش لازم تبیین احکام اسلامی تا حدی که ذهنم اغنا شود وبتوانم واردعمل شوم بنابراین مادراین زمینه ضعف داریم 12سال دوره ی اموزش وپرورش وبعددردوره دانشگاه ان طور که باید اغنای ذهنی را برای جوانان فراهم کنیم نکردیم و نتوانستیم به توحید آنگونه که باید ملتزم باشیم و بعد به دنبالش آشنایی بامعارف، وقتی مبدارا شناخت معادراشناخت یک مسیر حرکت بین مبداومعاد راکه احکام واخلاق است شناخت طبیعتا بافطرتش راه صحیح راانتخاب می کند وجلومی رود ولی وقتی این دوتابیان نشده ومادرتمام طول آموزشی مان بیشترین مسا ئلمان محفوظات است و یک اطلاعات حفظی تا یک جوانی که می رسد به دانشگاه وموقع ازدواج اززندگی فردی خودش و از زندگی خانوادگی خودش بسیارغافل است.

بنابراین بنده تقصیر اصلی را روی این مسئله دردوری از اموزش ها واحکام اسلامی می دانم  بنابراین به حدس وگمان ها بستگی دارد ومی گویند ها، آداب ورسوم،  عادت های هرفرد وخانواده و قوم و قبیله ای چه چیز باشد همان رامنتقل می کند به نسل بعدی ونسل بعدی درمجموعه ایی از آموزه های فردی ، خانوادگی،  اجتماعی ، قومی، قبیله ای،  آداب ورسوم و سنت ها تهاجم فرهنگی غرب و آموزه هایی که دارد فضای مجازی به ما می دهد نگاه می کند ومی بیند باهوی و هوسش با امیالش با زندگی امروزش باتقلیدی که ازهمسالانش دارد و باشرایط فعلی و هوسش راهی را اننخاب می کند که ممکن است با رشد وکمالش و با مصالحش هماهنگ نباشد.

این آموزش ها برعهده چه کسی است؟

الان یک مجموعه التقاطی است . اولین وظیفه، وظیفه خانواده است یعنی درون خانواده و بعد وظیفه حکومت است

ابتدا خود خانواده باید رشد کند وخانواده بتواند باید ونبایدهای لازم راشناسایی کند بشناسد ومعتقدباشد وبه فرزندان منتقل کند بعد ازاین مرحله که ازخانواده دوره آموزشی 7ساله اول تموم شد که متاسفانه دراین 7 سال ی اول هم که مسولیت خانواده  راواگذارکردیم به مهدکودک ومهدکودک ها هم به دست یونیسف که داردنسل آینده را رقم می زند به قول ورژنسکی برای ایران لازم نیست واردحمله نظامی شود تغییرنسل ها کاهش جمعیت وتغییرتربیت رابه عهده گرفتیم ویونیسف سال هاست که دارد درکشورماازسنین ابتدایی7سال اول که به فرموده قرآن ازمهمترین 7سال  زندگی ماست ودوره ایی است که فرزند شکل می گیرد مثل نقش برسنگ نهادینه می شود و به قول یونیسف که می گوید 8سال اول (یعنی 9ماه دوران بارداری راهم برایش فکرمی کند) من اگر من اگردردست داشته باشم آینده اول مملکت و جامعه را رقم می زنم که خودم تربیت کردم که مطابق باالگوی من است کاملا منعطف وهمراه و مطیع است.

 با من اگر من 9ماه دوران جنینی را ما فکر می کنیم و7سال را داشته باشم می توانم آینده ی حکومتی راکه می خواهم دردست می گیرم ومتاسفانه سال هاست که مهدکودک های ما گرچه به ظاهردست بهزیستی است ولی درواقع آموزه های یونیسف است که جهت می دهد  هم مربی وهم متربی را لوازم آموزشی وهم کمک آموزشی  و هم مسائل تربیتی راکه اسمش را گاهی  نگهداری   می گذارند گویی بچه ی ما موجودی مزاحم است و حتما باید جایی  نگهداری شود درحالی که مهمترین  سرمایه و همه هستی ما نسل آینده ماست اگرمشکلات اجتماعی اقتصادی و مشکلات تحریم داریم هرچه هست همه این ها درحاشیه تربیت یک نسل سالمی است که می تواند آینده این نظام وآینده این تمدن را و زمینه سازی ظهور را وسربازی که منتظر ظهورامام زمان(عج)  است را تربیت کند ومادراین  زمینه خیلی ضعف داریم بعد از مرحله ی مسائل دینی تعلیم وتربیت  درون خانواده است وبعدتعلیم و تربیت اجتماعی.

 12سال در آموزش و پرورش میزانی که اطلاعات داده شده درهمه عرصه های تربیتی ازخود مبدا و معاد تا آموزه های اخلاقی تا آموزه های احکام تاخود این مسائل  واجبی که هربار درطول تاریخ اسلام خواستند با اسلام بجنگند بیشترین تاثیر را توانستند بگذارند روی تغییر رفتار زنان وبعد تغییر رفتارخانواده و بعد تغییر رفتار  جامعه ایی که تحول آن  تمدن رابه وجود آورده است.

زنان راچگونه تغییر دادند؟

با مشغول کردن آن ها به شهوات وتبعیت از شهوات وترک صلات وترک امربه معروف و  ترک نهی از منکر وبه ذخارف دنیا مشغول کردند الگوهای مصرفی غرب را به ما تحمیل می کنند سبک زندگی مارا تغییردادند وباعث شده جامعه ی ما برای این که مطلوبیت هایی را به دست بیاورد بتواندیه الگوی مطلوبی را داشته باشد همان الگوی سبک زندگی غربی که200سال است تلاش می کنند در جامعه ی ماجا بیندازند و بعضی ها الحمدا… مقاومت خوبی دارند و می توانیم بگوییم اکثریت جامعه متدین ما این مقاومت راداشتند الگوهای غربی را نپذیرفتند سعی کردند آداب وسنت ها ورسوم اسلامی  وارزش های اسلامی والگوی زن قهرمان که توانسته این انقلاب را به وجود بیاورد وتوانسته درمسجد گوهرشاد حماسه بیافریند و انتخاب خودشان را دراین عرصه قرار بدهند اما بالاخره درسطح قشری از جامعه هم اگر این تغییرات تهاجم فرهنگی واین جنگ نرم به خصوص درفضای مجازی اثرگذاشته باشد و حتی برای یک فرد که ازدست داشته باشیم  احساس خسران وزیان بکنیم و برای نجات آن باید تلاش کنیم برای این که بتوانیم این تعلیم وتربیت را برگردانیم به نظام اصلی خودش  احتیاج به یک سری عوامل داریم ؛

 اولا : عوامل تغییرات فردی که تغییرات شخصیتی است تغییرات روان شناختی است را باید بررسی کنیم ببینیم این  تغییرات با چه عواملی ارتباط دارد و این عوامل چه تاثیری روی آن دارد و برای آن تغییرات مشابه ملی و متقابلی را ایجاد کرد  وقتی فردی را می بینیم  از هویت خودش دوری کرده و وقتی با الگوی غربی آشنا شده خودش را ارزشی می بیند باید ببینیم این خود باختگی کجا ایجاد شده آیا در خانواده ،  والدین یا در آموزش وپرورش، معلمین طوری صحبت کرده اند که ما اینگونه هستیم و غرب آنگونه و مقایسه ای  با غرب کرده ا ند!؟

یا اینکه ارزش ها را کم ارزش نشان دادند و بالعکس ضدارزشی ها را ارزشمند نشان دادند  از نامگذاری،  ازلباس ها،  از پوشش  از اسباب بازی،  از لوازم التحریر همه با هم به صورتی بوده که آنچه از آن طرف می آید  ارزشی وآنچه که خود داری ، هویتی که خود داری ارزشی ندارد این ها همه باید باز نگری بشود عواملی که درون خانواده است دو بخش است یک بخش آن تربیتی است که تا مراکز اجتماعی با همسالان  ودوستان را شامل می شود

 یک بخش دیگر آن که  وراثت و ژنتیک است  و  باید خیلی اساسی تر روی آن کار شود هر شخصی بخواهد عوامل وراثتی را تغییر بدهد تلاش های وخودسازی های بیشتری نیازدارد و آموزش های خیلی قوی تری لازم دارد  تا  بتوان تغییرات  را ایجاد  کرد . بعد از عوامل خانوادگی ، عوامل اجتماعی است  این عوامل اجتماعی  از زمینه سازی هایی است که تمام ادیان برای این  تغییرات اجتماعی آمده اند سلمان ها و ابوذر ها که خودشان همراه می شدند ولی وقتی جنگ ها وجهاد ها ی پیامبر را نگاه کنیم  5سال حکومت حضرت علی(ع) و3بار جنگ را نگاه کنیم همه برای اینکه زمینه اجتماعی را  فراهم  کنیم  آنهایی که خوب هستند همیشه کنار حضرت می آیند  و همه ی آنها در آن 25 سال هم درکنار حضرت بودند با این که حکومت اجتماعی از ایشان غصب شده بود اما از وقتی حکومت را به دست گرفتند در مسیر تغییر فضای اجتماعی وارد شدند یعنی آمدند که زمینه سازی کنند از معروف و پیشگیری کنند ازمنکر . در زیارت همه ی اهل بیت (ع)  می بینیم بلافاصله بعد از عرض سلام و ارادت می بینیم ” اشهد انک قد اقمت الصلاه و  اتیت الزکاه وامره باالمعروف ونهیه عن المنکر”  چهار رکن  که کار اهل بیت (ع)  وکار هر حکومت در مسیر اسلام حرکت می کند  اول اقامه نماز  و نماز جایگاه خاص خودش را دارد اگرنماز اقامه شود و نه خوانده بشود و فقط انجام تکلیف باشد  همه ی بدی ها و منکرات از جامعه حذف می شود” تنها عن الفحشا والمنکر”  بدترین منکرات که حجاب و عفاف  ظواهر آن  است وقتی به آن می رسد به فحشا می رسد باز می دارد بعد زکات دادن روابط اقتصادی واعطای زکات است  که جامعه رادر حد تعادل نگه می دارد آن جامعه ایی که دوقطبی باشد همیشه یک طرف خودرا برتر وبهتر می بیند و طرف دیگر همیشه خودشان را محروم می بینند اینها دائم سعی می کنند خودشان را به آن ها نزدیک کنند آن هم بایک رفاهی که بایک زندگی پراز اسراف که الگوهایش برای آن ها دارد بازتولید می شود و این چرخه بازتولید زمینه انحراف را فراهم می کند باید زمینه امر به معروف درجامعه باشدکه نه نماز مستقرشده نه با زکات تعادل اجتماعی برقرارشده قشر غنی وقشر فقیردائم در تضاد باشند یا می گویند همان که انها دارند الگو می دهند ومنکر همان که شما با ما رفتار می کنید آنهایی که درجامعه ارزش دارند که برتر باشند حالا این برترها مسولین باشند اساتید دانشگاه باشندالگوهایی  که پذیرفته شده است اگر اینها الگوهای غلطی باشنددر این جامعه نمی توان امر به معروف ونهی از منکر انجام بدید

امربه معروف منظور فردی یا اجتماعی است؟

هر دوی آن . معروف بین دو فرد است بین خود فرد که نیست

همه ی انبیاء اولین کاری که می کنند استقرار حکومت اسلامی را با جهادها و با تغییر فضا سال ها دربرابر فرعون ها می ایستند تا در مقابل ابوسفیان ها و ….. و فضای اجتماعی را در دست می گیرند  وگرنه اگر می خواستند فردی صحبت کنند و مثل ابوذرها و مثل سلمان ها  بسازند که داشتند  13سال در مکه کار می کردند ولی زمینه حکومت اسلامی که فراهم نشد اصلا  امکان اجرای احکام اسلامی نبود

 الذین امنوا  ها همه در مدینه است چرا حالازمینه حکومت شده حالامی توانید احکام اسلامی  را اجرای کنید حکومت زمانی به وجود می اید تاما بتوانیم یک قشر وسیع مومن همراهی که می خواهند امر به معروف کنند ومی خواهند نهی از منکر کنند آنجایی که همه ی  اهل بیت (ع) وانبیاء می ایستادند درمقابل فرعونها در مقابل قدرتها برای این نبود که خودشان حکومت را به دست بگیرند برای  اینکه زمینه اجتماعی  فراهم بشود بنابراین امر به معروف زمینه ی اجتماعی ارزش هاست.

تا در جامعه اسلامی  الگوهاي غلط رواج دارد وامكان تحقق امربه معروف نيست وامكان رفع منكر نيست حتي به فرموده پيامبرزماني مي رسد كه امربه منكر مي شود و نهي از معروف مي شود.(منظور تغيير ارزش ها وجابه جايي آن است ) در آن جامعه نمي تواند ارزش ها تحقق پيدا كند من بسياري از جوان هايي را كه در دانشگاه دارم آنقدر مومن هستند که يكي از دانشجويان به من مي گفت  من كه دارم از كلاس شما  وضو گرفتم و براي نماز مي روم كلاس را باوضو شركت مي كند به نماز آنقدر معتقد است فقط مي گويد ببخشيد من يک مقدار موهايم ديده مي شود آيا تا دم مسجد مي رسم براي نماز وضويم باطل مي شود چون موهايم  ديده مي شود ؟ مي گويم نه عدم رعایت حجاب مبطل روزه نیست  ولي توكه اينقدر معتقد هستي پس چرا رعايت نمي كني  گفت چه كار كنم بين هم كلاسي هايم  ودوستانم زير سوال مي روم

ببينيد فضاي اجتماعي چقدر موثر است كه بچه به اين اعتقاد مي  گويد ولي نمي توانم در اين فضا تحمل بياورم  نگاه سنگين انها من را وادار مي كند يك مقدار از موهايم را از روسري بيرون بياورم ولي وقتي براي نماز ترديد دارم آيا نمازم درست است  يا خير ؟

در اين بين ماهواره بسيار موثر است ومن بايد عرض كنم يادتان است فیلم برره كه مهران مديري اجرا مي كرد صبح فردای آن روز در محيط اداره ها و دانشجويان در كلاس لهجه ها تغيير كرده بود و اثرگذاشته بود يك سري تقليد مي كنند در كلماتشان همان فرهنگي كه ماهواره ارائه مي دهد اختلاط در محیط را و درون خانواده محرم و نامحرم را ، مردزن دار يا زن شوهر دار بدترين حرام ها را رايج مي كند و ترويج مي كند عادي سازي مي كند آن چيزي كه چشم مي بيند گوش مي شنود اثر دارد يواش يواش در زندگيش عادي سازي  مي شود كه توصيه مي شود اصلا  به منکر نزديك نشوید.

 كتاب ضاله  را دور كنيداز جامعه فيلم و برنامه هايي كه ضلالت دارند دور كنيد حذفش كنيد نمي گويد باشد و جامعه و مردم را ارشاد كنيد بلکه باید حذف شود خداي ارحمن الراحمين كه رحم ومحبت و لطف  كه اوج ان  در درون مادر قرار داده است از ان هم مهربان است كه دوستي ومحبت را ايجادكنيم وبرخورد نكنيم فقط ارشاد كنيم آیا ما درهيچ جامعه ايي در اداره جات مي گوييم براي دزدها براي خيانتكاران وجنايتكاران بگوييم دزدي بد است ادم كشي بد است خيلي كار بدي است تبيين كنيم سخنراني كنيم ولي وقتي كار را انجام بده هيچ كس جلويش را نمي گيرد ؟ نه قانوني داشته باشيم براي پيشگيري نه جرمي ونه مجازاتي  شدني  است؟ هيچ جامعه ايي حتي يك روستا يك كد خدا دارد قانون وضوابط دارد . كسي  كه درست عمل مي كند تقدير ميشودكسي كه خلاف عمل كرد نهي مي شودو اگر دوباره تكرار كرد نهي وارشاد مي شود واگر دوباره تكرار كرد توبيخ مي شودواخرش بازداشته مي شودو مجازات مي شود ما همه قوانيني كه عقلا  براي خودشان تنظيم كردند حتي اگر  با دين هم آشنا نيستند رامي بينيم كه يك سري مثبت ها است كه تشويق مي شود ويك سري منفيات هست كه از ان نهي مي شود واگركسي حاضرنشدكه همراه شود با جامعه وخواست تخلف كند برخورد مي شود

ما در جامعه مي بينيم پرپرزدن  جوانان را ، مي بينيم التماس كردن مادران را، چقدر براي ما در شورا نامه مي نویسند ومي گويند اگراقدام نشود خودمان وارد مي شويم شما هم براي ما سياست  وبرنامه مي نوسيد پس كو اجرا ؟ چرا دست به برنامه نمي زنيد جوانان ما رفتند از ماهواره  به فساد، اعتياد، به هم زيستي بسيار غلطي كه متن آیه قرآن در سوره نور زنا مي داند و جرم محسوب مي شود و برايش حكم  از تازيانه تا  اعدام قائل شده است. خداي ارحم الراحمين تااین حد مجازات تعيين كرده و اسم اين حركت ننگين و سیاه  را  ازدواج سفيد گذاشتند درمجلات رسمي وجلسات رسمي برايش جلسه مي گذارند كه حالا هست وبايد تسليم شد جامعه مدرنيته است

يكي ازعوامل جامعه كه مي خواستم بگويم اين نفوذ مدرنيته  است وبه عنوان جامعه پذيري اين گونه الگوي مدرنيته اززمان قاجار وارد ايران شده است اما ما نپذيرفتيم ايستاديم مقاومت كرديم رضاخان امد وهمه را قتل عام كرد براي برگزاري مراسم ابا عبدالله و برای حفظ حجاب، زنان ما انقدر مقاومت کردند که خودشان را محروم كردند از حضوردراجتماع ، از تحصيل كه براي رشد علمي شان بود وبه محض اينكه اين سد برداشته شد حضورشان را نشان دادند و پيروزي انقلاب وحضوردر سطح عالي مراكز علمي نشان مي دهد كه زنان ما رشدشان را از دست ندادند و گرفتن مدرك را با مبارزه بارژيم ستم شاهي داشتند كنارزدند ومحروم كردند خودشان را ازمدرك نه از رشد علمی و درك مطلب چون زنان پيش گام بودند وتشويق مردان براي پيروزي انقلاب تا امروزو انشاالله اين پرچم رانگه مي دارند تابه دست صاحبش برسانند در عرصه هاي علمي رشد خودشان رانشان مي دهند درعالي ترين تخصص ها. زنان محجبه مابا حجاب برتر حضور دارند بنابراين ما بايد اين فضاي اجتماعي را به دست بياوريم حكومت موظف است به مادران پاسخ بدهد به جوانان ما پاسخ بدهد چرا فضای اجتماعی زمينه بي ارزش ها را اينقدر راحت فراهم مي كند وزمينه ي حفظ ارزش ها را سخت كرده ؟  يك جوان ما اگر بخواهد حجاب برتر داشته باشد بايد خيلي مراحل را طي كند و خيلي چشم هارا كه با نگاه سوال برانگيز به او نگاه مي كنند (هم کلاسانش ، همسالانش در خوابگاه) را تحمل کند تا بتواند این استقامت و این مجاهدت را داشته باشد

اين را به جوانان بگويم و از اين ور به مسولين بايد زمينه سازي كنند كه شما مي توانيد شما عزيزهايي داريد از صدر اسلام تاكنون در اين كشورهاي غربي تركيه ،سوريه مروه شروینی دارید و شما راحت مي توانيد استقامت كنيد و نمونه هايش بچه هاي تونس هستند که در اخبارها مي بينيد ومي شنويد که توانستند براي حفظ حجابشان مي روند در پست هاي نظارتی حتی در پست های  قضايي و حساس وپست هاي انتظامي كه  مي گويند من مي ايستم و مي توانم با حجاب در آنجا حضور پيدا كنم و مقاومت مي كنم  و این مطلب نشانه موفقيت استدلال و منطق است .

و از همان کشورهای غربی می پرسم که شما که این قانون را گذاشته اید از خودتان سوال نمی کنید شما به حضرت عیسی مسیح  معتقد هستید و حضرت مریم را دوست دارید و (حضرت مریم را مقدسه می نامید) دوست دارید ان شاءا… در رجعت برگردند و دوست دارید به ایشان در کشورتان احترام بگذارید . آیا به حضرت مریم  راه می دهید در کشورتان !؟ ای فرانسه ای آلمان  ای آمریکا که حضرت مریم را قبول دارید و معتقدید آیا ایشان را راه می دهید به دانشگاه هایتان ؟  به مراکز اجتماعی تان ؟  یا نه ایشان محروم هستند از حضور در مراکز علمی و مراکز آموزشی برای اینکه طبق قانون شما اجازه ندارد محجبه باشد یا باید حضرت مریم از مقدسه بودن دست بردارد و برهنه شود یا شما باید ایشان (حضرت مریم ) را محروم کنید از جامعه تان .

 ببینید خودتان دچار تناقض هستید اعتقاد به چیزی دارید که عمل نمی کنید عملتان برخلاف اعتقاد شماست . برگردید به ارزش هایتان .

ما می توانیم دست به دست هم بدهیم همه ادیانی که توحیدی هستیم به مبدا و معاد مشترکی معتقدیم، به این کلماتی که بین ما مشترک است ؛ به توحید معتقدیم به انبیا معتقدیم به قیامت معتقدیم  انبیا آمدند و خواسته اند  که حضورارزشی داشته باشیم حضوری انسانی داشته باشیم  واگر می خواهید زن را با حضورارزشی ببینید منهای حضور شهواتی جسمانی باید ببینیم این مساله برای خانواده است و لازم هم می باشد تا بتواند بین زن و شوهر رابطه ی  عاطفی در خانواده ایجاد کند و بین والدین و فرزندان گرمی ایجاد کند.

اما از مرز خانواده به بعد حضور فکری و مهارتی و علمی  زن ا در نظر بگیرید مانند مریم مقدسه در جامعه حضور پیدا کنید چطور مریم مقدس در آن جامعه سخت یهود که در ستیز با حضرت عیسی (ع)  بودند توانست بایستد واستقامت کند یک دختر تنها و با آن سرمایه ایی که از عبادت و عبودیت و طهارت و از عفاف داشت ایستاد ویک قوم را عوض کرد و توانست پیروز شود و پذیرای عیسی مسیح باشد در آن شرایطی که حتی یک مرد لیاقت نداشت همراه او  باشد.

 همه انبیا هم پدر دارند و هم مادر ولی  ایشان به دلایل شرایط اجتماعی به تنهایی این مسولیت را برعهده گرفتند پس بیاییم  زن های عالم از این الگو استفاده کنیم و مریم مقدس را مریم مطهره را ، مریم عفیفه را به عنوان الگوی عفاف وحجاب برای تمام زنان ادیان در نظر بگیریم .

 الگوی برتری که مریم مقدس هم در پیشگاه او زانو می زند حضرت زهرای مرضیه  است که هم از حجاب و عفاف هم از حضور اجتماعی هم از عبادت  یک الگوی تمام نمای همه ابعاد وجودی ا نسان ها چه زن وچه مرد زهرای مطهره مرضیه را به عالم عرضه می کند.

من فکر می کنم در این عرصه که اشکال ما در تعلیم وتربیت ودر درون خانواده وسطح اجتماع هست توضیح مختصری دادم وتوضیح مفصل آن حضور اجتماعی است که وظیفه مسولیت حکومت  و وظیفه نظارت اجتماعی است .

 از اینجا به بعد عواملی که در تخریب حجاب تاثیر دارد دسته بندی می کنم

عواملی که درتخریب حجاب تاثیر دارد ؛

مهمترین آن جنگ نرمی است که به فرموده نایب امام  زمان (عج) در درون این جنگ  هستیم چون حتی به خطاب شوورای عالی می فرمایند وقتی من به  شما می گویم قرارگاه هستید در نظام، این قرارگاه اصطلاح  نظامی است عمدا این رابه کار می برند یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مرکز راس فرماندهی وبرنامه ریزی جنگ جدیدی هستید که جنگ فرهنگی است شما قرارگاه هستید برای جنگ یعنی در جنگ فرهنگی قرار دارید و فرمانده کل قوا و نائب امام زمان (عج) ما را دعوت کردند به این سنگر

 به دانشگاهیان می گویند شما اساتید فرماندهان هستید .جوانان شما افسران این جنگ هستید بیایید وارد این عرصه شوید .در این جنگ دشمن همه ی توانش را آورده همه ی رگبارها وهمه ی ابزارش را به سرمایه ریخته وماهم یک سنگر داریم با همه ی تلاش داریم می جنگیم و این سنگر باید مجهزتر وارد شویم  متوجه باشیم با دشمن در جنگ هستیم توقع نداشته باشیم که با دوستی وگفتمان الان می رویم یک قراردادی می بندیم و آنجا وارد می شویم و دیگر همه چیز تمام می شود و دشمن نظاره گر صلح می شود  و می نشیند و برای پیروزی ما دعا می کند! نه خیر هر بهانه ای که باشد به دست می گیرد و با ما در جنگ است مگر اینکه تا آخر یا ما آن ها را نابود کنیم ” لن تر ضوا “هرگز از شما راضی نمی شود یا باید ما از آن ها تبعیت کنیم و از دینمان دست برداریم . زحمات شهدا از صدر اسلام تا امروز ، از کربلا تا امروز  از شهدای انقلاب وجنگ وشهدای غواص که این گونه  استقامت کردند با دسته بسته به ما یاد دادند که می توانیم ایستادگی و مبارزه کنیم .که هرگز این کار را نخواهیم کرد و استقامت خواهیم کرد و باید آموزش بدهیم نسل جوان مان را .

در تغییرات داخل جامعه با این فضایی که با ما در حال جنگ هستند تا قرآن سوزی  می ایستند تا این ارزش ها را نابود کنند  و حتی با اهانت به شخص اول اسلام (پیامبر اسلام) ایستادند تا با ما بجنگند باور کنیم که دشمن با ما درجنگ است پس در این جنگ جوانان مان را  مسلح کنیم .

سلاح او چیست ؟ قوی تر برخورد فرهنگی کردن،  آشناتر شدن اغنای ذهنی او،  تمام شبهات را بررسی کنیم و جواب ها را در اختیار جوانان قرار دهیم از آن طرف نظارت اجتماعی داشته باشیم که جوان ما باچه ابزاری آموزش می بیند از درون خانواده از لحظات خلوت خودش در شب یک موبایل در دست او است وبا همه فضاهای مجازی در ارتباط است کثیف ترین صحنه ها را می بیند شدیدترین تهاجم ها را به دین و اعتقاداتش به ارزش های اخلاقی اش می بیند بدون اینکه پدر و مادر نظارتی داشته باشد

چرا پدر ومادر مطلع نیستند فرزندشان در چه فضایی قرار دارد؟ بنابراین یکی از کارها نظارت خانواده ها و نظارت اجتمای ست  آموزه های لازم از طریق آموزش وپرورش انجمن اولیاء و مربیان از طریق  بسیج از طریق امور مساجد از طریق زحماتی که دوستان در این عرصه ها دارند

 باور کنیم که ما می توانیم اگر بخواهیم مگر زمان قبل از انقلاب تا پیروزی انقلاب دولتی، حکومتی، امکاناتی، بودجه ای داشتیم ؟ نه خیر  تمام  همیشه همه با مادر جنگ بودند خودمان یا علی گفتیم و روی پای خودمان ایستادیم و به خاطر فرمان نائب امام زمان (عج) حضرت امام جلورفتیم با کمترین امکانات شروع کردیم

آیا مساجد ما این امکانات را ندارند !؟  پایگاه های ما می توانند دوره های آموزشی فضای سایبری بگذارند تا این فضا را بهتر بشناسیم وراه های مقابله با آن را بدانیم در جنگ هستیم ماهم وارد شویم درهمان فضای سایبری تهاجم را شروع کنیم به جای تدافع و یا خدایی ناکرده عقب نشینی وغفلت بنابراین یک نظارت اجتماعی خیلی وسیعی لازم است و بعد هم پیشگیری های لازم . جوان ما قبل از اینکه وارد این عرصه ها شود اطلاعات لازم را داشته باشد از مدارس و دانشگاه ها واجتماع یک آگاهی داشته باشد. یک خودکفایی کامل که در زبان قرآن           ” تقوی ” نام دارد از نظر فرهنگی اجتماعی آموزشی تربیتی و عاطفی که در بحث عاطفی اعتراف می کنم که واقعا غفلت کردیم.

 اگر مادر حضور عاطفی وقوی تری در خانواده نداشته باشد در مراحل بعدی حتما باخته است رابطه عاطفی که فرزند احساس می کند که هر لحظه نیاز داشت  بتواند با مادر خود به صورت صمیمی درمیان بگذارد و از مادر بهره مند باشد والدین وفرزندان، خواهر وبرادر صله رحم عمو وعموزاده ها ، خاله ودختر خاله این ارتباطات تضمین می کند نیازهای عاطفی جوان را قبل از این که بخواهد نیازهایش را از طریق فضای سایبری ومجازی و از طریق دوستان و همسالان تامین بکند .

نظارت درون خانواده ، نظارت درون اجتماعی ، پیشگیری های  درون خانواده بزرگترین تضمین است و بعد هم نظارت های اجتماعی که بخشی از آن به نیروی انتظامی برمی گردد و بخشی به مسولین حکومتی و بخشی نظارت بر آموزش هایی  که داده می شود  .

آموزش های ما در فضای اجتماعی از اساس برمبنای سکولار غربی است که ما دو تا آیه و روایات  به آن اضافه می کنیم و می گوییم اسلام شد . از این هم می خواهم جلوتر بروم سبک  زندگی ما دراین 200سال  کاری کرده که اموزش های ما که سالهاست مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر علوم انسانی رااصلاح بکنید در همین رابطه است . وقتی علوم انسانی ما ، روان شناسی ما وتعلیم وتربیت ما حتی حقوق ما بر مبنای نگاه  سکولار برنامه ریزی شده ترجمه های غرب  و روان شناسی غرب که انسان موجودی ناشناخته را می خواهد به ما یاد بدهد ما چه طور می توانیم یک جوان  مسلمان و مومن را با یک الگویی که یک نگاه سکولار به انسان دارد که نه مبدا دارد ونه معاد و خودش هم ناشناخته است و حالا منی که  متخصص روانشناس شدم بااین نوع نگاه به بچه مسلمان مذهبی که هم مبدا دارد وهم معادوهم در تمام زندگی اش  برنامه ریزی حساب شده دینی دارد  جهت بدهم ! آن وقت این الگوها داده می شود که حتما قبل از ازدواج دوستی هایی باشد حتما با هم محرم نکنید ولی ارتباط داشته باشید نتیجه اش این می شود که  چه بسیار جوانانی داریم که دراین زمینه ها لغزیدند که نه تنها دینشون ایمانشون و نه تنها زندگی شان و ازدواجشان ضربه خورد بلکه از نظر روحی روانی و عاطفی آن طوری ضربه خورده که احتیاج به درمان  داروهایی دارد که بتواند به حالت تعادل برگرداند و دچار افسردگی هایی شده که به این راحتی درمان نمی شود .

 این به دلیل آموزش وترجمه غرب است بدون رعایت فرهنگ بومی،  اسلامی وایرانی ما . ان شاالله ما بتوانیم از این آغاز آشنایی استفاده کنیم  و این تغییرات را در همه ی ابعاد مختلف دینی فرهنگی فقهی قرآنی اجتماعی آموزشی تعلیم وتربیت اسلامی بعد روان شناسی وعلوم انسانی مطابق با ارزش های اسلامی وارد جامعه کنیم با یک پاکسازی که همان پاکسازی علوم انسانی وهمان ترجمه غرب است   مثل علوم انسانی اصیل اسلامی ایرانی بتوانیم در حد بیان و تقاضایش ازمسولین از روشنفکران از متعهدین از صاحب نظران و از متخصصینی که باید بنشینیم و این انقلاب فرهنگی را که امام (ره) رقم زدند و مراحل خوبی را هم تا حالا طی کرده است در حد سیاست ها و مصوبات و هر آنچه لازم است در هر مرحله ایی . سیاست داریم اما اجرای ان که تبدیل آن سیاست ها به برنامه ی عمل است که بتواند تمام کتاب های درسی را مطابق با الگوی های اسلامی تغییر پیدا کند  و تمام روابط اجتماعی وتمام آئین نامه ها مطابق با الگوی اسلامی عوض شود هنوز نشده است از جمله  عفاف وحجاب و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم بعد از آن مصوبه  مجلس در سال 85 داریم که بتوانیم سبک زندگی ایرانی اسلامی عوض شود تا 236 بند است 200 مورد آن که هیچ 30 مورد آن هم هیچ  6 بند آن  هم اگر عمل شده بود فضای خیلی بهتری ازالان داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *