«جمعیت آزادگان دفاع مقدس» ؛ در خلاء دستگاه‌های مسئول

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / «جمعیت آزادگان دفاع مقدس» ؛ در خلاء دستگاه‌های مسئول

جمعیت آزادگان دفاع مقدس یکی دیگر از نهادهای فرهنگی شکل گرفته به صورت خودجوش است که این بار آزادگان دوران جنگ تحمیلی از حلقه‌های اصلی تشکیل‌دهنده آن هستند.

آزاده سرافراز فرخ سهراب رئیس جمعیت آزادگان دفاع مقدس است. این مجموعه یکی دیگر از نهادهای فرهنگی شکل گرفته به صورت خودجوش است که این بار آزادگان دوران جنگ تحمیلی از حلقه‌های اصلی تشکیل‌دهنده آن هستند. سهراب از نحوه شکل گیری این جمعیت و فعالیت‌های آن سخن گفت و افزود: بعد از فوت حاج آقای ابوترابی و در خلأ وجود ایشان اسم آزادگان دفاع مقدس در جامعه کمرنگ شد. امروز بعد از گذشت سال‌ها از اسارت، جامعه ما را بیشتر به عنوان جانباز می‌شناسد تا آزاده. این اتفاق بعد از ادغام فعالیت‌ها در بنیاد شهید و بنیاد جانبازان شکل جدی‌تری به خود گرفت. در کنار این موضوع ما احساس کردیم توانمندی بچه‌های آزاده در موضوعات مختلف به خاطر خودکفایی که در سال‌های اسارت داشتند، بسیار بالاست. بچه‌ها در کنار توانمندی‌های شخصی که هر کدام خود داشته و دارند در اسارت هم توانایی‌های خاصی را کسب کرده و شرایط مختلفی را تجربه کرده‌اند. خیلی از آن‌ها تحصیلاتشان را به صورت خود جوش در همان اردوگاه‌ها و با کمک دیگر اسرای تحصیل کرده ادامه دادند. هر چند مدرکی در کار نبود. در میان همین اسرا ما فقط 1600 اسیر پزشک داریم که در رشته‌های مختلف پزشکی فعالیت دارند. و ما فکر می‌کنیم توانمندی بچه‌ها می‌تواند در موضوعات مختلف نظام اسلامی مفید واقع شود.

3 سال است فعالیت‌ها آغاز شده/سعی کردیم آزادگان را دوباره دور هم جمع کنیم

وی افزود: در حال حاضر اغلب آزادگان دفاع مقدس در میانگین سنی 45 تا 55 سال هستند. و همه ما فکر می‌کنیم تنها بین 5 تا 10 سال فرصت داریم تا بتوانیم از این توانمندی‌های خاصی که در دوران اسارت و بعد و قبل آن کسب کرده‌ایم استفاده کنیم. به همین دلیل سعی می‌کنیم ارتباط گیری مناسبی با دوستان داشته باشیم. برای این امر نیاز به عنوانی حقوقی بود تا بچه‌ها دور هم جمع شوند. ما هم به همین دلیل یک NGO را در نظر گرفتیم و آن را ثبت کردیم و اهداف مشخصی برایش در نظر گرفتیم. آن را با نام جمعیت آزادگان دفاع مقدس راه‌اندازی کردیم و سعی کردیم آزادگان را با این عنوان دوباره کنار یکدیگر جمع کنیم. مقدمات کار از سال 88 شروع شد و توانستیم جمعیت را در سال 90 نهایتا به ثبت برسانیم و اکنون سه سال است که این جمعیت به فعالیت‌‌های مختلفی می‌پردازد.

فرخ سهراب در ادامه تصریح کرد: من به مدت 4 سال در دفتر حاج آقای ابوترابی فعالیت داشته‌ام و از برخی روش‌های ایشان در فعالیت‌های مرتبط با آزادگان اطلاع دارم. با توجه به اینکه آزادگان در طول این سال‌ها به لحاظ روحی به خاطر انتظاراتی که از مسئولین کشور داشته‌اند و اجرا نشده است صده دیده‌اند، نیاز است امروزه بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و از پتانسیل آن‌ها به خوبی استفاده شود.

شکل گیری جمعیت آزادگان دفاع مقدس از کلان شهر تهران آغاز شد

وی با اشاره به اهداف مختلف جمعیت آزادگان در فعالیت‌ها گفت: ما در جمعیت آزادگان دفاع مقدس برای نوشتن اهداف مورد نظر نظرات بچه‌های آزاده را جمع آوری کردیم و برخی از آن‌‌ها را انتخاب کرده و در لیست اهدافمان قرار دادیم. برخی از مهمترین اهداف جمعیت آزادگان دفاع مقدس عبارت است از: بسترسازی جهت استفاده از ظرفیت خانواده آزادگان در دفاع از ارزش‌های اسلامی و پیشرفت و توسعه کشور، برقراری ارتباطی هدفمند با تمامی آزادگان ایرانی و اسرای دفاع از ارزش‌های انسانی در سایر ملل جهان به منظور تبادل نظر و تشریع مساعی در کلیه امور، حفظ روحیه وحدت و همدلی به منظور تقویت روحی آزادگان دفاع مقدس

رئیس جمعیت آزادگان دفاع مقدس با اشاره به تهرانی بودن تشکیل این جمعیت گفت: برای از آنجایی که جمعیت آزادگان دفاع مقدس در پایتخت با توجه به آمار بالای آزادگان و کلان شهر بودن تهران شکل گرفته است. اولین و مهمترین فعالیت ما در جمعیت آزادگان دفاع مقدس شناسایی و ارتباط گیری با آزادگان تهرانی است. برای این کار از اداره ایثارگران شهرداری کمک گرفته‌ایم و ارتباط گیری از طریق آنان خوب انجام گرفته است. منطقه پایه در تهران را منطقه 13 قرار دادیم. و مناطق 2، 6، 8، 9،14 و 15 را لیست بندی کرده و شناسایی‌ها انجام شده است. در بقیه مناطق نیز درحال شناسایی و ارتباط گیری هستیم. سایتمان راه اندازی شده و بسترسازی‌ها برای حضور آزادگان و فعالیت‌های مختلفشان فراهم شده است. اکنون آزادگان به همراه خانواده‌هایشان مراجعه می‌کنند و عضو می‌شوند و امیدواریم روزی همه 40 هزار آزاده کشور عضو این جمعیت شوند.

از مرداد ماه فعالیت‌های استانی جمعیت آزادگان دفاع مقدس آغاز می‌شود

وی در ادامه از راه اندازی دفاتر استانی خبر داد و گفت: بعد از برگزاری مراسم سالگرد ورود آزادگان به کشور در مردادماه که تاریخ برگزاری مجمع می‌باشد، عضو گیری خود را وسعت می‌دهیم. و بخش استان‌ها نیز راه اندازی خواهد شد. و دفاتر استانی افتتاح می‌شود. تا کنون چندین استان مانند کرمان، اصفهان و آذربایجان غربی برای راه اندازی دفتر اعلام آمادگی کرده‌‌اند. ما 6 هزار و 94 آزاده تهرانی داریم که تاکنون 300، 400 نفر عضو شده‌اند.

دفتر بانوان جمعیت آزادگان از دفاتر فعال است

سهراب افزود: به طور کلی جمعیت آزادگان دفاع مقدس به سه شاخه آزادگان، فرزندان دانشجوی آزاده و شاخه بانوان(همسران آزادگان) تقسیم می‌شود. دفتر بانوان جمعیت ازادگان هم اکنون یکی از دفاتر فعال ماست. در این دفتر همسران آزادگان و دختران آن‌ها عضو هستند و در فعالیت‌های مختلفی فرهنگی که در جمعیت جریان دارد، مشارکت می‌کنند. تا کنون 2 همایش فرهنگی برگزار کرده‌ایم که به مناسبت روز دانشجو در 16 آذرماه برپا شد و در آن فرزندان دانشجوی آزاده حضور داشتند.

برای نوه‌های آزادگان نیز برنامه‌های مختلفی در نظر داریم

 وی از محتوای فعالیت‌های مختلف جمعیت آزادگان دفاع مقدس گفت و افزود: فعالیت‌های جمعیت آزادگان عموما به سه بخش فرهنگی، اجتماعی و حقوقی تقسیم می‌شود. در بخش حقوقی عده‌ای وکلای آزاده پیگیر موارد عمده حقوقی آزادگان هستند. در بخش آموزش و فرهنگی، نوه‌های آزادگان را هم تقویت می‌کنیم و در نظر داریم برای آن‌ها برنامه ریزی‌های مختلفی داشته باشیم. زیرا نوه‌‌های آزادگان نسل انتقال دهنده این ارزش‌ها خواهند بود.

در پایتخت آزادگانی داریم که 23 سال است از خانه خود بیرون نیامده‌اند

سهراب که خود از آزادگان هشت سال دفاع مقدس است با اشاره به مشکلات متعدد آزادگان گفت: در میان آزاده‌ها افرادی داریم که به خاطر لطمه‌های شدید روحی که از دوران اسارت یا بعد آن دیده‌اند هم اکنون نیاز به کمک‌های جدی همرزمانشان برای برطرف کردن مشکلاتی خاص دارند. به عنوان مثال ما هنوز آزاده‌هایی را در پایتخت داریم که 23 سال است از خانه بیرون نیامده‌اند و تمایلی برای شرکت در اجتماع ندارند. این‌ها از طرف روانشناسانی که خود از آزادگان هشت سال دفاع مقدس هستند توسط جمیعت آزادگان تحت درمان قرار گرفته‌اند و معتقدیم این روانشناسان به دلیل اشنایی بیشتر با مشکلات آن‌ها بیشتر از دیگر روانشناسان می‌توانند تاثیرگذار باشند.

 ارتباط هدفمند با اسرای دفاع از ارزش‌های اسلامی در دیگر کشورها از فعالیت‌های بین المللی جمعیت است

رئیس جمعیت آزادگان دفاع مقدس به اهداف بین المللی جمعیت اشاره کرد و افزود: در حوزه بین الملل هم برنامه‌ریزی‌هایی داریم که با وسعت کار می‌توانیم به آن اهداف نیز دست یابیم. با توجه به یکی از اهداف مهم جمعیت آزادگان دفاع مقدس با عنوان: “برقراری ارتباطی هدفمند با تمامی آزادگان ایرانی و اسرای دفاع از ارزش‌های انسانی در سایر ملل جهان به منظور تبادل نظر و تشریع مساعی در کلیه امور” از آنجایی که بیشتر آزادگان به خاطر مهارت‌هایی که در دوران اسارت کسب کرده‌اند به دو یا سه زبان زنده دنیا نیز مسلط شده‌اند و هم اکنون برخی از آن‌هابا توجه به این توانایی‌ها در سازمان‌های مختلفی مشغول هستند بیشتر آن‌ها می‌توانند در فعالیت‌های بین‌المللی جمعیت مشارکت داشته باشند. هدف از فعالیت‌های بین المللی صدور ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی به دیگر کشورها و در میان دیگر آزادگان انسان دوست جهان است. و در واقع آزادگان این صدور انقلاب را بعد از گذشت سال‌ها از اتمام اسارتشان همچنان ادامه می‌دهند.

 منبع : تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *