تازه‌ترین تحولات سوریه

خانه / مطالب و رویدادها / تازه‌ترین تحولات سوریه

بیم آن می‌رود که نیروهای ارتش سوریه در حین عملیات نظامی در محور مورک- خان شیخون، هدف حملات تروریستهای تکفیری مستقر در این مناطق و “قیچی شدن از جناح چپ” محور عملیات مذکور قرار بگیرند.

برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان “تحولات در صحنه” سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «حلب»، تحولات میدانی جبهه «حماه» و تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه حلب

جبهه حلب از زمان اعلام طرح پیشنهادی “استفان دی میستورا” نماینده ویژه سازمان ملل برای ایجاد منطقه امن در برخی محلات این شهر و سفر وی به سوریه و برخی کشورهای منطقه برای جلب نظر طرفهای درگیر در بحران نظامی این کشور بشدت مشتعل شده است. نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه با پشتیبانی رزمندگان حزب الله ، تیپ فلسطینی قدس و تیپ فاطمیون که در ماههای اخیر در حال تکمیل محاصره شهر حلب از طریق انسداد خطوط امداد رسانی از مرزهای ترکیه به این شهر (جاده کاستیلو) و شکستن محاصره دو شهر شیعه نشین “نبل و الزهراء” در حال اجرای عملیات نظامی در محور “زندان مرکزی حلب – حندرات – باشکوی – رتیان” بوده اند بر شدت و شتاب عملیات خود افزوده و خطوط نبرد این محور میان دو طرف همچنان فعال است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
گروههای مشارکت کننده در عملیات نظامی در شهر حلب
تازه‌ترین تحولات سوریه
سه منطقه شهر حلب،کارخانجات دفاعی ارتش در سفیره و محور شمال شرقی حلب بر روی نقشه مشخص شده است.

در همین رابطه و در ادامه عملیات سوریه در محور عملیاتی اطراف اردوگاه حندرات (در کنترل تروریستهای تکفیری)، روز گذشته نیروهای ارتش سوریه با کمک نیروهای تیپ فلسطینی “قدس” طی عملیاتی موفق به تصرف منطقه “عویجه”  در جنوب این اردوگاه شدند. اردوگاه حندرات و مناطق حاشیه ای آن در یک ماه گذشته طی عملیاتهای ارتش سوریه در منطقه شمال شرقی حلب هدف ثابت عملیات نظامی ارتش و گروههای هم پیمان آن بوده است اما با مقاومتهای شدید تروریستهای فعال در این منطقه تاکنون حملات ارتش سوریه برای تصرف آن به نتیجه مطلوب نرسیده است به همین دلیل ارتش سوریه همزمان با حملات توپخانه ای به این اردوگاه در تلاش است با تصرف مناطق حاشیه ای این اردوگاه راه را برای عملیات زمینی مستقیم علیه تروریستهای مستقر در اردوگاه حندرات بگشاید.

تازه‌ترین تحولات سوریه

لازم به ذکر است که در روزهای اخیر گروههای تروریستی با هدف از بین بردن تمرکز عملیاتی ارتش سوریه در محور شمال شرقی و جلوگیری از محاصره و جداسازی حلب از مناطق حاشیه شمالی (قطع راه تسلیحاتی – تدارکاتی تروریستهای لانه کرده در محلات شهر حلب که عملا به معنای نابودی این گروهها خواهد بود) ، اقدام به انجام حملات پراکنده به مناطقی همچون “مقطع الشاعر” و دو شهر شیعه نشین نبل و الزهراء کرده اند که عملیات اشغال مقطع الشاعر علی رغم موفقیتهای مقطعی اولیه همچون تسلط تروریستها بر بخش کوچکی از این منطقه ، با مقاومت رزمندگان تیپ فلسطینی “قدس” و پشتیبانی آتش سنگین توپخانه ارتش سوریه مستقر درفرودگاه حلب با شکست مواجه شده و حملات نظامی تروریستها در محور نبل و الزهراء نیز کمترین موفقیت و دستاوری برای آنها در بر نداشته است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در همین راستا ، گروههای تروریستی تکفیری جبهه النصره (نمایندگی رسمی شبکه القاعده در سوریه) و ارتش آزاد از شنبه شب گذشته هجوم وسیعی را علیه دو شهر شیعه نشین ” نبل و الزهراء ” واقع در حاشیه شمالی شرقی شهر حلب آغاز کرده اند. حمله زمینی گروههای تکفیری از نیمه های شب و پس از گلوله باران شدید این دو شهر محاصره شده از 3 محور جنوب ( روستاهای الطاموره و العریمه) ، جنوب شرقی ( روستاهای حیان و بیانون و شهر عندان) ، شرق ( شهر های مایر و رتیان) و شمال (روستای زیاره) با پوشش آتش سنگین توپخانه و موشک های کاتیوشا و خمپاره های “جهنم” به منطقه “المعامل” در جنوبی شهر الزهراء آغاز شده و همزمان محورهای شرقی و شمالی این دو شهر نیز با حملات نیمه متمرکز تروریستها مواجه بودند.

ویدیوی حمله شبانه تروریستهای تکفیری ارتش آزاد و النصره به دو شهر شیعه نشین نبل و الزهراء حلب را از اینجا دریافت کنید.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

هدف از این حملات به گفته فرماندهان جبهه النصره ، محو کردن کامل این دو شهر شیعه نشین و بشدت هوادار نظام سوریه از روی نقشه جغرافیایی این کشور است. تمرکز حملات تروریستها بر روی منطقه “المعامل” (که به نوعی دروازه ورودی شهر الزهراء محسوب می گردد) قرار دارد و در محور شمالی و شرقی نیز تلاشهای مکرر تروریستها برای نفوذ به داخل شهر نبل و ایجاد انفصال میان دو شهر نبل و الزهراء قرار داشته است. مدافعان شهر با اعلان اینکه اجازه ورود تروریستهای تکفیری به نبل و الزهرا را نخواهند داد ، با سازو برگ نظامی کامل به میادین نبرد با تکفیریها می شتابند.

ویدیوی اعزام رزمندگان شیعه نبل و الزهراء برای جهاد علیه تروریستهای داعش را از اینجا دریافت کنید.

ویدیوی خمپاره باران شهر الزهراء با توپ دست ساز جهنم را از اینجا دریافت کنید و مشاهده فرمایید.
تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

موقعیت و تصویری از منطقه المعامل واقع در جنوب شهر الزهراء که تروریستهای تکفیری از ابتدای درگیریها بر آن تسلط دارند.
تازه‌ترین تحولات سوریه
“یالثارات الحسین” دیوار نوشته مجاهدین شیعه مدافع شهرهای نبل و الزهراء در منطقه المعامل

همچنین جبهه النصره مستقر در روستای مایر طی روزهای گذشته حداقل دو حمله زرهی – پیاده به شهر نبل انجام دادند که طی آن عناصر این گروه با 5 دستگاه تانک و دو دستگاه نفر بر زرهی  بی ام پی برای نفوذ به محلات حاشیه این شهر با روستای مایر اقدام کردند که هدف آتش سنگین مدافعان شیعه قرار گرفته و دو دستگاع تانک و یکدستگاه نفربر زرهی آنها در اثر اصابت موشکهای “کورنت” به همراه سرنشینان آنها منهدم شدند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

لحظه اصابت اولین موشک ضد زره کورنت مدافعان شیعه شهرهای نبل و الزهراء به تانک تروریستهای جبهه النصره و انهدام آن
تازه‌ترین تحولات سوریه
محمود خیرو ، عماد شقودر دو تروریست سرنشین اولین تانک منهدم شده جبهه النصره بدست رزمندگان شیعه نبل و الزهراء
تازه‌ترین تحولات سوریه
طارق عثمان سرنشین دومین تانک تروریستهای جبهه النصره اهل شهرک رتیان در اطراف نبل و الزهراء که با آتش موشک کورنت مدافعان شهر نبل و الزهراء به هلاکت رسید.

“نبل و الزهراء” طی دو سال گذشته در محاصره مشترک گروههای تروریستی جبهه النصره ، ارتش آزاد و داعش قرار داشته اند و تنها راه امداد رسانی به مردم بی گناه این دو شهر از راه زمینی از مناطق کردنشین “عفرین” که تحت کنترل گروه کردهای سوریه موسوم به “وای پی جی” عبور می کند که متاسفانه کردهای سوریه طی روابط حسنه ای ای که با تروریستهای ارتش آزاد و دولت ترکیه تا پیش از درگیریهای شهر “عین عرب” داشته اند از گشودن دائمی این مسیر و امداد رسانی به مردم و مدافعان شهرهای مذکور ممانعت بعمل می آوردند و حتی در برخی برهه ها با دریافت امتیازاتی از تروریستهای ارتش آزاد اقدام به تشدید محاصره این دو شهر می کردند.

گزارش تصویری شبکه المنار لبنان از درگیری ها در اطراف شهرهای نبل و الزهراء از اینجا قابل دریافت است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
نقشه تفصیلی از موقعیت و محورهای عملیاتی اطراف دو شهر نبل و الزهراء واقع در حاشیه شمال شرقی شهر حلب

به همین دلیل نیروهای ارتش سوریه از طریق بالگرد هر چند روز یک بار اقدام به پرتاب بسته های مواد غذایی و مهمات و تسلیحات بر روی نبل و الزهراء می کردند که آن نیز با خطرات بسیار مواجه بوده که بطور نمونه می توان به شلیک موشکهای پدافند هوایی (دوش پرتاب) و مسلسهای ضد هوایی از سوی تروریستهای مستقر در مناطق اطراف نبل و الزهراء به سمت بالگردهای ارتش سوریه که در مورادی منجر به سقوط و انهداماین بالگردها با کلیه سرنشینان آنها اشاره کرد بطور مثال در یک فقره حمله موشکی تروریستها به سمت بالگرد حامل اساتید دانشگاه و آموزگارانی که برای برگزاری امتحانات پایان سال گذشته تحصیلی در حال انتقال به این دو شهر بودند بیش از 15 نفر به شهادت رسیدند. گفتنی است بخشی از موشکهای ضد هوایی در اختیار تروریستها از غارت انبارهای مهمات ارتش سوریه در شهرهای مختلف بدست آمده و بخش دیگر نیز توسط کشورهای حامی تروریسم تکفیری (ترکیه، عربستان ، قطر ، امارات) با عنوان خریدهای تسلیحاتی برای ارتشهای این کشورها از بازار آزاد خریداری شده و در نهایت در قالب محموله های تسلیحاتی از طریق مرزهای زمینی ترکیه و اردن به داخل سوریه وارد و در اختیار تروریستها گذاشته می شوند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
پرتاب بسته های مهمات و سلاح بر روی شهر نبل توسط بالگرد ارتش سوریه

طی نبردهای سه روز گذشته نیروی هوایی ارتش سوریه طی رایزنی هایی که با کردهای منطقه عفرین واقع در شمال و شمال غربی شهرهای نبل و الزهراء انجام داده اند دو بار محموله های مهمات و سلاح را برای مدافعان شهر در منطقه نبل به وسیله چترهای مخصوص پرتاب کرده که این محموله ها بدست مدافعان نبل و الزهراء رسیده و امکان مقاومت و مبارزه با تروریستها برای چند ماه برای آنها فراهم شده است. همزمان با ارسال مهمات و مواد دارویی و غذایی ، بالگردهای ارتش سوریه طی روزهای گذشته جندین بار به مناطق استقرار و مواضع تروریستها در برخی روستاهای اطراف دو شهر نبل و الزهراء حمله کرده و اقدام به پرتاب بمبهای بشکه ای بر روی مواضع آنها کرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
لحظه اصابت بشکه انفجاری بر روی مواضع تروریستهای تکفیری جبهه النصره در روستای بیانون در جنوب شرق الزهراء

در نبردهای پیرامون این دو شهر تروریستها استفاده بسیار گسترده ای از آتش توپخانه ای و خمپاره ای علیه مدافعان کمیته های مردمی شهرهای نبل و الزهراء داشته اند به نحوی که در شبانه روز و بطور دائمی صدها موشک کاتیوشا و خمپاره های 80 و 120 و توپهای دست ساز و ویرانگر جهنم 1 و 2  که قدرت تخریت بسیار بالایی دارد علیه مواضع مدافعان و منازل مسکونی ساکنین این شهرها مورد استفاده قرار گرفته که منجر به وقوع خسارات مالی و جانی شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

توپهای دست ساز جهنم 1 و 2 که در نبردهای چند روز اخیر در نبل و الزهراء بطور گسترده ای از سوی تروریستها مورد استفاده قرار گرفته است.

در مقابل یگان توپخانه ای ارتش سوریه مستقر در منطقه حندرات بطور گسترده ای پوشش آتش لازم برای مدافعان نبل و الزهراء را فراهم آورده است و به موازات آن نیروی هوایی ارتش سوریه نیز با انجام دهها حمله هوایی به مواضع تروریستها در اطراف این دو شهر و همپنین عقبه تدارکاتی و مراکز استقرار نیروهای آنها در مناطق مایر ، عندان ، بیانون ، حیان ، زیاره و رتیان تلفات سنگینی به آنها وارد آورده اند اما لازم به ذکر است که این حملات از قوت و شدت لازم برای ممانعت کامل از پیشروی های نظامی تروریستها برخوردار نبوده است و ارتش سوریه باید با افزایش حملات هوایی و گسترش گلوله بارانهای توپخانه ای مساعدتهای بیشتری به مدافعان غیرتمند نبل و الزهراء نماید.

تازه‌ترین تحولات سوریه
یگان توپخانه ای ارتش سوریه مستقر در منطقه حندرات

استعداد نیروهای مدافع شهر الزهراء و نبل حدود 5 تا 6 هزار نفر نیرو بوده که به انواع موشکهای ضد زره از نوع فاگوت ، کورنت ، ارپی جی ، اس پی جی ، سلاحهای ادوات از نوع خمپاره 60 ، 80 و 120  و توپهای ضد هوایی زد یو 23 و تعدادی تانک ونفر بر نیز مجهز می باشند . در مقابل تروریستهای تکفیری جبهه النصره با استعداد نیروی حدود 7 هزار نفر تروریست تکفیری از ملیتهای “سوریه و سعودی و اردنی و لیبیایی و چچنی” با بهره گیری از توپخانه و تانک و انواع موشکهای زمین به زمین کاتیوشا و دست ساز در عملیات هجومی علیه نبل و الزهراء حضور دارند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
  مدافعان دو شهر شیعه نشین نبل و الزهراء

ویدیوی طنز جنگ روانی رزمندگان شیعه نبل و الزهرا علیه تروریستهای النصره تکفیری را از اینجادریافت کنید.

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصویر ابوعبیده مدنی فرمانده ازبک تبار گروه تروریستی “گردان سیف الله چچنی” در اطراف شهر الزهراء دقایقی پیش از آغاز حمله
تازه‌ترین تحولات سوریه
تروریستهای چچنی در اطراف منطقه نبل

درگیریهای روزهای اخیر میان تروریستهای ارتش آزاد و جبهه النصره با نیروهای ارتش و مدافعان کمیته های مردمی شهرهای نبل و الزهراء منجر به تلفات بسیار سنگینی در میان صفوف تروریستهای تکفیری شده است. بنا بر اطلاعات موثق در دو روز اول نبردها در اطراف منطقه “المعامل” (دروازه جنوبی شهر الزهراء) بیش از 80 تروریست تکفیری گروه جبهه النصره از تابعیتهای سوریه و چچنی و سعودی به هلاکت رسیده اند که اجساد تعدادی از آنها به دست نیروهای مدافع مردمی افتاده است. در مقابل حدود 20 نفر از مدافعان این دو شهر نیز به شهادت رسیده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
هلاکت ماجد کرمان فرمانده گروهان ابوعمر وابسته به ارتش آزاد و عضو شورای مرکزی تروریستها در منطقه صلاح الدین حلب

به موازات نبردها در مناطق حاشیه شمالی شهر حلب تروریستهای گروه تروریستی ارتش آزاد مستقر در برخی محلات بخش شرقی این شهر نیز بر حملات خود به محلات مسکونی و مواضع نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه مستقر در مناطق غربی این شهر افزوده اند. محلات الاشرفیه ، راموسه ، حی جمعیت الزهراء و … در روزهای اخیر صحنه نبردهای زمینی و حملات خمپاره ای و موشکی تروریستها به اهداف نظامی ارتش و منازل مسکونی مردم این مناطق بوده است. بطور همزمان تروریستهای گروه “احرار الشام و جیش المجاهدین” نیز چندین بار حملات گسترده ای را به کارخانجات صنایع دفاع ارتش سوریه (المعامل الدفاعی) مستقر در جنوب غربی شهر “سفیره” در جنوب شهر حلب انجام داده اند که با دو هدف انهدام این کارخانجات و اشراف آتش بر جاده تدارکاتی نیروهای ارتش سوریه مستقر در شهر حلب که از کنار شهر سفیره عبور می کند و هم اکنون در کنترل کامل نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه قرار دارد صورت می پذیرد. حملات مکرر این دو گروه تروریستی تا کنون بطور قطع با ناکامی و شکستهای مفتضحانه ای همراه بوده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

نبردها در اطراف کارخانه های وزارت دفاع میان ارتش و دفاع وطنی سوریه با تروریستهای تکفیری احرارالشام و جیش الاسلام

در تحلیل مشتعل شدن همزمان همه محورهای عملیاتی شهر حلب و حاشیه آن باید گفت بنظر می رسد که تروریستها و قدرتهای پشتیبان آنها از موفقیت های مکرر نظامی و عملیاتی نیروهای ارتش سوریه و گروههای پشتیبان آن در مناطق مختلف این شهر خصوصا عملیات اخیر در شمال شرقی و محاصره قریب الوقوع تروریستهای تکفیری مستقر در شهر حلب ، با حمله به شهرهای نبل و الزهراء بدنبال تغییر قواعد بازی و بر هم زدن تمرکز و توجه عملیاتی و نظامی ارتش سوریه از عملیات در محور حندرات و انتقال بخشی از فشارهای نظامی از گروههای تروریستی فعال در این منطقه به سمت دو شهر نبل و الزهراء بوده است. بدیهی است که در حال حاضر با توجه به اینکه این دو شهر در محاصره دو ساله تکفیریها بوده و هست و هم اکنون امکان ایجاد تغییر در وضعیت آنها وجود نداشته و شکستن محاصره آنها از سوی ارتش سوریه منوط به ادامه عملیات نظامی در محور عملیاتی حندرات بوده است.

تحولات میدانی جبهه حماه

ارتش سوریه پس از حدود 1 ماه وقفه ، از روز 3 شنبه گذشته عملیات نظامی در منطقه حاشیه شمالی حماه – جنوبی استان ادلب را از سر گرفته است. نیروهای ارتش و دفاع وطنی (بسیج مردمی سوریه) به فرماندهی “سرهنگ سهیل حسن” با پشتیبانی رزمندگان حزب الله و تیپ فاطمیون ، از مبدا شهر “مورک” پیشروی های زمینی خود را به سمت شهر “خان شیخون” (با 70 هزار نفر سکنه ، واقع در جنوب استان ادلب ، در فاصله ده کیلومتری شهر مورک) با پشتیبانی گسترده هوایی بمب افکن های نیروی هوایی ارتش آغاز کرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

شهر خان شیخون از نظر جغرافیایی و استراتژیک دارای اهمیت فراوانی برای هر دو طرف درگیری است. این شهر در میانه جاده ارتباطی مهم دو شهر حلب و دمشق قرار گرفته است که از بهار سال جاری میلادی (2014) طی حملات گروه تروریستی جبهه النصره و ارتش آزاد، به اشغال آنها در آمده بود. در عین حال کنترل این شهر و مناطق اطراف آن تاثیر استراتژیک فراوانی بر سایر مناطق استانهای ادلب،حلب،حماه و دمشق خواهد داشت. در همین رابطه شهر “محرده”واقع در شمال غربی شهر حماه در روزهای گذشته شاهد حضور صدها نیروی نظامی و کاروانهای متعدد تسلیحاتی شامل توپ و تانک و نفر بر و خودروهای زرهی و مهمات بوده است که از مبدا “فرودگاه نظامی حماه” به این شهر رسیده و در حال اعزام به جبهات جنگ در محور عملیاتی خان شیخون بوده اند. هدف از عملیات نظامی در این محور پاکسازی مناطق حاشیه جنوبی استان ادلب و بویژه شهر خان شیخون و رفع محاصره دو پادگان نظامی و استراتژِک ارتش سوریه به نامهای “الحامدیه”(واقع در جنوب شهر معره النعمان) و “وادی الضیف” (واقع در شرق شهر معره النعمان) می باشد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در این میان ، اولین مانع برای پاکسازی و گشایش مسیر برای رسیدن به خان شیخون ، پادگان نظامی “الخزانات” بود که طی نبردهای روز گذشته به تصرف کامل نیروهای ارتش سوریه در آمده است. نکته قابل توجه در عملیات اخیر ارتش سوریه در این محور چرایی عدم حمله و پاکسازی مناطقی همچون تل الصیاد و شهر کفرزیتا در حاشیه شمالی حماه می باشد که هنوز در کنترل تروریستهای جبهه النصره و ارتش آزاد و جبهه اسلامی قرار دارند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

از دید ناظران نظامی ، بیم آن می رود که نیروهای ارتش سوریه در حین عملیات نظامی در محور مورک- خان شیخون ، هدف حملات تروریستهای تکفیری مستقر در این مناطق و “قیچی شدن از جناح چپ” محور عملیات مذکور قرار بگیرند. مگر آنکه سرعت عمل نیروهای ارتش در محاصره خان شیخون از محور جنوبی و قطع راه امدادی– تسلیحاتی تروریستها از این شهر به “کفرزیتا و الصیاد” آنقدر بالا باشد که فرصت هرگونه آمادگی نظامی آنها برای عملیات نظامی علیه ارتش سوریه در این منطقه را نداشته باشند. بدیهی است در صورت موفقیت ارتش سوریه در قطع مسیر خان شیخون – کفرزیتا ، باقیمانده مناطق حاشیه شمالی حماه که هنوز در دستان تروریستها قرار دارد از نظر نظامی عملا سقوط کرده تلقی خواهند شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در 48 ساعت اخیر شهر خان شیخون و مناطق حاشیه جنوبی و شرقی آن بطور روزانه هدف حملات و بمبارانها هوایی و لوله بارانهای شدید یگان توپخانه ای ارتش سوریه (مستقردر شهر مورک) قرار دارد و این اقدام به این جهت صورت گرفته است که بستر لازم برای ایجاد منطقه ای شبه امن برای استقرار نیروهای جبهه خودی و آغاز پیشروی های زمینی به سمت بخشهای دیگر شهر خان شیخون از این دو محور ایجاد گردد. هم اکنون فرماندهان نظامی اتاق عملیات مشترک (با حضور فرماندان نظامی ارتش، دفاع وطنی،تیپ فاطمیون و حزب الله) در انتظار فرارسیدن ساعت صفر برای آغاز عملیات نظامی زمینی علیه تروریستهای تکفیری مستقر در بخشهای مختلف شهرخان شیخون هستند.

به گفته یک منبع نظامی ارتش سوریه ، عملیات ارتش در این محور تنها محدود به خزانات ، خان شیخون،معره النعمان و …. نخواهد بود بلکه این عملیات “آغازی است بر پایان حضور سه ساله تروریستها در استانهای ادلب و حماه”.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق

کمین حزب الله و ارتش سوریه علیه تروریستها

شب گذشته در کمین نصب شده از سوی رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه در منطقه شمال شرقی غوطه شرقیه دمشق (محور میدعا – الضمیر) بیش از 50 تروریست تکفیری کشته شدند. بنا بر اطلاعات واصله ، یک گروه متشکل از حدود 70 تروریست تکفیری گروه تروریستی “جیش الاسلام” حین عبور از منطقه العتیبه که در میانه مسیر میدعا به شهرک الضمیر در منطقه القلمون (مرز سوریه و لبنان) واقع شده است ، در کمین محکم رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه افتاده و کلیه آنها به هلاکت رسیده و یا مجروح شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

ساعتی پس از وقوع کمین یک دستگاه نفربر زرهی متعلق به تروریستها از شهر “میدعا” برای جمع آوری اجساد تروریستهای کشته شده و زخمی ها به منطقه کمین نزدیک شد که بلافاصله از سوی رزمندگان حزب الله رصد و با یک موشک ضد زره بطور کامل منهدم گردیده و کلیه سرنشینان آن نیز به هلاکت رسیدند. رسانه های وابسته به گروه تروریستی جیش الاسلام مدعی شدند که افراد کشته و زخمی شده در کمین مردم عادی بوده که در حال خروج از منطقه غوطه شرقیه و انتقال به سمت شهرک الضمیر بوده اند. امری که بلافاصله از سوی ارتش سوریه و حزب الله رد شده است. گفتنی است منطقه غوطه شرقیه واقع در حاشیه شهر دمشق یکی از بزرگترین مراکز استقرار گروههای مختلف تروریستی تکفیری مانند داعش ، جبهه النصره و ارتش آزاد به شمار می رود که از سال گذشته در قالب عملیات سپر پایتخت هدف عملیات نظامی ارتش سوریه می باشد و تا کنون بخشهای مهمی از آن آزاد شده اند و باقی مناطق غوطه نیز در محاصره کامل ارتش و دفاع وطنی و حزب الله و مجاهدین شیعه قرار دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

منطقه العتیبه یکی از گذرگاههای غوطه شرقیه است که این منطقه را به القلمون (مناطق مرزی سوریه با لبنان) متصل می کند و پس از محاصره غوطه و آزاد سازی اکثر بخشهای القلمون در عملیات سال گذشته رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه ، بارها شاهد تلاشهای تروریستها برای ورود یا خورج از غوطه شرقیه بوده که در کلیه موارد در کمینهای ارتش سوریه و حزب الله افتاده و تلفات بسیاری بر جای گذاشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *