گفتگو با حاج صادق آهنگران | آداب هیات داری

گفتگو با حاج صادق آهنگران | نباید هیئت‌ها را فقط به روضه‌خوانی و سینه‌زنی محدود کرد

خانه / پیشنهاد ویژه / گفتگو با حاج صادق آهنگران | نباید هیئت‌ها را فقط به روضه‌خوانی و سینه‌زنی محدود کرد

حاج صادق آهنگران مداح اهل بیت (علیه السلام) : بهترین الگو برای هیات ها فرمایشات مقام معظم رهبری است، نباید هیئت‌ها را فقط به روضه‌خوانی و سینه‌زنی محدود کرد.

گفتگو با حاج صادق آهنگران | نباید هیئت‌ها را فقط به روضه‌خوانی و سینه‌زنی محدود کرد

برای تاسیس و ادامه فعالیت‌های یک هیات، به الگو نیازمندیم. هر هیات دار، مداح و هر کسی که در هیات کار می‌کند، باید مبتنی بر الگو جلو برود و فعالیت هایش را با آن الگویی که برای خود در نظر گرفته مطابقت دهد. درباره الگوپذیری و دیگر آداب هیات داری با کسی گفتگو کردیم که خود بیش از نیم قرن در هیات ها فعالیت می‌کند و صدای ماندگارش از دوران هشت سال دفاع مقدس در گوش‌ها می‌پیچد. در ادامه گفتگو با حاج صادق آهنگران مداح اهل بیت علیه السلام درباره آداب هیات داری را می خوانید.

هیات هاگفتگو با حاج صادق آهنگران | آداب هیات داری

بهترین الگو برای هیات ها فرمایشات امام خامنه ای است

آهنگران در رابطه با آداب هیات داری، گفت: بهترین الگو برای هیات ها را فرمایشات مقام معظم رهبری می‌دانم. همیشه گفتم در بحث هیات و هیات داری، حضرت آقا درباره ریز و درشت اتفاق نظر دارند. مقام معظم رهبری درباره سبک ها،مداحی ها، شعر ها، میدان داری و … در هیات بار‌ها اظهار نظر کردند. در طول دوران رهبری حضرت آقا که با ایشان جلساتی داشتیم، متوجه شدم که مانند یک متخصص و پیر غلام که صد سال است، هیات داری می‌کند، بر آداب و قواعد هیات داری مسلط هستند. به همین دلیل هر عزیزی که از من می‌خواهد یک الگوی کامل برای هیات خود داشته باشد، او را به فرمایشات مقام معظم رهبری سفارش می‌کنم. اگر هم من مطلبی می‌گویم، الهام گرفته از صحبت‌های ایشان یا تجربیات خودم است که در بیانات حضرت آقا هم بوده است.

گفتگو با حاج صادق آهنگران | آداب هیات داری

هیات ها باید به وضعیت سیاسی مسلط باشند

این مداح اهل بیت علیه السلام در ادامه آداب هیات داری به سیاسی بودن هیات اشاره کرد و افزود: به گفته رهبر انقلاب، هیات نمی‌تواند سکولار باشد. فعالان هیات باید به گونه‌ای که در خور نظام اسلامی و منش حضرت امام خمینی (ره) باشد، رفتار کنند. این مکان‌ها باید کاملا به اوضاع سیاسی مسلط باشند. در اسلام ما با اهل بیت علیه السلام مواجهیم؛ اهل بیتی که همیشه در حال مبارزه بودند. ما باید جدا از روضه خوانی و سینه زنی، توجه به سیاست را مد نظر قرار دهیم. چراکه سیره اهل بیت علیه السلام سیره مبارزه با ظلم، عدالت خواهی، حمایت از مستضعفین بوده است. باید در این سمت و سو حرکت کنیم و مردم را در این سمت جهت دهیم. در فضای بحرانی امروز و پیچیدگی‌های سیاسی که ما با دشمن ودشمن با ما دارد، بیش از پیش به این موضوع در حوزه سیاست نیازمندیم.

گفتگو با حاج صادق آهنگران | آداب هیات داری

دیگر شوق و اشتیاق جوانی را ندارم

آهنگران ادامه داد: مهمترین کاری که باید در هیات ها انجام شود، جوان گرایی است. برای تشریح این موضوع مثالی می زنم؛ در دوران دفاع مقدس من ۲۵ سالم بود؛ وقتی جنگ شروع شد، انرژی من با الان زمین تا آسمان متفاوت بود. آن زمان از اهواز به دهلران می‌رفتم؛ پس از مداحی در آن منطقه به کردستان می‌رفتم؛ در ادامه به اهواز و اصفهان سفر می‌کردم. همه این سفر‌های طولانی را با شور با شوق انجام می‌دادم، اما الان سفر کردن از تهران تا قم خیلی برایم سخت شده است. دیگر خبری از آن انرژی دوران جوانی نیست. به همین دلیل حس می‌کنم، نباید مسئولیت کار‌های اجرایی دست من و امثال من باشد. البته می‌توانم تجربه ام را به دیگران منتقل کنم، بالاسر بچه‌ها باشم و نکات مثبت و منفی را گوش زد کنم، اما باید کار را به دست جوانان دهم. چه خوب که حضرت آقا فرمودند در گام دوم انقلاب اسلامی جوان گرایی کنیم. ایشان تاکید کردند که شما افراد با تجربه کمک کنید دولت جوان سر کار بیاید. در جلسات مختلفی که حاضر می‌شوم، می‌گویم، باید در کار اجرایی به جوانان اعتماد کرد؛ جوانانی که رهرو راه رهبر و امام رحمت الله علیه هستند. البته این اتفاق تا حدی رخ داده است. در یادواره‌های شهدا که می‌روم، می‌بینیم که اکثرا، جوانان فعالیت می‌کنند. همه کار‌ها از دعوت مداحان تا تزئین مجلس با جوانان است.
سطح مداحان و هیات داری از زمان جنگ بالاتر رفته است

این مداح اهل بیت علیه السلام درباره رشد هیات ها از زمان جنگ تحمیلی تا امروز بیان کرد: خدا را شکر که هیات ها خیلی رشد کرده و تعداد مداحان نیز افزایش پیدا کرده است. زمان جنگ فقط من، حاج منصور و چند تن دیگر مداحی می‌کردیم. تعداد مداحان و سطح کیفی مداحی بچه‌ها از زمان جنگ بالاتر رفته است. ما الان در بسیاری از شهر‌ها چندین مداح با کیفیت و خوش صدا داریم. حتی تعداد یادواره‌ها و هیات ها زیاد شده است. در شهرستان‌ها هر مسجد یادواره شهدا دارد. به لطف خدا خیلی پتانسیل هیات ها بالا رفته است.

گفتگو با حاج صادق آهنگران | آداب هیات داری

 

نباید هیات ها را فقط به روضه خوانی و سینه زنی محدود کرد

وی در ادامه توجه به فقرا، محرومیت زدایی، کمک به سیل یا زلزله زده‌ها و دیگر فعالیت‌های جهادی را از فعالیت‌های مهم هیات ها شمرد و تصریح کرد: نمی‌شود فعالیت هیات ها را به شعر و روضه خوانی محدود کرد. مثلا کاری که در هیات رزمندگان اسلام انجام شد و مردم هم آن کار را با بخشندگی خودشان، همراهی کردند، کمک به زلزله و سیل زده‌ها بود. بعد از زلزله کرمانشاه و وقوع سیل در چند شهر کشور، از ظرفیت جهادی مردم و جوانان استفاده کردیم و یک قراگاه جهادی متشکل از جوانان ایجاد شد. در مناطق مختلف بسیاری از جهادگران برای ساخت خانه‌های سیل زده‌ها و تعمیر آن‌ها فعالیت کردند. گزارشاتی به دست ما رسیده که نشان از توجه بسیاری از هیات هایی که حتی در شهرستان‌های دور افتاده قرار دارند، به جامعه و سیل زده‌ها دارد.

گفتگو با حاج صادق آهنگران | آداب هیات داری

تنها جایی که از دست سیاسیون چپ و راست محفوظ مانده هیات های حسینی است

مداح قطعه با نوای کاروان هیات را محلی تاثیر گذار و یکی از مکان‌های مصون مانده از جناح بندی‌های سیاسی دانست و اظهار کرد: هیات های مساجد متشکل از چند جوان ظرفیت این را دارند که کار‌های بزرگی انجام دهند؛ چرا که شور جوانی آن‌ها را به میدان کشانده است. جوانان هیاتی می‌توانند کار‌های بزرگ جهادی انجام دهند و با موسسات خیریه در ارتباط باشند. تا الان تنها جایی که دست نخورده و خراب نشده است هیات های امام حسینی هستند. این هم به برکت سید الشهدا علیه السلام است. تنها جایی که توانسته از سیاسیون چپ و راست که می‌خواهند از هر فرصتی استفاده کنند و آسبب برساند، محفوظ بماند، هیات های امام حسینی هستند. کار انقلاب را بیشتر بچه هیاتی‌هاپیش می‌برند. شاید ۹۹ درصد این کار‌ها بابچه هیاتی هاست. مگر غیر از این است که مدافعان حرم، همه بچه هیاتی هستند. مرحوم آیت الله حائری شیرازی می‌گفتند، کسی که در هیات رشد کند، نه لیبرال و نه سکولار می‌شود؛ بچه هیاتی خالصانه رشد می‌کند و آن گونه‌ای که امام حسین علیه السلام می‌خواهد، می‌شود. تا حالا اگر لطفی از انقلاب مانده از تلاش همین بچه هیاتی هاست. به همین دلیل است که می‌گویم هیات ها پتانسیل بسیار بالایی دارند.

گفتگو با حاج صادق آهنگران | آداب هیات داری

آهنگران در پایان اضافه کرد: خدا را شکر این روز‌ها در هیات ها شاهد تربیت نیرو‌های مختلف در زمینه‌های مختلف هستیم. حتی در بعضی هیات ها دیده ام که دوره‌های روان شناسی خانواده می‌گذارند؛ این خیلی کار خوبی است. باید جذب نیرو هم بیش از پیش مورد توجه هیات ها باشد، بهترین زمان برای جذب نیرو ها، محرم، فاطمیه، سالروزهای ولادت‌ها و وفات ائمه اطهار علیه السلام است. آن زمان‌ها فرصت صحبت و عضو گیری وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *