حجت الاسلام صدیقی|پایه های ایمانی مومن بر محبت خدا، رسول(صل الله علیه و اله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) استوار است

خانه / علما وسخنرانان / حجت الاسلام صدیقی|پایه های ایمانی مومن بر محبت خدا، رسول(صل الله علیه و اله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) استوار است

پس محبت خدا، محبت پیغمبر صلی الله علیه و آله و محبت اهل بیت علیهم السلام مثل پایه های ایمان مومن است، پایه های ایمان براین سه محبت استوار است. اگر هر کدام از آنها نباشد دیگران هم نیست این یک نظام محبتی است.

تنها راه نجات بشر پناه بردن به کشتی اهل بیت علیهم السلام است

احساس بی پناهی و غربت نکنید کسی که خدا دارد همه چیز دارد، خداوند در قرآن فرموده: آیا خدا برای بنده اش کافی نیست؟ اگر کسی در پناه قدرت برتر باشد هیچ نگرانی برای او نیست. وقتی نگهدار و حافظ شما ذات احدیت خداست از چه چیز می ترسید؟ خدا روزی همه جنبندگان عالم را می دهد، همه ی عالم را برای تو آفریده است. چرا غم روزی میخورید و خودتان را به تشویش و اضطراب مبتلا می کنید؟ خدا را دارید، اگر آلوده و شکست خورده، شیطان گزیده و تیرخورده اید بدانید خدا خیلی کریم است رحمت واسعه او را ببینید.

فَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ1 ؛ چرا از شایعه پراکنی ها علیه خودتان نگران هستید و چرا از توطئه ها می ترسید و نگران هستید؟ نگران نباشید هیچ چیزی برای ما مخفی نیست وقتی ما می دانیم نگران نباشید. وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ2؛ خداوند سفره رحمت انبیاء را سفره رحمت خودش قرار داده و به شما اطمینان داده و به او دسترسی دارد، پیغمبر صلی الله علیه و آله در مکه متولد شده اما ولایت، نبوت و وجود نوری اش درک نشده است، او اسم اعظم حق و جلوه خداست و از بین رفتنی نیست هر جا باشید حضرت با شماست.

تحقق تمام آرزوها؛ با تسلیم در برابر دین خدا

خداوند در قرآن فرموده: حال که خدا چنین معرفتی به شما القا کرده خودتان را تسلیم پیامبر خدا کنید و از خودتان اعمال سلیقه نکنید، شرع مدار و دین مدار باشید. تامین تمام آرزوهای شما در این است که تسلیم دین خدا و شریعت پیامبر صلی الله علیه و آله باشید والا به زحمت می افتید، دین و شریعت آمده تا از شما رفع مشقت کند. هرجا زحمت و مشقت دارید در جایی است که در دامن دین نیستید. اگر در کشتی نجات و متمسک به آن باشید اگر تمام عالم زیر آب باشد خدا نمی گذارد به شما آسیبی برسد و مراقب شماست.

تنها راه رهایی ما این است که در کشتی نجات رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام باشیم. اگر کسانی اینچنین شدند و در کشتی نجات قرار گرفتند باید مغرور شوند. خداوند فرمود:وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُکُمْ في‏ کَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْکُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِکُمْ وَ کَرَّهَ إِلَيْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ3؛ این لطف خدا بود که دل شما را برد. هر دلی لیاقت ندارد تا محبت اهل بیت علیهم السلام در دلش بیاید.

محبت اهل بیت علیهم السلام؛ تنها راه نجات بشر

تنها وسیله نجات برای بشر محبت و حب اهل بیت علیهم السلام است. تبعیت تحمیلی دوام ندارد، وقتی انسان به دنبال معشوقش باشد تمام مشکلات را برای انسان شیرین می کند.

امام صادق علیه السلام فرمود: دین جز محبت نیست و محبت هم جز دین نیست. کسی که انگیزه دینی ندارد محبتش هم واقعی نیست و برعکس. پس دین یعنی محبت و محبت هم یعنی دین؛ در این رابطه چند حدیث از حضرت عبدالعظیم حسنی نقل می کنیم.

این حدیث را حضرت عبدالعظیم حسنی با رجال و اسناد صحیح به پیغمبر صلی الله علیه و آله می رساند: امام باقر علیه السلام فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله در جمعی فرمودند:

احبوا الله لما یغذوكم به من نعمۀ و احبونی لله عز وجل و احبوا قرابتی لی4؛ خدا را دوست بدارید به خاطر نعمت‌هایی كه به شما ارزانی داشته است و مرا هم دوست بدارید به جهت دوستی با خدا (چون من پیامبر الهی هستم) و به خاطر من با فرزندان من دوستی نمایید.

مثلث ایمانی مومنان: محبت خدا، رسول(صل الله علیه و اله و سلم) و اهل بیت(علیه السلام)

دلداده خدا باشید و خدا را دوست داشته باشید چون هر صبح که بیدار می شوید بر سفره خدا هستید، . وقتی خدا به شما نعمتی داده است دلیل بر این نیست که شما را دوست دارد؟ شما را غرق در نعمات کرده است یعنی شما را دوست دارد. خدا آفریده های خودش را دوست دارد و علی الدوام آنها را غرق نعمت کرده و دوستی خدا با عمل همراه است که باران نعمت بر شما باریده است.

البته اینها نعمت های ظاهری است. نعمت وجود امام زمان علیه السلام را هم نباید نادیده گرفت، در هیچ کجای دنیا کسی مثل امام ما و رهبر ما ندارد؟ خدای متعال به ما محبت آل رسول و رسول خدا علیهم السلام را داده است. خدا به ما نعمت ولایت داده است، ولایت بهشت واقعی است، بهشت شکم بهشت نیست، بهشت دل بهشت است. بالاتر از همه نعمت ها گوهر ولایت اهل بیت علیهم السلام است.

و به جهت دوست داشتن خدا باید پیامبر صلی الله علیه و آله را هم دوست بداریم. بالاستقراء همه ی محبت ها برای خداست و بالعرض چون حضرت اسم اعظم خداوند است اول کسی که باید دلمان با او جوش بخورد و در دلمان جایگاه داشته باشد پیامبر صلی الله علیه و آله است. حضرت فرمود: مرا دوست داشته باشید مرا محبوب خودتان بدانید، با من بیگانگی نکنید، چرا؟ برای خدا، چون محبت حضرت محبت غیرخدا نیست و از متعلقات حب خداست، از شعب حب خداست و از تجلیات محبت حق تعالی است و بالاترین جلوه تجلی اسم اعظم خدا وجود مقدس حاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله است.

پیامبر صلی الله علیه و آله در ادامه می فرماید: همانطور که دل به خدا دادید و بالعرض حب مرا در دلتان جا دادید بدانید علی علیه السلام از من جدا نیست. این امر حضرت است و باید اهل بیت علیهم السلام را هم دوست داشته باشیم. اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را باید دوست داشته باشیم این امر حضرت است.

پایه های سه گانه ایمان

پس محبت خدا، محبت پیغمبر صلی الله علیه و آله و محبت اهل بیت علیهم السلام مثل پایه های ایمان مومن است، پایه های ایمان براین سه محبت استوار است. اگر هر کدام از آنها نباشد دیگران هم نیست این یک نظام محبتی است. ما راهی که به خدا داریم اهل بیت علیهم السلام باز کرده اند و خودشان صراط مستقیم و سبیل الله هستند و بدون آنها به راه نمی رسیم همانطور که اگر پیغمبر صلی الله علیه و آله نبود از قرآن نمی توانستیم استفاده کنیم و قرآن بر قلب ما نازل نمی شد و این ظرفیت را نداریم که قرآن بر وجود ما نازل شود، مثل این است که توقع داشته باشیم خورشید با حرارتش در وجود ما متمرکز شود که نور قرآن خیلی بیشتر است.

دیگران اگر بخواهند از این نور استفاده کنند باید از مجرای پیغمبر صلی الله علیه و آله استفاده کنند. بنابراین سه مساله توحید، رسالت و ولایت باید در عمق جان ما باشد و فقط ببودن در ذهن کافی نیستعشق و شیدایی می خواهد، باید عاشق رسول الله صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام باشیم.

امتیازات حضرت عبدالعظیم حسنی بر دیگر امامزادگان

گوهر حضرت عبدالعظیم حسنی با دیگران فرق دارد. ویژگی دیگر ایشان این است که ظرفیتشان با بقیه فرق دارد ما امامزاده زیاد داریم اما امامزاده ای که امام معصوم علیه السلام او را تایید کرده باشد کم داریم و یکی از آنها که به امضای امام معصوم رسیده از نظر علم، معرفت و ظرفیت حضرت عبدالعظیم حسنی است.

سومین امتیاز ایشان این است که فقیه، عالم و امین است. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: خدایا خلفای بعد از من را مورد مرحمت قرار بده. از ایشان سوال کردند خلفای شما چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: کسانی هستند که بعد از من می آیند و روایات و سنت مرا میان مردم نقل می کنند و تعلیم می دهند، در سینه آنها پر از روایات و احادیث ماست. بنابراین حضرت عبدالعظیم حسنی از این جهت نماینده پیامبر صلی الله علیه و آله و مرجع تقلید و معلم اخلاق و اعتقادات است.

امتیاز دیگر حضرت عبدالعظیم حسنی این است که با وجودی که مرجع تقلید و عالم و فقیه است اما مغرور نیست و به خودش اطمینان نمی کند و دست از پناهگاه خودش برنمیدارد. امام هادی علیه السلام امام جوانی بود و با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی سه امام را درک کرده بود اما وقتی احساس کرد روزهای پایانی عمرش است به دیدار امامش رفت.

حضرت عبدالعظیم حسنی هم خدمت امام هادی علیه السلام رسید و عرض کرد: اجازه می دهید اعتقاداتم را خدمت شما عرضه کنم؟ و اعتقادتش را گفت و امام هادی علیه السلام هم اعتقاداتش و ایمانش را امضا نمود و فرمود: والله این دین که عرضه کردی همان دینی است که خدا به آن راضی هست. مَرْحَبا بكَ يا أبا القاسمِ ، أنتَ وليُّنا حقّا5 ؛ به راستى ، تو از دوستان حقيقى ما هستى.

منبع:وارث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *