حجاب نماد مبارزه ی زن مسلمان

خانه / پیروان عترت / حجاب نماد مبارزه ی زن مسلمان

عملکرد زنان، به خصوص زنان مسلمان در جهان، گویای آن است که امروزه حجاب نه تنها به عنوان پوششی منتسب به یک مکتب فکری و مذهبی در نظام بین الملل نمود دارد، بلکه نشانه ی نوعی بینش جهت نشان دادن اختیار فردی زنانی است که به سادگی آزادی و انتخاب خود را به دست دیگران نمی دهند.

امروزه حجاب نمادی از یک مبارزه است، مبارزه ی انتخاب زنان آزادی خواه جهان با نظام سلطه ی جهانی. طی سال های اخیر رسانه های غربی سعی در نشان دادن چهره ی زنان مسلمان و حجابشان به عنوان موجوداتی بدبخت و اسیر توتم ها و سنّت های کهنه بوده اند که ناامیدانه چشم به جهان متمدن دارند تا جنبش های رهایی بخش زنان، برای آنان آزادی را به ارمغان آورند!

غرب سرگرم ظرافت بخشی هرچه بیشتر به این گونه هجمه های فرهنگی، علیه حجاب زن مسلمان در کشورهای اسلامی و بدنبال القاء تصورات قالبی درباره ی حجاب از جمله نقض حقوق و آزادی زنان بود، که ناگهان موج حجاب خواهی از قلب اروپا و از سوی زنان و دختران تازه مسلمان سر برآورد.

به نظر می رسد موج اسلام خواهی و در پی آن حجاب خواهی در غرب، قبل از آنکه نیازمند تحلیل از منظر جامعه شناسی باشد، نیازمند تحلیلی روان شناختی است.

« اسلام خواهی » در غرب پیش از آنکه یک جریان اجتماعی باشد، یک خواهش و نیاز عمومی است. خلاف تمام تبلیغات دنیای غرب درباره تعاریف گوناگون از نقض حقوق و آزادی، زنان مسلمان غرب، حجاب را برای خود پیش از آنکه یک تکلیف بدانند، یک حق میدانند.

همچنانکه انسان نیازمند محیط باز اجتماعی و آزادی اجتماعی برای رشد و تکامل است، روح او نیز نیازمند آزادی از تعلقات و شهوات برای حرکت و تکامل است. عفت و پاکدامنی از جمله نیازهای اساسی روح انسان هاست تا بوسیله ی آن فرد و جامعه، با آزادی از بند شهوات، مسیر رشد و کمال را بپیمایند، همین طور صیانت عفت از طریق پوشش و حجاب، نیازی است اساسی و از این رو یک حقّ.

تصویب قانون منع حجاب در فرانسه و آلمان اولین اعلام و اعتراف رسمی دولت مردان اروپا در به چالش کشیده شدن پایه های فرهنگی تمدّن سرمایه داری، توسط اسلام است. تصویب این قانون، آغاز یک چرخه ی جدید از تحولات عمیق فرهنگی – اجتماعی در اروپا است.

در فرانسه منع حجاب نه تنها محدود به مدارس نشد، بلکه محدود به تمامیِ کشور فرانسه نیز نماند. منع حجاب در فرانسه سرآغاز یک حرکت علنی و رسمی علیه رشد و گسترش اسلام در غرب بود.

یکی از مقامات رسمی دولت این کشور در مصاحبه با خبرگزاری BBC درباره ی علّت تصویب قانون منع حجاب می گوید:

« این وسیله ای است برای دفاع از فرانسه و اروپا در برابر گسترش اسلام. »

به عقیده ی کارشناسانی که به موضوع گرویدن زنان اروپایی به اسلام و دلایل آنان برای اینکار با رعایت تمامی احکام اسلام از جمله داشتن حجاب پرداخته اند، آنرا در واقع واکنشی نسبت به امور نامعلوم و تردید های اخلاقی جامعه ی غربی میدانند. زنان مسلمان دوست دارند حس تعلّق، مراقبت، حمایت و سهیم بودن در امور را داشته باشند و تمامی این ها را اسلام به آنان پیشکش میکند.

بر اساس تحقیقی که از زنان تازه مسلمان هلندی انجام شده است، ارائه ایده ی محض و معیّن از زن بودن و مرد بودن از سوی اسلام باعث جذب افراد شده و علاوه بر این اسلام، جایگاه بیشتری برای خانواده و ایفای نقش مادری قایل است و به زنان همچون اهداف جنسی نمی نگرد.

حجاب بانوان مسلمان، نمادی از یک حرکت خروشان است که با طی مرزهای جغرافیایی، ریشه های خود را به سرتاسر جهان می گستراند و نمادی از انتخاب زنان حق جو و آزاده به شمار می رود.

بر اساس آنچه بیان شد؛ علی رغم تلاش جهت سرکوب موج اسلام خواهی و حجاب خواهی، هر روز بیش از پیش، حجاب به نماد هویت زنان مسلمان در غرب تبدیل میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *