حجت الاسلام صدیقی| تظاهر به بندگی سودی به حال انسان ندارد

خانه / علما وسخنرانان / حجت الاسلام صدیقی| تظاهر به بندگی سودی به حال انسان ندارد

در میان بهترین اعمال، باید ببینیم بهترین کار کدام است. علامه طباطبایی عالم جامع و صاحب تفسیر المیزان در تبیین این آیه شریفه می‌گوید؛ بهترین و بر‌ترین اعمال، این است که فرد، مردم را به سمت مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و معرفت الی الله هدایت و رهنمون نماید

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، شب گذشته در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله میرزا احمد سیبویه، در مسجد امام حسین(علیه السلام) تهران، با اشاره به هدف بعثت پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم)، مقصد عالم آفرینش را معرفت الی الله دانست، و اظهار داشت: آن علمی که انسان را به شناخت و معرفت خدا می‌رساند، علم نور است.‌‌ همان علمی که عنوان بصری از محضر امام صادق (علیه السلام) تعلیم دید.

وی افزود: در این باره عنوان بصری می‌گوید؛ روزی به محضر امام صادق‌ (علیه‌السلام) رفتم از ایشان خواستم که به من علم بیاموزند، حضرت فرمودند «شرایط من خاص است و مشغله‌ام زیاد، تمام ساعات شبانه‌روز من پر است، بنابراین معذور هستم از اینکه شما را بپذیرم». سپس فرمود «وَ خُذْ عَنْ مَالِکٍ وَ اخْتَلِفْ إِلَیْهِ کَمَا کُنْتَ تَخْتَلِفُ إِلَیْهِ» مرا از ورد و دعایم باز ندار برو،‌‌ همان برنامه‌ای که با مالک‌بن‌انس داشتی‌‌ همان را ادامه بده و از او استفاده کن.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی (رحمة الله علیه) تهران با بیان اینکه گناه یکی از موانع مهم در نزول رحمت الهی به انسان است، ادامه داد: عنوان بصری با معرفتی که داشت فهمید این مانع از طرف خود اوست و می‌دانست که امام صادق (علیه السلام) کسی را بی‌جواب رد نمی‌کند. و لذا خودش می‌گوید بعد از اینکه از محضر امام دست خالی برگشتم خیلی غمگین و دلگیر شدم و گفتم؛ لابد فرزند رسول خدا‌ (صلی الله علیه و آله) با بصیرت خود در چهره‌ام قابلیتی ندیده است تا شاگرد ایشان باشم.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر افزود: عنوان بصری چون تشنهٔ علم نور و معرفت بود، در این راه استقامت ورزید تا در رحمت به رویش باز شود. او می‌گوید؛ آنچنان جاذبه امام صادق‌ (علیه‌السلام) مرا گرفته بود، که دیگر حاضر به دیدار با مالک‌بن انس نبودم، کاسه صبر من لبریز شد، به مسجد‌النبی رفتم و دو رکعت نماز خواندم و دست به دعا برداشتم و گفتم «اَسْأَلُکَ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ أَنْ تَعْطِفَ عَلَیَّ قَلْبَ جَعْفَرٍ وَ تَرْزُقَنِی مِنْ عِلْمِهِ مَا أَهْتَدِی بِهِ إِلَى صِرَاطِکَ الْمُسْتَقِیمِ» خدایا از تو می‌خواهم، قلب جعفر صادق‌ (علیه السلام) را به من مهربان کن، تا او به من لطف و عنایت کند و از محضرش علم بیاموزم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه اگر ما هم تشنهٔ علم و معرفت به امام هستیم، باید عشق و علاقه عنوان بصری را داشته باشیم، عنوان داشت: در این روایت بصری به ما می‌آموزد که چگونه دل امام را بدست بیآوریم و وجود خود را آماده پذیرش الطاف او کنیم. در ادامه بصری می‌گوید؛ بعد از نماز و توسل به خداوند متعال، دوباره به در خانه فرزند رسول خدا‌ (صلی الله علیه و اله و سلم) برگشتم.

وی افزود: خادم دم در آمد و به عنوان بصری گفت وارد شوید و او با خوشحالی وارد خانه حضرت شد. بعد از سلام وتحیت، امام به او فرمود «کنیه شما چیست؟». عنوان بصری گفت «ابوعبدالله»، در این لحظه امام فرمود «خداوند کنیه تو را ثابت گرداند و تو را موفق گرداند». سپس بصری می‌گوید؛ با همین یک جمله امام صادق‌ (علیه‌السلام) یک آرامش خاصی به من دست داد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه استقامت و معرفت عنوان بصری او را مورد لطف و عنایت امام صادق (علیه السلام) قرار داد، یادآور شد: او عطش و تشنگی خود را برای یادگیری علم و معرفت به امام اظهار داشت، و گفت؛ آمده‌ام تا از محضر شما، علم بیاموزم و از خداوند این امید را دارم که دعای مرا اجابت کند و من موفق به کسب علم در نزد شما شوم. سپس امام علم نور را در قلب او قرار داد.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با بیان اینکه تظاهر به بندگی سودی به حال انسان ندارد، ادامه داد: از این همه سعی و تلاش عنوان بصری معلوم می‌شود وی علم مدرسه‌ای را از امام طلب‌ نمی‌کند، این علم دیگری است که عنوان بصری با عطش بسیار پیگیر آن از امام است. و هر کجا به دنبال آن رفته عطش او، بر طرف نشده است تا به سرچشمه زلال رسیده است. و این علم و معرفت را در محضر امام صادق‌ (علیه‌السلام) یافته است و اگر چه در ابتدا، امام‌ (علیه السلام) دست رد بر سینه او زده است، ولی عنوان بصری با اصرار فراوان آن علم را از حضرت طلب می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی (رحمة الله علیه) عنوان داشت: اگر در باطن خود بنده و تسلیم امر خداوند باشیم. زمینه‌های دریافت علم نور را خواهیم داشت. زیرا این علم یاد دادنی و یاد گرفتنی نیست بلکه طبق فرموده امام صادق‌ (علیه‌السلام) به عنوان بصری «یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَیْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَنْ یَهْدِیَهُ» یعنی دانش و علم به وسیله یادگیری حاصل نمی‌شود. علم نوری است؛ در دل کسی قرار می‌گیرد که اراده حق‌تعالی، به هدایت او تعلق گرفته باشد.

وی با بیان اینکه مداومت بر خواندن سوره ملک، فشار قبر را از انسان برمی‌دارد، گفت: خداوند در آیه دوم سوره ملک می‌فرماید «الذی خلق الموت و الحیات لیبلوکم ایکم احسن عملا و هوالعزیز الغفور». در این آیه شریفه عبارت «لیبلوکم ایکم احسن عملا» به ما می‌گوید هر کار خوب و شایسته‌ای که می‌خواهید انجام بدهید، باید بهترین آن را به جا بیاورید. یعنی اگر نماز می‌خوانید، بهترین نماز را بخوانید. اگر احسان می‌کنید، بهترین آن را انجام دهید.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: در میان بهترین اعمال، باید ببینیم بهترین کار کدام است. علامه طباطبایی عالم جامع و صاحب تفسیر المیزان در تبیین این آیه شریفه می‌گوید؛ بهترین و بر‌ترین اعمال، این است که فرد، مردم را به سمت مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و معرفت الی الله هدایت و رهنمون نماید. و این‌‌ همان رسالت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله و سلم) و ائمه معصومین (علیه السلام) بود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مجاهدت‌های علمی آیت‌الله سیبویه، گفت: او یک انسان متخلّق به اخلاق محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) بود. و الحق بوی پیغمبر(صلی الله علیه و اله و سلم) و ائمه (علیه السلام) را می‌داد. ذره‌ای منیت در او دیده نمی‌شد. ادب و تواضعش برای همگان آموزنده بود و مردم را با عمل و نه شعار به خدا وصل می‌کرد.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر افزود: یکی از ویژگی‌های اخلاقی مرحوم آیت‌الله سیبویه احترام ویژه او به سادات و فرزندان اهل‌بیت (علیه السلام) بود. و در همه حال و در هر جایی که سادات حضور داشتند، آن‌ها را احترام و اکرام می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان با تأکید بر برگزاری مجالس عزاداری امام حسین (علیه السلام) در منازل و خانه‌ها، خطاب به مردم اظهار داشت: تنها راه آشنایی و انس جوانان و فرزندانتان با مکتب عاشورا و معارف الهی، مداومت بر مجالس عزای اهل‌بیت (علیه السلام) است.

منبع:عقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *