جت‌السلام و المسلمین ماندگاری: سیستم زندگی انسان‌ها به هم خورده است زیرا خوراک ما جهادی نیست!

حجت‌السلام و المسلمین ماندگاری مطرح کرد | سیستم زندگی انسان‌ها به هم خورده است زیرا خوراک ما جهادی نیست!

خانه / علما وسخنرانان / حجت‌السلام و المسلمین ماندگاری مطرح کرد | سیستم زندگی انسان‌ها به هم خورده است زیرا خوراک ما جهادی نیست!

یک کارشناس اخلاق با بیان اینکه ما سه مدل زندگی داریم گفت: برترین سبک زندگی، زندگی جهادی است که انسان در آن با خدا معامله می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری در بخشی از سخننانش در همایش بانوان کارکنان سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به اینکه ما سه مدل زندگی داریم مطرح کرد: زندگی اول زندگی شیطانی است که کسی طرفدر آن نیست و کارگردان آن شیطان است و بنای زندگی شیطانی مقابله با خداست که باید این سبک زندگی را کنار بگذاریم.
وی یادآور شد: مدل دیگر زندگی عرفی است یعنی زندگی که اکثریت جوامع با آن در ارتباط هستند و سبک دیگر زندگی یک زندگی جهادی است که  حساب و کتاب آن دنیای نیست اما در زندگی عرفی حساب و کتاب انسان‌ها براساس دنیا و رفتارهایی که سایر انسان‌ها با ما دارند شکل می‌گیرد. برای نمونه در بحث هدیه آوردن به همان میزان هدیه می‌برسم که برای ما هدیه می‌آورند اما در زندگی جهادی اینگونه نیست بلکه طرف یا در شان خود می‌برد یابیش از آن چیزی که برای او می‌آورند.
این کارشناس اخلاق در ادامه با اشاره به آیه86 سوره نساء که در آن به عناصر زندگی جهادی اشاره شده است خاطرنشان کرد: در زندگی جهادی انسان با خدا حساب و کتاب می‌کند، در کشور ما امروز حداقل 5میلیون خانوار تحت پوشش کمیته امداد داریم و تقریبا پانزده میلیون خانوار در زندگی معمولی به سر می‌برند و اگر هرکدام از این پانزده میلیون خانوار به یکی از خانواده‌های کمیته کمک کند دیگر فقیری نداریم.
ماندگاری تاکید کرد: در زندگی عرفی ملاک‌های دنیوی مطرح است، طبق سخن امام حسن عسگری علیه السلام یک عده حزب باد هستند و هرطرف باد بیاید به همان سو می‌روند، آبه95 سوره نساء حتی در صدق دادن نیز به صدقه جهادی و عرفی هم اشاره شده است. متاسفانه در جامعه امروز کمک کردن فرهنگ نشده است بلکه یک تب است گاهی موج آن راه می‌افتد و گاهی هم این اتفاق نمی‌افتد.
استاد اخلاق گفت: در زلزله سر پل ذهاب ما باید اهتمام بیشتری به مردم آنجا داشته باشیم زیرا این زلزله با اتفاق بم فرق می‌کند چون مردم آنجا هم اهل تسنن هستند و هم بی خانمان، در این میان دشمن به دنبال کار کردن بروی آنها است، اما در زمان زلزله بم مردم همراه با خانه‌هایشان به زیرآوار فوت شدند و ما منتظر هستیم که یک نفر بیاید احساسات ما را تحریک کند تا کمک کنیم و با صد یا دویست هزار تومان مشکل آنها حل نمی‌شود و در کار جهادی فرد مبلغی را کمک نمی‌کند بلکه اموال خود را با دیگران تقسیم می‌کند.
ماندگاری ادامه داد: 200هزار دختر عقد شده منتظر جهیزیه هستند بنابراین در خیرات جهادی و سبک زندگی اسلامی نباید شاهد این اتفاقات باشیم، شاید این سخن من برای خیلی‌ها تعجب برانگیز باشد اما ما اگر همواره خیرات داشته باشیم دیگر شاهد زلزله و امثال اینها نیستیم زیرا خداوند فرموده با خیرات دفع بلاء می‌شود ولی اکنون مرگ‌ها و اتفقات عجیب در زندگی‌ها زیاد است زیرا خیرات جهادی نداریم.
این استاد اخلاق بیان کرد: ایثار یک درجه از خیرات جهادی بالاتر است و فرد لقمه دهان خود را به دیگران می‌دهند همانند کاری که حضرت زهرا سلام الله علیها و امام علی علیه السلام به همراه خانواده خود بعد از سه روز روزه‌داری انجام دادند، اکنون کارها کم و استرس‌ها زیاد شده است و مردم تا دیر وقت مشغول ماهواره، تلویزیون، فضای مجازی و . هستند و در روایات آمده داست که در آخرالزمان خواب مردم مثل سگ می‌شود و تا پاسی از شب بیدارند و سحرگاه که وقت مناجات است به خواب می‌روند.
وی افزود: سیستم زندگی انسان‌ها به هم خورده است زیرا خوراک ما جهای نیست، آیه 16 و 17 سجده حتی به خواب جهادی نیز اشاره می‌کند یعنی فردی که به موقع می‌خوابد و به هنگام از خواب برمی‌خیزد. در این آیه اشاره شده است که خداوند برای کسانی که نیمه شب از خواب برمی‌خیزند و مناجات می‌کنند پاداش عظیمی قرار داده است اما در جامعه امروز دیر می‌خوابند ودیر بیدار می‌شوند که این خود می‌تواند یک ضربه به جامعه باشد . سبک زندگی‌ها را به سمت نادرست برود.
این کارشناس اخلاق یادآور شد: متاسفانه در جامعه امروز یکی از دلایل حرام‌خوری مردان زنان هستند زیرا زنان خواسته‌های نا به جایی دارند مثلا اگر مردی شغل عادی داشته باشد با جا به جا کردن یک نقطه برای اینکه خواسته‌های زندگی را تامین کند اختلاس می‌کند و این سبک زندگی جهادی نیست و زنان باید هروز از مردان خود بپرسند که این نانی که می‌آوری حلال است. ریشه زندگی جهادی بصیرت است و زندگی جهادی حساب و کتابش با خدا است نه با مردم.
ماندگاری در ادامه با اشاره به فتنه‌های سال88 گفت: برخی از آنهایی که در زمان شاه حزب باد بودندو فقط شعار می‌دادند ولی بصیرت نداشتند اکنون پشیمان شدند زیرا بصریت لازمه زندگی است، در سال 88 هم برخی حزب باد بودند که شعارهای نا به جا می‌دادند که با بصیرت همراه نبود، در این میان یکی از اصحاب فتنه گفت مگر می‌شود مردم آذربایجان به فرزند خود رای ندهند؛ این سخن نشان از این دارد که فرد بصیرت ندارد چون مردم باید به خاطر خدا رای بدهند نه براساس قومیت و فامیلی و این یک مشکل مهم است که با تقوا پیش نمی‌رود.
وی تصریح کرد: فتنه چرا رخ داد؟، به خاطر اینکه برخی رای‌ها به خاطر خدا نبود، ریشه زندگی جهادی خداست، ما در زندگی جهادی سه بصیرت لازم داریم که باید ابتدا با خدا معامله کنیم، سپس باروح‌مان حساب و کتاب کنیم نه با جسمان و در آخر هم با آخرت معامله کنیم نه دنیا.
پايگاه اطلاع رساني هيأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *