حجاب و آثار آن در ابعاد گوناگون

خانه / پیروان عترت / حجاب و آثار آن در ابعاد گوناگون

موضوع این مقاله آثار حجاب می باشد. لذا از نظرات اندیشمندان کمک گرفتم و آثار حجاب را در ابعاد فردی، فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، روحی – روانی، اقتصادی و امنیت زنان مورد مطالعه قرار دادم. بسیاری جوانان ما امروز از آثار حجاب سوال می کنند. شاید هم یکی از علل بد حجابی در جامعه ما این باشد که زنان و دختران جامعه کاملا با فلسفه حجاب آشنا نباشند. پس جا دارد که به عنوان یک مسلمان با فلسفه و آثار حجاب بیشتر آشنا شویم.

hijab poster -

  • آثار روحی و روانی :

باعث ایمنی وسلامت نیمی از افراد جامعه از مبتلا شدن به بیماریهای روانی خواهد شد .- آمار وحشتناک خودکشی درغرب نشانگر میزان اختلالات روانی موجود در غرب است. درفرانسه سالانه 35 هزار نفر دست به خودکشی می زنند وطبق آمار یونسکو درهردقیقه یک نفر در آمریکا درصدد خود کشی برمی آید.پس به نمایش گذاشتن اندام و زیورهای خویش در زنان نه تنها علامت بیماری روانی است بلکه بیماری زا بوده است وامراض روانی ایجاد خواهد کرد.از طرفی بی حجاب باعث ایجاد هیجانهای شدید درمیان مردان مخصوصا جوانان می شود. چراکه غریزه ی جنسی نیرومندترین غریزه درفرداست که با عشوه گری وآرایش وبرهنگی زنان این غریزه شعله ورتر گریده وباعث بیماریهای های عصبی وامراض روانی می شود.(1)

با عشوه گری زنان این غریزه در مردان شعله ورترمی شود. جوانان باید یا دست به فساد وعیاشی یا با تخیل با حالت افسرده وپریشان زندگی بیمار گونه خود را ادامه داده آرامش خود وخانواده رابرهم زنند. یکی از کارشناسان در این زمینه می گوید:

دوستانه می گویم که در تمام کلینک هایی که با پسران جوان مبتلا به استمنا ، ارتباط غلط ، خودکشی کرده ، فراریهاو.. صحبت کرده ام متوجه شدم همه ریشه از تحریکهای جنسی توسط دختران بی بندوبار درجامعه گرفته است. روزی هزاران نامه دریافت می کنم که حکایت از روان پریشی مردان جوان دارد که با دیدن فلان شکل حضورزنان درجامعه به این روز افتاده اند.(2)

  • آرامش روحی و روانی :

زنی که دیده نشود مورد طمع قرار نمی گیرد ، امنیت و آرامش خاطر از آثار بارز حجاب اسلامی است . انسان در پناه محافظ احساس آرامش بیشتری دارد و در صورت پیش آمد های احتمالی از مصونیت آن برخور دار است . پوشش دینی نیز نگهبان زن از نگاههای آلوده و آسیب های احتمالی است که به زن مصونیت و آرامش می بخشد و هر چه این پوشش کامل تر گردد درصد امنیت وحفاظت آن بالا تر می رود.(3)

  • آثار معنوی :

حجاب بال های پر پرواز فرشته های زمین است . زن پوشیده از بین خود وخدا ، خدا را بر گزیده است واز بین احکام دینی و خواسته های نفس به احکام دینی روی کرده است . چنین انتخابی به روحیه تفکر و عمل او حال و هوایی دیگر می بخشد و به پوشش او معنا می دهد و آنرا عملی منطقی ، خداپسندانه و در راستای حرکت های تکاملی او قرار می دهد که به زیبایی های اوتجلی بخشیده است . – پو شیدگی زن نمود بارز تقوای اوست و او را از آثار تقوا بر خوردار می سازد.(4)

تمایلات جنسی انسان چون دریا طوفانی می شود و مهلک انسان است ودرمان آن حجاب ، داروی درمان کننده وموجب امنیت و صفای روحی است.زن تازه مسلمان شده آمریکایی می گوید : سلامت روح مرد و جامعه با نوع کیفیت پوشش زنان رابطه ی مستقیم وغیر قابل انکار دارد.(5)

  • آرامش جنسی

پوشش مناسب زنان زمینه بسیاری از التهابات جنسی را از ابتدا از میان بر می دارد و از تحریک جنسی مکرر مردان و به وجود آمدن انحرافات و نا هنجاریهای بسیاری مانند چشم چرانی ،بلوغ زود رس ،خود ارضایی ، تجاوزو … جلو گیری می کند؛ به عبارت دیگروجود پوشش اسلامی در جامعه به ایجاد فضایی کمک می کند که در آن به جای تحریکهاوالتهابات مکررجنسی آرامش حاکم است.(6)

  • آثار اجتماعی

ازنظر اجتماعی زن هر قدر متین تر با وقارتر وعفیف تر وبا حجاب تر باشد بر احترام وابهتش می افزاید.-استواری واستحکام جامعه – بی حجابی باعث فلج شدن نیمی از نیروهای افراد جامعه وآلوده شدن جامعه می شود.(7)

حفظ واستیفای نیروی کار درسطح جامعه است. دربی حجابی باعث کشاندن لذت های جنسی ازمحیط و کادر خانواده به اجتماع ودر نتیجه تضعیف نیروی افراد جامعه مواجه باشد تمرکز نیروی او کاهش می یابد.(8)

آیا اگر پسر ودختری در محیط جداگانه ای تحصیل کنند وفرضاًدریک محیط درس می خوانند دختران بدن را بپوشانند وهیچ گونه آرایشی نداشته باشند بهتر درس می خوانند وفکر می کنند وبه سخن استاد گوش می دهند یا وقتی که آرایش کرده اند ؟(9)

وقتی کار وشهوت به هم آمیخت هم بازده کار کم می شود واحیانا ً به صفرمی رسد وهم ثبات و اطمینان واعتماد،ازمحیط خانواده رخت بر می بندد . و این ، نه یک ضرر ، بلکه دو ضرر بزرگ است.(10)

  • آثار خانوادگی

حجاب باعث بنیان خانواده بوده ونبودش باعث فحشا وتزلل خانواده است.- عدم کاهش تمایل جوانان به تشکیل خانواده چون در اثر ازدیاد زنان بی حجاب و بی بند وبار و آرایش کرده و عشوه گر، مردان تمایل کمتری به ازدواج خواهند داشت . چرا که زنان رنگارنگ وآرایش کرده در همه جا حاضر بوده و مردان با دیدن و ارضاء شدنشان با کمترین هزینه ها در مقایسه با هزینه هایی چنین تصور می کنند با ازدواج خود را محدود خواهند کرد.(11)

زنان با حجاب خود هم درتحکیم خانواده شخصی خود نقش دارند وهم در تحکیم خانواده دیگران .- اما نقش آن ها در تحکیم خانواده خود، به این لحاظ است که اعتماد شوهر را به پاکی خود جلب می کنند.-اما نقش آنها در تحکیم خانواده دیگران، مردان دیگر از تمتعات خارج از خانواده محروم می باشند لذا به همسران خود بیشتر توجه می کنند.(12)

از سوی دیگر رعایت پوشش اسلامی از سوی زنان دربرابرمردان یکی از مولفه های سامان دهنده روابط سالم زن و مرد در اجتماع است و زنان را از صورت کسانی که خواسته یا نا خواسته رقیبانی در برابر همسر مردان قرار می گیرند و مردان را به خود و زیبایی های خود می خوانند ، خارج می کند و جاذبه های همسران را برای یکدیگر و درون خانواده نگه می دارد و باعث پدید آمدن جاذبه-های بیشتر همسران برای یکدیگر می شود و از این راه به استواری بنیان خانواده کمک می کند.(13)

فلسفه ی پوشش ومنع کامیابی جنسی از غیرهمسرمشروع،ازنظر اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی ِ شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت کردن او بشمار برود ؛ درحالی که در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفررقیب ومزاحم وزندانبان به شمار می رود ودرنتیجه کانون خانواد گی براساس دشمنی و نفرت پایه گذاری می شود.علت اینکه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد می شود ، جواب می دهند که حالا زود است ، ما هنوز بچه ایم ، ویا به عناوین دیگر از زیر آن شانه خالی می کنند همین است.(14)

حجاب مانع مقایسه می گردد. اما درجامعه ای که برهنگی بر آن حاکم است هر زن و مردی همواره در حال مقایسه است مقایسه آنچه دارد با آنچه ندارد. و آنچه ریشه خانواده را می سوزاند این است که این مقایسه آتش هوس را در زن وشوهرومخصوصادر وجود شوهر دامن می زند.(15)

– آثار اقتصادی

– تلاش وفعالیت بیشتر:درصورت با حجاب بودن زنان،وقت مردان صرف هوی وهوس وچشم چرانی ووقت زنان صرف آرایش کردن نخواهد شد.- صرفه جویی : زنان نیاز به هزینه های زیاد برای خرید لباس های مبتذل و وسایل آرایش آنچنانی نداشته .این باعث بهبود و وضع اقتصادی می شود. (16)

استفاده از حجاب و پوشش به ویژه در شکل چادر مشکلی به دلیل سادگی و ایجاد یک دستی درپوشش بانوان در بیرون منزل می تواند از بعد اقصادی نیز تاثیرمثبت درکاهش مدپرستی بانوان داشته باشد البته به شرط اینکه خود چادر مشکی دست خوش این تقاضاها نگردد. متأسفانه بعضا مظاهرمد پرستی در چادرهای مشکی نیز مشاهده می گردد وبه گونه ای که برخی ازبانوان به جای استفاده از چادرهای مشکی متین وبا وقار به چادرهای مشکی توری نازک و دارای طرح های جلف وسبک که با هدف و فلسفه حجاب وپوشش تناسبی ندارد روی می آورند.(17)

اما رعایت پوشش اسلامی از سوی زنان محیط را برای فعالیت های اجتماعی اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی سالم سازی می کند و به عنوان یکی از عوامل موثر ، در کنار دیگر عوامل ، زمینه مناسبات ناسالم را از بین می برد و از این طریق به بازدهی وشکو فایی بیشتر منجر می شود .در این صورت حضور زنان به عنوان بخشی از جامعه در عرصه فعالیت های مختلف معنا می یابد و از آفت مناسبت های نا صحیح و درگیریهای مخل در محیط فعالیت می کاهد . علاوهبر این حضور خانم ها در حیطه های مختلف مو جب رضایت خاطر آن ها می شود ؛ چرا که حضور آنان به طور واقعی موثر خواهد بود و این رضایتمندی یکی دیگر از ابعاد و تبعات مثبت پوشش مناسب است که در زندگی کاری ودر وضعیت فکری، عاطفی و رفتاری آنان به جا خواهد ماند.(18)

  • بهره مندی از پاداش الهی

حجاب و پوشش اسلامی اگر به عنوان انجام وظیفه وتکلیف الهی رعایت شود از مصادیق روشن اطاعت از دستورات خدا و پیروی از سنت پیامبر اکرم بحساب می آید واطاعت از خدا وپیروی از سنت پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) بر اساس آیات قرآن اجر و پاداش جاویدان الهی را بدنبال خواهد داشت.(19)

  • حجاب و تزکیه

اگر انسان بر خواسته های نفسانی خود حاکم و مسلط شود وآن گونه که خدای سبحان می فرماید: نگاه هارا از جذابیتهای حرام دور سازید آغازانحرافات بعدی را از خود دورساخته وزمینه ی تزکیه، خودسازی و رسیدن به جوارقرب الهی رادر خود ایجاد نموده است. لذا خدای سبحان از جملات آثار ارزشمند رعایت حجاب و خودداری از چشم چرانی و نگاه به نامحرم را تزکیه و خود سازی می داند.(20)

  • امنیت و حجاب

امروز یکی از معضلات اجتماعی جوامع متمدن که آزادی زن را به سینه زده و او را به نام آزادی با پیکری عریان در صحنه ی اجتماع وارد می سازد مسئله امنیت زنان است. سیل تجاوز به عنف و حتی تجاوزبه محارم وانواع خیانتها وجنایتهای دیگر، دنیا را برای زن نا أمن نموده وامنیت را برای او به آرمانی دست نیافتنی تبدیل نموده است.گزارشهای ناگوار و تکان دهندهای که از رسانه های گروهی دنیا در این زمینه دراختیار افکار عمومی قرار داده می شود، این مطلب را تائید می کند و از بحران روحی وجنسی در جوامع امروزی خبر می دهدکه هر دو دست در دست هم داده و امنیت زن را خدشه دارساخته وآسایش خاطر او را سلب کرده اند . درحالی که حجاب اسلامی می تواند تا حدودی این مشکل را برحل نماید.(21)

اما پوشش اسلامی چه درجوامع اسلامی و چه در جوامع باز غربی، راه را برهر گونه تعرض از سوی جنس مخالف می بندد و حتی راه تخیل در این باره را سد می کند. در گزارشی از دختران دانشجویی که در آمریکا مسلمان شده و پوشش اسلامی را انتخاب کرده اند همین نکته به چشم می خورد. آن ها همه به اتفاق گفته اند که پسران هم کلاسی شان برای ایشان ( نسبت به دختران دیگر) احترام بیشتری قائل اند و دست ندادن و عدم شرکت در بازی های مختلط باعث شده که پسرها در مناسبات شان همواره بیش از سایر دختران رعایت آن ها را کنند.(22)

  • بُعد فردی

حجاب در بعد فردی مانع از روی آوردن فرد به انحراف جنسی می شود.

حجاب در بعد فردی عدم تهیج جنسی می باشد.عده ای که می گویند باید محدودیت روابط پسر و دختر را برداشت تا حرص ولع جنسی در بین آنان فروکش کند و در غرب چنین کرده اند.درپاسخ گفته شده : مگرآیا حرص و طمع جنسی درغرب پایان یافته یا هر روز شکل های جدیدتری تمتعات و بهره برداری های جنسی در آنها رواج و رسمیت می یابد. یکی اززنان منصف غربی چنین می گوید: کسانی که می گویند که مسئله ی غریزه جنسی ومشکل زن وحجاب درجوامع غربی حل شده است ! آری اگر از زن روی گردان و به بچه و سگ و یا همجنس روی آوردن حل مسئله است البته مدتی استاین راه حل صورت گرفته است.(23)

  • مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب

یکی از جنبه های مهم تهاجم فرهنگی غربی ها مبارزه با حجاب واز بین بردن امنیت اجتماعی بوده و هست . واین امر شخصاٌ از زمان رضاخان شروع شد . ایشان می نویسد: حفظ حجاب مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب است . باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامی و تشویق جوانان به ازدواج موفق اسلامی می گردد. – جوانان را جهت تقویت روحیه و آرامش درونی به جای سوق دادن به محیط فحشا واعمال مبتذل به شرکت در فعالیت های هنری ،ورزشی،فرهنگی و رزمی رهنمون شوند .حفظ حجاب نتنها باعث ایجاد امنیت اجتماعی فراگیر می شود بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی مسئولان را از واردات کالی تجملاتی ،لوازم بهداشتی و آرایشی مبتذل نهی می نماید.(24)

مطالعات قربانیان جنایت در سال 2004 بزرگترین و مطمئن ترین تحقیقات جرم شناسی آمریکا که هر سال توسط وزارت دادگستری ایالت متحده وگزارش دراکتبر 2005 بطور متوسط209880 نفر قربانی هتک حرمت وتلاش برای آزارهای جنسی وجود داشته که نسبت به سال 2003 رشد داشته است یعنی تقریباً هر5/2 دقیقه یک بار – این تعدیلات موجب بیش از 3200 مورد بارداری نامشروع می شود .- در تحقیقاتی که وزارت دادگستری و مراکز پیشگری کنترل بیماری ها روی 8000 زن و 8000 مرد انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که بین یک سوم تا یک ششم زنان ایالات متحده در طول زندگی خود مورد نوعی آزار جنسی قرار گرفته اند .7/7 میلیون زن ، قربانی هتک حرمت یا تلاش برای حتک حرمت قرار گرفته اند که 83% آنان زیر 25 سال می باشند . – زنان حتی در محل کار هم مورد اذیت جنسی قرار می گیرند . در سال 2004 بیش از 13000 مورد حمله وآزار جنسی وجود داشته که (9/84 – 9/0 %) درباره زنان بوده . 16-24 % از این آزارها شکایت می شود.(25)

  • حفظ شخصیت زن

زنان خود نما مطلوبیت جنسی دارند اما محبوبیت ارزشی از آن زنان پوشیده است . بطور کلی نوع نگاه ، گفتار و برخورد مردان وزنان از دو ماهیت متفاوت بر خوردارند . برخورد با زنانی که از جلوگیری یا پوشش ناقصی برخوردارند – برخورد شهوی ، تفریحی و ظاهری . اما برخورد با زنان پوشیده ، بر-خوردی همراه با احترام و تکریم قلبی . اصولاً مردان ما قدرت ادامه ی نگاه به چهره زنان پوشیده راندارند چه اینکه حجاب اسلامی نگاه شکنی است و سر به زیری مرد در هنگام سخن گفتن با زنان خود نو عی تکریم واحترام است.(26)

حریم نگاه داشتن زن میان خود و مرد یکی از مسائل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقیت خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است.(27)

ما تنها راه بالا بردن شخصیت زن را حجاب می دانیم .- اگراو به حجاب روی آورد پایگاه خانوادگی اش قوی می شود مردها ناچار می شوند به زندگی خانوادگی خود ارج دهند و به همسران خود واقعاً توجه کنند.(28)

  • حجاب و آزادگی زن

زنان با حجاب در فعالیتها و رفت و آمد های خود آزادترند زیرا مردان بوالهوس اطمینان دارند که این ها طعمه ملعبه نمی شوند و بنابراین کمتر مزاحمت برای آن ها ایجاد می کنند.(29)

  • حجاب وپاکی زن

قطعاً خانه برای اهل خانه حجاب است. پرده در منزل هم حجاب است . لباس زن ومردهم حجاب است . اگر این پرده ها دریده شود اثر ونشانه ای باقی نخواهد ماند.(30)

  • حجاب و سلامت و زیبایی زن

حجاب مانع جریان هوای نفس ونگاه های آلوده و میکروبهای فساد به حریم پاک زن است . زیبایی وظرافت ها جسمانی او را از گزند آفتاب وسرما و آلودگی های جوی حفظ می کند .

– امام علی (ع) می فرماید : حجاب زن ها را پاینده تر، سالمتر و پاکیزه تر نگاه می دارد.(31)

زنان پوشش و حجاب زن اهمیّیت و حکمت و آثار حجاب می نویسد درمورد پاکی دل های مردان و زنان و آلوده نشدن آن ها در قرآن می فرماید :وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَسَْلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ذَالِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ ( احزاب ، 53)

و اگراز زنان پيامبر چيزى خواستيد، از پشت پرده بخواهيد. اين كار، هم براى دلهاى شما وهم براى دلهاى آنها پاك دارنده تر است‏

  • در امان ماندن از اذیت افراد سبک سر

يَأَيهَُّا النَّبىِ‏ُّ قُل لّأَِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيهِْنَّ مِن جَلَبِيبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًارَّحِيمًا(احزاب ، 59)

اى پيامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه چادر خود را بر خود فرو پوشند. اين مناسب‏تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده و مهربان است.

َنِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ لَسْتنُ‏َّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتنُ‏َّ فَلَا تخَْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا(احزاب، 32 )

اى زنان پيامبر، شما همانند ديگر زنان نيستيد، اگر از خدا بترسيد. پس به نرمى سخن مگوييد تا آن مردى كه در قلب او مرضى هست به طمع افتد و سخن پسنديده بگوييد.(32)

54584

  • آثار حجاب در قرآن

حفظ امانت الهی:

از نظر قرآن زن امین حق اللّه مطرح است یعنی این مقام و این حرمت و حیثیت راخدای سبحان که حق خود اوست به زن داده واز او خواسته که از این حقش بعنوان امانت اللهی محافظت نمایید . یعنی زن کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست و حجاب زن حق اللهی اوست . در اسلام عصمت وعفت زن حق الله است یعنی حتی اگر خود زن یا شوهررضایت به بی عفتی و بی حجابی زن بدهد، کار تمام نیست زیرا زن ناموس خداست وبا رضایت مشروع نمی شود .فرق کشورهای غربی با اسلام این است که در غرب اگر زنی بی عفتی کرد خوداو یا پدر و مادر و شوهر او رضایت دارند مشکل حل است .

اما دراسلام با رضایت کار تمام نمی شود . بلکه حکم خدا باید جاری شود . این نشانگر آن است که عفت زن از آن خداست وباید محفوظ بماند . همه ی این فرق ها حاکی از عظمت زن است که خداوند می خواهد حرمت او حفظ شود و مرد ها صرف جذاب بودن وبا دید جنسی نگاه نکنند .ار نظر قرآن زن امین حق الله مطرح است . یعنی این مقام و این حرمت وحیثیت را خدای سبحان که حق خود او است به زن داده ؛واز او خواسته که از این حقش به عنوان امانت الهی محافظت نماید . یعنی زن کاملا درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست ؛ وحجاب زن حق الهی او است.(33)

در اسلام عصمت وعفت زن حق الله است . یعنی حتی اگر خود زن یا شوهررضایت به بی عفتی و بی حجابی زن بدهد کار تمام نیست زیرا زن ناموس خداست .وبارضایت مشروع نمی شود . فرق کشورهای غربی با اسلام این است که در غرب اگر زنی بی عفتی کرد او یا پدر و مادر و شوهر او رضایت دادند مشکل حل است.اما در اسلام با رضایت کار تمام نمی شود بلکه حکم خدا باید جاری شود . این نشانگرآن است که عفت زن از آن خداست وباید محفوظ بماند .همه این حرف ها حاکی از عظمت زن است که خداوند می خواهد حرمت او حفظ شود . و مردها صرف جذاب بودن و با دید فساد نگاه نکنند.(34)

  • کار آمدی چادر و حجاب مشکی

استفاده از چادر مشکی بر خلاف ادعا هایی به ظاهر علمی بعضی از افراد نه تنها عارضه ای منفی ندارد، بلکه با فلسفه حجاب و پوشش زنان در مقابل نامحرم یعنی عدم تهیج و تحریک و ایجاد آرامش روانی در جامعه نیز سازگار است. امروز در روانشناسی رنگ ها، اینکه رنگ مشکی صامت و غیر فعال است و باعث تحریک و جلب توجه نمی شود، یک واقعیت مسلم است. درکتاب شناسی رنگ ها درباره رنگ سیاه گفته شده است که سیاه نماینگر مرز مطلق است. بنابراین فردی که در مقابل نامحرم در بیرون منزل، از حجاب مشکی استفاده می کند با این کار، مرز مطلق و کاملی بین خود و افراد نامحرم ایجاد می نماید. وقتی خانمی در بیرون منزل چادر مشکی بر سر می کند می خواهد نشان دهد که نامحرم حق ندارد به این حریم نزدیک شود زیرا این حریم، حریم حیاء و عفت است نه جای بی حیایی و هرزگی و هوس بازی، او با حجاب مشکی خود می خواهد نگاه هم چنین در روان شناسی رنگ ها آمده است که سیاه (نه) بوده و نقطه ی مقابل (بله) یعنی رنگ سفید است. بنابراین وقتی بانوان در مقابل نامحرم از حجاب مشکی استفاده می کنند در واقع می خواهند به او نه بگویند و در مقابل آن هایی که لباس سفید می پوشند در واقع راه نگاه ها را به سوی خود بازمی گذارند و آن هایی که لباس های رنگارنگ و جذاب می پوشند خواسته یا ناخواسته خود را در معرض نگاه های هرزه و آلوده قرار می دهند . از نظر روانی نیز وقتی انسان پارچه ای در مقابل نگاه به رنگ های روشن چشم را بازمی کند.

و برای دیدن و استمرار رغبت ایجاد می کند و استفاده بانوان از لباسهای رنگارنگ نیز باعث جلب توجه مردان نامحرم می گردد. (35)

نتیجه گیری:

فوائد حجاب اسلامی

1- ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه .

2- جلوگیری از تهییج و تحریک جنسی .

3- کاهش تقاضای مد پرستی بانوان .

4- حفظ و استیفای نیروی کار در سطح جامعه .

5- مصو نیت زنان در همه زمان ها و مکان ها .

6- کاهش چشمگیر مفاسد فردی و اجتماعی در سطح جامعه .

7- حضور معنوی گرایانه زنان و مردان در سطح جامعه .

8- حفظ ارزش های انسانی مانند عفت ، حیا و متانت در جامعه .

9- هدایت ، کنترل و بهره مندی صحیح از امیال و غرائز انسانی .

10- از بین بردن فشارهای اجتماعی نامشروع و نا بهنجار .

11- سلامت و زیبایی موقعیت اجتماعی و فرهنگی مردان وزنان جامعه اسلامی .

12- مبارزه با تهاجم فرهنگی .

پی نوشت ها :

1- محسن عزیزی، حجاب آثار دنیوی واخروی مجله آفتاب یزد

2- محمد آصف عطایی، تخیل وتصور گناه وروان پریشی

3- محمد رضا اکبری ، کتاب حجاب در عصر ما ، ص 90

4- همان ، ص 89

5- مهدی واحدیان ، سایت یزد فردا

6- سید حمید میر خندان ، حجاب در فرهنگ اسلامی ، ص 100

7- محسن عزیزی ، مجله آفتاب یزد

8- پاسخ به شبهات

9- مرتضی مطهری ، مسئله حجاب ، ص 92

10- کتاب حجاب و آزادی، مقالات کنگره اسلام و زن ، ص 48

11- محسن عزیزی ، مجله آفتاب یزد

12- کتاب حجاب و آزادی، مقالات کنگره اسلام و زن، ص 56

13- سید حمید میر خندان ، حجاب در فرهنگ اسلامی ،ص 107

14- مرتضی مطهری ، مسئله حجاب ، ص 89

15- سید حمید میر خندان ، حجاب در فرهنگ اسلامی

16- محسن عزیزی ، مجله آفتاب یزد

17- پاسخ به شبهات

18- – سید حمید میر خندان ، حجاب در فرهنگ اسلامی، ص 103

19- محمد آصف عطایی ، در سایت

20 – همان

21- همان

22- سید حمید میر خندان ، حجاب در فرهنگ اسلامی ، ص 103

23- پاسخ به شبهات

24- مهدی واحدیان ، سایت یزد فردا ، ص 44

25- سهیل تقوی ،حجاب از منظر قرآن،

26- محمد رضا اکبری ، کتاب حجاب در عصر ما، ص 89

27- مرتضی مطهری ، مسئله حجاب، ص 95

28- کتاب حجاب و آزادی، مقالات کنگره اسلام و زن، ص 55

29- همان، ص 55

30- همان، ص 59

31- محمد رضا اکبری، کتاب حجاب در عصر ما، ص 12

32- آثار قر آنی، بانک معارف قرآنی، سایر علوم

33- همان

34- عبدالله جوادی آملی ، آیینه جلال و جمال ، ص 426

35- حمید رزاقی، در سایت

نویسنده : فاطمه اسپیدکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *