حاج منصور ارضی : یک عده درشبکه‌های ماهواره ای دنبال تفرقه هستند / راه اجابت دعا چیست؟

خانه / مطالب و رویدادها / حاج منصور ارضی : یک عده درشبکه‌های ماهواره ای دنبال تفرقه هستند / راه اجابت دعا چیست؟

مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می‌گفتند من برای تمرین صبر و تسلیم بودن در برابر اوامر الهی مدت زیادی دستم را به دست نوه ام می‌دادم و هر جا که می‌رفت من دنبالش می‌رفتم…

 مراسم شب دوم مناجات خوانی و ذکر توسل در مسجد ارک با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری و مناجات خوانی حاج منصور ارضی و حاج ابوالفضل بختیاری برگزار شد. 
 
نکاتی از سخنان حاج منصور ارضی را بخوانید؛ 
*در دعای ورود به شهر الله و شهر رمضان حضرت سجادعلیه السلام،خواندیم؛ خداوند متعال بعد از آن مقامی که به اهل بیت علیهم السلام اختصاص داده و تفضل فرمود اول حمدشان را قبول کرد ” حَمْداً یَتَقَبَّلُهُ‏مِنّا، وَیَرْضى‏ بِهِ عَنّا ” 
اما حمد بعدی که در این دعا می‌فرمایند ” وَالْحَمْدُ لِلَّهِ‏الَّذى جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضانَ، شَهْرَ الصِّیامِ، وَ شَهْرَ الِاْسْلامِ و… ” خدا وند متعال راههایی را جعل کرد یا گشود که از جمله آنها شهر رمضان است. البته بعضی فرمودند خود رمضان هم اسم خداست ، و در ادامه شهر رمضان را شرح می‌دهد می‌فرماید شهر الصیام و شهرالاسلام و… 
 
احترام ماه رمضان وروزه داری اعضاء وجوارح 
 
حضرت می‌فرماید شهر الصیام احترام و فضائل خاص خودر را دارد. مامی توانیم از کنترل چشم و دیگر اعضا ء و جوارح خود شروع کنیم از سحر شب اولمان شروع کنیم.می توانیم هنگام نیت کردن برای روزه ، ده روز نیت پاک کردن چشم از رجس و گناه در دهه دوم گوش در دهه سوم زبان ، در سال بعد هم همین را ادامه بدهیم بدین ترتیب هر سال با تکرار همین کار ما طعم روزه و روزه داری را می‌فهمیم. 
علمای دین می‌فرمایند: آنها که برای روزه نگرفتن عذر موجه دارند باید در بقیه جوارح و اعمال روزه دار باشند زیرا روزه داری فقط پرهیز از خورد وخوراک نیست. یعنی در اعمال دیگر و دوری از غفلت باید روزه باشد. چشم ، دست، گوش، زبان، دل و … باید روزه باشد. 
چرا امام می‌فرماید ” الْفَضآئِلِ الْمَشْهُورَةِ، فَحَرَّمَ فیهِ مااَحَلَّ فى غَیْرِهِ اِعْظاماً ” چگونه می‌شود با نخوردن و نیاشامیدن احترام آن را نگه داریم؟ 
بعضی‌ها ساعتها وقت می‌گذارند برای دیدن تلویزیون آیا یک سوم آن را برای خواندن قرآن وقت می‌گذارند؟ چقدر ما مشغول غیر خدا هستیم! در ادامه این دعا می‌فرماید: ” الْحُرُماتِ الْمَوْفُورَةِ ” این ماه احترامات زیاد و خاصی دارد. 
در اعمال روزهای ماه رمضان آمده است که محدث فیض در خلاصه الاذکار فرموده هر روز صد بار این ذکرگفته شود: ” سُبْحَانَ الضَّارِّ النَّافِعِ سُبْحَانَ الْقَاضِی بِالْحَقِّ سُبْحَانَ الْعَلِیِّ الْأَعْلَى سُبْحَانَهُ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى ”
ممارست به تسلیم بودن در برابر امر خدا 
 
 مطلب بعدی که حضرت به آن اشاره می‌کند شهر الاسلام است که معنی عام اسلام یعنی تسلیم بودن در برابر امر خدا ، مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می‌گفتند من برای تمرین صبر و تسلیم بودن در برابر اوامر الهی مدت زیادی دستم را به دست نوه ام می‌دادم و هر جا که می‌رفت من دنبالش می‌رفتم از این کار دو درس آموختم یکی آن که فهمیدم انبیا برای آنکه صبرشان تقویت شود و زود خشمگین نشوند بیشتر چوپان بودند. خداوند اینان را اینگونه تمرین صبر می‌داد. چرا که باصطلاح ما گوسفند حیوانی زبان نفهم است. البته بعضی انسانها نیز در مقابل خدا همین حالت را دارند، دوم این بود: وقتی نوه ام دستم را می‌گرفت من راه می‌افتادم به عنوان تسلیم با او حرکت می‌کردم تا بتوانم معنی تقلید و گوش به فرمان استاد و معلم رادرک کنم. پس مهمترین دلیل ما برای خواندن دعا و به جا آوردن مناجات و عبادت تسلیم بودن است این دستور و امر ائمه ماست. 
 
برخی گناهان دشمنان رابرمی انگیزد 
 
دریکی از دعاهای روز اول ماه رمضان تاثیرات گناهان را برمی شمارد در فرازی از آن می‌فرماید: “واغفرلی الذنوب الَّتِی تَحْبِسُ غَیْثَ السَّمَاءِ ” معلوم می‌شود یکسری از اعمال ماست که باران را حبس می‌کند درقسمتی دیگراز دعا آمده: “و اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُدِیلُ الْأَعْدَاءَ ” ببخش گناهانی را که دشمنان را بر من می‌انگیزدحالا این دشمن انواع مختلف دارد؛ هوای نفس، شیطان و یا دشمنان بیرونی، بعضا متوجه نیستیم، گاهی درعمل خودمان را از امام صادق علیه السلام بالاتر می دانیم. حضرت تقیه می‌کردند ولی ما تقیه نمی‌کنیم فحش و ناسزا می‌دهیم مسخره می‌کنیم و… ما یفین داریم دشمنان حضرت زهرا سلام الله علیهاچه کسانی هستند. دشمنان اباعبدالله الحسین(ع) چه کسانی هستند. باید در خفا و در دلمان آنهارا لعن کنیم یا مانند آنچه در زیارت عاشورا می‌خوانیم؛ اللهم اللعن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد..علنی کردن این کارها تبعات وهزینه‌های زیادی دارد الان یک عده درشبکه‌های ماهواره ای به آتش تفرقه دامن می‌زنند و با همین شعارها دشمنان را تحریک می‌کنندآنهم در شرایطی که این سایتها و موبایلها بهترین وسیله انتقال تفرقه شدند . 
 
راه استجابت دعا 
 
عثمان ابن سعید نقل می‌کند که شخصی از امام صادق علیه السلام سوال می‌کند:یابن رسول الله! ما بر طبق آیه ” وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ” ( آیه 60 سوره فاطر ) دعا می‌کنیم ولی اجابت نمی‌شود ، آیا خداوند خلف وعده میکند ؟ حضرت فرمودند :نه خدا خلف وعده نمیکند! سوال کرد؛ پس چرا اجابت نمی‌شود ؟ حضرت فرمود: کسی که اوامر الهی را اطاعت کند و سپس از راهش دعا کند مستجاب می‌شود. گفت راه دعا کدام است؟ حضرت فرمود: ابتدا خداوند را حمد کند، بعد نعمتهای الهی را به یاد آورد ، سپس آنها را شکر کند ، بعد بر پیامبر و آلش صلوات بفرستد آنگاه گناهان خود را یاد آوری کند و استغفار از آنها کند بعد دعا کندآنگاه دعایش مستجاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *