حجاب؛ صدفی بر گوهر وجود

خانه / پیروان عترت / حجاب؛ صدفی بر گوهر وجود

قرآن کریم به خانم ها سفارش سه نوع حجاب را می کند. چرایش را حالا می گوییم. برای کرامت و ارزش زن است.

سه مدل حجاب سوره نور و احزاب بیان کرده است. فقط حجاب به لباس نیست.

۱- حجاب لباسی و پوششی

۲- حجاب گفتاری: بعضی خانم ها چادری و محجبه هستند. ولی حجاب گفتاری ندارند.

۳- حجاب رفتاری و برخوردی

۱حجاب پوششی:

دو آیه در قرآن می فرماید: ۱- به خانم ها در سوره نسا می فرماید: خمار بپوشید. خمار یعنی روسری بلند. زن های عرب جاهلیت یک روسری هایی می پوشیدند و می انداختند پشت گوششون و گره می زدند. سینه و گردن و زینت ها همه پیدا بود. الان بعضی از روسری ها را نمی شود گره زد. انقدر کوچک هستند که ثل شال فقط روی سر را می پوشانند و همه بدن پیداست. اما آن روسری ها بلند بود و از پشت سر می انداختند روی کمرشان و هیچ چیز روسری نمی آمد جلوی سینه و پیدا بود و در خیابان می رفتند و جوان ها اذیتشان می کردند. آیه نازل شد: با استحکام روسری بلند را بر روی سینه ببندید( دلیل بر اینکه سر و مو کاملا پوشیده باشد. خطاب این آیات به زنان پیغمبر است ولی خصوصیت ندارد و احکام برای همه است.

۲- در آیه دیگر( ۵۹ احزاب) می فرماید: ای پیغمبر به زنانت و دخترانت و زن های مردم بگو وقتی از خانه بیرون می آیید جلابیب بپوشید. جلابیب یعنی لباس بلند و گشاد. یک لباسی که غیر از روسری تمام بدن را بپوشاند و برجستگی های بدن پیدا نباشد. به این جلباب می گویند. اول می گوید خمار و بعد می گوید جلابیب پوشش باشد و نازک نباشد. این لباس باعث می شود زن ها شناخته شود و بفهمند این زن مسلمان و آزاده و با حریم است و بدکاره نیست. یک وقتی اسما خواهر عایشه آمد پیش پیغمبر(خواهر زن به داماد نامحرم است. اما بعضی ازواج می کنند خواهر زن بدون حجاب جلوی داماد می آید و می خندد. ولی خواهر زن نامحرم است) اسماخواهرزن پیغمبر با لباس نازک آمد نزد پیغمبر. تا وارد شد پیغبر روی خود را برگرداند و فرمودند که برو و لباس کلفت بپوش و فرمودند نمی دانید فقط می شود به کف و صورت زن نامحرم نگاه کرد؟ اگر از روی شهوت باشد که حرام است. اما به طور عادی در خانه، اداره، مهمانی صورت و کف لازم نیست پوشیده باشد. حدیث داریم هر کسی لباسش نازک باشد دین اش نازک می شود. کسی چادر نازک بپوشد و شلوار تنگ بلوز کوتاه است. این مثل عدم است. پوشش های عریان است و پیغمبر فرمودند: دو گروه اهل آتش هستند. پوشش های عریان. حضرت از کنار قبرستان بقیع رد می شد یک خانم آمد سوار مرکب بود. یک دفعه پای مرکب خانم رفت درون یک چاله.محکم افتاد زمین. پیغمبر صورت خودش را برگرداند. اولا یک ادب یک خانم چادرش افتاد صورت خود را برگردانید و نگاه نکنید. زن شلوار گشاد پاش بود. یکی گفت حضرت شلوار گشاد پایشان است. حضرت لبخندی زد و فرمود: بر خانم ها باد شلوار های پوشش دار. بعضی شلوارها محرک است  و باعث کشش نامحرم می شود.

حجاب پوششی در همه دین ها است.در دین مسیح مادر عیسی محجبه بوده است. از روزی که آدم از بهشت بیرون آمد قرآن می فرماید: اولین کاری که کردن خودشان را با ورق درخت پوشاندند. حجاب با حیات بشر بوده. حجاب در همه ادیان است.

پس حجاب پوششی کاپشن و شلوارها، مانتوهای کوتاه و شلوارهای تنگ نیست. حجاب دینی خمار و جلابیب است.

۲حجاب گفتاری:

 خانم ها دو مدل می توانند با تلفن و نامحرم حرف بزنند.

 یک: گفتار خضوع و با ناز و عشوه.

 دو: گفتار معمولی و عادی که محرک نباشد.

در قرآن کریم به زنان پیغمبر می فرمایید: صداهای خود را نازک نکنید. با نزول این آیه بعضی دست در دهان می کردند تا صدایشان خشن شود. آیه گفت این کارها را نکنید و افراط و تفریط خوب نیست. الان برادرشوهر خانه می آیید یا تلفن می زند و می خواهید با او صحبت کنید یک طوری حرف نزنید که متوجه نشود. عادی حرف بزنید. محرک نباشد. چقدر گفتار ها باعث فساد و کشش نامحرم به سوی خانم ها شده است. سرکلاس درس، در برخوردها، گفتگوها، رفت و آمدهای فامیلی این ها همه حجاب گفتاری است.

۳حجاب رفتاری:

 مرحوم شهید مطهری یک کتابی دارد به نام حجاب. در این کتاب یک جمله قشنگی دارد. ایشان می نویسد رفتارها زبان دارند. شما یکی دیدن شما می آیید به او می گویید دیشب نخوابیدی؟ می گوید مگه من حرف زدم؟ میگه قیافه ات داد می زنه. از این چشم های باد کرده و خستگی معلوم دیشب نخوابیدی. پسرت رفته مدرسه کارنامه بگیره. همچین در می زنه و در رو هنوز باز نکردید می گید بچه قبول شده. میگه مگه گفت. بهش می گید از در زدنش و کفش کندن و دوییدن و قیافه معلومه که قبول شده. شهید مطهری می گویند: رفتارها زبان دارند. وقتی می گویید از چشم هات معلومه دروغ می گی و آدم دروغ گو چشم هایش داد می زند. از قیافه معلومه که ترسیدی. این ها همه رفتار هستند. گاهی با گوشه چشمت کسی را مسخره می کنی. تمسخر می کنی با حرکتت.

شهید مطهری می گوید: بعضی از خانم ها رفتارشان داد می زند که نامحرم بیا به سوی من. بیا با من رفیق شو و دلت با من باشد. میگه: بیابیابیا…. این رفتار بعضی از خانم ها است.حرف نمی زند. اما تیپ اش می گوید بیا. ماشین من را سوار کن.

بعضی از رفتارها فریاد می زند. میگه حق نداری به من نگاه کنی. خجالت بکش. چشمت را ببند و غیرت داشته باش.

آیه دیگه می گوید: پاهایتان را محرک زمین نکوبید. می گوید خانم وقتی راه می روی یک جوری راه نرو که نامحرم تحریک شود. پس راه رفتن و تبرج و خود را نمایان کردن. خانم هایی را می شناسیم که چهار یا شش یا هشت سال قم زندگیشان بوده اما دانشگاهش مشهد، ایلام، ارومیه، بندرعباس. یک بار نامحرم به خودش اجازه نداده که به او نگاه کند. برای اینکه تیپش می گوید نیا و من برای همسرم هستم. من غیور هستم. این تیپ اجازه نمی دهد.

اگر یک خانمی حجاب پوششی، رفتاری، گفتاری داشت این یک ارزش است.

  • گفتاری از حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی

 

انتهای مطلب/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *