حال و هوای انتظار زیر پوست شهر؛ ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف افراد پای کار می خواهد

خانه / پیشنهاد ویژه / حال و هوای انتظار زیر پوست شهر؛ ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف افراد پای کار می خواهد

منتظری که فکر می کند مسئولیتی در قبال دین ندارد و مشکلات و معضلات با ظهور توسط امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و ۳۱۳ یار حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف مرتفع خواهد شد، کارآمدی دین را زیر سوال می برد. کنار گذاشتن نگاه عامیانه لازمه نشر و ترویج گفتمان انتظار است.

به نقل از خبرگزاری شبستان؛ به اذعان کارشناسان و شواهد موجود در فضای جامعه، توجه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تلاش برای تسریع در امر فرج ایشان این روزها در سبک زندگی مردم به دعای «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» خلاصه شده است و جالب آنکه در این دعاها نیز هر کدام به دنبال رفع مشکلات و کسب حاجات خود هستیم که نشان از انتظار عامیانه ما دارد؛ از این رو، به منظور بررسی علل مردمی این نقیصه سراغ خود آنها و نیز یک کارشناس مهدوی رفته ایم تا چرایی این نقص جامعه منتظر و مدعی زمینه سازی ظهور را بررسی کنیم که در ادامه بخش نخست آن به حضورتان تقدیم می شود:

اخبار مرتبط با ظهور در رسانه های کمرنگ است

زهرا میرزاثمری، خبرنگار و فعال رسانه ای درباره پیگیری موضوعات مهدوی در رسانه ها و یا فضای مجازی، گفت: متاسفانه، در فضای مجازی و رسانه‌های جمعی، اخباری مرتبط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مشاهده نکرده‌ام اما اگر باشد استقبال می‌کنم.

این فعال رسانه ای ادامه داد: اخبار مرتبط با علائم ظهور و یا اخباری که رویدادی از شرایط کنونی را نشانه نزدیک بودن ظهور است، پیگری می کنم، خصوصا در رسانه ملی نیز به برنامه هایی که در آن کارشناسان دینی در این خصوص صحبت کنند، علاقه مند هستم و حتما دنبال می کنم.

ظهور افراد پای کار می خواهد

علیرضا پولاد، مداح اهل بیت علیه السلام نیز درباره استفاده از ظرفیت های مداحی برای تبلیغ و ترویج مهدویت، بیان کرد: ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف همان طور كه در زیارت آل ياسين مي خوانيم «وَ الْوَعْدَ وَ الْوَعيدَ بِهِما حَقٌّ»، ظهور امری حتمي است اما برای نزديك تر كردن اين امر بايد تلاش هايي از سوي افراد جامعه هم انجام شود؛ يكي از مهمترين اين موارد، شناختن و شناساندن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، البته اين كار از زمان حبوط آدم آغاز شده است.

وی ادامه داد: در قرآن هم برای معرفی و شناساندن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف آياتي وجود دارد، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیه السلام بعد از ايشان نيز در این امر پيشقدم بوده اند، هر چند ما نشانه های معرفي و شناساندن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را از قبل از قرآن و نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در انجيل و تورات نيز مي توانيم مشاهده كنيم.

پولاد اضافه کرد: يكي ديگر از كارهايي كه شيعيان بايد در هنگام غيبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برای نزديك شدن ظهور انجام دهند، دعا برای سلامتي و دور بودن وجود مبارك آن حضرتعجل الله تعالی فرجه الشریف از شر انس و جن است؛ لذا باید به عنوان منتظر هم برای سلامتی حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف دعا کنیم و هم برای دور شدن بلایا از وجود مطهرشان صدقه بدهیم.

اخبار مرتبط با مهدویت در فضای مجازی

این مداح اهل بیت علیه السلام در پاسخ به این سوال که آیا در رسانه ها و فضای مجازی اخبار مرتبط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را مطالعه می کند، تصریح کرد: من با توجه به فعاليت كاري ام و مرتبط بودن فضای كارم با اهل بيت علیه السلام معمولا اخبار و مقاله هاي مرتبط با ائمه علیه السلام و به ويژه امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را دنبال مي كنم و در چند كانال و گروه سبك زندگي مهدوی هم عضو ام و از مطالب آن بهره مي برم.

تطبیق گرایی حوادث با علائم ظهور!!

رضا فرجی، از کسبه های اهل تهران نیز در پاسخ به این سوال که آیا اخبار مرتبط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را در رسانه های و فضای مجازی دنبال می کند، گفت: اخبار بسیاری در این زمینه رواج ندارد، بیشتر اخبار مربوط به سیاست و اقتصاد است اما گاهی خبرهایی مانند اینکه زلزله های اخیر کشور نشانه ظهور است و یا مرگ پادشاه عربستان نشانه نزدیک بودن ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف است، را دیدم که بسیار هم برایم جذاب بود زیرا دوست دارم که ظهور ایشان فرا برسد لذا اخبار مرتبط با نزدیک شدن ظهور و یا علائم را پیگیری می کنم.

معرفی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به جهان؛ مهمترین وظیفه منتظران

سجاد شاکری، شاعر و مداح اهل بیت علیه السلام هم درباره نگاه خود به زمینه سازی برای ظهور بیان کرد: در حتمی بودن ظهور تردیدی نیست، اما آیا ما به این امر یقین پیدا کرده ایم یا صرفا تحت تاثیر عوامل محیطی به این امر اذعان داریم؟ آیا ما می توانیم حتمی بودن این امر را برای سایر اهل کتاب اثبات کنیم؟ یکی از مهمترین وظایف ما کسب یقین در خصوص این اتفاق عظیم جهانی و معرفی آن به دنیاست که آن نیز حاصل نمی شود مگر با مطالعه و مجالست با علماء ربانی.

وی اضافه کرد: کسب معرفت نسبت به حضرت صاحب عجل الله تعالی فرجه الشریف و عقاید تشیع از مهمترین وظایف ما برای زمینه سازی ظهور است، زمینه سازی ذهنی برای خود و همه مردم دنیا از مهمترین عوامل زمینه ساز ظهور است.

شاکری تاکید کرد: در کنار تمام اعمالی که باید برای زمینه سازی ظهور انجام داد، یکی از توصیه ها جهت تعجیل ظهور دعاست که در احادیث متواتر به این امر اشاره شده است، یکی از دغدغه های بنده به عنوان یک ذاکر و روضه خوان، قرائت دعای سلامتی حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف در ابتدای مداحی و دعای فرج در تعقیبات نماز است، منتها استجابت دعایی که با عمل همگام نباشد، بعید به نظر می رسد.

ترویج گفتمان انتظار نیازمند اصلاح نگاه هاست!

براساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حسن عبادی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت نیز در گفت وگو با خبرنگار مهدویت با اشاره به آثار سوء مشروط کردن همه اعمال مصلحانه به عصر ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، اظهار کرد: اولین اثر منفی این نگاه غلط و گزاره که «ان شاء الله امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور و مشکلات را برطرف می کند» آن است که فرهنگ اصیل انتظار اشاعه و ترویج پیدا نمی کند، زیرا به خرافات و خیال پردازی محکوم خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای نشر و ترویج گفتمان انتظار در جامعه و حتی دیگر کشورها باید نگاه عامیانه را کنار نهاد و نگاهی عالمانه و با معرفت به موضوع انتظار داشت تا بتوان این باور اصیل را در دنیای عقلانی امروز ترویج کرد.

ایجاد انحراف در موضوع مهدویت، دومین اثر منفی

عبادی دومین اثر سوء این نگاه عامیانه به انتظار را ایجاد انحراف در موضوع مهدویت و زمینه ساز سوءاستفاده دشمنان دانست و تصریح کرد: گاها در اخبار مشاهده می کنیم که برخی با ظاهرسازی، خود را به عنوان منجی معرفی می کنند و به عنوان مدعیان دروغین در جامعه مطرح می شوند که بروز این انحراف ها نیز ناشی از نگاه عامیانه به موضوع مهدویت است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه تمرکز صرف روی ارتباط عاطفی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف موجب بروز چنین انحراف هایی می شود، گفت: اگر یک منتظر تنها به دعا خواندن بسنده کند، مسیر برای ظهور حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف هموار نخواهد شد و این رویکرد نیز خود یک انحراف در موضوع مهدویت است.

بی مسئولیتی در قبال دین، خروجی نگاه عامیانه به انتظار

وی با بیان اینکه اثر سوء دیگر این نگاه، آن است که برخی هیچ مسئولیتی برای خود قائل نیستند، تاکید کرد: اینها بر این باورند زمانی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با ظهور خود مشکلات را برطرف می کنند، پس نیاز نیست ما کاری برای دین انجام دهیم؛ این در حالی است که یک منتظر تنها نباید سرگرم زندگی عادی خود باشد و با یادآوری غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، آهی بکشد و دعا کند ان شاء الله حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند بلکه باید انتظار در زندگی فرد منتظر، تحولاتی اساسی ایجاد کند.

عبادی بدترین اثر منفی این نگاه عامیانه به انتظار را عدم عاقبت به خیری منتظران دانست، گفت: فردی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  را با این نگاه و تصور شناخته و بر این باور است که ایشان با ظهور خود مشکلات شخصی ما را برطرف می کند، بیماران ما را شفا می دهند یا امکانات دنیایی برای افراد فراهم می کنند، زمانی که ظهور ایشان را درک کند و رفتار امام عجل الله تعالی فرجه الشریف را متفاوت با تصور خیالی و موهوم خود ببیند، به مخالف امام عجل الله تعالی فرجه الشریف تبدیل می شود و حتی در روایات داریم که برخی در زمان ظهور، زمانی که دستورات امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را مخالف با نظرات شخصی خود می بینند، منکر منجی بودن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف می شوند و حتی می گویند شما نمی توانی فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باشی!

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه اساس کارآمدی دین و اعتقادات ما با نگاه عامیانه به انتظار زیر سوال خواهد رفت، گفت: فردی که فکر می کند مسئولیتی در قبال دین ندارد و مشکلات و معضلات با ظهور توسط امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و 313 یار حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف مرتفع خواهد شد، کارآمدی دین را زیر سوال برده و ممکن است برخی از دشمنان بگویند، ببینید دین خدا کارساز نبود و پیامبران و امامان علیهم السلام نتوانستند، مردم را زیر پرچم توحید و ایمان به خدا جمع و حکومت ماندگاری ایجاد کنند و در نهایت نیز خداوند با معجزه امور را اصلاح کرد.

وی اضافه کرد: این نگاه عامیانه تمام زحمات مسلمانان، شیعیان، مراجع تقلید و … در طول سال های غیبت را زیر سوال می برد و اثر نامطلوب دارد، لذا راهکار گفتمان سازی انتظار در جامعه، ترویج نگاه عالمانه و توام با معرفت به ظهور است و افرادی که دارای تریبون در جامعه هستند باید به اصلاح نگاه عامیانه مردم به انتظار بپردازند و وظایف و تکالیف منتظران را به آنان گوشزد کنند.

احکام سیاسی و اجتماعی برای مسلمانان

عبادی ادامه داد: امام خمینی رحمة الله علیه در کتاب «ولایت فقیه» خود می فرمایند: «از غیبت صغری تاکنون که بیش از هزار سال می گذرد، و ممکن است صد هزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضا کند که حضرت [ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف]تشریف بیاورد، اما آیا در طول این مدت مدید، احکام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود، و هر که هر کاری خواست بکند؟»؛ بنابر این، بسیاری از احکام اسلام، احکام سیاسی و اجتماعی است که نشان دهنده وظایف مسلمانان در این عرصه است و اگر خود را جزء منتظران می دانیم باید برای ظهور زمینه سازی کنیم.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه براساس روایات، زمینه سازان یا «الممهدون» کسانی هستند که زمینه را برای ظهور فراهم می کنند و در برخی رویات ذکر شده که مردمانی از شرق هستند، گفت: براساس این روایات، این مردمان با قیام خود، زمینه ظهور را فراهم می کنند اما این روایات به این معنا نیست که دیگران هیچ وظیفه و نقشی ندارند بلکه تمام مومنان می توانند و باید زمینه ساز ظهور باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار مومنان زمینه ساز باید دولت زمینه ساز هم داشته باشیم و دولت جمهوری اسلامی نیز باید این زمینه را ایجاد کند تا خود، کارمندان و … نگاه عالمانه و براساس معرفت به انتظار را در جامعه نشر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *