جمعیت امیرالمؤمنین راه‌اندازی شد

خانه / پیشنهاد ویژه / جمعیت امیرالمؤمنین راه‌اندازی شد

مرتضی طاهری گفت: قرارگاه امداد اجتماعی جمعیت امیرالمؤمنین توسط جمعی از مداحان اهل بیت و با هدف رفع آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شد.

جمعیت امیرالمؤمنین راه‌اندازی شد

هیاتنشست خبری و رونمایی از قرارگاه امداد اجتماعی جمعیت امیرالمؤمنین علیه السلام با حضور سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و جمعی از مداحان همچون مرتضی طاهری،‌ محسن طاهری، احمد نیکبختیان، سیدمهدی میرداماد، حسین مردانی و همچنین حجت‌الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

جمعیت امیرالمؤمنین راه‌اندازی شد

متولی جمعیت امیرالمؤمنین، مداحان و مستقل از نهادهاست

در ابتدای این مراسم سعید محمد اظهار داشت: مقام معظم رهبری تأکید دارند که مداحان وارد حوزه خدمات اجتماعی شوند و در دیدار اخیر نیز به این ظرفیت اشاره کرده‌اند که بنا داریم این فرصت و ظرفیت‌ها را کنار هم قرار دهیم، گروه‌های جهادی بسیاری در این زمینه‌ها فعال هستند اما بنا داریم هم‌افزایی داشته باشیم. حوزه فعالیت ما تهران نیست و بیشتر در شهرستان‌ها فعالیت‌ خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه اگر جامعه مداحان فعال شوند ظرفیت بسیاری عظیمی در خدمات اجتماعی ایجاد می‌شود گفت: مداحان در هیأت‌ها بزرگ شده‌اند و در این بستر هر هفته با مردم در ارتباط بوده‌اند و کف جامعه آسیب‌های مختلف را لمس کرده‌اند و می‌توانند راهکارهای مناسب را ارائه کنند.

محمد افزود: باید به دنبال روش‌های نو باشیم و از تجربیات گذشته نیز استفاده کنیم یکی از ساختارمندترین تشکیلات در کشور هیأت‌ها هستند که البته بخش طلاب و وعاظ را هم شامل می‌شوند و بنا داریم تا با آنها مذاکره کنیم تا پای کار بیایند.

سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: به مناسبت روز زن، گروه‌های جهادی تعدادی زندانیان زن را آزاد کردند اما این اقدامات فردی است و نیازمند آن هستیم تا از وضع کار گزارش دریافت کنیم تا منابع مالی را به سمت کارهای بزرگ‌تر هدایت کنیم. با کمک مداحان که مورد اعتماد مردم و خیرین هستند بنا داریم خیرین را پای کار آوریم تا مشکلات را برطرف کنند. مناطق آزاد هم کمک‌هایی در این زمینه خواهد داشت. یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مناطق آزاد پرداختن به موضوعات فرهنگی است که قطعاً یکی از جنبه‌های آن رسیدگی به مسائل اجتماعی آنها هم است برخی با شنیدن اسم مناطق آزاد یاد کیش و قشم می‌افتند در حالی که این مناطق گسترده است و مشکلات خاص خود را دارد هر کار اقتصادی نیازمند پیوست اجتماعی و فرهنگی است تا مانع اتفاقاتی مانند حاشیه‌نشینی در چابهار شود.

وی گفت:‌ به شرکت‌ها و پتروشیمی‌های موجود در این مناطق اعلام کردیم برای جذب نیروی خود باید از ظرفیت‌های بومی استفاده کنند و برای آموزش هم باید مراکز فنی و حرفه‌ای ایجاد کنند، این‌ها نیازمند حضور در کف جامعه هستند و از مداحان می‌خواهیم در این زمینه‌ها ما را یاری کنند نام این قرارگاه، جمعیت امیرالمؤمنین علیهم السلام گذاشته شده است که متولیانش مداحان هستند و قرارگاه مستقل از نهادهای مختلف است و به عنوان نمونه بناست در مناطق آزاد کار خود را آغاز کند. ما نیز حمایت می‌کنیم تا این کمک‌رسانی‌ها شتاب بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند کار هیأتی یعنی کار بی‌برنامه و بی‌نظم در حالی که هیأت‌ها ساختارمند و نظام‌مند هستند خاطرنشان کرد: بنا داریم در مناطق آزاد کار هیأتی برای رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری انجام دهیم، در کیش با ۹ هزار نفر جمعیت ۴۶ هیأت داریم اما این ظرفیت مغفول است و بنا داریم آن را فعال کنیم.

مرتضی طاهری مداح اهل بیت

حمایت حاج منصور ارضی از قرارگاه ملی امداد اجتماعی مداحان

مرتضی طاهری رئیس قرارگاه ملی امداد اجتماعی در این مراسم با اشاره به اینکه هدف‌گذاری اول این قرارگاه رسیدگی به مناطق آزاد است و در گام‌های بعدی به کل کشور تسری پیدا خواهد کرد تصریح کرد: بنا داریم با خدمات و برنامه‌های خود نهادها و مسؤولان دیگر را نیز پای کار آوریم تا از این ظرفیت حمایت کنند. روزی به یکی از رؤسای جمهور گفتم از مشورت مداحان بدون حکم استفاده کن زیرا ما در میان مردم هستیم و شنوای حرف آنان هستیم اما این محقق نشد. امروز که مقام معظم رهبری به خصوص در دیدار اخیر از اهمیت جایگاه مداحان برای ورود به مسائل اجتماعی پرده‌برداری کردند این ظرفیت بیش از پیش نمایان شده است. ایشان فرمودند مداحان در کمک‌رسانی زمان سیل، زلزله و کرونا خوش درخشیدند.

وی ادامه داد: حاج‌ منصور ارضی روز گذشته حمایت خود را از این حرکت و ایجاد این قرارگاه ملی اعلام کرد و داماد خود حاج‌ابوالفضل بختیاری را به  عنوان نماینده معرفی کرد و اعلام داشت تمام مداحان و نهادهای مرتبط باید پای کار بیایند.

طاهری گفت:‌ از قبل از انقلاب دستگیری و کمک به مردم برنامه هیئتی‌ها بوده است استاد ما حجت‌الاسلام کافی در هر شهر و روستایی که حضور پیدا می‌کرد اگر درمانگاه نداشتند خودش کار را شروع می‌کرد و پیگیری داشت تا به نتیجه برسد و برای آنها درمانگاه ساخته شود. دستور دین ما حمایت و اهتمام در اجرای امور است. ما به عنوان پرچمداران باید در این زمینه‌ها پیش‌قدم باشیم. مردم نسبت به مداحان علاقه خاصی دارند و جذب آنها می‌شوند. همچنین این گروه با خیرین نیز ارتباط خوبی دارند و هر جا چراغی روشن کنند می‌توانند مردم را پای کار بیاورند.

حجت‌الاسلام احمد پناهیان سخنرانی مذهبی

حرکت جهادی نیاز کار مداحان است

حجت‌الاسلام احمد پناهیان از سخنان مذهبی در این جلسه با بیان اینکه هر کمک‌رسانی و  جهاد خدمت‌رسانی به مردم که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره کرده است حال و هوای دفاع مقدس را دوباره زنده کرده است. ما نیازمند همچنین کارهایی بودیم تا تمام اقشار جامعه درگیر آن شوند. رسالت مداحان احیای قلوب است و تا زمانی که این قشر به فکر دل‌های مردم نباشند نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

وی افزود: در مناطق آزاد و حاشیه‌ای یکی از آسیب‌های جدی دور شدن مردم از اهل بیت است در حالی که جمعیت حداکثری ارادتمندان به اهل بیت را داریم اما به مرور این افراد جدا شده‌اند. اگر اعتماد مردم کم شود آسیب‌های بسیار مخربی ایجاد خواهد شد.

این سخنران مذهبی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند ایمان مردم به واسطه جنگ روایت‌ها در حال سست شدن است دشمن ۴۰ سال پیش با ایجاد اندیشکده‌ها و مراکز مختلف وارد این جنگ روایت‌ها شد اما ما غافل شدیم و عقب ماندیم و باید در این زمینه با پیوند علم و فناوری و حرکت جهادی وارد شویم، حرکت جهادی نیاز کار مداحان است و همان تحرک مدنظر مقام معظم رهبری به حساب می‌آید.

سید مهدی میرداماد مداح اهل بیت علیهم السلام

جلسات مذهبی مناطق آزاد را تقویت کنیم

سیدمهدی میرداماد مداح اهل بیت علیهم السلام با اشاره به اینکه به واسطه اجرای برنامه در شهرهای مختلف به خصوص مناطق محروم ارتباط گسترده‌ای با مردم داشته است گفت:‌ یکی از مهمترین راهکارها برای پرداختن به نیازمندان و کمک به آنها تقویت جلسات مذهبی در این مناطق است به طور مثال در مناسبت‌های مختلف مانند شعبان، رجب، ماه رمضان و شب‌های قدر مداحان با اقبال عمومی می‌توانند حاضر شوند تا با کنار هم قرار گرفتن جمعیت بسیار ظرفیتی را برای حل مشکلات فراهم کنند.

احمد نیکبختیان مداح اهل بیت نیز افزود: در ابتدای کار باید تعدادی از مشکلات مردم را شناسایی و احصا کنیم و به آنها بپردازیم تا با برطرف کردن آنها بتوانیم ثمرات اقدامات خود را به مردم ارائه کنیم که در این صورت موجب جذب اقشار بیشتری خواهیم شد.

جمعیت امیرالمومنین جای موازی کاری به‌دنبال هم‌افزایی است

مهدی باقری معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه ملی امداد اجتماعی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این قرارگاه فراتر از نهادهای مختلف مداحی است و زیرمجموعه خانه مداحان و یا دیگر نهادها نیست اظهار داشت: نهادهای مختلف مداحی بر اساس نظر حاج‌منصور ارضی مانند شورای عالی ستایشگری، کانون مداحان، جامعه ایمانی مشعر باید پای کار بیایند تا از این قرارگاه حمایت کنند همچنین این قرارگاه صرفا برای مداحان نیست و طلاب و وعاظ هم مشارکت خواهند داشت.

باقری گفت: بنای کار موازی نداریم و بنا داریم از نهادها و جوامع مختلفی که در مناطق محروم فعال هستند حمایت کنیم و در کارها و اقدامات خود با آنان هم‌افزایی کنیم. این قرارگاه می‌خواهد برای رفع آسیب‌های اجتماعی اقدام داشته باشد.

مهدی حسین‌زاده سرپرست معاونت فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد

خدمت‌رسانی به مردم چابهار هدف اولیه جمعیت امیرالمومنین

مهدی حسین‌زاده سرپرست معاونت فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد نیز به عنوان سخنران پایانی این مراسم اظهار داشت: جمعیت امیرالمؤمنین علیهم السلام دارای یک شورای عالی خواهد بود که مباحث مختلف را بررسی خواهد کرد و به دست مداحان برای اجرا خواهد گذاشت. منطقه اول برای کمک‌رسانی در چابهار است و بنا داریم در این منطقه کمک‌رسانی‌های خود را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس افزود: اصل کار در این قرارگاه با مداحان است و بنا داریم ظرفیت بالفعل آنها را فعال کنیم البته براساس اولویت‌بندی‌هایی وارد عمل می‌شویم که در گام نخست مناطق آزاد مدنظر ما قرار گرفته است.

وی گفت: هر ایرانی که دل در گرو این کشور دارد می‌تواند در این جمعیت وارد شود و کمک‌رسانی داشته باشد.

حسین‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: برخی مسائل را دولت نمی‌تواند حل کند و نیاز به حکمرانی دارد یعنی تمام نهادها و سازمان‌ها باید پای کار بیایند تا حل شود. در زمینه آمار و آمایش فرهنگی دچار مشکلاتی هستیم که به وسیله مداحان که امین مردم هستند و مشکلات خصوصی آنها را مطلع هستند بنا داریم این مباحث را احصا کنیم تا ان‌شاءالله وارد فاز عملیاتی شویم. بعد از دهه فجر بناست مداحان به چابهار سفری داشته باشند تا با این مسائل و مشکلات از نزدیک آشنا شوند.

جمعیت امیرالمؤمنین راه‌اندازی شد

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *