حجت الاسلام حسینی قمی: سرزنش عاصی باعث خشم خداوند است

خانه / مطالب و رویدادها / حجت الاسلام حسینی قمی: سرزنش عاصی باعث خشم خداوند است

مگر کسی که از دنیا لذت می‌برد و دنبال دنیاست می‌تواند در این گرما تشنگی و گرسنگی روزه را تحمل کند؟ حضرت می‌فرمایند اینها به دنیا انس گرفته اند

مراسم شب هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی ، مناجات خوانی حاج منصور ارضی و مداحی حاج حسین سازور در مسجد ارک برگزار شد.

در ادامه گزیده از سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی را بخوانید:

اشاره کردیم که امام خمینی(رحمت الله علیه) در چهل حدیث حربه های شیطان را در مقابل توبه کنندگان اینطور بیان فرموده اند:  اول بزرگ جلوه دادن توبه در نظر عاصین و دوم کوچک نشان دادن گناه در نظر مومنین.  حالا با این مقدمات بیان شده چرا برای طهارت جستن و تقرب الهی نباید به گناه اعتراف کرد؟

برای تطهیر نفس اعتراف نزد غیر خدا لازم نیست، خداوند ستار و غفار قصد ندارد مردم اعتراف(به نزد غیر خود) به گناه داشته باشند و سرزنش عاصی باعث خشم خداوند است و از آن مهم‌تر کسی که خود را بالاتر از دیگران بداند خداوند او را مستکبر می‌داند.

پایه روایی این نکات این هاست:

– امیرالمومنین علیه السلام: “اَیَّ طهارةٍ أفضل من التّوبة )وسایل‌ الشیعه، جلد 19، صفحه 328، باب‌ 16 مقدمات‌ الحدود، ح‌6 )

چه طهارتی بالاتر از توبه است؟

لَو عَلِمَ المُدبِرونَ کَیفَ اشتیاقی بِهِم لَماتوا شَوقاً )تذکره المتقین 101(

اگر کسانی که از من روگردان هستند شوق و علاقه مرا به خودشان می‌دانستند از کثرت شوق می‌مردند.

– دعای امام صادق علیه السلام در ابتدای ماه رمضان: یا مَنْ اعْصِیهِ فَیَسْتُرُ عَلَیَّ وَ یَغْضِبُ لِی انْ عُیِّرْتُ بِمَعْصِیَتِهِ

ای خدای که پرده پوشان من هستی و خشمگین می‌شوی در مقابل(سرزنش) مردم برای گناه من!

این یعنی امربه معروف و نهی از منکر نباید معنی سرزنش دهد و باید از سر دلسوزی باشد! در غیر این صورت مانند مستکبرین عمل می‌کنیم.

وَ إِنَّمَا یَنْبَغِی لِأَهْلِ اَلْعِصْمَةِ وَ اَلْمَصْنُوعِ إِلَیْهِمْ فِی اَلسَّلاَمَةِ أَنْ یَرْحَمُوا أَهْلَ اَلذُّنُوبِ وَ اَلْمَعْصِیَةِ (خطبه 140 نهج البلاغه)

شایسته است اهل پاکی(و اهل تقوا) و اهل سلامت دین که خداوند به ایشان عنایت کرده بااهل گناه و معصیت مهربانی کنند.

– رسول الله صل الله علیه و آله : مَن عَیرَ اَخاهُ بِذَنبٍ لَم یمُت حَتّى یعمَلَهُ” (نهج الفصاحه، ح 2920)

کسی که به سرزنش برادر مومن خود بپردازد نمی‌میرد مگر اینکه مرتکب همان گناه شود.

مَن ذَهَبَ یَرى أَنَّ لَهُ عَلَى الآخَرِ فَضلاً فَهُوَ مِنَ المُستَکبِرینَ (الکافى  ج8، ص128 )
هر کس خودش را بهتر از دیگران بداند، او از مستکبران است.

– اما شاهد قرآنی این ادعا در ماجرای ساحران و حضرت موسی علیه السلام نمایان است یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَاحِرٍ عَلِیمٍ …. وَإَنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ )آیات 112 تا 114 سوره اعراف) ” هر چه ساحر ماهر است نزد تو آورند … و شما از مقربان خواهید بود” . چرا که ماهرترین ساحران فرعونی به امید تقرب درگاه طاغوت زمان خود در مقابل حضرت موسی علیه السلام ایستادند ولی لحظانی بعد به جمع شهدای مورد رحمت خداوند پیوستند این معنی حکمت خداست: “وَأُلْقِیَ السَّحَرَةُ سَاجِدِینَ ساحران هم به کسوت ساجدین در آمدند.

در ادامه گزیده ای از سخنان حاج منصور ارضی را بخوانید:

نه قدرتی دارند از عمل زشتی که انجام دادند جدا شوند و نه می‌توانند بر کارهای نیک خود چیزی بیافزایند

در ادامه‌ی بحث خطبه 188 نهج البلاغه، امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند: وَاشْتَغَلُوا بِمَا فَارَقُوا، وَ أَضَاعُوا مَا إِلَیْهِ انْتَقَلُوا و به جایی که منتقل شدند یعنی سرای آخرت را تباه کردند. معلوم می‌شود حضرت این جمله را در مورد مردم دنیاپرست و کسانی که اهمیت به دنیا و ظواهرش می‌دهند و آخرت را می‌فروشند بیان می‌کنند. حالا این کسی که از دنیا رفته دیگر زیر خاک است، حضرت می‌فرمایند قدرتی ندارد از عمل زشتی که انجام داده جدا شود چون همراهش است و نمی‌تواند بر کارهای نیک خود چیزی بیافزاید، همه‌ی این مسائل در این دنیاست. “الدنیا مزرعة الاخرة” ، از دنیا برای ما فقط سختی‌ها و آلودگی‌ها را ترسیم کرند ما نتوانستیم دنیای قشنگ را که به زبان اهل بیت علیهم السلام مزرعة الاخرة است را ببینیم. لذا در سیر ابوحمزه می‌رسیم به دنیای قشنگ، دنیایی که حضرت می‌فرمایند بهترین دنیا را می‌تواند انسان بسازد. “وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ أَطَلْتَ عُمُرَهُ وَ حَسَّنْتَ عَمَلَهُ به من طولانی بودن عمر را بده که شرطش این است، حَسَّنْتَ عَمَلَهُ یعنی به این صورت که من بهترین عمل را در این دنیا انجام بدهم، ببینید چقدر قشنگ است. وَ أَتْمَمْتَ عَلَیْهِ نِعْمَتَکَ وَ رَضِیتَ عَنْهُ این درست دنیایی است که برای امام حسینی هاست. چه چیزی “أَتْمَمْتَ عَلَیْهِ نِعْمَتَکَ می‌شود؟ قرآن می‌فرماید کسی که ولایت امیرالمومنین علیه السلام را کامل قبول داشته باشد الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی )سوره مائده آیه 3) و همچنین حَسَّنْتَ عَمَلَهُ باشد و به دستورات آنها عمل کند. وَ اَحْیَیْتَهُ حَیاهً طَیِّـبَهً فی اَدْوَمِ السُّرورِ

روایت است بعد هر گریه ای که بر امام حسین علیه السلام می‌کنید، خدا یک سرور وصف ناپذیری را در وجودت ایجاد می‌کند. تاحالا شده وقتی از هیئت بیرون آمدی غمگین و ناراحت باشی؟ تازه ما با هم شوخی هم می‌کنیم. بعضی‌ها هم که می‌گویند الان داشتی گریه می‌کردی و سینه می‌زدی، چرا الان مسروری؟ ما خوشحالیم که به یک زندگی قشنگی رسیدیم حتی تا به این اندازه.

اَدْوَمِ السُّرورِ فقط در دستگاه امام حسین علیه السلام است اگر درست بیایی

خواهشم از دوستان این است که هر روز سعی کنند قرآن بخوانند و کسانی که به روان خوانی مسلط نیستند با یکی از برنامه‌های تلویزیون که هر روز یک جزء می‌خوانند تنظیم کنند که روخوانی اصلاح شود. متاسفانه می‌بینی مداح اهل گریه و روضه اما قرآن را غلط می‌خواند. الان چند برنامه زنده قرائت قرآن پخش می‌کنند، اگر بخواهی عوض بشی اگر بخواهی درونت درست شود و از آن تخریبی که شیطان با نفس اماره ات دست به دست هم داده اند تا تو را گمراه کنند جلوگیری کنی، این یک ماه خیلی کار کن. حالا چه می‌خواهی؟ امام علیه السلام می‌فرمایند اَدْوَمِ السُّرورِدائم سرور و خوشحالی، این حال فقط در دستگاه امام حسین علیه السلام است اگر درست بیایی. کسی که بعد از هیئت می‌رود بیرون بیشتر عصبانی می‌شود، او را امام حسین علیه السلام قبولش نکرده، رک به شما می‌گویم این بیماری است. این آدم نشده است چون هر کسی می‌آید در دستگاه امام حسین علیه السلام آدم می‌شود و بیرون می‌رود.

تو چقدر این شبها دوست داری با خدا حرف بزنی؟ آنها برعکس بدشان می‌آید

وَ اسْبَغِ الْکَرامَهِ براستی یک زندگی زیبایی مرحمت کن با کرامت وَ اَتـَمِّ الْعَیْشِ این برای ابوحمزه است. اما کسانی نمی‌خواهند این سیر را داشته باشند و دست خالی می‌روند، البته آنها هم دست پر می‌روند منتها با بار گناه، با بار حرب با خدا. اصلا شاید در روزهای دیگر در خیابان چیزی نمی‌خورد ولی از روی دهن کجی هم که شده در ماه رمضان مخصوصا این کار را نجام می‌دهد، ببین چگونه دلها برمی گردد . همان طور که دل تو به سمت خدا برمی گردد، آنها هم به همان اندازه به خدا پشت می‌کنند. تو چقدر این شبها دوست داری با خدا حرف بزنی؟ آنها برعکس بدشان می‌آید. به گونه ای که انگار ما در جنگیم، مثلا ما اینجا حرفی درباره‌ی مسائل از بعد معنوی می‌زنیم اما بعضی بر روی خروجی سایت هایشان حرف‌های دیگری می‌آید که ظاهرا از ماست ولی کاملا تحریف شده است.

تا زنده ای خودت مالت و عمرت را در راه خدا خرج کن، بمیری هیچ کسی برایت کاری نمی‌کند

انسان‌ها به همان شکلی که در دنیا هستند وارد قبر می‌شوند. حضرت می‌فرمایند لَاعَنْ قَبِیحٍ یَسْتَطِیعُونَ انْتِقَالًا، وَ لَافِی حَسَنٍ یَسْتَطِیعُونَ ازْدِیَاداًقدرتی ندارند که عمل زشتشان را کنار بزنند و بگویند این اعمال برای ما نیست، چون بهشان چسبیده. یقین بدانید هرکسی هر عملی داشته باشد باخودش در قبر می‌برد و دیگر از او جدا نمی‌شود، جای توبه هم ندارد و کار خوب هم نمی‌تواند انجام دهد. اولادش اموالش را تقسیم می‌کنند و به وصیت میت هم عمل نمی‌کنند، می‌گویند ما خودمان گرفتاریم. مثلا می‌گویی پدرتان خمس نداده، می‌گویند همان جا می‌سوزد، دیگر به ما ربطی ندارد، می‌خواست تا زنده بود پرداخت می‌کرد. حالا هر چه می‌گویی باز می‌بینی افراد در خمس دادن دقتی ندارند. سعی کنید در همین ماه رمضان سال خمس برای خودتان قرار دهید، آنهایی هم که دارند در ماه رمضان خمسشان را بدهند. اگرتوانایی داشتند انفاق هم بکنند. الان شب‌ها برای جهیزیه و صدقه پول جمع می‌کنیم. تا زنده ای خودت مالت و عمرت را در راه خدا خرج کن، بمیری هیچ کسی برایت کاری نمی‌کند. حالا کی یک بچه‌ی صالحی داشته باشد که بعد از مرگش برای او خیرات کند.

با اینکه دنیا فریبشان داد به او اعتماد کردند و در نتیجه زمین خوردند

راستی سوال است آیا میوه ای را که از درختی چیدیم می‌توانیم به درخت وصلش کنیم؟  آیا بچه ای که به دنیا می‌آید را می‌توان به درون شکم مادر برگرداند؟ هیچ کسی نمی‌تواند مگر امر الهی باشد آن هم بحث رجعت و قیامت. رجعت برای کسانی است که دقت در اعمال صحیح دارند مثل دعای عهد. خلاصه باتوجه به دعای ابوحمزه دنیای قشنگی را می‌توانی ترسیم کنی. أَنِسُوا بِالدُّنْیَا فَغَرَّتْهُمْ واقعا اهل دنیا انس گرفته اند به دنیا، الان تازه شب هفتم است می‌خواهی زودتر وارد مناجات شویم تا یک مقداری باخدا حرف بزنی این یعنی انس به خدا پیدا کردی، ولی در ابوحمزه می‌گوید اهل دنیا اصلا نمی‌تواند کارش را رها کند، وقتی رها می‌کند که ورشکست شده باشد. می‌گوید همه‌ی زندگیم رفت آمده ام در خانه‌ی خدا، باز خدا دوستش داشته که آمده. مگر کسی که از دنیا لذت می‌برد و دنبال دنیاست می‌تواند در این گرما تشنگی و گرسنگی روزه را تحمل کند؟ حضرت می‌فرمایند اینها به دنیا انس گرفته اند و با اینکه فریبشان داد به او اعتماد کردند و در نتیجه زمین خوردند. این سرانجام اهل دنیا و دنیا پرستان و متکبرین است.

ان شاءالله که بتوانیم به آقایمان امیرالمومنین علیه السلام برسیم

یک سوال ما امشب از آقا امیرالمومنین علی علیه السلام داریم، آقاجان ما چه کار کنیم راه را درست برویم و به شما برسیم؟ حضرت می‌فرمایند:سَابِقُوا رَحِمَکُمُ اَللَّهُ حضرت حدود 1400 سال پیش برای کسانی که سبقت می‌گیرند در مسیر الی الله دعا کرده است. فَسَابِقُوا رَحِمَکُمُ اَللَّهُ إِلَى مَنَازِلِکُمُ اَلَّتِی أُمِرْتُمْ أَنْ تَعْمُرُوهَا خوش به حال آنهایی که سبقت می‌گیرند خدا رحمتشان کند به سوی منازلی که مامور عمران آنها هستند. کجا؟ آخرت. یعنی یک پولی که برای کار خیر می‌دهی همه‌ی اینها حساب می‌شود و برای آخرتت پس انداز می‌شود. حضرت می‌فرمایند کسانی سبقت می‌گیرند در مسیر الی الله که شب زنده دار باشند، قرآن بخوانند، کمک به مردم بکنند، حرف دروغ نزنند، مواظب حلال و حرام باشند، در نتیجه این مراتب را می‌بینند. دنیا خیلی قشنگ است اگر اینطور به آن نگاه کنی. پس این همه سختی که می‌کشم چه می‌شود؟ یک عده‌ی زیادی مستاجرند. این مشکلات از خودمان است، اگر درست از امام حسین علیه السلام بخواهی آقا حتما کارت را راه می‌اندازد. مگر برای ما درست نکرده است؟ شبها شبکه قرآن را ببینید سرگذشت علمای بزرگ را نشان می‌دهد. بعد از صد سال عمر از مال دنیا چیزی ندارد. انگار آنها یک آدم‌های دیگری بودند. اگر می‌خواهی زیر نظر دعای امیرالمومنین علیه السلام باشی باید سبقت بگیری به منازلی که باید بسازی، این یک ساخت و ساز قشنگ است. سعی کنید از این ماه رمضان استفاده کنید قرآن بخوانید، اگر نماز قضایی به گردنتان است بخوانید. ان شاءالله که بتوانیم به آقایمان امیرالمومنین علیه السلام برسیم.

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب هفتم ماه مبارک رمضان

اشعار مناجاتی حاج منصور ارضی در ابتدای جلسه

نازم به این خدا که گنه کار مى خرد

هر روزه دار را دم افطار مى خرد

باآبروى رفته به مهمانى آمدم

هر بار آبروى مرا یار مى خرد

یک لحظه هم کنار نزد پرده ى مرا

با احترام، حضرت ستّار، مى خرد

من روى آمدن به ضیافت نداشتم

اما دلم خوش است که غفّار مى خرد

اشک جوان زگوشه ى چشمش که می‌چکد

بارِ گناهِ او به شب تار مى خرد

رو مى کنیم سوى کرمخانه ى کریم

اینجا ندیده صاحب آن، بار مى خرد

در روز حشر هم به امیرِ نجف قسم

ما رابه عشق حیدر کرار مى خرد

حبّ على هدیه مخصوص فاطمه است

ما رابه این بهانه خریدار مى خرد

در حسرت “یمت یرنی” مى کُشد مرا

حیدر غلام خود دمِ دیدار مى خرد

باب الرضاى صحن نجف باب جنت است

اینجا بهشت نازِ گنه کار مى خرد

ما را به نامِ تشنه لبِ کربلا حسین

با یک سلام، لحظه ى افطار مى خرد

اذن دخولِ کرببلا نام زینب است

زینب فقط گداى گرفتار مى خرد

هرکس که مویش از غم زینب سپید شد

او را یقین کنید علمدار مى خرد

……………………………………………………………………………..


اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در میان جلسه

بی دست کاری از عمویت برنیامد

بامشک راهی شد ولی دیگر نیامد

خیلی دعا کردم مگر باران بگیرد

خیلی دعا کردم ولی آخر نیامد

ناخن کشیدی بی قرار شیر بودی

جز خون ولی از سینه مادر نیامد

در حیرت از اینم چرا وقت تلظی

صبر خدا از دیدن تو سر نیامد

تیر سه شعبه نقشه هایی در سرش داشت

اصلا به قصد و نیت حنجر نیامد

دادم که سیرابت کند برگردی اما

ازتو برایم غیر مشتی پر نیامد

بابا تمام سعی خود را کرد افسوس

جسمت به شکل سابق خود، در نیامد

دیدم که وقت دفن پلکت باز مانده

از این بلایی بر سرم بدتر نیامد

تو یک تنه پرچم بدوش عشق بودی

کاری که ازتو آمد از لشگر نیامد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *