حاج منصور ارضی | جایگاه ویژه حضرت فاطمه سلام الله علیها حتی در میان انبیاء و اولیاء

خانه / مطالب و رویدادها / حاج منصور ارضی | جایگاه ویژه حضرت فاطمه سلام الله علیها حتی در میان انبیاء و اولیاء

در مورد مومن امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند “مومن امتحان می‌شود، مومن ممتحن کسی است که هیچ چیز از ما به او نمی‌رسد مگر اینکه سینه اش برای پذیرفتن آن گشاده می‌شود و دچار شک و تردید نمی‌شود،این باید بلاء عظیم باشد که خیلی‌ها نمی‌توانند مقاومت کنند.

حاج منصور ارضی مداح اهل بیت علیهم السلام در مراسم عزاداری که در حسینه صنف لباس فروشان برگزار شد،به جایگاه ویژه ی حضرت زهرا سلام الله علیه در میان انبیاء الهی اشاره کرد.
متن بیانات حاج منصور ارضی را به شرح زیر میخوانید:
نقطه اشتراک ابتلاء و آزمون حضرت ابراهیم خلیل الله و حضرت مریم سلام الله علیها فرزندانشان بود
این روزها عرض ما بر این است، در قرآن یک عده ای را با عنوان فتن و یا فتنه امتحان میکنند. یعنی عده‌ی با ابتلاء، و فتنه امتحان میشوند و یک عده را خداوند مستقیماً امتحان میکند، وشاید هم هر سه معنا با هم باشد. مثلاً در مورد حضرت ابراهیم قران در سوره بقره آیه 124 می‌فرمایند “وَ إِذِ ابْتَلی‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً ” (هنگامی که ابراهیم را پروردگارش به اموری بیازمود ،پس او همه رابه نحو کامل انجام داد پروردگارش گفت: همانا من تو را برای مردم امام و پیشواکردم)

به ابتلاء و یا فتنه ویا امتحان در سوره ممتحن هم اشاره می‌شودکه وسایلی هم دارد، حالا در مورد حضرت ابراهیم بحث کلمات پیش می‌آید که بسیار پیچیده و بلند است مانند ابتلائی که حضرت مریم سلام الله علیها که قرآن به آن نیز اشاره دارد.

سخت‌ترین سنت ابتلاء مربوط است به قبول مقام و جایگاه ویژه حضرت فاطمه

در مورد مومن امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند “مومن امتحان می‌شود، مومن ممتحن کسی است که هیچ چیز از ما به او نمی‌رسد مگر اینکه سینه اش برای پذیرفتن آن گشاده می‌شود و دچار شک و تردید نمی‌شود،این باید بلاء عظیم باشد که خیلی‌ها نمی‌توانند مقاومت کنند. یعنی از هرسویی بلاء به سوی مومن می‌آید چون می‌خواهد ولایت را قبول میکند. می‌گویند چندسال به دنبال جمهوری اسلامی هستید و یا می‌گویند چندسال خودت و اجدادت به دنبال حضرت زهرا هستید؟ فاطمیه و صادقیه می‌گیرید؟ کاظمیه و محرم برپا میکنید؟  و در ماه رمضان و رجب به خاطر امر اهل بیت مجالسی به پا میکنید؟ باید این گونه‌ها باشد چون ولایت گوهرگران و سختی است.

امام میفرماید”إِنَّ أَمْرَنَا، صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ”(نهج البلاغه) اما امیرالمومنین علیه السلام، در ادامه می‌فرمایند “الْمُؤْمِنُ الْمُمْتَحَنُ هُوَ الَّذِی لَا یُرَدُّ مِنْ أَمْرِنَا إِلَیْهِ شَیْ‏ءٌ إِلَّا شُرِحَ صَدْرُهُ لِقَبُولِهِ وَ لَمْ یَشُکَّ وَ لَمْ یَرْتَبْ” مومن امتحان شده کسی هست که هیچ فرمانی از ما به اونمیرسد مگر اینکه سینه‌اش را برای قبول آن امر آماده میسازد و درآن شک نمیکند و رو برنمی تابد. چون بعضی‌ها در کار خود و ولایت شک میکنند می‌گویند امام حسین علیه السلام مگر ما نوکر و گریه کن تو نیستیم؟ مگر در مجلس شما مراقبت نداریم ؟ پس چرا بلا و مشکل؟ توجه میکنی می‌بینی، کسانی که اهمیتی به این موضوعات نمی‌دهند ،مشغول زندگی خودشان هستند،حتی ممکن است از تفریح خسته شوند، وبه همین دلیل اصلاً متوجه مشکلات ودرد مردم نمی‌شوند!همه امتحان می‌شوند.

در جایی دیگر امیرالمومنین می‌فرمایند بلا وگرفتاری برای ستمگر ادب است وبرای مومن رفعت :

“إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَةٌ”(«بحارالأنوارجلد8»بلاها برای ظالم تـأدیب و برای مؤمنان امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیا کرامت و مقام است) شما نگاه کنید همین اتفاقی که افتاد(آتشسوزی ساختمان پلاسکو) یک عده فارق از هیاهوها و زحمتهای اطراف ماجرا مشغول اطعام و کمک کردن و احترام گذاشتن شدند … یکی نیست این چه کاری است اینجا مصیبت وارده شده شما دنبال خیر رساندن هستی! چرا؟ می‌گوید این امتحان است من خیر به دیگران برسانم، این امکان نیست تا جای دیگری خیر برسانم تا مثلاً فاطمیه و محرم و هیئت… اما یک عده مشغول شایعه درست کردن و یا غر زدن بودند، حتی مخابره اخبار برای مطبوعات دشمن و ضد انقلاب بودند همه دیدیم، من نمی‌خواهم وارد این موضوعات شوم. حرف این است هر اتفاقی بیفتد مومن آن را امتحان می‌بیند، اگر مصیبت باشد برای ستمگر ادب است این خیلی مهم است. پس امتحان می‌تواند بهترین هدیه خداوند باشد. اصلاً بدون امتحان،نمی توان روزگار گذراند،منتهی ما روزمان با کمک و درخواست از خداوندبرای امتحانات شروع می‌شود”فَاللّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ اِنَّ وَلِیِّىَ اللَّهُ الَّذى نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصّالِحینَ” (خدا بهترین نگهدار است، و او مهربان‌ترین مى باشد، به راستى سرپرست من خدا است، که نازل کرد قرآن را، و او شایستگان را سرپرستى مى کنید) این ذکر را هفت بار بخوانیم و یا قبل از خروج از خانه سه مرتبه بگوییم “ما شآءَ اللَّهُ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ”(آن چه خواست خدا بود، نیست گردیدنى و نه توانایى اى، مگر به خدا) و علاوه بر فرایض واجب صدقه هم بده تا بتوانی در ابتلاء مقاومت داشته باشیم.

امر خداوند و اهل بیت را برپا داریم برای عاقبت به خیری زندگی ،نه برای عافیت طلبی
ولی توجه کنید این اذکار را اهل بیت استفاده می‌کردند حتی بی بی دوعالم هم این اذکار را می‌گفتند ولی با سنت ابتلاء خداوند هم آشنا بوده است پس بلاء برای مومنان مخصوصاً بی بی دوعالم موضوع امتحان و رفعت درجات است و برای اولیا کرامت است… در همین گیرو دار سائل به در خانه اهل بیت می‌آید و به او کمک می‌رساند – حتی برای دوستانش خرمای بهشتی می‌آورند و او کنار می‌گذارد با وجود مصیبتهای فراوان و به جناب سلمان می‌فرمایند سلمان به دیدار اهل بیت نمی‌آیی! – یعنی به شکل روز مره هرکاری که ارزش دارند حضرت انجام می‌دهند. با این حال حواس ما باشد که هر روز امتحان می‌شویم و فکر نکنیم ما گرفتار فتنه و مصائب نمی‌شویم. از خدا بخواهیم عاقبت بخیر شویم که وقت با ثروت امتحان می‌شوی یک وقت با فقر شما با صدقه اموال خود را جاودان میکنید ولی بدون صدقه آن را از بین میرود.

جایگاه ویژه حضرت فاطمه سلام  الله علیها حتی در میان انبیاء و اولیاء
این مقدماتی است برای آنکه بپردازیم به ابتلاء حضرت فاطمه زهرا که قبل از خلقت بی بی دوعالم چگونه امتحان شده اند، که این گونه به ایشان سلام می‌دهیم و در زیارت ایشان می‌گوییم”یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ ” حضرت ابراهیم به چند بلا گرفتار می‌شوند و بعد از پایان اینن  ابتلاء”جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً” این یک مقدمه است.

ما هیچ کدام از ائمه را اینگونه سلام نمی‌دهیم، برای پیامبر و یا امیرالمومنین وقتی سلام می‌دهیم و مقاماتشان را برمی شماریم هیچ وقت اینگونه سلام نمی‌دهیم و در ابتدای زیارت نمی‌گوییم”یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ ” توجه کنید برای حضرت فاطمه سلام الله علیها سه زیارت وارد است، یک زیارت بلند که بین زیارتهای حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله قرار دارد و دو زیارت دیگر در ابتدای مفاتیح قرار دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *