حاشیه نگاری کاروان شکوه میثاق ؛جوانان و نوجوانان عاشورایی سراسر کشور

خانه / تازه ها / حاشیه نگاری کاروان شکوه میثاق ؛جوانان و نوجوانان عاشورایی سراسر کشور

حاشیه نگاری کاروان
شکوه میثاق
جوانان و نوجوانان عاشورایی سراسر کشور – 13 و 14 خرداد 94


نقطه صفر
چند سالی بود که دوستان نوجوانان عاشوراییِ تهران زحمت برگزاری برنامه پیاده روی قم ـ جمکران را در ایام میلاد حضرت علی اکبر(علیه السلام) می کشیدند. با توجه به نزدیکی این ایام با نیمه شعبان و همچنین تقارن نیمه شعبان و ایام رحلت حضرت امام خمینی(ره) در 13 و 14 خرداد امسال، با پیشنهاد واحد جوانان و نوجوانان عاشورایی و موافقت ستاد مرکزی هیئت، قرار شد از هیئتهای شهرهای دیگر هم برای شرکت در این برنامه دعوت بشود. نام «شکوه میثاق» برای کاروان انتخاب شد و کارها از اواسط اردیبهشت شروع شد؛ از تهیه و توزیع دعوتنامه نوجوانان عاشورایی بین مدیران هیئتها در همایش قم؛ تا برنامه ریزی برنامه ها و هماهنگی محل اسکان و حرم و جمکران و مداح و تماس با مسئول نوجوانان عاشورایی استانها و…
ثبت نام اینترنتی
دامین ashuraee.ir برای سایت مستقل جوانان و نوجوانان عاشورایی ـ که ان شاءالله امسال راه اندازی می شود ـ ثبت شده بود. تصمیم بر این شد که ثبت نام اردوی «شکوه میثاق» هم بر روی همین آدرس انجام شود. خدا را شکر، با تلاش شبانه روزی بچه ها، سایت حدوداً یک هفته ای آماده شد و به جز یکی دو شهر، اکثر شرکت کنندگان در اردو هم از طریق همین سایت ثبت نام کردند.

الو، اینجا «شکوه میثاق» است!
با این که که شماره تلفنهای مسئولان هیئتهای نوجوانان عاشورایی که در اختیار داشتیم، به روز نبود، با تلاش مضاعف بچه های روابط عمومی اردو، علاوه بر پیامک اطلاع رسانی، با اکثر مسئولان هیئتهای نوجوانان کشور تلفنی تماس گرفتیم و برنامه را توضیح دادیم. البته چالشی که وجود داشت، این بود که ایاب و ذهاب بر عهده خود دوستان بود. اما با این که دوستان شهرهای دور مشکل بیشتری داشتند، بعضی از آنها مثل بچه های خراسان جنوبی، فارس، اهواز و… با شور انقلابی و با علاقه ای که نسبت به امام خمینی داشتند و با همّت و اراده خودشان، وسیله ایاب و ذهاب را تأمین کرده بودند.
یک دوره کار جهادی
با توجه به محدودیت بودجه اردو، مجبور بودیم با صرفه جویی کار جهادی کمبود بودجه را جبران کنیم! مثلاً نمی توانستیم غذا را آماده تهیه کنیم و بچه های تدارکات مجبور بودند وسایل غذا را بخرند و در مسجد بپزند.
بچه های فرهنگی هم همینطور؛ وسایل بسیج و هیئت و… را به خط کردند. در این میان، تلاش بسیجیان پایگاه امیرالمؤمنین(علیه السلام) و خادمین و جوانان و نوجوانان عاشورایی هیئت محبین اهل بیت(علیهم السلام) خیلی چشمگیر بود. یا چون کاورهای آماده با آن قیمتهای بالا نمی توانست نیازمان را تأمین کند، پارچه آن تهیه شد و با نازلترین قیمت توسط تولیدی یکی از دوستان دوخته شد.

خلاصه بچه ها یک دوره کار جهادی شبانه روزی را پشت سر گذاشتند…

آمار و سازماندهی
هرچند مهلت ثبت نام اردو تا 30 اردیبهشت بود و یک بار هم تا 4 خرداد تمدید شد، اما تا روز سه شنبه 12 خرداد، یعنی یک روز قبل از اردو هم لیستها تغییر می کرد! دلیلش هم این بود که خیلی از دوستان داشتند تلاش می کردند با تعامل با هیئت استان و سپاه و… وسیله نقلیه جور کنند و این کار طول می کشید. خلاصه در نهایت حدود 370 نفر از 26 هیئت کشور در اردو ثبت نام کردند.
با توجه به نوع حرکت که راهپیمایی بود و تشبه به پیاده رویهای زمان جنگ با آن سازماندهی و روحیه جهادی به شکوه کاروان می افزود، نیروها از قبل در 2 گردان «اباعبدالله الحسین» و «بقیه الله» سازماندهی شده بودند.
پذیرش و اسکان و پیک گردان!
اسکان از قبل هماهنگ شده بود: مسجد امام صادق(علیه السلام)، شهرک فرهنگیان؛ که هم فضای مناسبی بود و هم نزدیک اتوبان بود و بچه های شهرستانها توی شلوغی نیمه شعبان قم سردرگم نمی شدند. فضاسازی ورودی مسجد با تور استتار و سربند و پلاک و حجله شهدا، حال و هوای خاصی را به محض ورود به اسکان حکمفرما کرده بود.

از شب نیمه شعبان (سه شنبه شب) تا اذان صبح، کم کم بعضی گروهها می رسیدند. بچه های واحد اسکان هم تا صبح بیدار بودند. هر گروهی که می رسید، برای این که در شهر سردرگم نشوند، پیک گردان با موتورسیکلت یا ماشین از ورودی شهر تا اسکان، دوستان را همراهی و راهنمایی می کرد که این مسئله خیلی مورد توجه گروههای شهرستانها قرار گرفته بود.

بقیه هم به تدریج تا ظهر چهارشنبه رسیدند. همین مسئله باعث شده بود که سفره صبحانه چند بار جمع شود و دوباره برای گروه جدید پهن شود!

بعد از صبحانه، تا قبل از جلسه افتتاحیه هم بچه های دهاقان اصفهان که تیم ورزش پهلوانی و زورخانه ای هم داشتند، از فرصت استفاده کردند و برنامه ای اجرا کردند که مورد استقبال و توجه بچه های بقیه شهرستانها قرار گرفته بود.

جلسه افتتاحیه
صبح چهارشنبه، حضور حاج آقا پناهیان در بین بچه ها خیلی تأثیرگذار بود. خلاصه بساط گعده های چند نفری و عکس یادگاری با ایشان حسابی گرم بود و به زور توانستیم ایشان را از دست بچه ها نجات بدهیم و جلسه افتتاحیه را شروع کنیم.

 

ساعت از یازده گذشته بود که حاج آقا صحبتهایشان را با بیان اهمیت شهر قم در آخرالزمان شروع کردند و با بیان روایاتی، از نقش حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و شهر قم و همچنین انقلاب اسلامی ایران در حوادث آخرالزمان گفتند. در ادامه هم نقش مهم هیئتهای رزمندگان و خصوصا نوجوانان عاشورایی را در سربازی امام زمان(عج) تبیین کردند و اهداف این کاروان را به عنوان اولین حرکت کشوری منسجم نوجوانان عاشورایی برای آمادگی انجام وظایف و برنامه های آینده بیان کردند.

در ادامه جلسه نیز حجت الاسلام عسگرلو، توضیحاتی درباره مسابقه کتابخوانی از کتاب «در انتظار ولی اعظم» (آیین انتظار در آیات، روایات و بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب) که در بسته فرهنگی اردو در نظر گرفته شده بود، توضیحاتی بیان کردند و اجمالاً به بیان تفاوت دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب با دیدگاههای دیگر درباره وجود مقدس امام زمان(عج) پرداختند.

در پایان جلسه افتتاحیه، فرماندهان دو گردان، هر کدام نیروها را در 4 گروهان خودشان سازماندهی کردند که برای راهپیمایی عصر در قالب گروهانها آماده بشوند. بسته های فرهنگی (شامل کاور، سربند، کتاب و سؤالات مسابقه کتابخوانی) هم تحویل مسئولان گروهانها شد تا بین بچه ها توزیع کنند.

حرکت به سمت حرم
نماز ظهر را به حاج آقا اقتدا کردیم و سریع سفره ناهار پهن شد.

زیاد فرصت نداشتیم. بعد از استراحتی کوتاه، فرماندهان بچه ها را برای حرکت به سمت حرم به خط کردند.

پرچمهای یامهدی ادرکنی و یا حسین و یازهرا و یا اباالفضل هم بین بچه ها توزیع شد. واقعا صحنه جالبی بود. جنب و جوش بچه ها، با کاورها و سربندهای یک شکل آدم را به یاد فیلمهایی که از شبهای عملیات گردانهای زمان جنگ دیده بودیم، می انداخت.

خلاصه بچه ها مثل گردانهای زمان جنگ از زیر قرآن که حاج آقا عسگرلو دست گرفته بود رد می شدند و هر گروهانی در اتوبوس خودش سوار می شد. حدود ساعت 3 عصر به سمت حرم حرکت کردیم.
همایش شکوه میثاق – حرم مطهر حضرت معصومه(س)
هماهنگی شبستان امام خمینی حرم مطهر برای برنامه ـ به دلیل تراکم بالای برنامه های ایام نیمه شعبان و رحلت حضرت امام ـ خیلی از ما نیرو گرفت. اول هم شبستان نجمه خاتون هماهنگ شده بود، اما به هر شکل، الحمدلله خودِ بی بی کمک کردند و کارها راست و ریست شد. بچه ها بعد از زیارت کوتاهی اطراف ضریح، به شبستان رسیدند. بنرهای دو طرف سن ـ که قبلاً بچه های فرهنگی نصب کرده بودند ـ جلوه خاصی به شبستان بخشیده بود. تمثالهای با ابهت از حضرت امام و حضرت آقا در دو طرف، با جملات عزت مندانه: «انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است»؛ و «ما داعیه محو نظام سلطه را داریم» و در وسط هم پلاکی که روی آن نام برنامه حک شده بود و با طرح پشت کاورها کاملا همخوانی داشت.

برنامه را آقای متوسل که فرمانده گردان «اباعبدالله الحسین» هم بود به عنوان مجری شروع کرد و بعد از قرائت بسیار زیبا و گیرای قاری نوجوان، نوبت به مدیحه سرایی حاج میثم مطیعی و حاج امیر عباسی رسید.

حاج امیر عباسی از قبل با مضامینی که حاج آقا داده بودند، سرودی هم برای کاروان سروده بودند که بین بچه ها تکثیر هم کرده بودیم و همخوانی و هماهنگی در جواب دادن به سرود به همراه تکان دادن پرچمهای سبز و سرخ، جلوه خاصی به مراسم بخشیده بود.

بخش بعدی مراسم حرم هم سخنرانی حاج آقا پناهیان بود. مثل همیشه با بیانی قاطع، از مجاهدت ولی الله الاعظم(عجل الله فرجه الشریف) در ادامه مجاهدت انبیا و بخصوص پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) و ائمه هدی(علیهم السلام) گفتند و با اشاره به آیه «جاء الحق و زهق الباطل» که یکی از شعارهای کاروان هم بود، تأکید کردند: «شکر نعمت ولادت امام زمان(عج)، تلاش برای نابودی باطل و کفر جهانی است.»

piaderavi_nimeshaaban_94 (6)

حاج آقا همچنین هدف از حضور جوانان و نوجوانان عاشورایی را تجدید میثاق با امام زمان(عج)، بلکه با همه اهل بیت(علیهم السلام) در شهر قم، عشّ آل محمد(صلی الله علیه و آله) و سپس با نایب امام زمان اعلام کردند.
ایشان در بیان دیگر اهداف این کاروان، به اعلام آمادگی جوانان و نوجوانان عاشورایی به عنوان ادامه دهندگان راه شهدا و رزمندگان اسلام، برای گرفتن انتقام شهدا و حضور در همه میدانهای جهان اسلام در هر جا که نیاز باشد و به امر رهبر عنوان کردند.

گفتنی است حاج آقای مداحی، مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام کشور و تعدادی از دوستان ستاد مرکزی نیز از برنامه حرم، تا پایان پیاده روی به سمت جمکران کاروان را همراهی کردند که همین امر، باعث ایجاد روحیه مضاعف در بین بچه ها شده بود.

و اما… پیاده روی حرم تا جمکران
بعد از مراسم حرم، به اصلی ترین قسمت برنامه یعنی پیاده روی حرم تا جمکران رسیدیم. حرکت به دنبال عَلَم های «یالثارات الحسین» و «یابن حیدر یا اباالفضل» در خیابان ارم و چهار راه شهدا و میدان روح الله تا بلوار پیامبر اعظم(ص) و بعد مسیر حدود 5 کیلومتری بلوار پیامبر اعظم تا مسجد مقدس جمکران.
جلوه کاروان با آن نظم خاص، کاور و سربندهای همشکل، پرچمهای یاحسین و یامهدی ادرکنی و… در دست و روحیه های عالی و قبراق، چشم هر بیننده ای را خیره می کرد.

piaderavi_nimeshaaban_94 (8)
با اینکه طبق تجربه های قبل، دیده بودیم که معمولاً در راهپیمایی ها بین جمعیت فاصله می افتد، اما بچه ها با شور و اشتیاق قابل تحسین، از هم سبقت می گرفتند. حتی نزدیکی های جمکران که رسیدیم، کنترل جمعیت که از صف خارج نشوند، برای خودش کاری شده‏بود!

علاوه بر ماشین صوتی که آماده کرده بودیم، ماشین صوت تهران هم که دوستان ستاد مرکزی تهران آماده کرده بودند و به قم آورده بودند، کیفیت صدا را دو چندان کرده بود. کار بچه های صوت در پخش قطعه های جذاب و حماسی که به تناوب پخش می شد و در بین آن هم متن های گوش نواز و شعارهای حماسی که خوانده می شد، حال و هوای خاصی به کاروان بخشیده بود. متن ها را یکی از جوانان عاشورایی هیئت محبین اهل بیت(علیهم السلام) که در رادیو معارف هم نویسندگی می کند به زیبایی نوشته بود و یکی از مداحان جوان هیئت این جملات زیبا را با صدای بسیار گرم و گیرا می خواند.

همین که خود حاج آقا پناهیان پا به پای بچه ها تمام مسیر را پیاده طی کردند و در جاهایی از مسیر هم خودشان میکروفن را در اختیار می گرفتند، برای بچه ها خیلی جالب بود و انرژی مضاعفی به آنها تزریق می کرد.
بچه های تدارکات هم سنگ تمام گذاشته بودند. به طور مرتب و فاصله به فاصله، آب خنک و تغذیه را کنار کاروان می رساندند و علاوه بر دوستان کاروان، به مردم دیگری هم که در آن هوای گرم خردادماه قم به سمت جمکران درحال پیاده روی بودند، خدمت رسانی می‏کردند.

خدا هم خیلی کمک کرد. قبل از برنامه آفتاب خیلی داغ شده بود، اما بچه هایی که در کاروان بودند، دیدند که در طول پیاده روی چه ابرهای به موقعی توی آسمان پیدا شدند و نگذاشتند گرمای آفتاب بچه ها را اذیت کند! خلاصه بعد از حدود 2 ساعت ـ که نفهمیدیم چطور گذشت! ـ حدود غروب بود که به جمکران رسیدیم.

مسجد جمکران ـ شبستان کربلا
از قبل، شبستان کربلای مسجد جمکران را برای استقرار کاروان هماهنگ کرده بودیم. همه که رسیدند، حاج آقا دقایقی کوتاه به صورت درد دل با امام زمان(عج) صحبت کردند. این که ما فقط یکی دو ساعت در بیابان پیاده روی کردیم، اما آقای ما سالهاست که بیابان نشین است… بعد هم در پیاده روی ما، قدم به قدم آب بود، ایستگاههای صلواتی بود تا به شبستان «کربلا» رسیدیم، اما کاروانی هم بود که جز با تازیانه از اهل کاروان پذیرایی نمی شد… بعد از یک روضه مختصر و قول و قرارهایی که با آقا و مولایمان گذاشتیم، قرار برگشت، بعد از نماز مغرب و عشا در همان شبستان کربلا اعلام شد.

بعد از نماز هم بچه های برنامه «در شهر» صدا و سیمای قم که از قبل با آنها هماهنگ شده بود، به شبستان کربلا آمدند و گزارشی از کاروان گرفتند. قرار شد فیلمهای بقیه قسمتهای برنامه را هم بهشان برسانیم که خلاصه ای از کل برنامه های کاروان را در برنامه شان بیاورند. (این برنامه روز شنبه 16 خرداد از شبکه استانی قم پخش شد.)

آخر سر هم بعد از عکس دسته جمعی همه اعضای کاروان در جمکران، با اتوبوسها برگشتیم اسکان. باید سریع شام را می خوردیم و استراحت می کردیم؛ چون بلافاصله بعد از اذان صبح باید برای اجرای برنامه پایانی کاروان، حرکت می کردیم به سمت مرقد امام.

تجدید میثاق با امام خمینی؛ تجدید عهد با امام خامنه ای
با نوای دلنشین اذان صبح، جنب و جوش و ولوله به فضای مسجد امام صادق(ع) برگشت. بعد از نماز صبح، گروهانها بسته های تدارکاتی صبحانه و ناهارشان را تحویل گرفتند و حرکت کردند. چون قرار بود راهپیمایی به سمت حرم مطهر امام خمینی(ره) را از عوارضی تهران شروع کنیم و طبق سنت هر ساله ستاد ارتحال امام، اتوبوسها و مینی بوسهای سایر استانها (بجز قم) در پارکینگهای دورتر از عوارضی استقرار داده می شوند، از قبل با هماهنگی سپاه علی بن ابیطالب(ع) به تعداد اتوبوسها و مینی بوسهایی که از شهرستانهای دیگر آمده بودند هم مجوز عبور «استان قم» گرفته شده بود.
حدود ساعت 7 صبح، حرکت کاروان باشکوه راهپیمایی از عوارضی تهران به سمت حرم مطهر امام خمینی(قدس سره) شروع شد.

یکی از مداحان جوان هیئت محبین اهل بیت(علیهم السلام) حمیدرضا طلوعی بالای ماشین صوت، نوای سینه زنی را می‏دادند: «یا حجت الله سلامٌ علیک؛ مولا روح الله سلامٌ علیک…»

و بعد هم خود حاج آقا پناهیان ضمن تأکید بر مواضع حضرت امام و قرائت بخشی از سخنان ایشان، شعارهای تکمیلی را سر می دادند و بچه ها با شور و قدرت تمام شعارها را تکرار می‏کردند:

«اماما، اماما، قسم به روح پاکت، راهت ادامه دارد»؛
« ولایت فقیه رکن دین است/ حافظ ملک و امر مسلمین است»
«مرگ بر آمریکا»/ «مرگ بر اسرائیل»/ «مرگ بر انگلیس»/ «مرگ بر آل سعود»/ «مرگ بر منافق»
« نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا»
«باور به انزوای اقتصادی، خدشه به استقلال این کشور است/ روحیه ایمانی و جهادی، توقع ملت و هم رهبر است»

IMG-20150606-WA0015

در انتهای مسیر هم ضمن خداحافظی از بچه های شهرستانها، به اتفاق اعضای کاروان، از بیانات خلف صالح حضرت امام(ره) و نایب امام زمان(عج) در حرم مطهر حظّ کامل را بردیم که از خطر «تحریف امام» تحذیر دادند و بر لزوم شناختن و شناساندن خطوط اصلی منظومه فکری حضرت امام تأکید کردند.

سخنان رهبرمان که تمام شد، از طرفی خدا را شکر می کردیم که بار بزرگ این کاروان را در حدّ توانمان با موفقیت بر زمین گذاشته ایم؛ و از طرفی هم بار سنگین مسئولیتی که اماممان بر دوشمان گذاشته بود را حس می کردیم…

نقطه پایان
در کل، با توجه به اینکه اردو دقیقاً در ایام امتحانات مدارس و دانشگاهها برگزار می شد، استقبال جوانان و نوجوانان عاشورایی از بیش از 20 هیئت کشور چشمگیر و قابل تقدیر بود.
گفتنی است از شهرهای تهران، سرایان خراسان جنوبی، دهاقان اصفهان، غرب اصفهان و جنوب اصفهان هر کدام یک اتوبوس و از شهرهای سبزوار خراسان رضوی، جرقویه اصفهان، بافق یزد، استان گلستان(کلاله، گنبد کاووس و گالیکش) و اهواز خوزستان هم یک مینی بوس از جوانان و نوجوانان عاشورایی در اردو شرکت کرده بودند.
از شهرهای ایجرود زنجان، زرقان فارس، فسا فارس، کمالشهر البرز، آران و بیدگل و چالدران آذربایجان غربی هم بین 3 تا 13 نفر و از شهرهای اردکان یزد، محمدشهر البرز، قروه همدان و ملارد تهران هم فقط 1 نفر در اردو شرکت کردند. از جوانان و نوجوانان عاشورایی استان قم هم تعداد قابل توجهی در برنامه ها شرکت داشتند.
در پایان برنامه ها، بالاترین امتیاز را جوانان و نوجوانان عاشورایی از شهرهای چالدران، آران و بیدگل و غرب اصفهان با نظم و فعالیت قابل تقدیرشان کسب کردند و همچنین پایین ترین امتیاز را نیز دوستان اهواز کسب کردند. (که با وجود سختیهای زیادی که در طی مسیر تحمل کرده بودند؛ در هیچ یک از برنامه های اصلی کاروان اعم از همایش شکوه میثاق در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، پیاده روی حرم به سمت جمکران و پیاده روی به سمت حرم امام خمینی(ره) حضور نداشتند!)
در پایان و از همین جا، از تمام دوستان شرکت کننده در کاروان نیز درخواست می کنیم دلنوشته ها، مطالب و عکسهای خود و همچنین انتقادات و نظرات خود را درباره کاروان شکوه میثاق، به ایمیل: ashuraee@gmail.com و یا شماره فکس: 02189778477 ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *